Gå til innhold

Får ikke til utfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så ræva balanse. Hvis jeg skal stå stille og ta utfall med vektstang så er det nesten som om jeg tipper over. Dessuten sklir jeg veldig. Gående utfall går fint. Har hatt 4 forskjellige PT-er men får bare ikke til utfall :( 

Hvordan kan jeg bli bedre? Trener yoga og pilates men balansen er like dårlig.. 

Anonymkode: 0097d...c5d

Skrevet

Tren balanse først?

Anonymkode: b3900...07a

• Liker 4
Skrevet

Øve, øve øve er det eneste som hjelper her. Begynn uten vekt, så kan du prøve å holde vekten på mange ulike måter til du finner en du klarer. Du kan holde en manual i en hånd, manual i hver hånd, maual opp under haken, vektvest osv. 

Anonymkode: 7af8c...222

• Liker 1
Skrevet

Om du sklir, gjør noe med underlaget. Ta dem gjerne på en yogamatte som du legger på det vanlige underlaget. Du kan også prøve barbeint for bedre grep. 

Pass på at du har bred nok beinstilling. 

Og det er overhodet ikke noe galt i å gjøre dem med manualer du holder i hendene til du får øvd opp balansen. Med vektstang på skuldrene blir tyngdepunktet høyt, og det blir adskillig vanskeligere å holde balansen enn om du holder vekter i hendene. 

Så kan du heller trene balanse utenom, til du føler du har mer kontroll. 

Anonymkode: 891b7...903

Skrevet

Jeg stod i begynnelsen slik at jeg kunne holde noen fingre mot veggen på ene siden for å støtte meg. Trodde heller aldri jeg skulle klare det. Øvelse gjør mester :)

Skrevet

Stretche hoftebøyerne hjelper også på. 

Du kan også ta knebøy, da sterker du en del av de samme musklene, men uten at du faller. 

Skrevet

Jeg har begynt å gjør bulgarske utfall, men sliter med balansen. Bruker et langt treskaft som står loddrett på underlaget, som jeg har mulighet til å ta tak i hvis balansen skulle svikte. Holder den inni hånda på en sånn måte at jeg ikke bruker armen for å dra meg opp hvis det er tungt, bare ta tak hvis jeg skulle falle over. 

Anonymkode: 48900...0fe

Skrevet

Tar du statiske utfall? Det vil si at føttene dine står på samme plass hele tiden, og ikke at du tar et steg frem for hver repetisjon. Det kan være enklere å begynne med det, så slipper du å finne riktig posisjon for hver repetisjon.

Skrevet

Og husk flate sko, ikke joggesko! Jeg sleit i hvertfall med bulgarsk utfall da jeg trente med joggesko tidligere. 

Skrevet
2 timer siden, penny_ skrev:

Tar du statiske utfall? Det vil si at føttene dine står på samme plass hele tiden, og ikke at du tar et steg frem for hver repetisjon. Det kan være enklere å begynne med det, så slipper du å finne riktig posisjon for hver repetisjon.

Statisk trening har jo en helt annen funksjon enn dynamisk trening. Blir ikke bedre på å ta utfall av å trene statisk utfall.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statisk trening har jo en helt annen funksjon enn dynamisk trening. Blir ikke bedre på å ta utfall av å trene statisk utfall.

Jo, selvfølgelig blir man det. Man trener balanse uansett. Hva tror du statisk utfall er egentlig?

Skrevet
29 minutter siden, penny_ skrev:

Jo, selvfølgelig blir man det. Man trener balanse uansett. Hva tror du statisk utfall er egentlig?

Statisk trening = ingen bevegelske. Muskelen utvikler kraft uten å endre lengde. F.eks. å holde en plankepoisjon, eller som du nevner holde en utfallsposisjon uten å gå opp og ned.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Statisk trening = ingen bevegelske. Muskelen utvikler kraft uten å endre lengde. F.eks. å holde en plankepoisjon, eller som du nevner holde en utfallsposisjon uten å gå opp og ned.

Det er ikke snakk om statisk trening, men statiske utfall... I statiske utfall beveger man ikke beina i det hele tatt, de står plantet på samme sted. Man bøyer i knærene og beveger kroppen opp og ned. De kalles split squat på engelsk. 

Statisk betyr ikke at absolutt hele jævla kroppen er dønn i ro... 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om statisk trening, men statiske utfall... I statiske utfall beveger man ikke beina i det hele tatt, de står plantet på samme sted. Man bøyer i knærene og beveger kroppen opp og ned. De kalles split squat på engelsk. 

Statisk betyr ikke at absolutt hele jævla kroppen er dønn i ro... 

Jo? Det er jo akkurat det statisk betyr!

Statisk utfall betyr at du holder en utfallposisjon, og split squat betyr at føttene står på samme plass og man bøyer opp og ned. Statisk og split betyr ikke det samme. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statisk utfall betyr at du holder en utfallposisjon, og split squat betyr at føttene står på samme plass og man bøyer opp og ned. Statisk og split betyr ikke det samme. 

Nei ;) Der tar du nok feil. Google "statisk utfall"; så får du opp plenty av videoer som viser deg hva det er for noe. Statisk utfall = det samme som kalles split squat på engelsk. Altså at man bøyer opp og ned. 

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke i dette tilfellet. Statisk: https://www.youtube.com/watch?v=iHQpv-gn7d0

Hvis man går bortover kaller jeg det gående utfall (i tilfeller hvor det er nødvendig å presisere). Ellers statisk og dynamisk.

Endret av penny_
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei ;) Der tar du nok feil. Google "statisk utfall"; så får du opp plenty av videoer som viser deg hva det er for noe. Statisk utfall = det samme som kalles split squat på engelsk. Altså at man bøyer opp og ned. 

Får ikke opp noe om det jeg :)

https://www.funkygine.com/2017/12/17/kul-og-effektiv-hjemmetrening/

https://ndla.no/nb/node/75382?fag=46

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du ikke spesielt flink til å google.. første treff hos meg: statisk utfall til siden: http://iform.nu/trening/styrketrening/styrketreningsovelser/statisk-utfall-til-siden-sterk-med-kroppsvekt

Skrevet

Du henger deg forøvrig alt for mye opp i navn. Navn på øvelser er ikke alltid logiske. "Bulgarske utfall" er jo ikke utfall heller... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...