Gå til innhold

Trening og vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å gå ned litt i vekt og har derfor begynt å trene. Kostholdet mitt har egentlig alltid vært sunt, men har pga mye reising og mangel på sunne alternativer gått opp noen kilo.

Jeg trener nå 3-4 ganger i uka, samtidig som jeg spiser sunt. Problemet mitt er at trening gjør meg utrolig sulten, og det fører til at jeg må spise mer enn vanlig for å holde meg mett. Føler nå at vinningen går opp i spinningen, de kaloriene jeg forbrenner ved å trene, ender jeg opp med å spise .

Har dere noen råd til meg? Sulte meg selv er ikke et alternativ. 

Anonymkode: 52a87...073

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri måtte gått ned særlig i vekt da jeg alltid har vært slank, men ville ned en kilo. Planla å gjøre det på en uke (siden jeg er veldig normalvektig er en kilo et greit mål på en uke) Spiste mindre måltider i tillegg til å trene. Sultet ikke meg selv, men kjente jo at jeg var sulten og måtte ha viljestyrke for å ikke spise meg så mett. Den uken spiste jeg også en liten skål potetgull på helg, men kiloen var nede på eksakt en uke akkurat som planlagt. Man må nok kjenne at man er littegrann sulten dersom man vil gå ned i vekt naturlig nok, men det er ikke det samme som å sulte seg selv.  

Anonymkode: 72394...e6e

Skrevet

Jeg kan liste opp det jeg spiser i løpet av en dag jeg trener.  

- Frokost: kaffe og en banen + en brødskive med skinke

- lunsj: en liten avokado + 2 brødskiver med mager kremost 

- mellom: kaffe og et eple 

- mat før trening: en skinny latte 

middag etter trening: 180 g laks, med agurksalat, 200 g poteter og rømme. 

Forbrenner ca. 500 kalorier på trening ifølge pulsklokken min. 

Skrevet

Er du oppriktig med deg selv på hva du faktisk spiser?
En ting som funket for meg var å skrive ned alt jeg spiste i løpet av en dag. Ikke gram eller noe sånt, men alt jeg spiste, og fikk en liten oppvekker. 

"oi, to stk kakao fra kantina på jobb" - men det er ok, for det er kalt ute i dag.
"en kinder sjokolade på vei hjem fra butikken og før middag" - den er jo uansett så liten, så det har jo ikke noe å si.... eller?
"Dobbel porsjon middag" - for jeg var jo så sulten i dag, da er det jo lov. 
"3 biter sjokolade etter middag" - bare noen småbiter jo, de tellers ikke en gang
"nugatti på brødskiva i dag, dobbelt lag" - det er jo bare onsdag en gang i uka tross alt

Osv...
Jeg har alltid en "god" unnskyldning for å spise litt sånn ekstra. Selv om jeg ellers spiser sundt, mye salater, lite dressinger. Ferske råvarer på kjøttet, ingen posemat. Men da jeg begynte å skrive ned, så jeg alle disse småtingene som jeg egentlig ikke tenkte over at jeg hadde spist i løpet av dagen. 

Du sier også at reising har ført til at det er vanskelig å spise sundt. Jeg skjønner godt hva du mener, for jeg hadde nok valgt det usunne selv. For det smaker jo best. 
Men mer eller mindre over alt, i europa hvertafall, så er frukt noe det er mulig å få tak i på flyplasser og kiosker. Til og med hos macdonalds kan du kjøpe grønnsaker i stede for chips. 

Skrevet

Nå har vi ikke lenger lov til å oppgi høyde og vekt, noe som gjør det vanskelig å gi konkrete anvisninger, så da får vi greie oss med det vi har: Hvor mange er noen kilo? Er du mann eller kvinne? Hvor mange kalorier spiser du per dag når du slanker deg? Logger du inntaket ditt? Spiser du det samme hver dag?

Nei, jeg stiller ikke spørsmålene fordi jeg er nysgjerrig. Jo mer du veier, jo fortere kan du gå ned i vekt. En mann trenger flere kalorier enn en kvinne med samme høyde/vekt. Et sunt kosthold er variert og balansert, og du har et sunt kosthold hvis du er passe mett, normalvektig (eller går ned i vekt om du er overvektig), frisk, opplagt og i godt humør. Hvis du logger matinntaket ditt, vil du både kunne se til at du får i deg det du skal, og at du ikke spiser for mye, samt se lettere hvor du kan knipe inn uten at det går utover livskvaliteten. 

Du skal spise tilbake de kaloriene du bruker på trening, men vinninga går opp i spinninga hvis du spiser mer ekstra enn du har forbrent ekstra. Vektnedgang skjer først og fremst gjennpm kostholdet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 timer siden, Pringle skrev:

Nå har vi ikke lenger lov til å oppgi høyde og vekt, noe som gjør det vanskelig å gi konkrete anvisninger, så da får vi greie oss med det vi har: Hvor mange er noen kilo? Er du mann eller kvinne? Hvor mange kalorier spiser du per dag når du slanker deg? Logger du inntaket ditt? Spiser du det samme hver dag?

Nei, jeg stiller ikke spørsmålene fordi jeg er nysgjerrig. Jo mer du veier, jo fortere kan du gå ned i vekt. En mann trenger flere kalorier enn en kvinne med samme høyde/vekt. Et sunt kosthold er variert og balansert, og du har et sunt kosthold hvis du er passe mett, normalvektig (eller går ned i vekt om du er overvektig), frisk, opplagt og i godt humør. Hvis du logger matinntaket ditt, vil du både kunne se til at du får i deg det du skal, og at du ikke spiser for mye, samt se lettere hvor du kan knipe inn uten at det går utover livskvaliteten. 

Du skal spise tilbake de kaloriene du bruker på trening, men vinninga går opp i spinninga hvis du spiser mer ekstra enn du har forbrent ekstra. Vektnedgang skjer først og fremst gjennpm kostholdet.

Jeg er 161 cm høy og veier xx kg. Ønsker å gå ned ca. 7 - 8 kg. Har veid rundt 53 kg hele mitt voksne liv og trives med den vekten. 

Det siste halvåret har jeg reist og jobbet utrolig mye. Dette har ført til vektoppgang, har lagt på meg rundt 5 kg på et halvt år. 

Jeg logger alt det jeg spiser, og da mener jeg ALT. Jeg forbrenner 1800 kalorier i løpet av en vanlig dag, uten trening. De dagene jeg trener forbrenner jeg mellom 500-700 kalorier mer. Jeg spiser 1500 kalorier de dagene jeg ikke trener. Og blir dessverre nødt til å spise 2000 kalorier de dagene jeg trener, blir veldig sulten av å trene. 

Innlegget er ryddet for kombinasjon av høyde og vekt.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Skrevet
48 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Er du oppriktig med deg selv på hva du faktisk spiser?
En ting som funket for meg var å skrive ned alt jeg spiste i løpet av en dag. Ikke gram eller noe sånt, men alt jeg spiste, og fikk en liten oppvekker. 

"oi, to stk kakao fra kantina på jobb" - men det er ok, for det er kalt ute i dag.
"en kinder sjokolade på vei hjem fra butikken og før middag" - den er jo uansett så liten, så det har jo ikke noe å si.... eller?
"Dobbel porsjon middag" - for jeg var jo så sulten i dag, da er det jo lov. 
"3 biter sjokolade etter middag" - bare noen småbiter jo, de tellers ikke en gang
"nugatti på brødskiva i dag, dobbelt lag" - det er jo bare onsdag en gang i uka tross alt

Osv...
Jeg har alltid en "god" unnskyldning for å spise litt sånn ekstra. Selv om jeg ellers spiser sundt, mye salater, lite dressinger. Ferske råvarer på kjøttet, ingen posemat. Men da jeg begynte å skrive ned, så jeg alle disse småtingene som jeg egentlig ikke tenkte over at jeg hadde spist i løpet av dagen. 

Du sier også at reising har ført til at det er vanskelig å spise sundt. Jeg skjønner godt hva du mener, for jeg hadde nok valgt det usunne selv. For det smaker jo best. 
Men mer eller mindre over alt, i europa hvertafall, så er frukt noe det er mulig å få tak i på flyplasser og kiosker. Til og med hos macdonalds kan du kjøpe grønnsaker i stede for chips. 

Jeg logger alt det jeg spiser, veier og logger det. Da mener jeg virkelig alt. Derfor jeg har så god oversikt over kaloriinntak og forbrenning, har også en pulsklokke som gir meg en omtrentlig oversikt over forbrenningen min. 

Har alltid spist sunt, men har gått for det usunne pga reising og utrolig lange dager på jobb. Da snakker vi 10-12 timer 5-6 dager i uken. Har i løpet av et halvt år lagt på meg rundt 5 kg. Og jeg vet det er fordi jeg har brukt mat som trøst, kombinert med at jeg ikke har hatt tid til å lage så mye mat hjemme. 

Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 161 cm høy og veier xx kg. Ønsker å gå ned ca. 7 - 8 kg. Har veid rundt 53 kg hele mitt voksne liv og trives med den vekten. 

Det siste halvåret har jeg reist og jobbet utrolig mye. Dette har ført til vektoppgang, har lagt på meg rundt 5 kg på et halvt år. 

Jeg logger alt det jeg spiser, og da mener jeg ALT. Jeg forbrenner 1800 kalorier i løpet av en vanlig dag, uten trening. De dagene jeg trener forbrenner jeg mellom 500-700 kalorier mer. Jeg spiser 1500 kalorier de dagene jeg ikke trener. Og blir dessverre nødt til å spise 2000 kalorier de dagene jeg trener, blir veldig sulten av å trene. 

Gjør sånn som du sier at du gjør, og du vil gå ned ca 300-400 gram per uke, i gjennomsnitt. Det er en utmerket hastighet for en med din vekt (og høyde). Regnestykket ditt høres riktig ut og alt du sier er logisk. Bare dropp å tenke "dessverre". Du blir mer sulten av å trene, sånn er det bare.

Er du passe mett så lenge du spiser mer på treningsdagene? Hvis ikke, så kan du se på sammensetningen av kosten din. Hvis det fungerer sånn som det er nå, så fortsett som du gjør.

Endret av Yvonne
Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Hva spiser du før/etter trening? Jeg også blir sulten av å trene, men tar meg en smoothie og det holder for meg. Jeg merker også at det lønner seg å ikke spise for tunge måltider sent på kvelden. Tidligere kunne jeg pakke innpå en stor porsjon moussaka eller pizza etter trening og deretter gå og legge meg. Men det funker dårlig om jeg vil ned i vekt. 

Skrevet

Hva er målet ditt da? Er målet ditt kun å bli tynnere eller ønsker du å bli sterkere, sunnere og få bedre kondisjon og styrke?

Hvis målet er kun å gå ned de 3-4 kiloene du har gått opp, kan du jo enkelt regulere det i kosten. Spise mindre, mindre raffinert sukker, mindre høykalori-mat. Da går du fort ned et par kilo uten å trene særskilt mye mer. Er målet derimot en sterk og sunn kropp, så syns jeg du skal drite i den "ekstra" matlysten du får, og hva vekta viser. Du vet jo når du får en sunn og frisk kropp - det er når du kombinerer fysisk aktivitet med sunn og god mat. Da har det jo ikke så mye å si akkurat hvor mye du spiser, så lenge det du spiser er godt og bra for deg. De fleste må øke matinntaket litt når de begynner å trene. Personlig spiser jeg litt ekstra de dagene jeg trener fordi kroppen trenger det, blir mye mer sulten. Men det går jo til kroppens muskler og energilagrer, så det ser jeg ikke mørkt på.

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg med for lavt mat- eller kaloriinntak, samt kombinasjon av vekt og høyde.

Yvonne (mod) 

Skrevet

Ååååååååååh JEG GLEDER MEG TIL JEG KAN NOE SÅNT IGJEN!!!!

Hallo!!!!

Jeg elsker å slanke meg og trene;

men jeg har blitt skremt av bønder på mitt lokale nyåpnede gym som er THA SHIT.

og jeg har tilgang på supah svømmehall også som jeg har fått de å rense vannet for klor - for de med lyst hår får faktisk grønt hår av klorider i vannet.

Jeg har kjøpt litt treningstøy men bestile sko fra zalando og de var helt forjevlig schtøgge!!!!

Jeg jobber på topp så jeg forventer faktisk totalt topp alt når jeg ankommer slike hang outs. Så jeg ble til slutt flau over hvor gærn i hue såkalt vanlige folks faktisk er og gikk fans hjem og holdt meg der⛪️. Sånne steder blir jo ikke åpnet for gøy akkurat - det koster!

Anonymkode: 3c2c6...371

Skrevet

Kondisjon, og trening i seg selv, hjelper lite på vektnedgang - nettopp på grunn av det du nevner angående det å bli mer sulten. Når man trener sender kroppen ut signaler om at den trenger mer mat, og det blir derfor hardt å være til om man skal "sulte seg" gjennom dagen. Vinninga går litt opp i spinninga, som du nevner. Jeg sier ikke at man skal slutte å trene - det er godt for kropp og helse, men ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Vi er og alle forskjellige, og det med forbrenning av kalorier kan være ganske misvisende på apparater/pulsklokker. 

Når det gjelder kostholdet ditt vil jeg anbefale å spise litt mindre brød, poteter og frukt, da disse inneholder mye raske karbohydrater som igjen metter lite. Øker man derimot inntaket av fett og proteiner holder man seg mett lenger og blodsukkeret holdes også jevnere gjennom dagen. Det er fælt å føle på den "lavt blodsukker-sulten". Og et eple eller en banan på det tidspunktet gjør bare saken verre. Ikke alltid man har tilgang på egg e.l, men et tips er ihvertfall å velge noe med lav GI. :) 

Anonymkode: e8482...22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...