AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 (endret) Jeg ønsker å gå ned noen kg, og har til nå gått ned 5,5 kg på ca. to måneder. Jeg veier 63 kg og har en bmi på 21.8, vil gjerne ned til 60 kg. Jeg er veldig aktiv, og har funnet ut at jeg på en gjennomsnittlig dag forbrenner ca. 2500 kcal. 5 dager i uken spiser jeg regelmessig og inntar ca. 2000 kcal +/-, men en dag i uka får jeg skikkelig cravings og spiser derfor opp mot 5000 kcal. Og har deretter en dag der jeg bare inntar xx kcal. I gjennomsnitt blir dette ca. 2200 kcal daglig, og jeg har sånn omtrent gått ned en halvkilo i uka. Jeg liker faktisk å ha en dag i uka der jeg spiser mye og ser fram til denne ene dagen. Jeg legger ikke på meg, men er det noen andre ulemper med denne måten å spise på? Anonymkode: a424a...00c Innlegget er ryddet for lite mat- og kaloriinntak. Yvonne (mod) Endret 31. januar 2018 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Ingen ulemper Anonymkode: 0d5d4...607 1
bobleplast_ Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 Det er ikke bra for psyken din å sulte deg selv etter å ha overspist. Veien er kort til en spiseforstyrrelse dersom du hele tiden skal kompensere for det du har (over)spist. 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Just now, bobleplast_ said: Det er ikke bra for psyken din å sulte deg selv etter å ha overspist. Veien er kort til en spiseforstyrrelse dersom du hele tiden skal kompensere for det du har (over)spist. kilde? Anonymkode: 0d5d4...607 3
bobleplast_ Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: kilde? Anonymkode: 0d5d4...607 Slik atferd kvalifiserer faktisk til diagnosen bulimi (les her, evt. slå opp i ICD-10). 2
Silje92 Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 Det blir helt feil å regne ut gjennomsnittet sånn. Du mister sannsynligvis en god del muskelmasse av å holde på slik, så jeg vil tro at flesteparten av kiloene vil være muskler og ikke fett som ønskelig. Ligg heller på et lite underskudd av 2000 kcal du så er du en sunn og stabil vektnedgang Det du holder på med er bare helseskadelig.
VET Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 Funker det for deg så gjørdet ingenting å holde på sånn. 2
Silje92 Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager skulle dette føre til at man mister muskelmasse? Da mennesket var jegere og sankere hadde de ikke tilgang til fryser og måtte innta store måltid innimellom fordi de ikke kunne konservere maten. Deretter slappet de av siden de var slitne av å jakte og spise, der de ikke spiste noe særlig. De mistet ikke musklene sine pga det. Det er ikke sykelig å gjøre dette med mindre man har et unaturlig oppheng i det. Det man kan tenke på er å ikke spise for stort volum av gangen, dette kan føre til utvidelse av magesekken som er alvorlig farlig om man gjør det mye. Men da er det gjerne snakk om mengder opp til 10 000 kcal som bulimikere holder på med. Man skal ikke fortsette å spise hvis magen kjennes full og det gjør vondt. Anonymkode: 43293...bce Handler jo faktisk om hva man putter i kroppen også. Rimelig sikker på at de 5000 kcal etter cravings ikke er sunne 5000 kcal. Handler ofte ikke om mengde, men hva man spiser. Er jo null problem å proppe grønnsaker til man ruller ut av sofaen for å sette det på spissen. Vis gjerne til kilder der man ser på 500 kcal om dagen som sunt og bra for kroppen 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å gå ned noen kg, og har til nå gått ned 5,5 kg på ca. to måneder. Jeg veier 63 kg og har en bmi på 21.8, vil gjerne ned til 60 kg. Jeg er veldig aktiv, og har funnet ut at jeg på en gjennomsnittlig dag forbrenner ca. 2500 kcal. 5 dager i uken spiser jeg regelmessig og inntar ca. 2000 kcal +/-, men en dag i uka får jeg skikkelig cravings og spiser derfor opp mot 5000 kcal. Og har deretter en dag der jeg bare inntar 500 kcal. I gjennomsnitt blir dette ca. 2200 kcal daglig, og jeg har sånn omtrent gått ned en halvkilo i uka. Jeg liker faktisk å ha en dag i uka der jeg spiser mye og ser fram til denne ene dagen. Jeg legger ikke på meg, men er det noen andre ulemper med denne måten å spise på? Anonymkode: a424a...00c Så lenge du spiser sunt går det bra. Man skal spise etter intuisjonen. Jeg greier ikke å spise like mye hver dag. Noen dager spiser jeg mye mer. Men det er sunn mat så går ikke opp i vekt. Anonymkode: a673a...9d8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 Holdt på sånn som deg Ts. Hadde en dag der jeg spiste alt jeg hadde hatt lyst på hele uka, og grunnen til at jeg fikk så lyst på alt det var fordi jeg hadde dager med svært få kalorier. Kroppen går i beredskapsmodus. Du kan klare å stå i mot så og så lenge, men til slutt sprekker du og da klarer du ikke slutte spise. Så skal du kompensere igjen da for alt du spiste for mye av, så spiser du lite igjen, så har du det gående... Anonymkode: 0df8b...82e
Chizue Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 Det er jo faktisk en god del folk som trener hardt som har 1 dag hvor de muncher i seg kalorier.. Det kalles for cheat-day/cheat-meal, ofte brukt av de som driver med fitness, eller kroppsbygging. Med den ideen at den ene dagen i uka, så gir de forbrenningen en skikkelig boost. Cheat-day; Spiser du gjerne 5-6000kalorier. For så å følge dietten igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #12 Skrevet 31. januar 2018 Jeg vil tenke at den største risikofaktoren er den (regner jeg med) usunne maten du spiser den ene dagen. Selv om du kalorimessig går i underskudd i løpet av uka er det ikke bra å spise masse fett og sukker den ene dagen. Jeg kan bare se for meg store svingninger i blodsukker og kolesterol. Anonymkode: 0d735...3fb 1
Anglofil Skrevet 31. januar 2018 #13 Skrevet 31. januar 2018 Tråden er ryddet for innlegg med for lite kalori- eller matinntak og kombinasjon av høyde og vekt, samt svar til dette. Yvonne (mod)
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #14 Skrevet 31. januar 2018 Synes det høres OK ut. Om man skeier veldig ut en dag, for å så ikke spise noe særlig neste så går det jo opp i opp. Det blir jo i prinsipp det samme som 5:2 dietten. Anonymkode: fc25b...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #15 Skrevet 31. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tenke at den største risikofaktoren er den (regner jeg med) usunne maten du spiser den ene dagen. Selv om du kalorimessig går i underskudd i løpet av uka er det ikke bra å spise masse fett og sukker den ene dagen. Jeg kan bare se for meg store svingninger i blodsukker og kolesterol. Anonymkode: 0d735...3fb Man får ikke høyt kolesterol av å spise ekstra kalorier én dag i uka, så lenge man spiser sunt resten av uka. Det med kolesterol er dessuten høyt debattert da kolesterol ikke er så farlig som man tidligere trodde. Blodsukkersvingninger over tid kan være usunt men litt svingninger én gang i uka er ikke farlig. Man blir heller ikke feit av å gafle i seg en gang i uka dersom man ellers spiser sunt og holder seg i aktivitet. Det farligste og mest livshemmende er å ha et hysterisk forhold til mat og trening, og innbille seg at alt som lukter fett og sukker er tilnærmet dødelig selv i små doser. Anonymkode: 8b437...8e7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #16 Skrevet 31. januar 2018 20 hours ago, bobleplast_ said: Slik atferd kvalifiserer faktisk til diagnosen bulimi (les her, evt. slå opp i ICD-10). Innlegget mitt ble ryddet selv om jeg bare forklarte hvorfor det der ikke er bulimi. Men det jeg skrev var altså at det at man spiser mye en dag og lite den neste ikke automatisk betyr at man har bulimi. De fleste mennesker regulerer faktisk dette naturlig uten å merke det selv! Om de spiser mye festmat en dag har de automatisk noe mindre matlyst neste dag (noen mennesker har mistet evnen til å føle dette på kroppen og overspiser hver dag, noe som ofte fører til fedme). Man har ikke bulimi fordi man spiser lite en dag så lenge man totalt i løpet av uken spiser nok og er eller sunn og frisk. Det er når tankene om mat blir sykelige og tvangspreget at det begynner å nærme seg spisefortyrrelse Anonymkode: 0d5d4...607 2
Nyttig Skrevet 31. januar 2018 #17 Skrevet 31. januar 2018 Spisedag er noe som var mer vanlig før i treningsverden. Det aller beste for kropp og sinn er et jevnt kosthold. Når du lærer hjernen din vaner så blir det det normalisert...vi mennesker er enkle. Spisedagen kan bli et altfor stort høydepunkt som fucker deg opp helt i lengden.
bobleplast_ Skrevet 31. januar 2018 #18 Skrevet 31. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Innlegget mitt ble ryddet selv om jeg bare forklarte hvorfor det der ikke er bulimi. Men det jeg skrev var altså at det at man spiser mye en dag og lite den neste ikke automatisk betyr at man har bulimi. De fleste mennesker regulerer faktisk dette naturlig uten å merke det selv! Om de spiser mye festmat en dag har de automatisk noe mindre matlyst neste dag (noen mennesker har mistet evnen til å føle dette på kroppen og overspiser hver dag, noe som ofte fører til fedme). Man har ikke bulimi fordi man spiser lite en dag så lenge man totalt i løpet av uken spiser nok og er eller sunn og frisk. Det er når tankene om mat blir sykelige og tvangspreget at det begynner å nærme seg spisefortyrrelse Anonymkode: 0d5d4...607 Jeg sier heller ikke at TS har bulimi. Jeg sier at slik atferd kan relateres til bulimi, nettopp pga behovet for å rense seg (spise mindre) for å "gjøre opp" for en dag med mer mat. Hvis man bevisst spiser så lite som 500 kcal for å unngå å gå opp i vekt, så er det kompenserende atferd.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #19 Skrevet 31. januar 2018 2 timer siden, bobleplast_ skrev: Jeg sier heller ikke at TS har bulimi. Jeg sier at slik atferd kan relateres til bulimi, nettopp pga behovet for å rense seg (spise mindre) for å "gjøre opp" for en dag med mer mat. Hvis man bevisst spiser så lite som 500 kcal for å unngå å gå opp i vekt, så er det kompenserende atferd. Men hva med alle de som bevisst spiser 500 kalorier mindre hver dag i uka for å gå ned en halv kilo? Når man bevisst går ned i vekt så holder man jo kontroll på kaloriene. Uten at man kan si at alle som bevisst prøver å oppnå vektnedgang har en spiseforstyrrelse. Anonymkode: 43293...bce 1
Hjertefisk Skrevet 1. februar 2018 #20 Skrevet 1. februar 2018 Å nevne bulimi som et symptom på at man har en spisedag i uka er noe skikkelig tøv! Kjenner jeg blir sint. Hatt bulimi selv og det er en mye mer sammensatt sykdom enn at man spiser mindre dagen etter man har spist mye!! Håper virkelig ikke ts tar den kommentaren seriøst. Ts jeg ser egentlig ingen problemer med måten du kjører løpet ditt på. Du går ned 0,5kg i uka og det er en sunn og grei vektnedgang. Etterhvert vil du nok oppleve at du går ned færre gram i uka, men det er helt normalt når man begynner å nærme seg matchvekta. Da er det viktig at du ikke kutter drastisk ned i kaloriinntaket ditt, men heller er ekstra tålmodig. Jeg vet om mange som kjører samme opplegget som deg. Jeg kjenner også til dem som gjør det motsatt og har en fastedag i uka. Så lenge det funker og man trives så kjør på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå