AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 Er nå i pp 9, og har ikke vært i nærheten av en positiv test noen gang. Vi er i midten av tjueårene, og det burde vel ha klaffet til nå.. har regelmessig syklus og tatt el tester.. begynner virkelig å miste håpet, og er så redd for at det aldri blir vår tur. Tanken om å være barnløs skremmer livet av meg:( Anonymkode: e9419...497
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Først en stor klem til deg. Ikke gi opp håpet, de sier at man skal ikke tenke negativt (enklere sagt enn gjort jeg vet) før det er gått 1 år. Det jeg sier videre er ikke for å skremme deg, men vi prøvde i nesten 2 år før vi søkte hjelp, og da viste det seg at problemet lå hos mannen. Så selv om du har regelmessige sykluser og positive el-tester så kan problemet ligge hos partneren. Vi måtte ty til hjelp, og på første IVF-forsøk så satt spiren. Er nå i uke 33 så det er aldri uten håp selv om veien dit kanskje ikke blir helt som dere har sett for dere. Anonymkode: 82f3d...d59
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nå i pp 9, og har ikke vært i nærheten av en positiv test noen gang. Vi er i midten av tjueårene, og det burde vel ha klaffet til nå.. har regelmessig syklus og tatt el tester.. begynner virkelig å miste håpet, og er så redd for at det aldri blir vår tur. Tanken om å være barnløs skremmer livet av meg:( Anonymkode: e9419...497 Når du har hatt 12 pp så kan du ta kontakt med en fertilitetsklinikk for å ta en sjekk. Gjorde dette selv, begge i starten/midten av 20 årene, begge friske. Ingenting galt med oss, likevel tok det 12 pp til før det ble treff. Anonymkode: 59a2f...ce9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Du er så ung at det er masse av tid til å gi deg hjelp om det skulle være noe. Regelmessig syklus og positive el tester er gode tegn på at alt er normalt hos deg. Men mindre du har hatt clamydia som kan tette eggledere er det ingen grunn til å tro at det er noe unormalt, egentlig. Og etter 12 mnd har du uansett rett på utredning. Hva med å sjekke spermen til kjæresten? Anonymkode: e3837...28b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 Sikkert ikke så kosher å si, men jeg ville gått til fastlegen nå og sagt at dere har prøvd i 12 mnd. Da er dere i alle fall i systemet. Det tar jo tid å komme i gang med en utredning også... Anonymkode: b921f...458 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 Stor klem til deg og ikke gi opp❤️ Vi startet da jeg var 22 og var ikke i nærheten av å være gravid, før vi begynte med ivf. 7 SA, MA og 12år senere, sitter jeg nå med en liten baby på fanget. Det var verdt alt strevet, selv om vi har vært nære på å gi opp flere ganger. Anonymkode: c8cd6...0aa 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 Og så vil jeg legge til at det er normalt og alt det der. Det er veldig godt nylig at alt er tipp topp med dere og du blir gravid i morgen og akt det der. Jeg sa det ikke for å skremme deg... Anonymkode: b921f...458
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 Hvis dere har prøvd skikkelig såpass lenge ville jeg tatt en fertilitetssjekk privat. I det offentlige har man satt en grense på 12 mnd for å bruke fellesskapets penger på dette, men at det ikke klaffer på så mange forsøk kan indikere at det er noe galt. Trenger ikke være det, men det er flere ting man kan få god hjelp for og jeg tror mange venter for lenge med å oppsøke hjelp. Fastleger har lite greie på dette og derfor ville jeg gått privat. Anonymkode: a5fbc...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 jeg skjønner deg utrolig godt ts. jeg er selv i starten har 20 årene og vi har prøvd i 1,5 år og jeg begynner å bli ganske lei og håpløs selv. jeg er til utredning og de finner ingenting feil med meg, selvom jeg har litt ustabilie sykluser, alt er bra med mannen. skjønner frustrasjonen din og vit at du ikke er alene Anonymkode: ebd68...125
Sillyline Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 Hva gjør dere for å bli gravide, annet enn å ha sex og eventuelt sjekke eggløsning? Gjør dere noe med kostholdet, for eksempel?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 Husk 95% blir gravide etter 1,5 år. Selv er vi 27 og 28, uten klaff etter 1,5 år. Jeg har derimot blitt gravid ved uhell før jeg møtte mannen. Veldig frustrerede Anonymkode: 24003...725
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 Følte det også på samme vis. Sluttet på minipille i oktober 16. Fikk mens i desember 16 , fikk stabil syklus med en gang egentlig. Vi prøvde og prøvde men ingenting skjedde:/ Mannen måtte flytte bort for en periode på 5 mnd. Men når han kom tilbake så klaffet det på 3 måned ❤️ Trodde jeg aldri skulle bli gravid, så det skjer når man minst venter det. Er nå i uke 6 og det kjennes helt uvirkelig! Krysser fingrene for dere!! Anonymkode: 888f2...a5b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #13 Skrevet 31. januar 2018 https://www.babyverden.no/prover/hvor-lang-tid-tar-det/ Der ser du at 75% blir gravid iløpet av 9 mnd. Så det er altså 25% som IKKE blir det. Du har krav på hjelp/utredning etter et år. Om du ser på prøverforumet på babyverden, ser du at det er maaaange som prøver i mer enn 9 mnd, selv om de er unge og tilsynelatende friske. Jeg kjenner til håpløsheten, men sånn er det bare. Smør deg med tålmodighet, og ta kontakt for hjelp om dere fremdeles ikke har fått klaff innen et år. Anonymkode: ef1e7...454
Cati Skrevet 31. januar 2018 #14 Skrevet 31. januar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikkert ikke så kosher å si, men jeg ville gått til fastlegen nå og sagt at dere har prøvd i 12 mnd. Da er dere i alle fall i systemet. Det tar jo tid å komme i gang med en utredning også... Anonymkode: b921f...458 Dårlig råd. Utrolig kjipt for alle andre som faktisk har prøvd i mer enn 1 år at andre skal «snike» seg uberettiget foran i køen. Og Ts er i midten av 20-årene med god tid.. Hold deg for god med å spre slike forslag.. 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #15 Skrevet 31. januar 2018 Det er gode grunner til at man skal vente et år, det handler ikke bare om økonomi. Enkelte fastleger setter automatisk kvinnen på Klomifen, noe som kan gjøre vondt verre og forstyrre syklus og livmorslimhinne. Tilsvarende er det stressende og fullstendig unødvendig for dere å begynne på det sirkuset før man vet at man må. Jeg forstår frustrasjonen. Har vært der selv. Dessverre kan dette være en stor tålmodighetsprøve. Eneste trøsten jeg kan gi er at dere fortsatt har gode odds på å bli gravide naturlig. Og dersom det ikke går er sannsynligheten for å lykkes med prøverør 75%. I mellomtiden bør man unngå å google for mye, og man bør jobbe for at prøvingen ikke skal påvirke forholdet for mye. Anonymkode: 5373a...c7f 1
Aryamili Skrevet 31. januar 2018 #16 Skrevet 31. januar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikkert ikke så kosher å si, men jeg ville gått til fastlegen nå og sagt at dere har prøvd i 12 mnd. Da er dere i alle fall i systemet. Det tar jo tid å komme i gang med en utredning også... Anonymkode: b921f...458 Syns ikke dette er et godt råd å gi. I det offentlige skal alle ha samme mulighet, og det er den gang sånn at det er bestemt at man grensen er på 12 mnd, med mindre det er grunn til å tro at noe er galt. Dette finnes det mange grunner til. Hvis ingenting indikerer at noe er galt (uregelmessige sykluser, mellomblødninger, smerter etc. etc.) kan man gå til privat gynekolog og sjekke grunnleggende ting, dersom man ønsker det. Ellers har også fastlege mulighet til å ta blodprøver i syklus, og evt. henvise videre ved behov. Å lyve i helsevesenet syns jeg er en dårlig ide, fordi man da setter seg selv foran andre som sliter med det samme (å bli gravid), men også fordi legen får misvisende informasjon som i ytterste konsekvens kan føre til at man får behandling man ikke trenger. Man kan dog uttrykke bekymring for at noe er galt til fastlegen, og håpe på å bli henvist til gynekolog hvis man ikke har mulighet til å gå privat. 1
Bambi1995 Skrevet 31. januar 2018 #17 Skrevet 31. januar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere har prøvd skikkelig såpass lenge ville jeg tatt en fertilitetssjekk privat. I det offentlige har man satt en grense på 12 mnd for å bruke fellesskapets penger på dette, men at det ikke klaffer på så mange forsøk kan indikere at det er noe galt. Trenger ikke være det, men det er flere ting man kan få god hjelp for og jeg tror mange venter for lenge med å oppsøke hjelp. Fastleger har lite greie på dette og derfor ville jeg gått privat. Anonymkode: a5fbc...1e5 9 måneder er ikke lenge sånt sett.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #18 Skrevet 31. januar 2018 Vi hadde bare prøvd i 5 mnd da jeg bestilte time privat for å sjekke om alt var i orden. Og glad er jeg for at jeg gjorde det så fort da det tok lang tid før vi endelig satt med et nydelig ivf barn i armene❤️ Så var jeg deg ville jeg bare få sjekket det privat med en gang😊 Anonymkode: a966b...da3 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #19 Skrevet 31. januar 2018 Og for all del, ikke mist håpet😊 det er urolig mye man kan få hjelp med, bare vær åpen, det er ikke alle som får barn på samme måte😊 vi endte med å bruke donor og det ble helt riktig for oss❤️ Anonymkode: a966b...da3 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #20 Skrevet 31. januar 2018 Hei, Vi hadde det helt likt. Jeg er 25 år og han er 30, og vi er nå 6+4 uker på vei. Dette var vårt 11pp:) vi hadde sjekket oss privat for å være sikre fordi vi også ble usikre på hvorfor det tok så lang tid og ikke en eneste gang hadde sett en positiv test.. men fikk høre at alt var fint med oss, men om vi ikke skulle få det til så måtte vi søke om hjelp. Vi bestemte oss for å vente litt med å søke om hjelp, og jaggu satt den ikke nå:) jeg skjønner frustrasjonen din, men dra å sjekk dere privat evt? Eller så vil det skje altså:) lykke til Anonymkode: e8d95...f21 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå