AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 Jeg er 28 år, har en bachelor i sosiologi, ingen intervjuer til nå. Søkt på flere jobber, ikke ett eneste intervju. Tullebachelor sier mange. Er over 200 søkere på hver jobb så det er kamp om plassene. Starte på ny bachelor eller prøve på en videreutdanning? Eks master i samfunnssikkerhet. Anonymkode: fb0d0...f01
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Noe må du i alle fall gjøre. Det kommer an på hvilken alternativ bachelor du ønsker å ta. Dersom den er profesjonsrettet: så gjør det. Hvis ikke så søk heller master. Anonymkode: a1b67...dd9
Zooey Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 (endret) Jeg er helt uenig i at det er en tullebachelor, men dessverre er arbeidsmarkedet slik at man trenger en mastergrad (i de fleste tilfeller) for å kunne få jobb med en samfunnsvitenskapelig utdanning. Fordypning er bra, men synes grunnlaget for valget bør være at du er interessert i å ta studiet. Endret 30. januar 2018 av Zooey stavefeil
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, Zooey skrev: Jeg er helt uenig i at det er en tullebachelor, men dessverre er arbeidsmarkedet slik at man trenger en mastergrad (i de fleste tifeller) for å kunne få jobb med en samfunnsvitenskapelig utdanning. Fordypning er bra, men synes grunnlaget for valget bør være at du er interessert i å ta studiet. Ja er mer det jeg mener. Studiet er så bredt at det er vanskelig å begrunne hvorfor studiet kvalifiserer til jobbene jeg søker på. Problemet er motivasjon og tid. Jeg har fått barn og er litt usikker på om jeg vil klare å fullføre da jeg egentlig er skolelei etter bacheloren. Og ingen av mastergradene er noe jeg «brenner» for. Anonymkode: fb0d0...f01
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe må du i alle fall gjøre. Det kommer an på hvilken alternativ bachelor du ønsker å ta. Dersom den er profesjonsrettet: så gjør det. Hvis ikke så søk heller master. Anonymkode: a1b67...dd9 Tanken var sosionom. Anonymkode: fb0d0...f01
Zooey Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja er mer det jeg mener. Studiet er så bredt at det er vanskelig å begrunne hvorfor studiet kvalifiserer til jobbene jeg søker på. Problemet er motivasjon og tid. Jeg har fått barn og er litt usikker på om jeg vil klare å fullføre da jeg egentlig er skolelei etter bacheloren. Og ingen av mastergradene er noe jeg «brenner» for. Anonymkode: fb0d0...f01 Skjønner. Kjenner meg veldig igjen i det. Har tatt fatt på mastergraden nå, i en alder av 31. Jeg er ikke akademisk anlagt, så trengte å jobbe noen år for å føle meg motivert nok. Har du vurdert å ta PPU? Det kan du ta på deltid over to år og da har du undervisningskompetanse i samfunnsfag. Ellers går det an å jobbe i noen år til du finner studielysten igjen.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tanken var sosionom. Anonymkode: fb0d0...f01 Det er absolutt ingen dum ide! Syns du skal gå for det om du føler det er det rette. Anonymkode: a1b67...dd9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 13 minutter siden, Zooey skrev: Skjønner. Kjenner meg veldig igjen i det. Har tatt fatt på mastergraden nå, i en alder av 31. Jeg er ikke akademisk anlagt, så trengte å jobbe noen år for å føle meg motivert nok. Har du vurdert å ta PPU? Det kan du ta på deltid over to år og da har du undervisningskompetanse i samfunnsfag. Ellers går det an å jobbe i noen år til du finner studielysten igjen. Godt å høre at jeg ikke er alene i det minste Tanken har slått meg altså, men tror ikke at læreryrket er for meg. Jeg bare merker at jeg ikke klarer så mange flere år i servicebransjen i påvente av ny jobb. Hadde jeg hatt en utdannelse jeg viste det var behov for ville jeg i det minste tenkt at det snart blir min tur. Hvis du skjønner. Anonymkode: fb0d0...f01
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er absolutt ingen dum ide! Syns du skal gå for det om du føler det er det rette. Anonymkode: a1b67...dd9 Takk for backup Anonymkode: fb0d0...f01 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 Jeg synes samfunnssikkerhet høres veldig spennende ut, men det funker dårlig som råd når jeg ikke aner hvordan arbeidsmarkedet er eller hva du synes er spennende. Jeg anbefaler master, men det forutsetter at det er passe greit (sjelden enkelt uansett fag i disse dager) å få jobb og at du vil trives med det på sikt. Anonymkode: 89861...047
Karriererådgiveren Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 Hei, Hvis du skal begynne å studere igjen bør det være basert på at du har en interesse for faget, eller at du har en plan om hvilken karriere du ønsker at utdanningen skal bringe. Jeg har troa på at du kan få deg en god jobb uten at du trenger å studere mer, så lenge du tenker litt langsiktig. Mange med "vage" utdanninger har stor hjelp i å skaffe seg frivillig arbeid for å bygge opp yrkesrettet kompetanse. En annen ide kan være å prøve å få seg erfaring via bemanningsbyrå. Det er ofte lettere å ansette noen uten relevant erfaring til et kortere vikariat enn en fast stilling. Er du sikker på at CV-en din er så god den kan bli? Kanskje noen av rådene i denne CV-guiden kan hjelpe deg å komme deg på intervju: http://www.veientil.no/cv-guide/ Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå