Gå til innhold

Hvordan klarte dere det økonomisk, dere som er enslig forsørger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i 1 trimester, og studerer på siste året av bachelorgraden. Dvs når jeg er ferdig til sommer, kan jeg ikke søke jobb med en gang pga fødsel i september. Kanskje jeg er heldig og får napp, men tviler på at det er noen som ansetter meg når de vet jeg skal føde i september.. Så det jeg lurer på da, hvilken rettigheter har jeg? Har lest litt på NAV, og fått med meg at jeg kan få engangsstønad, siden jeg ikke har opparbeidet meg til permisjonspenger. Jobber bare deltid 2 ganger i uken nå, så er ikke akkurat så mye.. 

Også er det slik at jeg får overgangsstønad på ca 11k i mnden før skatt? Og evnt barnebidrag på 900kr? 
Vil det ca utgjøre 12k i mnden, eller har jeg rett på flere rettigheter? 
Synes det er litt rart å rutte med 12k i mnden før skatt, mtp husleie og alt som skal betales også. Hvordan klarte dere dere, dere som er enslig forsørger og uten jobb? Heeelp :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du burde tenkt over dette litt tidligere???

Anonymkode: 2cd83...534

• Liker 6
Skrevet
25 minutter siden, sparklingstar skrev:

Er gravid i 1 trimester, og studerer på siste året av bachelorgraden. Dvs når jeg er ferdig til sommer, kan jeg ikke søke jobb med en gang pga fødsel i september. Kanskje jeg er heldig og får napp, men tviler på at det er noen som ansetter meg når de vet jeg skal føde i september.. Så det jeg lurer på da, hvilken rettigheter har jeg? Har lest litt på NAV, og fått med meg at jeg kan få engangsstønad, siden jeg ikke har opparbeidet meg til permisjonspenger. Jobber bare deltid 2 ganger i uken nå, så er ikke akkurat så mye.. 

Også er det slik at jeg får overgangsstønad på ca 11k i mnden før skatt? Og evnt barnebidrag på 900kr? 
Vil det ca utgjøre 12k i mnden, eller har jeg rett på flere rettigheter? 
Synes det er litt rart å rutte med 12k i mnden før skatt, mtp husleie og alt som skal betales også. Hvordan klarte dere dere, dere som er enslig forsørger og uten jobb? Heeelp :(

Hvordan du skal få ting til å gå rundt, må du finne ut av selv. Barnetrygd for to får du i tillegg til det du har ramset opp. 

Vi har ett helt annet utgangspukt. Fordi barnefar er død og etterlot seg gode forsikringer og eiendommer, så dettee r ikke sammenlignbart med hvordan vi får økonomien til å gå rundt. 

Anonymkode: 69003...262

Skrevet

Søk bostøtte og sosialstønad. Nav hjelper deg. Hvordan er det med stipend ved fødsel? Vær obs på at engangsstønad er ment å dekke 6 uker etter fødsel, så forhør deg godt med nav.

Anonymkode: 8429a...68e

• Liker 3
Skrevet

Barnebidraget varierer mye, kommer an på hans inntekt og din. Kan komme på alt fra 0kr til 4000 kr.

Du får barnetrygd x2 = 1940 kr

Overgangsstødnad er vel 2G før skatt.

Ellers er det bostøtte og sosialen.

Når barnet begynner i barnehagen, kan du søke om stødnad til barntilsyn. Den dekker da 64% av utgiften. Det forutsetter at du er i aktivitet, jobb eller skole.

Engangstødnaden skal gå til å dekke utstyr og slikt til babyen, de koster mye i starten med vogn osv. Leker trenger du minimalt med, det er utrolig hvor gøy det kan være å slå på kasseroller.

Les ellers på nav https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far

Der står det mye info.

Anonymkode: e83eb...699

Skrevet

Overgangsstønaden er 2,25 x G før skatt. Det vil si ca 17 500 kr før skatt per mnd. I tillegg får du småbarnstillegg og barnetrygd som vil si ca 2000 til. Det bør gå hvis du lever billig. Barnebidrag er noe annet igjen, det er fra far. Hvis far ikke er bidragspliktig (tjener for lite), og du også tjener lite kan du ha rett på forskuddsbidrag fra nav. Det er vel rundt 1500 tror jeg. Hvis ikke kan vel bidrag være fra alt mellom 0 og 5000 ca for ett barn. 

Hvis du har rett på foreldrepenger så får du jo det, men hvis ikke så er det en engangsstønad på 63 000. 

Husk også at overgangsstønaden varer bare i maks tre år, og at etter ett år er det aktivitetsplikt. Dvs du må jobbe eller studere MINST 50%. Når du har jobb får du også mindre i overgangsstønad. Den blir mindre jo mer du tjener. 

Anonymkode: 611f3...db7

• Liker 2
Skrevet

Meg over: glemte å ta med i beregningen at du får en ekstra barnetrygd siden du er alene. 

Du får også et særfradrag på skatten som utgjør ca 10 000 mindre i skatt per år.  

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overgangsstønaden er 2,25 x G før skatt. Det vil si ca 17 500 kr før skatt per mnd. I tillegg får du småbarnstillegg og barnetrygd som vil si ca 2000 til. Det bør gå hvis du lever billig. Barnebidrag er noe annet igjen, det er fra far. Hvis far ikke er bidragspliktig (tjener for lite), og du også tjener lite kan du ha rett på forskuddsbidrag fra nav. Det er vel rundt 1500 tror jeg. Hvis ikke kan vel bidrag være fra alt mellom 0 og 5000 ca for ett barn. 

Hvis du har rett på foreldrepenger så får du jo det, men hvis ikke så er det en engangsstønad på 63 000. 

Husk også at overgangsstønaden varer bare i maks tre år, og at etter ett år er det aktivitetsplikt. Dvs du må jobbe eller studere MINST 50%. Når du har jobb får du også mindre i overgangsstønad. Den blir mindre jo mer du tjener. 

Å? Jeg synes det stod det var ca 11-12k før skatt pr mnd? 

Ang det med foreldrepenger, hvordan funker det? Jeg jobber jo som sagt deltid nå, og det er ikke så mye akkurat, 4-5k i mnden, så regner med at jeg får den engangsstønaden.

Men tusen tusen takk for tips og råd! :-) 
Og en annen ting jeg lurer på; Hvis jeg og eksen skulle finne tilbake til hverandre før/etter fødsel, da er jeg ikke aleneforsørger lenger. Har jeg krav på noe som helst fra NAV da? Mtp jeg er student og etter studiet så er det fødsel

Skrevet
3 hours ago, sparklingstar said:

Å? Jeg synes det stod det var ca 11-12k før skatt pr mnd? 

Ang det med foreldrepenger, hvordan funker det? Jeg jobber jo som sagt deltid nå, og det er ikke så mye akkurat, 4-5k i mnden, så regner med at jeg får den engangsstønaden.

Men tusen tusen takk for tips og råd! :-) 
Og en annen ting jeg lurer på; Hvis jeg og eksen skulle finne tilbake til hverandre før/etter fødsel, da er jeg ikke aleneforsørger lenger. Har jeg krav på noe som helst fra NAV da? Mtp jeg er student og etter studiet så er det fødsel

Foreldrepenger: Du kan lese mer om det her: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653

Vet at noen melder seg opp på videre studier så de får støtte fra Lånekassen. Dette er ikke utelukkende for enslige forsørgere, men for "alle" som får barn under studiene. Les mer her: https://www.lanekassen.no/fodsel

Jeg sjekket før jeg skrev innlegget i stad, og regnet ut hva det ble per mnd med overgangsstønad, så stemmer det jeg skrev :)

Angående om dere blir sammen igjen; da har du kun rett på barnetrygd (970,-) i måneden og engangsstønaden (med mindre du har rett på foreldrepenger). Det som kan være lurt da er at far tar mesteparten av permisjonen, mens du jobber. 

Skrevet

Du får overgangsstønad, den er på 17000 og noe før skatt. Utvidet barnetrygd på 1940kr, barnebidragkommer an på mor og fars inntekt + samværsavtalen. Du kan ha rett på foreldrepenger så lenge du jobber deltid. Har du tjent 1g(?) ila de siste 10 månedene så får du foreldrepenger mener jeg. Om ikke så er det engangsstøanden på 63000. Om du blir sammen med barnefar igjen har du kun krav på ordinær barnetrygd.

Anonymkode: e24f8...8ed

Skrevet

For 9 år siden lå overgangsstønad på 12000 og noe. Jeg hadde den gang inntekt etter fullført læretid da jeg fikk barn en mnd. etter fagbrevet. Da fikk jeg 22.000 utbetalt i foreldrepenger og 2700 i overgangsstønad + småbarnstillegg, dobbel barnetrygd og bidrag på 600 kr. 

Etter permisjonen var jeg arbeidsledig og fikk full overgangsstønad, i tillegg penger for å dekke bhg hos NAV. Da økte også bidraget til 4000,- 

Så fikk jeg jobb og jobbet siden. Første året i jobben hadde jeg 19.000 utbetalt og 5000,- i overgangsstønad. Bidraget var også nede i 3000,- i to av årene før det økte igjen. 

Nå i dag har jeg rundt 24.000 utbetalt i mnd. i butikk. 4000,- i bidrag, dobbel barnetrygd og penger til å dekke sfo. I tillegg har barnet mitt diagnose så får 2500 hos Nav i hjelpestønad. Og har de 5 neste årene 2500 fra forsikringsselskapet minus skatt.

Har vært veldig enkelt å få ting til å gå rundt. 

Anbefaler deg å skaffe forsikring på barnet så snart du kan. Her har det vært gull. 

Anonymkode: fa7d3...447

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrepenger: Du kan lese mer om det her: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653

Vet at noen melder seg opp på videre studier så de får støtte fra Lånekassen. Dette er ikke utelukkende for enslige forsørgere, men for "alle" som får barn under studiene. Les mer her: https://www.lanekassen.no/fodsel

Jeg sjekket før jeg skrev innlegget i stad, og regnet ut hva det ble per mnd med overgangsstønad, så stemmer det jeg skrev :)

Angående om dere blir sammen igjen; da har du kun rett på barnetrygd (970,-) i måneden og engangsstønaden (med mindre du har rett på foreldrepenger). Det som kan være lurt da er at far tar mesteparten av permisjonen, mens du jobber. 

Oi wow! Tusen takk for at du gadd å ta deg bryet å regne ut og finne ting for meg! :blomst: Tusen takk, du er en engel! 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 9 år siden lå overgangsstønad på 12000 og noe. Jeg hadde den gang inntekt etter fullført læretid da jeg fikk barn en mnd. etter fagbrevet. Da fikk jeg 22.000 utbetalt i foreldrepenger og 2700 i overgangsstønad + småbarnstillegg, dobbel barnetrygd og bidrag på 600 kr. 

Etter permisjonen var jeg arbeidsledig og fikk full overgangsstønad, i tillegg penger for å dekke bhg hos NAV. Da økte også bidraget til 4000,- 

Så fikk jeg jobb og jobbet siden. Første året i jobben hadde jeg 19.000 utbetalt og 5000,- i overgangsstønad. Bidraget var også nede i 3000,- i to av årene før det økte igjen. 

Nå i dag har jeg rundt 24.000 utbetalt i mnd. i butikk. 4000,- i bidrag, dobbel barnetrygd og penger til å dekke sfo. I tillegg har barnet mitt diagnose så får 2500 hos Nav i hjelpestønad. Og har de 5 neste årene 2500 fra forsikringsselskapet minus skatt.

Har vært veldig enkelt å få ting til å gå rundt. 

Anbefaler deg å skaffe forsikring på barnet så snart du kan. Her har det vært gull. 

Åh så bra at det gikk økonomisk bra for deg! Jeg har vært veldig engslig for det med NAV og diverse.. hørt/lest så mange skrekkhistorier at man sitter igjen med 100kr etter alle regningene er betalt osv :( 

men... vent nå litt! Er det ikke slik at hvis du får foreldrepenger, så får du ikke overgangsstønad? hvordan fikk du til begge? Og du er vel enslig forsørger? Synes bare det er litt rart at du fikk så mye dekket. Men igjen, glad for at det gikk bra i ditt tilfelle hihi :hug: 

Endret av sparklingstar
  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du burde tenkt over dette litt tidligere???

Anonymkode: 2cd83...534

Er det mulig? Hva får du ut av å skrive dette? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg var ferdig med studiet rett før fødsel. Ble anbefalt av Lånekassen og NAV å søke på nytt studie for så å søke permisjon. Du trenger ikke å fullføre studiet, men får da fødselsstipend fra Lånekassen. Dette er vel på rundt 10000 (?) nå, et par år siden jeg fødte. I tillegg til dette fikk jeg engangsstønad, dobbelbarnetrygd + småbarnstillegg og barnebidrag fra far. 

10000 + 970 + 970 + 660 + 3000 (barnebidrag) + engangsstønad (lurer på om den lå på rundt 55000). 

Kjøpte brukt på Finn.no og arvet mye. Gikk helt fint. Fikk meg jobb i permisjonstiden og startet da lille var 10 mnd.

Anonymkode: c29c8...42a

• Liker 2
Skrevet

Jeg anbefaler deg å søke skole ett år til, samme hva så lenge det gir studiestøtte. Start på studiene og søk permisjon.

Du får da lån som stipend og foreldrestipend gratis. Ergo - du må ikke bestå utdanninga. Jeg fikk selv to barn under mine studier og har derav to år med støtte gratis. Dette finner du enkel info om på Lånekassen eventuelt ring de :-) genial ordning. Kan hende den støtten virker inn på overgangsstønad, det er jeg usikker på.

Anonymkode: be9b1...9d9

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Trude.lutt skrev:

Er det mulig? Hva får du ut av å skrive dette? 

Det er ikke jeg som skrev det du sitere, men hva var galt med det du siterte? Det er jo fakta. Hun kan fremdeles ta abort, fødselen er ikke før i September. Ikke jobb, ikke økonomi så hun klarer seg selv. Hun er heller ikke sammen med barnefar, så det er nok av gode grunner til å avslutte svangerskapet.

Det er ikke bare rosa skyer ved å være enslig mor, så jeg kan ikke forstå hvorfor hun velger dette da hun allerede nå vet økonomien blir vanskelig.

Anonymkode: ef174...b9d

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg som skrev det du sitere, men hva var galt med det du siterte? Det er jo fakta. Hun kan fremdeles ta abort, fødselen er ikke før i September. Ikke jobb, ikke økonomi så hun klarer seg selv. Hun er heller ikke sammen med barnefar, så det er nok av gode grunner til å avslutte svangerskapet.

Det er ikke bare rosa skyer ved å være enslig mor, så jeg kan ikke forstå hvorfor hun velger dette da hun allerede nå vet økonomien blir vanskelig.

Anonymkode: ef174...b9d

Hva slags menneske er det som tar seg til rette og ber et annet menneske abortere bort barnet sitt?! Virkelig? Kjenner jeg blir helt provosert. Hvis du ikke har lest ordentlig, så skal jeg gi deg en kort oppsummering her; jeg lurte på HVORDAN enslige forsørgere håndterte den trange økonomien og evnt rettigheter. Ikke om jeg skal ta abort eller ikke. Ordet abort var ikke engang med i innlegget, så jeg skjønner virkelig ikke hvilken løs skrue som gikk løs i hodet ditt da du skrev det du skrev? 

Hvis du føler det klør i fingrene og du bare MÅ taste ut bullshit så anbefaler jeg deg å laste ned Word og skrive ned alt som skulle falle opp i hodet ditt. 

Skal du først sitere eller svare, så hold deg til det som er relevant. Herregud, makan til enkelte mennesker.. 

Skrevet
1 hour ago, sparklingstar said:

Hva slags menneske er det som tar seg til rette og ber et annet menneske abortere bort barnet sitt?! Virkelig? Kjenner jeg blir helt provosert. Hvis du ikke har lest ordentlig, så skal jeg gi deg en kort oppsummering her; jeg lurte på HVORDAN enslige forsørgere håndterte den trange økonomien og evnt rettigheter. Ikke om jeg skal ta abort eller ikke. Ordet abort var ikke engang med i innlegget, så jeg skjønner virkelig ikke hvilken løs skrue som gikk løs i hodet ditt da du skrev det du skrev? 

Hvis du føler det klør i fingrene og du bare MÅ taste ut bullshit så anbefaler jeg deg å laste ned Word og skrive ned alt som skulle falle opp i hodet ditt. 

Skal du først sitere eller svare, så hold deg til det som er relevant. Herregud, makan til enkelte mennesker.. 

AB har jo rett.

Anonymkode: f0ca7...9e8

Skrevet
14 timer siden, sparklingstar skrev:

Åh så bra at det gikk økonomisk bra for deg! Jeg har vært veldig engslig for det med NAV og diverse.. hørt/lest så mange skrekkhistorier at man sitter igjen med 100kr etter alle regningene er betalt osv :( 

men... vent nå litt! Er det ikke slik at hvis du får foreldrepenger, så får du ikke overgangsstønad? hvordan fikk du til begge? Og du er vel enslig forsørger? Synes bare det er litt rart at du fikk så mye dekket. Men igjen, glad for at det gikk bra i ditt tilfelle hihi :hug: 

Overgangsstønad reduseres etter inntekt. Så man kan tjene egne penger og likevel få overgangsstønad. Tidlige re var det i hvert fall at om en tjente 1 krone selv så ble 40 øre redusert fra NAV. Så om en jobbet noe i tillegg så lønnet det seg med å få 1.60 kr fra arbeid og nav istede for kun 1 kr hos Nav. 

Jeg hadde høyere inntekt da jeg mottok 2700 i stønad enn da jeg mottok 5000,-

Så man kan få begge deler, men det finnes en grense på hvor mye man kan tjene før en får 0 av NAV. Og om man tjener såpass så er man jo godt rustet økonomisk om det er såpass. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...