Blossom_ Skrevet 30. januar 2018 #1 Del Skrevet 30. januar 2018 Jeg er ei sporty to barnsmor på 26 år som ønsker meg inn i ambulanseyrket. Jeg er helt ved start og må bruke mitt valg for voksen opplæringen med omhu, jeg begynner å bli såpass voksen at jeg ikke kan drive å vingle mellom forskjellige skoler lengre. Det jeg lurer på er, siden jeg ikke har noe studiekompetanse eller relevant yrkes erfaring. Hva er smartest for meg å gå nå fra høsten av for å bli en attraktiv kandidat når jeg kommer så langt at jeg skal søke jobb/lærlingplass?? All tips og råd mottas med et stort takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Del Skrevet 30. januar 2018 Gratulerer med psykiske traumer 20 år frem i tid! Anonymkode: c14c5...3a5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Del Skrevet 30. januar 2018 Er ikke paramedic en videreutdannelse for ambulansepersonell? Eller er det en egen utdannelse? Anonymkode: 968b4...fe3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Del Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ikke paramedic en videreutdannelse for ambulansepersonell? Eller er det en egen utdannelse? Anonymkode: 968b4...fe3 Man kommer inn på paramedic med studiekompetanse mener jeg. Men det er veldig lurt å ta ambulansearbeider utdanning først. Anonymkode: 263c0...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blossom_ Skrevet 30. januar 2018 Forfatter #5 Del Skrevet 30. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer med psykiske traumer 20 år frem i tid! Anonymkode: c14c5...3a5 Snakker du av erfaring? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sugemerke Skrevet 30. januar 2018 #6 Del Skrevet 30. januar 2018 Ambulansefag. Det er veien for å få fast jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Del Skrevet 30. januar 2018 Paramedic er vel to år på høyskolen, etter ambulansemedarbeider utdanningen. Det er en slags videreutdanning. Man må ha studiekompetanse ja. Det er to års lærling da, har du råd til det? Har også hørt at det er vanskelig å få lærlingplass, er få plasser i hvert fylke. Ellers så er ambulansen mye mer kjedelig enn mange tror. Er veldig mye taxikjøring mellom sykehus og sykehjem. Og godt er det, at det ikke bare er ulykker og alvorlig sykdom. Anonymkode: 425e5...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blossom_ Skrevet 30. januar 2018 Forfatter #8 Del Skrevet 30. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke paramedic en videreutdannelse for ambulansepersonell? Eller er det en egen utdannelse? Anonymkode: 968b4...fe3 Nei, 3 år bachelor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Del Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og godt er det, at det ikke bare er ulykker og alvorlig sykdom. Anonymkode: 425e5...891 Det er ikke ulykkene som er ille eller tar på, det er "småtingene", som det å ankomme en mor med et lite barn som det er tydelig det ikke er mulig å få gjenopplivet, og så måtte forklare for henne at det er for sent. Det, derimot, er langt tøffere enn å ankomme en bilulykke der kroppsdeler ligger strødd utover. Ikke jeg som har erfarenhet med dette, men faren til en venninne av meg. Anonymkode: c14c5...3a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blossom_ Skrevet 30. januar 2018 Forfatter #10 Del Skrevet 30. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke ulykkene som er ille eller tar på, det er "småtingene", som det å ankomme en mor med et lite barn som det er tydelig det ikke er mulig å få gjenopplivet, og så måtte forklare for henne at det er for sent. Det, derimot, er langt tøffere enn å ankomme en bilulykke der kroppsdeler ligger strødd utover. Ikke jeg som har erfarenhet med dette, men faren til en venninne av meg. Anonymkode: c14c5...3a5 Alle er forskjellig og vil reagere forskjellig på ubehagelige og vanskelige situasjoner.. Dette er noe jeg selvfølgelig har tenkt nøye igjennom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Del Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, Blossom_ skrev: Alle er forskjellig og vil reagere forskjellig på ubehagelige og vanskelige situasjoner.. Dette er noe jeg selvfølgelig har tenkt nøye igjennom. Du skjønner ikke, du blir debriefet etter større hendelser, episoder. Men ikke etter de små. Anonymkode: c14c5...3a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blossom_ Skrevet 30. januar 2018 Forfatter #12 Del Skrevet 30. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du skjønner ikke, du blir debriefet etter større hendelser, episoder. Men ikke etter de små. Anonymkode: c14c5...3a5 Jo, jeg skjønner hva du mener. Jeg bare sier at jeg er klar over det og står for valget mitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vscare Skrevet 30. januar 2018 #13 Del Skrevet 30. januar 2018 Med mindre det er noe jeg ikke vet så må man ha enten generell studiekompetanse eller realkompetanse for å komme inn på paramedic, men du sier at du ikke har noen av delene. Siden du er såpass voksen vil du i tillegg konkurrere i ordinær kvote, så du må ha et poengsnitt på 52,9 (dersom det er på HiOA du tenker å gå), og det er jo relativt høyt. Du må også beregne noen ganske heftige kurssummer for utrykningsopplæring og sånt, er vel på i overkant av 30.000 kroner. Ville nok gått for ambulansearbeider, med mindre du er interessert i å først skaffe deg studiekompetanse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #14 Del Skrevet 30. januar 2018 4 minutter siden, vscare skrev: Med mindre det er noe jeg ikke vet så må man ha enten generell studiekompetanse eller realkompetanse for å komme inn på paramedic, men du sier at du ikke har noen av delene. Siden du er såpass voksen vil du i tillegg konkurrere i ordinær kvote, så du må ha et poengsnitt på 52,9 (dersom det er på HiOA du tenker å gå), og det er jo relativt høyt. Du må også beregne noen ganske heftige kurssummer for utrykningsopplæring og sånt, er vel på i overkant av 30.000 kroner. Ville nok gått for ambulansearbeider, med mindre du er interessert i å først skaffe deg studiekompetanse Ikke glem fysisk opptaksprøve:http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/HF/Bachelor/Prehospitalt-arbeid-paramedic/Opptaksproeve-fysisk-test Anonymkode: 656b2...c1c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #15 Del Skrevet 30. januar 2018 56 minutter siden, vscare skrev: Ville nok gått for ambulansearbeider, med mindre du er interessert i å først skaffe deg studiekompetanse Men ambulansearbeider er jo på videregående skole, og der kommer vel ikke TS inn nå som hun er voksen? Anonymkode: 37240...d2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #16 Del Skrevet 30. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ambulansearbeider er jo på videregående skole, og der kommer vel ikke TS inn nå som hun er voksen? Anonymkode: 37240...d2d Hvis TS ikke har fullført videregående kan hun gå under voksenopplæring 😊 Anonymkode: 5cf9f...808 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #17 Del Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis TS ikke har fullført videregående kan hun gå under voksenopplæring 😊 Anonymkode: 5cf9f...808 Eller som privatist Anonymkode: 656b2...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blossom_ Skrevet 30. januar 2018 Forfatter #18 Del Skrevet 30. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis TS ikke har fullført videregående kan hun gå under voksenopplæring 😊 Anonymkode: 5cf9f...808 Takk! Jeg tenker å ta privatist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juvo Skrevet 4. februar 2018 #19 Del Skrevet 4. februar 2018 Jeg er ferdig med Ambulansefag VG2 nå til våren, og skal søke som lærling. Hvis du vil ha noen som helst sjangs til å få lærlingplass og fagbrevet bør du i allefall utelukke NKI/andre nettstudier eller velge å gjøre dette helt som privatist. Fagene som anatomien og fysiologien er nokså vanskelig hvis man ikke har god kjennskap til dette fra før av (feks gått sykepl.) Litt avhengig av hvor du bor, men det tilbys bl.a voksenopplæring på Strømmen og Oslo, eller alternativt Lier VGS(hvis du ikke har brukt opp retten til videregående opplæring) Hadde jeg vært deg hadde jeg også søkt om å hospitere i Ambulansen allerede nå så du både vet hva du går til, og kan knytte noen kontakter. Jeg har akkurat søkt lærlingplass i de forskjellige helseforetakene, og det er ikke å skyve under en stol at mange av oss ikke får lærlingplass. Over 120 søkere på 15 plasser gjør at konkurransen er beinhard. I en klasse med 30 stykker er det kanskje 2-3 stk som får læreplass, så tenk deg godt om mtp at du har barn. Paramedic studiet er nok et studie som gir deg jobb etter 3 år. Da går du rett inn som Ambulansearbeider og slipper lærlinglønn i 2 år. Til gjengjeld så er det utrolig vanskelig å komme inn, både mtp snitt og fysiske krav. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #20 Del Skrevet 4. februar 2018 Tenk deg også godt om om du ønsker å jobbe mye kveld/natt/helg når du har to barn. Det er slitsomt, og påvirker hele familiens liv. Mer enn du kanskje tror. Når barn 1 skal på fotballtrening og barn 2 skal på bursdag og mannen din må velge hvem som kan dra, for han rekker ikke begge deler siden du er på jobb. Anonymkode: 8b931...a17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå