Gå til innhold

"Du må da være utrolig ung! Hva skal du bli når du blir stor?" På jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er en kvinne på 27 år. Utdannet helsefagarbeider og jobber i hjemmesykepleien. (Jobbet i hjemmetjenesten i 3 år)
Fikk denne kommentaren på jobb i går av en eldre dame. Følte meg litt sånn ukomfortabel som at hun ikke tok meg seriøst. 

Jeg var ny hos henne og fikk til kommentar "Du må da være utrolig ung! Vet du hva du skal bli når du blir stor da?"
Da jeg skulle gå hørte jeg hun sa til seg selv "Småjenter..."

Andre som har fått sånne kommentarer? Jeg vet at jeg ikke skal ta meg nær av det, men det var litt vanskelig.

Anonymkode: 81ddd...a03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldre har dårlig syn, og ikke er det lett å gjette alder. Jeg ville bare sagt at jeg nærmer meg 30 og er ikke noe småjente. Hvis du blir lei deg/fornærmet av sånne kommentarer, må du faktisk huske på at de har fått tildelt hjemmesykepleie av en grunn.

Anonymkode: 2f9b6...ca0

• Liker 19
Skrevet

Er sykepleier og har fått kommentarer som f.eks at det ser ut som jeg er 18 osv. Får svært ofte høre kommentarer på at jeg ser ung ut. De mener ikke noe stygt med det, så er ikke vits å føle seg så ukomfortabel. Føler jeg blir tatt seriøst som sykepleier selv om jeg ser ung ut. Jeg kan faget mitt godt og fremstår derfor som trygg vil jeg tro. 

Anonymkode: 4657f...ff7

• Liker 3
Skrevet

Jeg er like gammel som deg, og ser ganske ung ut. Kler meg voksent, men har runde kinn og et babyansikt.

Bryr meg lite om folk synes jeg ser ung ut. Så snart jeg åpner munnen og de skjønner at jeg har kompetanse, så snur det om på situasjonen. 

Og som AB over skriver, jo eldre man blir jo vanskeligere er det å skille alderen på de som er mye yngre. For ikke lang tid siden spurte en 80-åring i min utvidede familie om jeg gikk på videregående...

Anonymkode: 73bcf...af4

• Liker 3
Skrevet

Det er da ikke noe å bry seg om... Det er VELDIG vanskelig å dømme alder basert på utseende (ta det fra en som jobbet i butikk og stadig sjekket leg hos 40-åringer). 

Anonymkode: ee028...e38

• Liker 10
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg er en kvinne på 27 år. Utdannet helsefagarbeider og jobber i hjemmesykepleien. (Jobbet i hjemmetjenesten i 3 år)
Fikk denne kommentaren på jobb i går av en eldre dame. Følte meg litt sånn ukomfortabel som at hun ikke tok meg seriøst. 

Jeg var ny hos henne og fikk til kommentar "Du må da være utrolig ung! Vet du hva du skal bli når du blir stor da?"

Andre som har fått sånne kommentarer? Jeg vet at jeg ikke skal ta meg nær av det, men det var litt vanskelig.

Strengt tatt så er en 27 åring utrolig ung om vedkommende selv er oppe i åra (eldre dame). Men kommentaren "hva skal du bli når du blir stor?" har jeg selv fått den gangen jeg jobbet i omsorgsboliger, var på det tidspunktet 29 år og vedkommende som spurte meg om dette var 24. Hun visste ikke alderen min men jeg visste hennes, jeg svarte; 

"Tiden vil vise. Men hva med deg? Du er jo mye yngre enn meg, har du noen planer for fremtiden når du blir stor og voksen? Du kommer vel rett fra skolebenken tenker jeg så det er ikke sikkert du har lagt noen voksne planer enda?" 

Hun ble helt rar i trynet og hun oppfattet dette åpenbart som frekt, og det var strengt tatt hensikten. Vi var ikke på hils etter det og det var sånn jeg likte det. Hun kom med et stikk til meg og hun fikk et par stikk i retur , balanse i regnskapet og alt det der.

Det svaret fungerer dog ikke i ditt tilfelle da damen faktisk er endel eldre enn deg.

Endret av WubWub
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. 

Hvis du tar dette som noe annet enn en kompliment, må du jobbe med selvtilliten din. Helt ærlig.

(Ellers er standarsvaret på hva man skal bli når man blir stor "flyplass". Jeg vil likevel ikke anbefale svaret til eldre mennesker som allerede er litt forvirret.)

Endret av T-Rex
  • Liker 7
Skrevet

Skjerpings, det er en eldre dame. Det kan være veldig vanskelig å bedømme alderen til folk som er mye yngre/eldre enn en selv. Spesielt om man har dårlig syn, og gjerne er litt småtutlete og gammel. 

Jeg er bare 35, og jeg synes noen av mine kolleger tidlig i tyveårene ser ut som om de burde gått på vgs fremdeles. 

Anonymkode: de687...2cc

• Liker 6
Skrevet

I en situasjon som dette. Med en eldre og pleietrengende person, er det ingenting å tenke på i det hele tatt. Om noe er det synd på henne, som har mistet det hun eventuelt hadde av takknemlighet, og ikke minst takt og tone. 

Møter du tilsvarende andre steder i samfunnet er svaret mitt det samme. Hev deg over det. Idioter vil man alltid møte på, og det er personer som klarer å komme med den typen uttalelser det er synd på, uansett om bakgrunnen er begynnende demens, mindreverdighetsfølelse, sjåvinisme eller sjalusi. 

Oppsummert - oppegående mennesker sier ikke slikt. Nettopp derfor skal du aldri føle deg slik du føler deg nå av den typen kommentarer. 

Anonymkode: 0555c...e0d

• Liker 1
Skrevet

Mange eldre har ment at jeg ikke kan være fylt 18 en gang. Er 25. Ville tatt det med et smil og sagt at du er nærmere 30 enn 20 og si at du skal leve lenge på den kommentaren om å se ung ut.

Anonymkode: 0faa6...965

• Liker 2
Gjest Sugemerke
Skrevet

I forhold til en eldre dame er du ung. Du er til og med ung i forhold til meg. 

Skrevet

Man må nesten bare regne med noen slike kommentarer når man er i 20-årene. Husker det godt selv fra da jeg var nyutdannet. Husker særlig en kollega som tydelig mistrodde at jeg kunne ha så mye å bidra med, tror hun bare tenkte jeg var for ung. Hun kunne stille meg spørsmål som hva foreldrene mine jobbet med osv, som om jeg nettopp hadde flyttet hjemmefra (jeg var da 26). Jeg har stort sett vært blant de yngste på mine arbeidsplasser, men jeg har hvertfall alltid tenkt at jeg aldri skal la det skinne gjennom at jeg syns nyutdannede virker veldig unge eller noe sånt. Ja, man kan godt si at man skal ta det som et kompliment, men når man får inntrykk av at noen stiller seg tydelig skeptisk til kompetansen din, syns jeg det grenser til litt frekt. Samtidig, når man jobber med eldre får man høre så mye, så akkurat der ville jeg bare ikke tenkt noe mer på det - syns det blir annerledes når det kommer kommentarer fra kollegaer eller samarbeidspartnere.

• Liker 1
Skrevet

TS her 

Jeg vet at dette er en eldre dame, og at det er vanskelig å skille mellom alder på folk. Det eneste vi gjør for henne er å komme innom for å sjekke at hun har tatt tablettene sine. 

Det var bare det jeg følte der og da, og har ikke noe med min kompetanse å gjøre. Ellers takker for svar. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 38 og fikk spørsmål om jeg var lærling første gang jeg hilste på en pasient. 

Anonymkode: 88a49...9e1

• Liker 4
Skrevet

Hun må jo ha trodd at du er langt yngre enn 27 år?

Om du var 19 hadde det vært et legitimt spørsmål om hva du ska jobbe med når du blir voksen, men som (nesten) 30-åring er man gjerne godt i gang. Da er kanskje sykepleie ikke en"mens jeg venter på noe annet"-jobb.

Eller kanskje hun bare var nysgjerrig på om du faktisk trives der, og om det er noe du vil gjøre resten av livet ditt?

Skrevet

Jeg er veterinær og i alder av 35 ble jeg spurt om jeg var student. Hun mente jeg så for ung ut til å være ferdig utdannet..

Tror bare enkelte ikke klarer å vurdere alder.

Anonymkode: dff0d...8d2

• Liker 2
Skrevet

Her om dagen ble jeg spurt om jeg var 16... Det var dog på litt avstand.

Jeg er 35:fnise:

• Liker 4
Skrevet

Sånn er eldre🙄 Jeg la inn veneflon og gav en pasient morfin i hjemmesykepleien. Når jeg skulle dra lurte hun på om jeg ble hentet, jeg kunne da ikke være gammel nok til å ha førerkort. Gammel nok til å være sykepleier men ikke til å kjøre bil nei. Må bare ta det med et smil😉

Anonymkode: 7a691...cdf

• Liker 2
Skrevet

Det der har jeg også opplevd. Jeg er 30 år og har i løpet av de siste mnd fått spørsmål om jeg bor hjemme hos foreldrene mine, om hva jeg skal bli når jeg blir stor, om jeg eier bil og om jeg er utplassert fra nav. Sistnevnte var et spm fra en kollega (fra en annen avdeling).

Anonymkode: 6fb15...d94

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, WubWub skrev:

Strengt tatt så er en 27 åring utrolig ung om vedkommende selv er oppe i åra (eldre dame). Men kommentaren "hva skal du bli når du blir stor?" har jeg selv fått den gangen jeg jobbet i omsorgsboliger, var på det tidspunktet 29 år og vedkommende som spurte meg om dette var 24. Hun visste ikke alderen min men jeg visste hennes, jeg svarte; 

"Tiden vil vise. Men hva med deg? Du er jo mye yngre enn meg, har du noen planer for fremtiden når du blir stor og voksen? Du kommer vel rett fra skolebenken tenker jeg så det er ikke sikkert du har lagt noen voksne planer enda?" 

Hun ble helt rar i trynet og hun oppfattet dette åpenbart som frekt, og det var strengt tatt hensikten. Vi var ikke på hils etter det og det var sånn jeg likte det. Hun kom med et stikk til meg og hun fikk et par stikk i retur , balanse i regnskapet og alt det der.

Det svaret fungerer dog ikke i ditt tilfelle da damen faktisk er endel eldre enn deg.

Man er ikke frekk som ansatt, da skal man være profesjonell. Og det at dette var pasient på omsorgsbolig tilsier vel at det er grunner for at de er der. Man kan si i fra ordentlig!

Anonymkode: 21e40...819

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...