Gå til innhold

Utenforskap og nedstemtheten blant unge menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefaler dere å se denne videoen, jeg greier ikke å gjengi det som blir sagt med så gode ord. Du trenger ikke å se mer enn ca. 3 minutter.

Tror dere at foreldre, dagens media, kultur og lærere til dels er skyld i all utenforskapen som vokser frem blant unge menn og at de er så nedstemte. Ekstremt mange føler at de ikke har noen sjanser i livet.

Anonymkode: 36afd...b31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har mer muligheten enn kvinnfolk, så det der er bare selvmedlidenhet og offerrolle-trivsel. 

Anonymkode: 5dd30...fc3

• Liker 7
Skrevet

Sutring og klaging. Lite kledelig hos menn.

Anonymkode: b0465...590

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler dere å se denne videoen, jeg greier ikke å gjengi det som blir sagt med så gode ord. Du trenger ikke å se mer enn ca. 3 minutter.

Tror dere at foreldre, dagens media, kultur og lærere til dels er skyld i all utenforskapen som vokser frem blant unge menn og at de er så nedstemte. Ekstremt mange føler at de ikke har noen sjanser i livet.

Vi må til bunns i hvorfor de føler det slik, slik at vi kan se på alternativer. Jeg har noen teorier også. Det macho idealet: som mannen har hatt, er ikke sunt: Mannen som ikke skal klage, søke hjelp, søke varme, snakke om følelsene sine. Veldig mange menn har svært lite kontakt med sine egne følelser, noe som all verdens psykologer vet er en oppskrift på mentale lidelser. Kvinnen har fått den kulturelle rollen med å "snakke ut om ting", menn gjør dette i mindre grad, og de søker sjeldent hjelp. 

Anonymkode: feb0d...cef

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi må til bunns i hvorfor de føler det slik, slik at vi kan se på alternativer. Jeg har noen teorier også. Det macho idealet: som mannen har hatt, er ikke sunt: Mannen som ikke skal klage, søke hjelp, søke varme, snakke om følelsene sine. Veldig mange menn har svært lite kontakt med sine egne følelser, noe som all verdens psykologer vet er en oppskrift på mentale lidelser. Kvinnen har fått den kulturelle rollen med å "snakke ut om ting", menn gjør dette i mindre grad, og de søker sjeldent hjelp. 

Heeeelt Enig👍👍👍👍👍

Anonymkode: 02fca...745

Skrevet

Norske «menn» finnes knapt. De syr og broderer.

Anonymkode: 60506...7de

• Liker 1
Skrevet

Eg ønsker meg en mann som kan å strikke, gjør husarbeid, legger barna, kan å lage mat, jobber, kjører barna til og fra fritidsaktiviteter. Hva er feil med å finne seg en kjæreste som også er en samarbeidspartner?

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, Sokkar skrev:

Eg ønsker meg en mann som kan å strikke, gjør husarbeid, legger barna, kan å lage mat, jobber, kjører barna til og fra fritidsaktiviteter. Hva er feil med å finne seg en kjæreste som også er en samarbeidspartner?

Dette er ikke det vi diskuterer her. Uansett blir kvinner tiltrukket av menn som er sterke, selvsikre og har ståpåvillije.

Spørsmålet er hvordan samfunnet og foreldre har sviktet guttene. Hvordan de skaper unge menn som faller utenfor og er nedstemte.

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, Sokkar skrev:

Dette er ikke det vi diskuterer her. Uansett blir kvinner tiltrukket av menn som er sterke, selvsikre og har ståpåvillije.

Spørsmålet er hvordan samfunnet og foreldre har sviktet guttene. Hvordan de skaper unge menn som faller utenfor og er nedstemte.

• Liker 2
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samfunnet har ikke sviktet gutter, men det er menn som opprettholder denne "macho" greia som liksom skal være så bra. Har aldri møtt damer som har problemer med at jeg er følsom, og det har jo bare gjort meg til en bedre far og mann i over 20 år. 

De man derimot får tyn fra, er andre menn med dårlige holdninger, som rakker ned på hverandre. 

• Liker 5
Gjest supernova_87
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke dette er presist. For 50 år siden da mannen hadde rollen som hovedforsørger i husholdningen kjente de seg ikke så sjanseløse. At de da heller ikke hadde kontakt med sine følelser og ikke slarvet og sladret slik kvinner gjorde førte ikke til mentale lidelser. De hadde sin rolle og fylte den godt. De visste hva de skulle med livet sitt. Når kvinnene i større grad kom på banen og kunne forsørge seg selv og familien utviklet rollen til mannen seg. Det var ikke lenger nok å være forsørger, og stoisk machomann. De måtte kunne by på seg selv, være i kontakt med følelsene, og det kvikt, for hvis ikke er kvinner egentlig mer enn nok tilfredse med å leve alene omgitt av venner. Kravene til mannsrollen har endret seg stort, og kanskje menn har fått for lite tid til å tilpasse seg denne rollen? Eller for lite forståelse for at det ikke er en endring som skjer i løpet av en generasjon menn?

Jeg tror det er noe i at menn ikke skal klage, søke hjelp, varme eller snakke om følelser og gjør det vanskelig for dem, men ikke fordi det at de ikke gjør det er vanskelig i seg selv, men fordi vi lever i en verden som verdsetter følelser mer enn noe annet. Vi ser ikke etter fornuftsekteskap, vi ser etter den store kjærligheten! Man skal ikke ha en far som oppdrar og disiplinerer, man skal ha en far som yter omsorg i like stor grad som mor, og er myk på innsiden. 

Skrevet
1 time siden, Sokkar skrev:

Haha! bra ironi!

Anonymkode: cf9da...178

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samfunnet har ikke sviktet gutter, men det er menn som opprettholder denne "macho" greia som liksom skal være så bra. Har aldri møtt damer som har problemer med at jeg er følsom, og det har jo bare gjort meg til en bedre far og mann i over 20 år. 

De man derimot får tyn fra, er andre menn med dårlige holdninger, som rakker ned på hverandre. 

Det er vel heller det at samfunnet ikke dyrker maskulinitet i gutter som gjør at mange blir deprimerte og faller fra. For de aller fleste er de positive maskuline idealene ekstremt viktige for at gutter skal vokse opp til å få gode liv. Så har vi idealene som aldri har vært maskuline, som blir trykt opp i guttenes ansikt, som eksempler på hvor ille maskulinitet er. Noe som ødelegger dem innvendig. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller det at samfunnet ikke dyrker maskulinitet i gutter som gjør at mange blir deprimerte og faller fra. For de aller fleste er de positive maskuline idealene ekstremt viktige for at gutter skal vokse opp til å få gode liv. Så har vi idealene som aldri har vært maskuline, som blir trykt opp i guttenes ansikt, som eksempler på hvor ille maskulinitet er. Noe som ødelegger dem innvendig. 

De maskuline egenskapene som ståpåmot, ambisjoner, forsørgelse, var noe menn tok, og som kvinner ikke skulle ha før i tiden. Nå har kvinner også fått dem. Den giftige maskuliniteten? Menn må få lov til å gjøre det de vil, som kvinner må få lov til, uten å tråkke på andre. Men den kulturelle mannsrollen som har vært i flere hundre år, passer ikke inn i dagens samfunn. Enig i mye av det Rainstorm sier. Man kan heller ikke glemme de uendelige mulighetene vi nå har, alle sammen, som bidrar til at mange sliter å finne ut av hvem de er og hva de har lyst til å være, alt dette mens gamle normer og  ytre press fremdeles eksisterer.

Det er dog fremdeles rom for oppdragelse og disiplin, et omsorgsarbeide jeg håper begge foreldre påtar seg.

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del kvinner opprettholder også denne macho-greia. Vi ser det her inne, med kvinner som rakker ned på lave menn, og noen har til og med uttalt at seksualiteten deres er patetisk. Det er forferdelige utsagn, som ingen menn bør godta å høre om seg selv, og som kvinner burde forstå sårer.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del kvinner opprettholder også denne macho-greia. Vi ser det her inne, med kvinner som rakker ned på lave menn, og noen har til og med uttalt at seksualiteten deres er patetisk. Det er forferdelige utsagn, som ingen menn bør godta å høre om seg selv, og som kvinner burde forstå sårer.

Det er jo ikke å rakke ned på menn, å si at man ikke tiltrekkes alle typer? Om jeg sier jeg liker høye damer, eller menn, og ikke syntes lave personer er attraktive eller potensielle partnere for meg, - betyr ikke det at jeg rakker ned på de? Preferanser er ok. Å være direkte ufin mot noen er såklart ikke greit.

Og såklart er det alltid noen som er urettferdige, slik har det alltid vært, spesielt mot minoriteter og kvinner.

Vi har det ikke værre nå, fordi damer begynner å få det like bra som oss. Vi er jo mer enn pikken og penger - vi er emosjonelle mennesker som elsker og føler på samme måte som alle andre. Verdien ligger jo ikke i hvor maskulin/feminin man er. I min mening er det menn som er verst her, som rakker ned på andre menn som viser følelser og ømhet, og tuller det bort.

Itillegg har vi all verden med mulige hjelpemidler nå - vil man ha hjelp - så får man det. Er det noen som sliter nå, og klager over lite hjelp, er det fordi de velger det selv - er ikke værre enn å dra til psykolog osv, om man sliter psykisk.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha! bra ironi!

Anonymkode: cf9da...178

Ikke et snev av ironi.

Skrevet

Samfunnet er i ferd med å skape en hel generasjon med menn som faller utenfor. Resultatet blir en stor mengde unge, sinte menn som setter fyr på biler og begår annen kriminalitet. Dette er noe samfunnet bare må akseptere, og anse som normalt. Det blir noen røffe år, og trist for alle som blir skadelidende, men det er jo dette samfunnet selv har skapt, ris til egen bak. Folk får gå inn i seg selv, og finne en bedre løsning i framtiden, i håp om å unngå flere tapte generasjoner.

Anonymkode: d2569...6e3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke menn tiltrukket av kvinner som er sterke, selvsikre og har ståpåvilje? 

Har ikke jenter blitt sviktet på denne måten i mange år, med dårlig selvbilde, spiseforstyrrelser og vakre prinsesser/barbiedukker osv?

gutter og jenter settes i bås. Det er et problem!

Anonymkode: 77fda...16f

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mange er ekstremt mange, og har du noen kilder på det?

Anonymkode: 18040...d29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...