AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 Hei, har kjøpt en AngelSounds doppler som det står at man kan høre hjertelyden allerede fra uke 8, men at man ikke måtte være redd hvis man ikke hørte noe, siden embryoet er så lite osv. Har prøvd den og kunne ikke høre noen ting annet enn mine egne slag. Har søkt litt rundt og ser at noen faktisk har klart det, men så vet man jo ikke om de kanskje har trodd det er babyen, mens det i realiteten er deres egne hjerteslag. Har aldri hatt doppler før, hvor vanlig er det at man kan høre hjerteslagene i uke 8? Både hjemme og hos legen? Er det noe forskjell i det hele tatt? Er selv i uke 8 og angrer veldig på at jeg testet den allerede nå, er ikke hysterisk over å ikke ha funnet noe hjertelyd, men bekymringen for at noe skal være galt økte nok kanskje bittelitt. Har ikke hatt noen time hos verken lege eller jordmor enda, så vet generelt veldig lite om hvordan ting står til inni der. Anonymkode: 80a6b...dc3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 For å si det sånn: det er en grunn til at mange leger og jordmørde ikke vil lytte så tidlig.... Det er helt normalt at du ikke finner noe. Det er også ikke anbefalt å bruke dopler hjemme, både pga bekymringer, men også fordi man ikke vet nok om hvordan lyden stresser fosteret. Fosteret har som regel minst 2-3 ganger så høy puls som ho mor.... Så om du hører puls, men den er på "normalt" voksennivå, er det din egen, ikke fosteret sin puls. Anonymkode: 34d0b...e47 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 Min jordmor ville ikke forsøke i uke 15 fordi det er mer skremmende å prøve og ikke finne, enn å ikke forsøke. Veldig glad for den innstillingen! Anonymkode: 254be...555
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Jeg personlig ville droppet å bruke det, nettopp fordi man kan bli unødvendig bekymret. Ville heller bestilt en tidlig ultralyd Anonymkode: d56e8...344
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 Kan også tilføye at selv leger kan slite med å finne hjertelyden til og med ganske sent i svangerskapet. Vikaren for min lege fant ikke hjertelyden i uke 20, selv om vi begge så babyen sparke og herje på mens han fomlet med dopleren. Anonymkode: 34d0b...e47
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det sånn: det er en grunn til at mange leger og jordmørde ikke vil lytte så tidlig.... Det er helt normalt at du ikke finner noe. Det er også ikke anbefalt å bruke dopler hjemme, både pga bekymringer, men også fordi man ikke vet nok om hvordan lyden stresser fosteret. Fosteret har som regel minst 2-3 ganger så høy puls som ho mor.... Så om du hører puls, men den er på "normalt" voksennivå, er det din egen, ikke fosteret sin puls. Anonymkode: 34d0b...e47 Takk for svar:) Er klar over hvordan fosterets puls skal være, har et barn fra før, men fikk først høre hjerteslagene da vi var på ultralyd (fant ut at jeg var gravid ganske sent). Så var ingen tvil om at det kun var min egen puls jeg hørte da jeg prøvde den nye doppleren. Anonymkode: 80a6b...dc3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 Nei, det er ikke vanlig å høre hjerteslag med doppler i uke 8. Vent til uke 12 el lenger. Jeg fant de i uke 9 i mitt tredje svangerskap. Men da hadde jeg hørt hjerteslag så mange ganger i mine forrige svangerskap at jeg kjente lett igjen lyden og visste hvor jeg skulle lete. I første svangerskap hadde jeg nok neppe funnet noe hjertelyd i uke 8/9. Anonymkode: 69b8c...1f0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig ville droppet å bruke det, nettopp fordi man kan bli unødvendig bekymret. Ville heller bestilt en tidlig ultralyd Anonymkode: d56e8...344 Har heldigvis legetime nå i februar, så skal høre litt med henne, om hun eventuelt kan henvise meg til en tidlig ultralyd, i «verste fall» får jeg finne et sted som tar tidlig ultralyder og ordne det selv. Verdt pengene uansett for å slippe å gå rundt å være usikker. Anonymkode: 80a6b...dc3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har heldigvis legetime nå i februar, så skal høre litt med henne, om hun eventuelt kan henvise meg til en tidlig ultralyd, i «verste fall» får jeg finne et sted som tar tidlig ultralyder og ordne det selv. Verdt pengene uansett for å slippe å gå rundt å være usikker. Anonymkode: 80a6b...dc3 Legen henviser ikke til tidlig ultralyd med mindre det er grunn til å tro at noe er galt. Det er særdeles dårlig bruk av offentlige ressurser. Vil du ha tidlig ultralyd "bare fordi atte"; så må du ta det privat og betale for det selv. Anonymkode: 34d0b...e47 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen henviser ikke til tidlig ultralyd med mindre det er grunn til å tro at noe er galt. Det er særdeles dårlig bruk av offentlige ressurser. Vil du ha tidlig ultralyd "bare fordi atte"; så må du ta det privat og betale for det selv. Anonymkode: 34d0b...e47 Behøver nødvendigvis ikke være fordi det er mistanke om at noe er galt. Ble henvist til TUL sist uten at det var noe mistanke om at noe var i veien, så skal i alle fall høre om det er noe hun tenker er lurt denne gangen og. Betalte innimellom for ekstra UL sist og, dette var samme sted og samme folk som de tok de andre (ordinære) ultralydene og. Anonymkode: 80a6b...dc3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 Siden slutten av uke 8 har jeg hørt hjertet. Men første gangen lå jeg 45 min å letet. Fant hjertet helt nede ved tissen, oppå skambeinet. Det er mulig. Men er lureste å vente ja. Ikke vær hysterisk, har du ikke blødninger eller veldige smerter så er alt bra☺️☺️ Anonymkode: 60248...d65
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 Jeg fant det i slutten av uke 7 i mine to siste svangerskap.. svakt, og ikke helt lett å finne, men helt klart babyen:) Anonymkode: 8e002...d0d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #13 Skrevet 30. januar 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden slutten av uke 8 har jeg hørt hjertet. Men første gangen lå jeg 45 min å letet. Fant hjertet helt nede ved tissen, oppå skambeinet. Det er mulig. Men er lureste å vente ja. Ikke vær hysterisk, har du ikke blødninger eller veldige smerter så er alt bra☺️☺️ Anonymkode: 60248...d65 Nei har verken smerter eller blødninger (eller, smerter har jeg forsåvidt men det er bare noen sekunder fordi ting strekker seg) hadde jeg ikke lest så mye om MA hvor symtomene bare fortsetter så hadde jeg nok ikke vært såpass nervøs og bekymret heller. Google er ikke alltids til hjelp😂 Anonymkode: 80a6b...dc3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #14 Skrevet 30. januar 2018 Min fastlege har UL apparat på kontoret og hun sa at de ikke brukte det før uke 12 fordi det var vanskelig å finne fosteret før da. Det ville bare skape unødvendig bekymring hvis de ikke fant noe, så vil jo tro at det er like vanskelig å finne hjertet. (fastlegen hadde bare utvendig, og kunne ikke tolke bilder annet enn at man så fosteret) Anonymkode: 00973...67c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #15 Skrevet 30. januar 2018 Legen fant ikke hjetelyd i uke 12 på meg. JM sa at hun ikke prøvde engang før i uke 24 fordi man ikke alltid klarer å finne den, og mange mødre blir stresset da. Anonymkode: 94b5b...cc8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #16 Skrevet 30. januar 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen fant ikke hjetelyd i uke 12 på meg. JM sa at hun ikke prøvde engang før i uke 24 fordi man ikke alltid klarer å finne den, og mange mødre blir stresset da. Anonymkode: 94b5b...cc8 Så ikke jordmor etter hjerteslag/lyd på UL engang? Anonymkode: 80a6b...dc3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #17 Skrevet 30. januar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så ikke jordmor etter hjerteslag/lyd på UL engang? Anonymkode: 80a6b...dc3 På PIL i uke 18 fikk jeg høre hjerteslag for første gang. Det var min faste JM som ikke ville høre før i uke 24. Beklager dårlig forklaring. Anonymkode: 94b5b...cc8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #18 Skrevet 31. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei har verken smerter eller blødninger (eller, smerter har jeg forsåvidt men det er bare noen sekunder fordi ting strekker seg) hadde jeg ikke lest så mye om MA hvor symtomene bare fortsetter så hadde jeg nok ikke vært såpass nervøs og bekymret heller. Google er ikke alltids til hjelp😂 Anonymkode: 80a6b...dc3 Forstår deg veldig godt. Jeg var slik selv. Må bare ikke lese rett og slett!! Det går helt fint, så lenge du ikke blør eller har smerter❤️ Er elstremt skjeldent egentlig slikt skjer. Og man leser ofte om de negative. Men tenk så myyyyye mer positivt det er enn negativt. Jeg klarte å grine til meg flere UL i uke 7 og 8 for jeg var så hysterisk. Alle gangene var fosteret vokst slik det skulle og alt var normalt. Jeg blødde også en gang etter sex, det varte litt. Også plutselig begynte jeg å blø helt ut av det blå, ikke så mye. Men bare jeg så blod freaket jeg ut. Men det og var vist normalt. Jeg tenker: ikke les. Bare ta en dag av gangen og for hver dag som går, jo tryggere er du. Bruk tiden på å slappe av, spise Sundt, ta de vitaminene og folat ol, ikke bær tungt ol. Dette går bra❤️ Anonymkode: 60248...d65
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #19 Skrevet 31. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår deg veldig godt. Jeg var slik selv. Må bare ikke lese rett og slett!! Det går helt fint, så lenge du ikke blør eller har smerter❤️ Er elstremt skjeldent egentlig slikt skjer. Og man leser ofte om de negative. Men tenk så myyyyye mer positivt det er enn negativt. Jeg klarte å grine til meg flere UL i uke 7 og 8 for jeg var så hysterisk. Alle gangene var fosteret vokst slik det skulle og alt var normalt. Jeg blødde også en gang etter sex, det varte litt. Også plutselig begynte jeg å blø helt ut av det blå, ikke så mye. Men bare jeg så blod freaket jeg ut. Men det og var vist normalt. Jeg tenker: ikke les. Bare ta en dag av gangen og for hver dag som går, jo tryggere er du. Bruk tiden på å slappe av, spise Sundt, ta de vitaminene og folat ol, ikke bær tungt ol. Dette går bra❤️ Anonymkode: 60248...d65 Du er herlig du! Ja, man finner som oftest det man leter etter når man søker litt rundt, og da ser det automatisk mye mer vanlig ut enn hva det faktisk er og. Godt å høre at alt var som det skulle, til tross for blødningene, hadde nok vært utrolig nervøs selv!❤️ Prøver å holde meg unna både doppler og Google-søk, og heller la leger og jordmor ta undersøkelsene når den tid kommer😊❤️ Anonymkode: 80a6b...dc3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #20 Skrevet 31. januar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Så ikke jordmor etter hjerteslag/lyd på UL engang? Anonymkode: 80a6b...dc3 Selvfølgelig har jordmor gjort det. Poenget med den ordinære ultralyden er jo å gå gjennom alle organsystemer og samtidig måle fosteret for å sette termin... Anonymkode: ddf4e...370
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå