Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, etter mye styr og dessverre ingen barn er jeg satt på femar. Leser mye om dette men blir ikke veldig klok. Skal snakke med gynekologen neste uke, men frem til da lurer jeg litt her :)

Leser at det ikke egentlig er for å få baby men for kreft... og at det ikke er så mye større sjangser for å bli gravid.

jeg skal ta i 5 dager x to stykk. Er det større sjangs for flerlinger hvis man tar over lengre tid eller større dose?

Leser om flere som har blitt gravide med dette, men høres nesten ut som tilfeldigheter egentlig.

Anonymkode: 85a08...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo større sjanser får å bli gravid med Femar! Men det gjelder for de som sliter med å få eggløsning da Femar har som en bivirkning at den stimulerer follikkelmodning og eggløsning. Det er i utgangspunktet medikament for brystkreftbehandling og ikke ennå registrert til bruk innen infertilitetsbehandling. Dog er det blitt brukt i flere år og blir stadig mer populært ettersom man ser færre uønskede bivirkninger sammenliknet f.eks med Pergotime (nå avregistrert). 

Femar kan ha liten økt risiko for flerlinger, men det skjer i mye mindre grad enn med Pergotime. Du bør holde deg til dosene som er forskrevet, dette er ikke et middel man skal bruke i tillegg fordi man ønsker tvillinger. Det er jo også et risikosvangerskap i seg selv. Sammenliknet med Pergotime så er det større sjangs for eggløsning og befruktning med Femar.

Jeg vet ikke hvor du tar påstandene dine fra, men du bør nok sørge for valide kilder fremover. 

Lykke til!

Anonymkode: a0504...71f

Skrevet

Jeg fikk også litt bakoversveis når jeg leste pakningsvedlegget kan du si. Men fant ut at det var riktige tabletter jeg hadde fått.

Dersom du har påvist manglende eggløsning, kan Femar gi deg eggløsning. Men pass på at du blir sjekket med UL/blodprøve om du faktisk får eggløsning.

Sammenlignet med Pergotime er det mindre bivirkninger, større sjanse for graviditet og mindre sjanse for flerlinger.

Lykke til med prøvingen! Og som sagt, på at du blir fulgt opp videre ❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også fått resept på femar, i tillegg til provera og otrivelle. 

Ble litt redd av å lese pakningsvedleggene 🤤

Det er nok ikke tilfeldig, for de med manglende EL vil dette kunne hjelpe. Men som @Rosmerta sier så er det viktig at man følger opp at EL faktisk skjer!

Anonymkode: 7c0c4...e30

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo større sjanser får å bli gravid med Femar! Men det gjelder for de som sliter med å få eggløsning da Femar har som en bivirkning at den stimulerer follikkelmodning og eggløsning. Det er i utgangspunktet medikament for brystkreftbehandling og ikke ennå registrert til bruk innen infertilitetsbehandling. Dog er det blitt brukt i flere år og blir stadig mer populært ettersom man ser færre uønskede bivirkninger sammenliknet f.eks med Pergotime (nå avregistrert). 

Femar kan ha liten økt risiko for flerlinger, men det skjer i mye mindre grad enn med Pergotime. Du bør holde deg til dosene som er forskrevet, dette er ikke et middel man skal bruke i tillegg fordi man ønsker tvillinger. Det er jo også et risikosvangerskap i seg selv. Sammenliknet med Pergotime så er det større sjangs for eggløsning og befruktning med Femar.

Jeg vet ikke hvor du tar påstandene dine fra, men du bør nok sørge for valide kilder fremover. 

Lykke til!

Ja, dette har jeg lest også, men at det er for kreft og at graviditet er bieffekt gir jo ikke signaler om at dette er bankers for å bli gravid. Det er jo andre ting som er skapt for dette formålet, men har skjønt at disse er "verre" mtp bivirkninger. De pillene for abort var først og fremst tenkt for magesår og gav uheldigvis abort fikk jeg beskjed om da jeg måtte ta disse pillene opp i kjeden etter en MA. Så fint om det blir graviditeter av Femar, men hvis det ikke er det det er skapt for så er jo effekt "så som så".

Dette er også greit, jeg lurte rett og slett bare. Skal ikke (og får garanter ikke) "hjelp" til å skaffe meg tvillinger (ikke at jeg vil heller, jeg lurte kun). Ser ikke for meg at det er noe som skjer, hvertfall ikke i  Norge - "ja, tvillinger, okey, da sier vi dobbelt opp og halverer tiden og bang du får to. Skal du ha tre da må vi triple". Takk for informasjon om Femar vs Pergotime, dette visste jeg ikke, men det gjør jeg nå.

Det var strengt tatt ikke noen påstander i det jeg skrev, kun nysgjerrighet og spørsmål og lufring av mine tanker.

Takk skal du ha :)

Skrevet
18 timer siden, Rosmerta skrev:

Jeg fikk også litt bakoversveis når jeg leste pakningsvedlegget kan du si. Men fant ut at det var riktige tabletter jeg hadde fått.

Dersom du har påvist manglende eggløsning, kan Femar gi deg eggløsning. Men pass på at du blir sjekket med UL/blodprøve om du faktisk får eggløsning.

Sammenlignet med Pergotime er det mindre bivirkninger, større sjanse for graviditet og mindre sjanse for flerlinger.

Lykke til med prøvingen! Og som sagt, på at du blir fulgt opp videre ❤️

Har ikke lest så mye, bakoversveis kler meg dårlig og jeg liker å være litt "ubevisst" og stole på legen her :P

Skal være på "plass" og følge med at jeg får alt jeg skal slik at dette går så raskt som mulig.

Veldig bra, takk for informasjonen her - greit å vite. Veldig kjent å vite at der er mindre bivirkninger. Større sjangs for graviditet enn med noe som er ment for å få baby er veldig lovende.

Takk skal du ha! Og, ja, skal absolutt følge opp :)

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også fått resept på femar, i tillegg til provera og otrivelle. 

Ble litt redd av å lese pakningsvedleggene 🤤

Det er nok ikke tilfeldig, for de med manglende EL vil dette kunne hjelpe. Men som @Rosmerta sier så er det viktig at man følger opp at EL faktisk skjer!

Oi, da høres det ut som du blir passet godt på i helsevesenet :) Hvorfor alle tre? Er det "oppskrift på suksess" i den coctailen? :P

Unngår å lese. Gjør det som står på pakken, reseptlappen - stoler på legen...

Det er greit å vite. Skal følge Rosmerta  (og ditt) råd her, følge opp og passe på at jeg blir gravid så fort som mulig.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi, da høres det ut som du blir passet godt på i helsevesenet :) Hvorfor alle tre? Er det "oppskrift på suksess" i den coctailen? :P

Unngår å lese. Gjør det som står på pakken, reseptlappen - stoler på legen...

Det er greit å vite. Skal følge Rosmerta  (og ditt) råd her, følge opp og passe på at jeg blir gravid så fort som mulig.

Jeg fikk i tillegg Metformin... Så jeg er litt redd for alle disse tablettene/sprøytene jeg skal begynne med. Kommer til å bli helt ødelagt. Har PCOS og gynekologen valgte å skrive resept på alle disse. Provera for å fremprovosere menstruasjon, Femar for å fremprovosere EL, Otrivielle i tilfelle Femar ikke fungerer (at eggene ikke er blitt store nok, dette skal vi sjekke med UL på dag 12) og Metformin fordi det gir gode resultater for mange med PCOS.. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk i tillegg Metformin... Så jeg er litt redd for alle disse tablettene/sprøytene jeg skal begynne med. Kommer til å bli helt ødelagt. Har PCOS og gynekologen valgte å skrive resept på alle disse. Provera for å fremprovosere menstruasjon, Femar for å fremprovosere EL, Otrivielle i tilfelle Femar ikke fungerer (at eggene ikke er blitt store nok, dette skal vi sjekke med UL på dag 12) og Metformin fordi det gir gode resultater for mange med PCOS.. 

Hahah, beklager at jeg ler... Ts her. Vi utsetter oss for mye 'moro' her for disse små barna :P Masse lykke til og tusen takk for svar og oppdatering - da jeg har litt mer "kjøtt på beinet" når jeg snakker med gynekologen min.

Krysser fingene for positive tester - fullgåtte uker og måneder - friskt sunt og vakkert barn for deg :D

Skrevet

Femar er ingen garanti for graviditet nei. Det er ingenting som er det. For alle som har alt på «stell» så er det jo fortsatt lang fra 100% sjangs hver måned. Men om man ikke har eggløsning er sjangsen 0%, så med eggløsning øker det iallefall til rundt 20-25%.

Spiller ingen rolle at tablettene er lagd for noe annet. Slik er det med mange tabletter. Aspirin f.eks er brukt som smertestillende og febernedsettende, men kan også bruker som mild blodfortynnende. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahah, beklager at jeg ler... Ts her. Vi utsetter oss for mye 'moro' her for disse små barna :P Masse lykke til og tusen takk for svar og oppdatering - da jeg har litt mer "kjøtt på beinet" når jeg snakker med gynekologen min.

Krysser fingene for positive tester - fullgåtte uker og måneder - friskt sunt og vakkert barn for deg :D

Ja det kan du si, jeg ler litt selv over at jeg plutselig skal på apoteket med den lange listen over ting jeg skal putte i meg daglig. Kommer til å bli umulig å leve sammen med, men hey - jeg har troen på at dette vil fungere :nori: takk for lykkeønskninger og krysser fingrene for begge oss! Det må jo bare gå ❤

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan du si, jeg ler litt selv over at jeg plutselig skal på apoteket med den lange listen over ting jeg skal putte i meg daglig. Kommer til å bli umulig å leve sammen med, men hey - jeg har troen på at dette vil fungere :nori: takk for lykkeønskninger og krysser fingrene for begge oss! Det må jo bare gå ❤

Føler meg som gammel dame som skal hente ut aaalt jeg skal legge i dosetten min mot alt slags plager og vondter :PDette går veien, viktig å være positive og tenke det beste! Og alle disse pillene og medisinene er for en kort periode i det store bildet - det klarer vi ;) 

Takk! Enig - dette MÅ gå veien for oss!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg som gammel dame som skal hente ut aaalt jeg skal legge i dosetten min mot alt slags plager og vondter :PDette går veien, viktig å være positive og tenke det beste! Og alle disse pillene og medisinene er for en kort periode i det store bildet - det klarer vi ;) 

Takk! Enig - dette MÅ gå veien for oss!

Haha, know the feeling! Alt man skal gjennomgå for å få barn... Min trøst er også at det er for en kort periode i livet, ellers hadde det vært traurige greier. Håper det virkelig går veien for oss alle! <3

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Rosmerta skrev:

Haha, know the feeling! Alt man skal gjennomgå for å få barn... Min trøst er også at det er for en kort periode i livet, ellers hadde det vært traurige greier. Håper det virkelig går veien for oss alle! <3

Heia oss alle, Rosmerta - alt vi lar kroppene gå igjennom, om så bare kort tid i forhold til livslengde... Vi fortjener babyer!!!

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heia oss alle, Rosmerta - alt vi lar kroppene gå igjennom, om så bare kort tid i forhold til livslengde... Vi fortjener babyer!!!

Jepp, heia oss alle!

Skrevet

Som det ofte kan være, så kan legen ha skrevet ut medisinen til et annet formål enn det som står i pakningsvedlegget. Det som er viktig med Femar er at en følger de instruksene en får av legen.

Jeg ble gravid i juni 2017 med bruk av Femar og Pregnylsprøyte. Endte dessverre i sa.

Nå er jeg gravid på nytt, uten bruk av sprøyte, men med Femar.

Har fått tett oppfølging av gyn som har sjekket follikkene hver måned for å se hvordan eggene har sett ut. Doseringen har vært 2 tabletter, fra cd 3-7. Brukt Femar ca et år, uten bivirkninger. Jeg får ikke eggløsning av meg selv, men fikk med Femar.

Anonymkode: 92327...8d2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som det ofte kan være, så kan legen ha skrevet ut medisinen til et annet formål enn det som står i pakningsvedlegget. Det som er viktig med Femar er at en følger de instruksene en får av legen.

Jeg ble gravid i juni 2017 med bruk av Femar og Pregnylsprøyte. Endte dessverre i sa.

Nå er jeg gravid på nytt, uten bruk av sprøyte, men med Femar.

Har fått tett oppfølging av gyn som har sjekket follikkene hver måned for å se hvordan eggene har sett ut. Doseringen har vært 2 tabletter, fra cd 3-7. Brukt Femar ca et år, uten bivirkninger. Jeg får ikke eggløsning av meg selv, men fikk med Femar.

Anonymkode: 92327...8d2

Her er det kun bli gravid og ingen kreft eller annet. Følger "slavisk" det som er skrevet på lappen på esken. 2 tabletter daglig fra dag 3. Dette skal gjøres i 5 dager. Så skal jeg ta en blodprøve (eller noe, skulle ringe etterhvert når jeg var ferdig med alt) for å sjekke om jeg har hatt EL.

Trist å høre om SA, føler med deg.

Godt å høre - gratulerer så mye!

Femar virker tydeligvis for noen bedre enn andre.

Lykke til videre på ferden din mot baby :) 

Skrevet

Hei Hei,

Jeg fikk denne uken vite at jeg ikke hadde en optimal eggløsning og fikk skreve ut  Femar:)  1 tab i 5 dager :) 

Fikk beskjed at dette ikke var 100% at det ble vellykket men en start og begynne med. Fikk også beskjed at det var ca 10 % sjanse for at det kunne bli tvillinger. 

Dette blir veldig spennende..

Lykke til, til dere alle med Femar prosjekt :) 

Skrevet
1 time siden, @nned@ skrev:

Hei Hei,

Jeg fikk denne uken vite at jeg ikke hadde en optimal eggløsning og fikk skreve ut  Femar:)  1 tab i 5 dager :) 

Fikk beskjed at dette ikke var 100% at det ble vellykket men en start og begynne med. Fikk også beskjed at det var ca 10 % sjanse for at det kunne bli tvillinger. 

Dette blir veldig spennende..

Lykke til, til dere alle med Femar prosjekt :) 

10% sjangse for tvillinger med Femar synes jeg høres veldig overdrevet ut. Stemmer ikke med det jeg har lest om Femar. Ellers er det effektivt for mange når det gjelder å få eggløsning ;)

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10% sjangse for tvillinger med Femar synes jeg høres veldig overdrevet ut. Stemmer ikke med det jeg har lest om Femar. Ellers er det effektivt for mange når det gjelder å få eggløsning ;)

Det var den beskjeden jeg fikk av gynekolog. hun sa hun måtte opplyse om dette. 
Jeg er ingen lege men det varier nok fra person til person med ulike "utfordringer" hver enkel har. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...