AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 Jeg har sagt opp jobben, og skal begynne i ny jobb 1.mars (ifølge oppsigelsestid egentlig 1.mai, men jeg har fått fleksibilitet fra sjefen iom. at hun har litt dårlig samvittighet for det ene og det andre). Jeg har lest litt rundt og det ser ut som man skal få feriepenger utbetalt ved siste lønning. I tidligere stillinger har jeg fått dette utbetalt neste år - jeg antar at det er grunnet skatt. Kan jeg velge? Og i så fall, hva blir forskjellen her? Anonymkode: de6c6...fe3
Glitnir Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Det skal utbetales på siste ordinære lønnskjøring. Du kan ikke velge noe annet, men en del arbeidsgivere utbetaler først året etter eller evt lar deg velge dette, selv om det er brudd på ferieloven. Du betaler uansett skatt av pengene, men utbetales de opptjeningsåret trekkes det direkte - i ferieåret utbetales de uten trekk.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 Du har ikke valg, dem skal utbetales når arbeidsforholdet avsluttes. Jeg antar de reglene har kommet bl.a fordi bedrifter går konkurs, og da tapes ofte også opptjente feriepenger da man kommer sist i køen. Glitnir har helt rett Anonymkode: edcb3...4a7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #4 Skrevet 5. februar 2018 På 30.1.2018 den 21.17, Glitnir skrev: Det skal utbetales på siste ordinære lønnskjøring. Du kan ikke velge noe annet, men en del arbeidsgivere utbetaler først året etter eller evt lar deg velge dette, selv om det er brudd på ferieloven. Du betaler uansett skatt av pengene, men utbetales de opptjeningsåret trekkes det direkte - i ferieåret utbetales de uten trekk. Tusen takk! Jeg får jo ikke betalt ferie i den nye jobben siden jeg begynner nå i mars, så det er best for meg å få det nå ved siste lønnsutbetaling i februar Lønnsslipp fra januar har tre poster "F.p.grlag", "Opptj.f.p". og "F.p.tilgode". Da går jeg ut ifra at det som står under "F.p. tilgode" er det jeg får utbetalt i februar? Anonymkode: de6c6...fe3
sonush Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 De aller fleste arbeidsgivere betaler de ved siste lønnskjøringen, uavhengig av om det er i opptjeningsåret eller ferieåret. Når arbeidstakeren slutter så vil de bare bli ferdige med de. I ditt tilfelle vil du få både feriepenger opptjent ifjor (uten skattetrekk) og feriepenger opptjent i år i januar og februar (med skattetrekk) på siste lønnskjøring i februar eller mars.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 1 time siden, sonush skrev: De aller fleste arbeidsgivere betaler de ved siste lønnskjøringen, uavhengig av om det er i opptjeningsåret eller ferieåret. Når arbeidstakeren slutter så vil de bare bli ferdige med de. I ditt tilfelle vil du få både feriepenger opptjent ifjor (uten skattetrekk) og feriepenger opptjent i år i januar og februar (med skattetrekk) på siste lønnskjøring i februar eller mars. Og dette blir i tillegg til normal lønn med normalt skattetrekk? Vil dobbeltsjekke at alt blir korrekt, ettersom nåværende bedrift har en "historikk" med å ikke gjøre ting helt riktig. Anonymkode: de6c6...fe3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #7 Skrevet 5. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Og dette blir i tillegg til normal lønn med normalt skattetrekk? Vil dobbeltsjekke at alt blir korrekt, ettersom nåværende bedrift har en "historikk" med å ikke gjøre ting helt riktig. Anonymkode: de6c6...fe3 Av din gamle arbeidsgiver får du følgende: Lønn som normalt, opp til dagen du slutter (skattes normalt) Feriepenger som ble opptjent i fjor, (mellom 10 og 12,5% (som regel) av årslønnen for 2017) (skattefritt) Feriepenger for så langt i 2018 (mellom 10 og 12,5% av det du har tjent så langt i 2018 inkludert det du tjener på siste lønn) (skattes normalt) Dette skal komme senest en måned etter siste arbeidsdag. Sånn har det ihvertfall vært de to gangene jeg har sluttet i jobb. Jeg begynte i ny jobb i mars 2018, da fikk jeg lønn fra gammel arbeidsgiver som normalt (20. feb) + feriepenger 2017. 20 mars (altså tre uker etter jeg sluttet) fikk jeg feriepengene for 2018. Håper det var forståelig Anonymkode: 3fb33...df7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #8 Skrevet 5. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Av din gamle arbeidsgiver får du følgende: Lønn som normalt, opp til dagen du slutter (skattes normalt) Feriepenger som ble opptjent i fjor, (mellom 10 og 12,5% (som regel) av årslønnen for 2017) (skattefritt) Feriepenger for så langt i 2018 (mellom 10 og 12,5% av det du har tjent så langt i 2018 inkludert det du tjener på siste lønn) (skattes normalt) Dette skal komme senest en måned etter siste arbeidsdag. Sånn har det ihvertfall vært de to gangene jeg har sluttet i jobb. Jeg begynte i ny jobb i mars 2018, da fikk jeg lønn fra gammel arbeidsgiver som normalt (20. feb) + feriepenger 2017. 20 mars (altså tre uker etter jeg sluttet) fikk jeg feriepengene for 2018. Håper det var forståelig Anonymkode: 3fb33...df7 mente selvfølgelig mars 2017 Anonymkode: 3fb33...df7
sonush Skrevet 5. februar 2018 #9 Skrevet 5. februar 2018 (endret) 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og dette blir i tillegg til normal lønn med normalt skattetrekk? Vil dobbeltsjekke at alt blir korrekt, ettersom nåværende bedrift har en "historikk" med å ikke gjøre ting helt riktig. Anonymkode: de6c6...fe3 Lønn kommer som normalt. Feriepenger kommer i tillegg. Endret 5. februar 2018 av sonush
sonush Skrevet 5. februar 2018 #10 Skrevet 5. februar 2018 (endret) x Endret 5. februar 2018 av sonush
sonush Skrevet 5. februar 2018 #11 Skrevet 5. februar 2018 6 minutter siden, sonush skrev: Lønn kommer som normalt. Feriepenger kommer i tillegg. Men så nevnt så vil de aller fleste bedrifter bare bli ferdig med arbeidstakeren, når de slutter. Det er ihvertfall blitt vanlig, og normen å få det utbetalt ved siste lønnskjøringen. Litt usikker på hvordan din forrige arbeidsgiver vil gjøre det. Du kan jo være føre var og høre med de med noe slik som: "jeg regner med at jeg får feriepenger på siste lønnskjøring". Når du slutter i jobben Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret. Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt. Dette er fra arbeidstilsynet.no https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå