ine97 Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 hei! Jeg har gått et dobbelt løp med helsefaget og generell studiekompetanse. Har nå 25 fag på vitnemålet og et snitt på 3.9... I og med at jeg ikke kom inn i fjor, er jeg satt over til ordinært vitnemål med enda høyere poenggrense. Har sett meg frem på samordna opptak om skoler med lavere inntak, men finner bare steder som er langt langt langt borte. Noen som har samme erfaring og noe tips? Jeg tar opp 7 fag på sonans...
bobleplast_ Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Du må gjøre som alle andre: ta opp fag fra vgs. Du kan også vente til du blir 23 år og benytte deg av 23/5-regelen, men det fordrer at du har 5 år med arbeidspraksis/utdanning. Det kan du lese mer om her. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 Hvis du virkelig vil bli sykepleier, ser jeg ikke problemet med å flytte langt bort, evt ta opp fag. Anonymkode: 4e80c...753 7
mjauritz Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Jeg tror at hvis du ikke klarer å få høye karakterer på VGS selv om du prøver, så blir sykepleien vanskelig. Da er det nok bedre å ta opp fag og få inn gode studieteknikker før du begynner Lykke til med å ta opp fag! Gjorde det selv i fjor, og kom inn på det jeg ønsket 1
Serafin Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 2 timer siden, ine97 skrev: hei! Jeg har gått et dobbelt løp med helsefaget og generell studiekompetanse. Har nå 25 fag på vitnemålet og et snitt på 3.9... I og med at jeg ikke kom inn i fjor, er jeg satt over til ordinært vitnemål med enda høyere poenggrense. Har sett meg frem på samordna opptak om skoler med lavere inntak, men finner bare steder som er langt langt langt borte. Noen som har samme erfaring og noe tips? Jeg tar opp 7 fag på sonans... Tror du bør vurdere noe annet. Jeg er ferdig utdannet sykepleier til sommeren. Og det er ikke noe særlig å jobbe til ukurante arbeidstider. Det er en grunn til at det er så mange sykepleiere som søker på en dagstilling, fordi de er lei av turnus.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 Synest du skal vurdere noe annet. Har du tenkt på at du som utdannet sykepleier har enormt ansvar for andres liv. Bør ha 4 i matematikk og norsk. To veldig viktige fag som sykepleier. Hvis en regner ut feil dose medisiner kan en havne i fengsel som sykepleier. Stort ansvar og mye jobb i helger og aldri fri når andre har fri. Dårlig lønn i forhold til ansvar. Anonymkode: 64907...7c9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 Jeg er sikker på at hvis du ønsker det sterkt nok, så klarer du det, på den ene eller andre måten. Jeg tok studiekompetanse selv over 2 1/2 år. Tok altså ikke vann over hodet for å klare å få gode karakterer. Jeg kom inn i fjor høst på sykepleien. Det er krevende studier, ikke noe hvilehjem, men likevel veldig kjekt dersom du er engasjert, villig til å stå på og se på det som fulltidsjobb. Medikamenteksamen skal vi ha om ikke så lenge, og jeg hadde selv 3 i 1P og 4 i 2P, men jeg mestrer medikamentregning som bare det. Trikset er å regne til du spyr og vel så det. Lykke til! Anonymkode: 9f3d6...8b6 4
Silje92 Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synest du skal vurdere noe annet. Har du tenkt på at du som utdannet sykepleier har enormt ansvar for andres liv. Bør ha 4 i matematikk og norsk. To veldig viktige fag som sykepleier. Hvis en regner ut feil dose medisiner kan en havne i fengsel som sykepleier. Stort ansvar og mye jobb i helger og aldri fri når andre har fri. Dårlig lønn i forhold til ansvar. Anonymkode: 64907...7c9 Hahahaha.... bør ha 4 i matte? Altså kjære deg, du vet at medikamentregningen handler om veldig enkel basic matte som ALLE kan? Det handler bare om å forstå formlene, ikke matte Jeg håper og tror at alle vet hvordan man plusser, trekker fra, deler og ganger. Enkel matte, tjoho! 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 Hvor mye alderspoeng har du fått, siden du søker med ordinærvitnemål nå? Jeg synes du burde vurdere noe annet, ettersom sykepleistudie ikke er lett heller. Du kan ta opp fag fra vgs slik som alle andre. Anonymkode: e45c5...21b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 14 minutter siden, Silje92 skrev: Hahahaha.... bør ha 4 i matte? Altså kjære deg, du vet at medikamentregningen handler om veldig enkel basic matte som ALLE kan? Det handler bare om å forstå formlene, ikke matte Jeg håper og tror at alle vet hvordan man plusser, trekker fra, deler og ganger. Enkel matte, tjoho! Men skal det ikke komme krav til karakterer nå i matte? Eller var det bare et forslag. Anonymkode: 30e6f...68d
Silje92 Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men skal det ikke komme krav til karakterer nå i matte? Eller var det bare et forslag. Anonymkode: 30e6f...68d Et forslag om 3 i matte Burde heller vært en opptaksprøve/intervju der man ser om personen er eget eller ikke. Visse folk burde aldri ha vært sykepleiere spør du meg, og det på et helt annet grunnlag enn en god eller dårlig karakter i matte fra vgs ;P 3
Serafin Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 3 minutter siden, Silje92 skrev: Et forslag om 3 i matte Burde heller vært en opptaksprøve/intervju der man ser om personen er eget eller ikke. Visse folk burde aldri ha vært sykepleiere spør du meg, og det på et helt annet grunnlag enn en god eller dårlig karakter i matte fra vgs ;P https://www.nrk.no/norge/innforer-karakterkrav-pa-sykepleierstudiet-1.13762137 1
ine97 Skrevet 31. januar 2018 Forfatter #13 Skrevet 31. januar 2018 Fint med innspill dere jeg er fullt klar over ansvaret, er helsefagarbeider og har tidligere jobbet på gastrokirurgisk avdeling på Ullevål der jeg tok fagprøven min. Har jobbet med mennesker i 5 år nå og er meget vant til turnus, det er ingen problem! Når det gjelder matte har jeg 3 i S2 matte og 4 i norsk. Har 4 alderspoeng da jeg er 21, min utdanning tok 4 år fordi jeg tok studiekompetanse og fagbrev 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #14 Skrevet 31. januar 2018 Du må da ikke søke med annengangsvitnemål pga du ikke kom inn? Du kan søke på nytt med førstegangs. Men det finnes sykepleie studier med rundt 3,7 i snitt, så du kommer alltids inn en plass. Anonymkode: 2d4e5...0a5
Silje92 Skrevet 31. januar 2018 #15 Skrevet 31. januar 2018 50 minutter siden, ine97 skrev: Fint med innspill dere jeg er fullt klar over ansvaret, er helsefagarbeider og har tidligere jobbet på gastrokirurgisk avdeling på Ullevål der jeg tok fagprøven min. Har jobbet med mennesker i 5 år nå og er meget vant til turnus, det er ingen problem! Når det gjelder matte har jeg 3 i S2 matte og 4 i norsk. Har 4 alderspoeng da jeg er 21, min utdanning tok 4 år fordi jeg tok studiekompetanse og fagbrev Jeg synes du skal satse på sykepleien jeg om det er noe du virkelig vil, og det høres det ut som Du har relevant erfaring og vet hva du går til.. Ikke hør på de ovenfor her, jeg synes det er så dumt å fraråde deg å søke på sykepleien når begrunnelsene er så vage... Jeg er student selv og har også jobbet noen år før jeg valgte å søke. Jeg kom ikke inn første gangen, tok opp fag og kom inn. Ikke på mitt førstevalg, men på femtevalget. Jeg bruker ufattelig mye tid på reisning de dagene jeg er på skolen, men leser stort sett hjemmefra ellers da jeg kun er på obligatorisk oppmøte. Hadde aldri klart å bruke så mye tid på å lese alene om jeg ikke hadde vært motivert for det! Drømmen er å ta videreutdannelse også, og det skal jeg jammen meg følge! Gå for sykepleiestudie, det høres riktig ut for deg =D Hilsen sykepleiestudent 2
ine97 Skrevet 31. januar 2018 Forfatter #16 Skrevet 31. januar 2018 6 minutter siden, Silje92 skrev: Jeg synes du skal satse på sykepleien jeg om det er noe du virkelig vil, og det høres det ut som Du har relevant erfaring og vet hva du går til.. Ikke hør på de ovenfor her, jeg synes det er så dumt å fraråde deg å søke på sykepleien når begrunnelsene er så vage... Jeg er student selv og har også jobbet noen år før jeg valgte å søke. Jeg kom ikke inn første gangen, tok opp fag og kom inn. Ikke på mitt førstevalg, men på femtevalget. Jeg bruker ufattelig mye tid på reisning de dagene jeg er på skolen, men leser stort sett hjemmefra ellers da jeg kun er på obligatorisk oppmøte. Hadde aldri klart å bruke så mye tid på å lese alene om jeg ikke hadde vært motivert for det! Drømmen er å ta videreutdannelse også, og det skal jeg jammen meg følge! Gå for sykepleiestudie, det høres riktig ut for deg =D Hilsen sykepleiestudent Så utrolig hyggelig å høre at det har gått bra med deg! Takk for inspirasjon ✨ 2
Silje92 Skrevet 31. januar 2018 #17 Skrevet 31. januar 2018 1 minutt siden, ine97 skrev: Så utrolig hyggelig å høre at det har gått bra med deg! Takk for inspirasjon ✨ Og karakterene mine tilsier at jeg fint kan ta etterutdannelse nå basert på minstekrav om C-snitt Jeg har aldri vært noen 6´er elev på vgs, dette er noen år siden og jeg synes ikke at karakterene fra vgs skal avgjøre om du gjør det bra på høgskolen eller ikke (= Og det å være en god sykepleier dreier seg om så mye annet enn karakterene på papiret også 4
ine97 Skrevet 31. januar 2018 Forfatter #18 Skrevet 31. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Synest du skal vurdere noe annet. Har du tenkt på at du som utdannet sykepleier har enormt ansvar for andres liv. Bør ha 4 i matematikk og norsk. To veldig viktige fag som sykepleier. Hvis en regner ut feil dose medisiner kan en havne i fengsel som sykepleier. Stort ansvar og mye jobb i helger og aldri fri når andre har fri. Dårlig lønn i forhold til ansvar. Anonymkode: 64907...7c9 Hei du! Ser at du kanskje har sett litt for mye på amerikanske serier da en ikke blir fengslet for å ha regnet feil, men mister autoriteten sin dersom personen dør er det uaktsomt drap, men håndtering av narkotiske medisiner er det svært strenge retningslinjer på der det trenges dobbeltsignatur for å kunne gi jeg tror også at du undervurderer andre stillinger utenom sykepleier da helsefagarbeidere har vel så stort ansvar forutenom medisiner her snakker jeg om vurdering, observasjon, stell, omsorg og videreformidling 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #19 Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, Silje92 skrev: Jeg synes du skal satse på sykepleien jeg om det er noe du virkelig vil, og det høres det ut som Du har relevant erfaring og vet hva du går til.. Ikke hør på de ovenfor her, jeg synes det er så dumt å fraråde deg å søke på sykepleien når begrunnelsene er så vage... Jeg er student selv og har også jobbet noen år før jeg valgte å søke. Jeg kom ikke inn første gangen, tok opp fag og kom inn. Ikke på mitt førstevalg, men på femtevalget. Jeg bruker ufattelig mye tid på reisning de dagene jeg er på skolen, men leser stort sett hjemmefra ellers da jeg kun er på obligatorisk oppmøte. Hadde aldri klart å bruke så mye tid på å lese alene om jeg ikke hadde vært motivert for det! Drømmen er å ta videreutdannelse også, og det skal jeg jammen meg følge! Gå for sykepleiestudie, det høres riktig ut for deg =D Hilsen sykepleiestudent Hvor går du på sykepleien? Ble nysgjerrig bare 😊 heltid eller deltid? Vil selv gå sykepleien, men vil jobbe så mye som mulig ved siden av. Anonymkode: 394f3...1ad
Silje92 Skrevet 31. januar 2018 #20 Skrevet 31. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor går du på sykepleien? Ble nysgjerrig bare 😊 heltid eller deltid? Vil selv gå sykepleien, men vil jobbe så mye som mulig ved siden av. Anonymkode: 394f3...1ad Jeg går på Høgskolen i Østfold, avd. Fredrikstad, men pendler fra Akershus, nord for Oslo et sted Jeg går heltid, men var på skolen stort sett 1-3 ganger i uka før jul. Nå etter jul er det 1-2 ganger obligatorisk til midten av februar, etter dette er det obligatorisk 3 ganger før eksamen i april. Du har store muligheter til å jobbe en del, jeg har ca. 20 000 kr å rutte med i mnd, jobber ca. 4-5 vakter pr. mnd på sykehus + en liten deltidsjobb ved siden av som utgjør 16 timer ekstra pr. mnd, dette er veldig dårlig betalt.. På sykehuset derimot er det godt betalt. Men igjen så utgjør totalen av jobbingen ca 10-12 k utbetalt + lånekassen på 8k. Du kan alltids jobbe mere, men om du skal lese en del på egenhånd som jeg har gjort så bør du passe på litt også så du ikke jobber for mye. Om du vil ha greie karakterer krever det en god del lesing. 3 uker før jul leste jeg i snitt 8-12 timer hver dag på anatomien... Da valgte jeg å ikke jobbe i den perioden. Jobb mere når det er lenge til eksamen og dropp jobbingen de ukene før eksamen, evt. bare en vakt i uka. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå