Gå til innhold

Ringorm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønn til en venninne på 9 mnd har fått ringorm. Hvordan merker en dette, hva kommer det av og hvordan skal jeg forholde meg til dem når de er på besøk her?

Jeg har bare hørt om dette i sammenheng med katter, og har ingen anelse om en blir syk eller om det bare er litt ubehagelig eller kanskje ikke merker det i det hele tatt

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hatt det, og merket bare et ringformet rødt utslett på huden. Det klødde litt, men jeg var ikke syk. Du får salve som hjelper, men den er på resept. Det kan ta litt tid før det går over.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ringorm er ikke en orm, men et utslett pga sopp. Navnet er fordi man ser et ringformet utslett i huden. Ikke særlig smittsomt, så bare forhold deg som vanlig.

Murf i.i

Skrevet

Vel, vår sønn hadde det. Det forsvant fort ved bruk av Canesten-salve (får du tak i reseptfritt på apoteket).

Det var smittsom, og litt flaut at vi ventet med å behandle siden det spredde seg til et par andre i barnehagen.

Skrevet
Ringorm er ikke en orm, men et utslett pga sopp. Navnet er fordi man ser et ringformet utslett i huden. Ikke særlig smittsomt, så bare forhold deg som vanlig.

Murf i.i

sorry! mente ikke særlig smittsomt når behandling er startet.

Murf

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk Daktacort på resept hos legen min. På apoteket sa de at jeg måtte ha et reseptbelagt middel mot ringorm, og da fikk jeg dette hos legen. Dette var i høst.

Gjest Anonymous
Skrevet
I bunn og grunn har det ikke så stor betydning hvilket soppmiddel man bruker, så lenge det er mot sopp.

Lamisil, Daktar, Daktacort, Canesten, Klotrimazol....

Alle kan fås reseptfrie på apoteket. Men i utganspunktet er de kun reseptfrie til å behandle fotsopp eller underlivssopp. Apoteket skal derfor ikke anbefale det mot andre ting, men er altså det samme som man får på resept.

(Samme gjelder f.eks. Naproksen. Kun reseptfri mot mens.smerter, men funker på andre smerter som alle NSAIDS er ment for.. (i hovedsak ledd- og muskelsmerter))

Så jeg betalte legetime inkludert resept for å få noe jeg kunne fått uten resept? Det kaller jeg svindel!! :frustrert:

Skrevet

Hvor lang behandlingdtid er det på slikt da?

Gjest Aricept...
Skrevet

Så jeg betalte legetime inkludert resept for å få noe jeg kunne fått uten resept? Det kaller jeg svindel!! :frustrert:

Men det er ifølge loven ikke reseptfritt mot ringorm....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...