Gå til innhold

Flisegulv på kjøkken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Vi har nettopp kjøpt en eldre bolig, og skal bytte og pusse opp kjøkkenet. I den forbindelse ønsker vi å legge stein/flisegulv på kjøkkenet (per nå er det et gammelt tregulv), med varmekabler under. Både min mann og jeg er veldig glade i å lage mat, så kjøkkenet er det viktigste rommet i huset hvor vi bruker mest tid. 

Er det noen som har erfaring med stein- eller flisegulv på kjøkkenet? Tidligere har vi hatt tre/parkett (bla. her vi skal flytte fra nå), og det er helt uaktuelt. 

Anonymkode: acb9a...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke hatt fliser på kjøkkenet. En venninne av meg kjøpte hus hvor det var fliser og alt som falt på gulvet som var av glass knuste. Det var det første de byttet ut når de hadde råd!
Finnes mye fint gulvbelegg i vinyl eller linoleum. Tåler også vann godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kjøkken blir det mye søl og dermed vanskelig å holde fugene rene. Styr unna. 

Anonymkode: 859c9...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få rent fugene når du søler tomatsaus utover gulvet. 

Velg noe annet, noe som er enklere å rengjøre 

Anonymkode: 35a75...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flisegulv på kjøkkenet, fugene er stress å holde rene. Ellers synes jeg at det er greit å ha. 

Ser at parketten blir sinnsykt stygg hos de fleste som har det på kjøkkenet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å tenke på er at fliser er veldig harde. Dere skriver at dere liker å lage mat og da tenker jeg at dere tilbringer litt tid der inne.. Kan bli vondt å stå på

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flisegulv på kjøkkenet, og synes igrunnen ikke renhold av fuger er noe stort problem. Selve flisene er veldig lettvaskede, og med mindre man søler ting og lar dem tørke skikkelig inn før man tar det vekk har det i alle fall gått veldig greit hos oss. De største ulempene er at et flisegulv er hardt å stå og gå på i lengden, pluss at hvis man skulle miste glass i gulvet er de nærmest garantert å knuse.  

Anonymkode: 5c223...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fliser, det var i huset når vi kjøpte.  Jeg er veldig fornøyd syns det har holdt seg veldig fint (10 år) og er ikke plaget av at det er vanskelig renholdsmessig, syns det er enkelt å moppe over og fjerner flekker lett..kanskje jeg ikke griser så mye 🤞 ting knuser, men det har ikke vært et problem for oss, et glass pp 2 år er innafor. Eneste er at vi ikke har varmekabler under, anbefaler det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Vi har tenkt til å ha noen form for teppe eller rye (sånn avlang) der man står, ser at mange med flisegulv på kjøkken har det. Da blir det ikke så hardt å stå på (vi har som sagt parkett her vi bor nå, og jeg syntes det også i lengden kan være veldig hardt å stå på...)

Vedrørende knusing av ting, så vet jeg ikke om det er et veldig stort problem for oss? Vi er bare to voksne, og jeg kan helt ærlig ikke huske sist noe gikk i gulvet.

Det med fuger er jo et problem jeg ikke har tenkt over... vi lager jo mye mat, og da blir det litt gris og søl.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! :)

Vi har nettopp kjøpt en eldre bolig, og skal bytte og pusse opp kjøkkenet. I den forbindelse ønsker vi å legge stein/flisegulv på kjøkkenet (per nå er det et gammelt tregulv), med varmekabler under. Både min mann og jeg er veldig glade i å lage mat, så kjøkkenet er det viktigste rommet i huset hvor vi bruker mest tid. 

Er det noen som har erfaring med stein- eller flisegulv på kjøkkenet? Tidligere har vi hatt tre/parkett (bla. her vi skal flytte fra nå), og det er helt uaktuelt. 

Ville aldri, aldri lagt fliser på et kjøkkengulv. Du knuser alt du mister ned, lager hakk i glasuren osv. I tillegg dersom du søler matvarer på fugelen så får du det omtrent aldri bort igjen og det stinker råtten mat. 

I tillegg er flisegulv stein hardt å gå på, barn som faller slår seg skikkelig. Nei, fliser er siste sort, finner du ingenting annet å legge på kjøkkengulvet?  Ja, da legger du fliser og angrer til du river opp igjen gulvet og kaster flisene ut. 

Anonymkode: 4596c...70d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teppe på kjøkkengulvet høres grisete ut. Spesielt om dere skal ha det der dere står - det er jo gjerne der man søler mest også. 

Jeg ville aldri hatt fliser på kjøkkengulvet. Jeg synes det er vanskelig nok å holde fugene på badet og i gangen rene. I tillegg er det hardt å stå på. 

Anonymkode: 2b78f...b0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt fliser, og så vært nøye på å tørke opp fra fugene raskt. 
Jeg har slitt tregulv, og det er helt grusomt holde rent... Hadde teppe/løper på gulvet en liten stund, men det kan bli glatt, og teppet måtte vaskes oftere enn jeg orket. 
Jeg drømmer også om flislagt kjøkkengulv, og gjerne med varmekabler! 

Anonymkode: 4e124...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :)

Vi har tenkt til å ha noen form for teppe eller rye (sånn avlang) der man står, ser at mange med flisegulv på kjøkken har det. Da blir det ikke så hardt å stå på (vi har som sagt parkett her vi bor nå, og jeg syntes det også i lengden kan være veldig hardt å stå på...)

Vedrørende knusing av ting, så vet jeg ikke om det er et veldig stort problem for oss? Vi er bare to voksne, og jeg kan helt ærlig ikke huske sist noe gikk i gulvet.

Det med fuger er jo et problem jeg ikke har tenkt over... vi lager jo mye mat, og da blir det litt gris og søl.

TS

Hvis dere allerede nå har planer om en kriseløsning som et teppe på det området som er aller mest utsatt for søl, burde det kanskje være et hint om at flisegulv ikke er tingen?

Flisegulv er flott og stilig, og om du impregnere fugene burde det være enkelt å holde rent også. Men med teppe/rye mister dere den fordelen, og uten rye har dere et (bokstavelig talt) steinhardt gulv som er drepen for føttene, og knuser alt dere måtte finne på å miste. Jeg tipper at de som har rye foran kjøkkenbenken har det nettopp fordi de ikke tenkte gjennom ulempene med flisegulv på forhånd. 

Anonymkode: 6fdba...1af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hatt annet enn fliser på kjøkkenet i hus jeg har eid og jeg vil aldri ha noe annet! Ja, ting knuses når det faller på gulvet, men for vår del er det tross alt ikke snakk om så ofte vi mister noe på gulvet. Misfarging av fuger er ikke noe problem så lenge man fuger i en farge som er i tråd med flisefargen (og da selvsagt ikke har hvite fliser). Vi har "sjakkruter" i dag og har valgt svart fugemasse, ikke noe problem med fugene. Skal også nevnes at vi har smale fuger, så smale som mulig (2 mm), teorien om at "fugene fremhever flisene" (= 1 cm brede fuger) mener jeg er helt tåpelig og skjønner ikke poenget med. 

For meg er det viktigste at gulvet er holdbart og at det ikke blir skadet av vannsøl eller annet søl på gulvet. Har hatt parkett (riktignok 3-stavs eikeparkett, så ikke noe hardt gulv i så måte) på kjøkkengulv i leiligheter vi har leid og det gulvet så ikke ut etter 1 års (svært pent) bruk. 

Gulvbelegg kan absolutt være et alternativ - det finnes etterhvert mye fint å velge mellom på den fronten - men der har jeg ingen erfaring selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fliser med varmekabler på kjøkkenet, store fliser. Sant som en over her sier, fugene bude være mørke. 

Anonymkode: 5eff5...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...