AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 Kommer fra skolen i 14-tiden . Bruker max halvtime på lekser og resten er spilling. De snakker med venner, men omgås ikke og sitter mutters alene på rommet. Er dette normalt ? Skal man bare sosialiseres via spillet ? Anonymkode: 2fc2b...4ea
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kommer fra skolen i 14-tiden . Bruker max halvtime på lekser og resten er spilling. De snakker med venner, men omgås ikke og sitter mutters alene på rommet. Er dette normalt ? Skal man bare sosialiseres via spillet ? Anonymkode: 2fc2b...4ea Her bruker også min 15 åring mye tid på PC. Han spiller ikke hele tiden, ser også filmer, skyper/chatter med venner. Han er med venner ute av og til, men han trener 3-4 ganger i uken med en gjeng. Anonymkode: 09403...7ba
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 Barnet mitt ville gjort det om jeg ikke satte grenser. Setter av tid til å gjøre andre ting sammen, reduserer spilletida og det er ikke aktuelt etter en viss tid på kvelden. Anonymkode: 49093...8c3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Det er ikke normalt. Ungdom flest har jo hobbyer og lekser på fritiden, og ikke tid til å sløse bort tiden på å spille spill. Anonymkode: c12b4...fad 2
Krokanis Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 Høres ut som en kjedelig hverdag... la de få en meningsfull hverdag!!
Sirah Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 Nei det er ikke normalt... Så mye skjermtid er ikke bra uansett om man er 5 år, 15år eller 50 år.... 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 Høres helt normalt ut. Spilling er jo gøy. Anonymkode: d031a...fc6 4
Gjest GoldenLioness Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kommer fra skolen i 14-tiden . Bruker max halvtime på lekser og resten er spilling. De snakker med venner, men omgås ikke og sitter mutters alene på rommet. Er dette normalt ? Skal man bare sosialiseres via spillet ? Anonymkode: 2fc2b...4ea For noen så er det veldig avslappende og sosialt da de gamer online og prater masse med online venner. Men jeg hadde krevd at sønnen min hadde en fritidsaktivitet utenfor hjemmet et par ganger i uka. Utover det så må han få lov å gjøre som han vil så lenge han gjør lekser og spillingen ikke går utover skole, søvn etc. Ungdomstiden er slitsom med masse krav og mye som skjer så om han gamer eller leser en bok på fritiden sin så er det et fett så lenge han koser seg.
Ulrikke Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 12-åringen min trener fire ganger i uka, er borte et par timer hver gang, minst. To av dagene har hun knapt halvannen time mellom skole og man må dra på trening, da er det lekser og spising. Etter trening er det dusj og kanskje litt tv-titting. I helga er minst en dag opptatt med kamp(er), og ellers er hun med venninner/i svømmehallen/på tur med hunden osv... Jeg føler derfor ikke noe stort behov for å regulere spilling, chatting osv. Det regulerer seg selv fordi hun er såpass opptatt ellers. Hadde hun ikke hatt aktiviteter utenom hadde nok saken blitt en helt annen.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 Høres ut som hverdagen her så lenge jeg ikke aktiviserer. Min har autisme og synes det er tragisk om "friske" barn ikke blir stimulert bedre enn det. Anonymkode: 8d65d...ccd 1
tussi84 Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer fra skolen i 14-tiden . Bruker max halvtime på lekser og resten er spilling. De snakker med venner, men omgås ikke og sitter mutters alene på rommet. Er dette normalt ? Skal man bare sosialiseres via spillet ? Anonymkode: 2fc2b...4ea Helt normalt i disse dager ja, men som foreldre har man lov til å sette grenser. Feks at barnet må delta på noen fritidsaktiviteter 2 ganger i uka, at man ikke spiller etter kl 2130 på kvelden, at det ikke går ut over skole og søvn etc. Enn kan lære en del i gaming ved å sosialisere seg med andre. Samarbeid er bare en av tingene, og logikk/strategi noen ganger. I tillegg plukker mange opp engelsk da mange spill har engelsk som chatte språk. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #12 Skrevet 31. januar 2018 Jeg har to jenter å tror ikke de har spil 11 timer siden, Ulrikke skrev: 12-åringen min trener fire ganger i uka, er borte et par timer hver gang, minst. To av dagene har hun knapt halvannen time mellom skole og man må dra på trening, da er det lekser og spising. Etter trening er det dusj og kanskje litt tv-titting. I helga er minst en dag opptatt med kamp(er), og ellers er hun med venninner/i svømmehallen/på tur med hunden osv... Jeg føler derfor ikke noe stort behov for å regulere spilling, chatting osv. Det regulerer seg selv fordi hun er såpass opptatt ellers. Hadde hun ikke hatt aktiviteter utenom hadde nok saken blitt en helt annen. Slik er det her også med vår 14 åring. Når hun har tid til å være hjemme så kan hun gjerne ligge en hel lørdag å bare drive med data og mobil. Men synes vel man bør komme seg ut. Men nå har jeg to jenter som jeg til tider har lurt på om de har tid til å slappe av en dag. De har alltid elsket å være ute å særlig om sommeren. Anonymkode: 7baac...6d7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #13 Skrevet 31. januar 2018 For noen er det normalt, men andre ungdommer vil ut å farte mer. Anonymkode: 29177...ebe
Arkana Skrevet 31. januar 2018 #14 Skrevet 31. januar 2018 De fleste har vel fritidsaktiviteter og er med venner rent fysisk også, men når de ikke gjør dette er det nok ganske vanlig at de spiller mye. De er sosiale gjennom spillet også, det er deres arena. Jeg tenker at det vesentlige er om spillingen går ut over andre ting. En ungdom som gjør lekser og gjør det bra på skolen, deltar på fritidsaktiviteter, sover nok om natten og kommer seg opp i rimelig tid osv ville fått stor grad av frihet i forhold til spilling. 3
puppi Skrevet 31. januar 2018 #15 Skrevet 31. januar 2018 Normalt for noen (de som ikke har andre interesser / hobbyer). Unormalt for andre (de som har andre interesser / hobbyer). Sånn er det med den saken. Om det er skadelig? Det kommer vel an på hvor altoppslukende det er. Hvis det begynner gå ut over skolegang etc, så bør kanskje noen sette foten ned. Med mindre han går med planer om å bli "pro gamer", og du ved å sette foten ned er med på å ødelegge "karrieren" hans. Da blir det nok litt bråk, er han som ungdom flest. Når det er sagt, burde kanskje foreldre innse at pro gamer faktisk er en "yrkesvei" i disse dager, og spillere på de største lagene tjener langt over en gjennomsnittslønn her i Norge.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #16 Skrevet 31. januar 2018 Det er nok ganske mange barn/ungdommer som hadde holdt på sånn om de fikk lov. Det er derfor det er så mange som har regler om skjerm- og spilletid. Her er det uaktuelt å la ungene spille så mye. Anonymkode: a7979...7ba
palamina Skrevet 31. januar 2018 #17 Skrevet 31. januar 2018 Det er normalt det, hvis de får bestemme selv og har tid. Men barna mine trener 3-4 ganger i uka og har lekser, kjærester og venner som gjør at spilltid begrenser seg av seg selv, så vi har ingen regler for skjermtid. Annet enn at det er stopp etter kl 21. Tv/film er lov til 21.30.
Kalevala Skrevet 31. januar 2018 #18 Skrevet 31. januar 2018 Det er i alle fall ikke uvanlig. Dette er den nye måten å omgås på for veldig mange unge. Det du kanskje egentlig lurer på, er om det er bra for h*n. Det kommer an på om h*n selv opplever å ha et godt liv. Du kan jo begynne med å spørre h*n om det. Si at du er litt bekymret over at h*n bruker så mye tid foran PC'n, og spør hvordan h*n selv tenker om det.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #19 Skrevet 31. januar 2018 Vanlig - ja Normalt - nei Anonymkode: e44e2...685
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #20 Skrevet 31. januar 2018 Det er vel normalt at de vil det i alle fall. Til og med 6-åringen min hadde gjort det om han fikk lov. Anonymkode: c799e...fe5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå