Gå til innhold

Parring av hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når parret dere hunden/hundene deres for første gang? og hvordan foregår det? Vi har en liten tispe valp på noen måneder og vurderer og parre henne. Selvfølgelig ikke enda, men en gang i fremtiden. Jeg er helt ny på dette, og lurer derfor på alt rundt det :) Gjerne kom med tips og erfaringer!

Anonymkode: da03c...bea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ønsker du å parre henne? Har hun veldig gode gener og er helt sykdomsfri, testet fri for feks HD/AD/Patella/ekstra øyehår? Har hun et temperament det er bra å føre videre i avl, gått mentaltest og vist gode resultater, har hun bruks- eller utstillingsresultater som viser at hun utmerker seg på en måte det er lurt å føre videre?

Slike ting vet dere ikke svaret på når hun er så liten. Mentaliteten må komme på plass, og hun bør ikke pares før hun er to år fordi dere må være sikre på at hun ikke har noen sykdommer. Hvordan er det med foreldrene, søsken, eldre hunder fra samme foreldre, er de sykdomsfrie?

Det er mest sykdom, arvelige ting og mentalitet man bør se på. Man må tenke om det er noe spesielt man ønsker at skal føres videre, ikke bare at hunden er søt og at det hadde vært fint å ha en valp etter henne, for det er dessverre mange som tenker det, og da blir det født mange hunder som kan få alvorlige sykdommer som ligger i linjene. Sier ikke at du er sånn, men mange er det.

For å ta et eksempel: Min hannhund er frisk. Han er AD og HD fri, patellafri, ekstra øyehår fri. Han har god mentalitet og er mer stabil enn mange av hans rase i mange sammenhenger (mange er nervøse). Han er snill, trygg og gjør det ganske bra både i konkurranser og på utstilling. For oss er han selvsagt verdens beste og herligste fyr. Men han har en onkel som har gitt valper med EPI. (Alvorlig stoffskiftesykdom). Denne kan altså ligge latent i genene hans, og det finnes hunder i slekta som har fått denne sykdommen. Derfor vil vi ikke avle på ham. 

En hund har ikke behov for å få valper og tenker ikke sånn, så man må se på om det individet rent objektivt har noe å tilføre rasen. Har den det bør man ta kontakt med raseklubben og høre om hvordan de forholder seg til avl, finne et sykdomsfritt individ av motsatt kjønn som er vurdert som helsemessig og mentalt bra, og så kan man gå igang med avl. Man må også tenke på hvem man tenker seg å selge valp til, for eksempel om man vil ha krav til sykdomstesting, mentaltesting eller bruk.

Anonymkode: 7692b...060

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor? Jeg tenker at det er oppdrettere sin jobb, en bør vite ganske mye før man setter i gang med ett slikt prosjekt. 

• Liker 2
Skrevet

Har du spurt raseklubben om råd? 

Anonymkode: 705d8...49d

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når parret dere hunden/hundene deres for første gang? og hvordan foregår det? Vi har en liten tispe valp på noen måneder og vurderer og parre henne. Selvfølgelig ikke enda, men en gang i fremtiden. Jeg er helt ny på dette, og lurer derfor på alt rundt det :) Gjerne kom med tips og erfaringer!

Anonymkode: da03c...bea

Det gjør man ikke, med mindre man er oppdretter eller har en førsteklasses hund. Du spør så generelt at jeg får følelsen av at dere tror at det er normalt å parre hundene sine, bare fordi man kan? 

Jeg har fått mange henvendelser på å parre mine hannhunder, men har valgt å ikke gjøre det. For det første finnes det nok av deres gener rundt om i Europa, flere søsken er avlet på, og for det andre har jeg ikke giddet å stille dem etter at de ble voksne, så de har ingen utstillingstitler. Jeg syns man skal ha en grunn til å avle på dyret, det skal ha førsteklasses kvaliteter som er viktige å videreføre. Det er ikke noe man tar lett på.

Endret av palamina
  • Liker 3
Skrevet

NKK har oppdretterskole hvor du får kunnskap rundt gener, egenskaper og hvordan dette foregår. Raseklubben vil nok også kunne hjelpe deg når den tid kommer. Oppdretteren din hadde vært første steg for meg, hun/han vet nok mye om slekta, sykdommer som evt er arvelig, og hva du burde se etter i en hannhund. Har du en rase som er utsatt for keisersnitt ville jeg passet på å ha en forsikring som evt dekker dette da det brått kan bli dyrt om det skjer. Og fatalt.

Ville også satt meg mer inn i hvordan det er å ha valper enn selve parringen, det er mye og stor jobb og du må passe på at du har god nok økonomi til å få valper, du vil nok gå i minus i det lange løp.

Skrevet
På 30.1.2018 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ønsker du å parre henne? Har hun veldig gode gener og er helt sykdomsfri, testet fri for feks HD/AD/Patella/ekstra øyehår? Har hun et temperament det er bra å føre videre i avl, gått mentaltest og vist gode resultater, har hun bruks- eller utstillingsresultater som viser at hun utmerker seg på en måte det er lurt å føre videre?

Slike ting vet dere ikke svaret på når hun er så liten. Mentaliteten må komme på plass, og hun bør ikke pares før hun er to år fordi dere må være sikre på at hun ikke har noen sykdommer. Hvordan er det med foreldrene, søsken, eldre hunder fra samme foreldre, er de sykdomsfrie?

Det er mest sykdom, arvelige ting og mentalitet man bør se på. Man må tenke om det er noe spesielt man ønsker at skal føres videre, ikke bare at hunden er søt og at det hadde vært fint å ha en valp etter henne, for det er dessverre mange som tenker det, og da blir det født mange hunder som kan få alvorlige sykdommer som ligger i linjene. Sier ikke at du er sånn, men mange er det.

For å ta et eksempel: Min hannhund er frisk. Han er AD og HD fri, patellafri, ekstra øyehår fri. Han har god mentalitet og er mer stabil enn mange av hans rase i mange sammenhenger (mange er nervøse). Han er snill, trygg og gjør det ganske bra både i konkurranser og på utstilling. For oss er han selvsagt verdens beste og herligste fyr. Men han har en onkel som har gitt valper med EPI. (Alvorlig stoffskiftesykdom). Denne kan altså ligge latent i genene hans, og det finnes hunder i slekta som har fått denne sykdommen. Derfor vil vi ikke avle på ham. 

En hund har ikke behov for å få valper og tenker ikke sånn, så man må se på om det individet rent objektivt har noe å tilføre rasen. Har den det bør man ta kontakt med raseklubben og høre om hvordan de forholder seg til avl, finne et sykdomsfritt individ av motsatt kjønn som er vurdert som helsemessig og mentalt bra, og så kan man gå igang med avl. Man må også tenke på hvem man tenker seg å selge valp til, for eksempel om man vil ha krav til sykdomstesting, mentaltesting eller bruk.

Anonymkode: 7692b...060

Dette, dette, dette! En million ganger dette!

Får til stadighet spørsmål om hvorfor ikke mine tisper har fått valper. Den ene har en del sykdommer på linjene og den andre er ikke slik rasestandarden sier at rasen skal være. Frisk, snill og grei, men er ikke rasetypisk. Da avles det ikke på her i huset.
Man bør ha et mål om å forbedre rasen for å avle, mao skal hunden være av utmerket kvalitet og ikke bare fin og snill. Det ligger enormt mye jobb bak et seriøst oppdrett.

Anonymkode: 316ca...86f

• Liker 2
Skrevet

Tenk om mennesker var like restrektive og selektive når de parret seg 😀

Forøvrig enig i det flere over meg sier

Hvorfor parre hunden din?

• Liker 2
Skrevet

Rundt 1 år tror jeg, etter at det ble godkjent mtp antall medaljer

Skrevet (endret)
6 minutter siden, Rotehodet skrev:

Tenk om mennesker var like restrektive og selektive når de parret seg 😀

Forøvrig enig i det flere over meg sier

Hvorfor parre hunden din?

Gode gener gir fort minst 1000kr pr valp dersom man har en hannhund med noen medaljer. Blir fort noen titusen med minimalt arbeid. De med tispen ordner som regel  transport osv. Og hunden blir glad

Endret av Sykkelkopp
  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Gode gener gir fort minst 1000kr pr valp dersom man har en hannhund med noen medaljer. Blir fort noen titusen med minimalt arbeid. De med tispen ordner som regel  transport osv. Og hunden blir glad

Det burde være viktigere ting som avgjør om skal parre enn penger. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Nerine_ skrev:

Det burde være viktigere ting som avgjør om skal parre enn penger. 

Man burde ha kanel på grøten og spise torsk på torsdag

Skrevet
4 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Man burde ha kanel på grøten og spise torsk på torsdag

Jaha. Det er vel ikke så mye etikk involvert med dine "burde-eksempler". Litt annerledes når det er snakk om liv, men du er kanskje ikke enig? 

Skrevet
1 time siden, Nerine_ skrev:

Jaha. Det er vel ikke så mye etikk involvert med dine "burde-eksempler". Litt annerledes når det er snakk om liv, men du er kanskje ikke enig? 

Når det er snakk om å la hunder ha sex mener du? Hunden vår er ikke akkurat motvillig

Skrevet
7 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Når det er snakk om å la hunder ha sex mener du? Hunden vår er ikke akkurat motvillig

Å sette ett kull med valper til verden! Da burde man ta hensyn til veldig mye annet enn penger. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du parre hunden din? Henger meg på resten av gjengen her. Er det fordi valper er søte? Det er uetisk å avle frem nye valper bare fordi man vil ha valper på hunden. Jeg hadde selv en blandingstipse som de forrige eierne ville sette valper på. "Hun var jo så vakker" sa de, uten å ha noen som helst andre tanker i hodet. Det ble selvsagt ikke valper på hunden min og godt er det, det er nok av hunder som havner på Finn.no fordi eierne ikke har tid til de lenger. 

• Liker 2
Skrevet
På 31.1.2018 den 16.22, Sykkelkopp skrev:

Mener du utstillingspremieringer? I såfall må den være renraset og dermed burde man følge NKK's regler for parring så man får registrert de. Men som du sier, skal man avle for penger må man skaffe seg hannhund, ikke tispe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...