AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 Tenker at han tar den største permisjonstiden. Erfaring med tanke på pumping osv?! Anonymkode: d303f...c53
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Det går greit - er jo likestilling 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: 8e0ba...443 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 Ute etter hvor enkelt det kan bli så lenge jeg har en vanlig fødsel. Anonymkode: d303f...c53
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Vi lurte på å ta 50/50, og både jordmor og lege var veldig negative til det. Blant annet pga at det kunne bli vanskelig å opprettholde melkeproduksjonen nok til å klare å amme i det anbefalte året. Pumping stimulerer ikke nødvendigvis brystene på lik måte som amming. i tillegg vet du jo ikke om barnet kommer tli å ta flaske. Jordmor var også bekymret for søvn. Kvinner som har født utskiller et sove-lett-hormon, som gjør at man våkner veldig lett av den minste lille lyd. Mens mannen ikke har noe slikt hormon. Det gjør at det som regel er vi kvinner som våkner om natten om babyen lager lyd. Så det kan bli lite søvn selv om man har avtalt at det er far som skal stå opp og mate med flaske. Da må man evt sove på separate rom, så mor ikke hører baby... Anonymkode: 843dc...6ee 3
Gjest GoldenLioness Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 Finn først ut om om babyen tar flaske. Og forbered deg på at du kan miste melken om du ikke ammer jevnt.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 Her har jeg masse melk, men får ikke ut en dråpe når jeg pumper, og jeg har prøvd både manuell og elektrisk. Jeg hadde en fin, normal fødsel, men er fortsatt sliten og medtatt, 3 mnd etter. I tillegg våkner jeg superlett om natta og baby har en ekstremt nærhetsbehov som far hittill ikke kan dekke. Den beste kosen er pupp og jeg ser baby har behov for det. Anonymkode: 4eba1...034 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har jeg masse melk, men får ikke ut en dråpe når jeg pumper, og jeg har prøvd både manuell og elektrisk. Dette gjelder meg også. Har mye melk, men får ikke pumpet ut noe. Anonymkode: 551e3...5eb 1
Vera Vinge Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 Jeg hadde ikke orket å satse på det, med mine erfaringer etter to fødsler. Dette er jo åpenbart så individuelt at det ikke er mulig å planlegge eller vite hvordan det blir. Hvis man har en enkel fødsel, babyen sover godt om natta og man ikke har noen problemer med pumping og babyen tar flaske, ser jeg at noen kan være tilbake i jobb etter noen uker og det kan gå helt fint. Mens for de fleste vil jeg si det er å presse seg selv litt vel hardt. For babyen tror jeg det kan være helt fint å bli passet av far og få flaske, men det er jo vanskelig å si noe om hvilken form man er i selv, hvordan ens egen søvn blir og slike ting. I tillegg kan det dukke opp en del uventede følelser etter fødsel, som gjør det følelsesmessig vanskelig for mor å dra raskt tilbake på jobb, som kan være annerledes for en far som verken har vært gravid eller født. 2
Vera Vinge Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder meg også. Har mye melk, men får ikke pumpet ut noe. Anonymkode: 551e3...5eb Sånn har det vært for meg også. Masse, masse melk, som bare stort sett nektet å komme ut ved pumping, selv om jeg prøvde ulike pumper, ikke var stresset, prøvde ulike måter osv. Endret 30. januar 2018 av Vera Vinge 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 Ps sønnen min ville bare ha meg første tiden. Og tro meg. Vi prøvde ofte å la far ta over og trøste, men ungen gråt til han brakk seg og det var bare ikke verdt det. Den dag i dag er han veldig knyttet til meg, men med tiden ble han mer og mer fortrolig med pappa. Hjalp at jeg ikke var med dem slik at de fikk alene tid. Men som sagt; første tiden var det uaktuelt. Han ble hysterisk og var så utrygg uten meg at vi begge innså at det ikke var bra for han å bli så oppskaket og redd bare for at far skulle få et sterkere bånd. Faktisk ble det verre etter de få forsøkene fordi han fikk seperasjonsangst etter slike episoder.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 Er sikkert ikke kvalifisert til å svare ettersom jeg bare har hatt flaskebarn. Det "sove lett hormonet" merket jeg heller ingenting til, våknet ikke før det var full "alarm", mannen min derimot våknet ved det minste knyst, derfor ble det like ofte han som tok nattmatingen. Våre barn har aldri vært spesielt avhengig av den ene eller den andre, begge har dugd like bra både til trøst og alt annet. Anonymkode: 13a29...ff4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 Tips til at far får deltatt mest mulig da? Mitt barn er vokst opp med far som bor borte og jeg ser på samboers barn som blir holdt igjen av mor og ut i fra begge erfaringene så ønsker jeg at samboer skal få være den faren han er. Fordi jeg ser hva min sønn går glipp av i hverdagen med sin far og det avslappet forholde samboers barn ikke har på grunn av manipulering. Så om vi går fra hverandre så ønsker jeg at han skal ha hovedomsorgen og jeg samvær fordi jeg har ett barn med spesielle behov som hadde gjort kabalen enklest. Anonymkode: d303f...c53
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #13 Skrevet 30. januar 2018 Far kan gjøre alt annet enn å amme. Skifte bleier, bære, bysse, leke med, massere osv osv osv. Anonymkode: 843dc...6ee
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #14 Skrevet 30. januar 2018 Ønsker at rammene skal være der fordi jeg ser hvor viktig fars figuren er for våres barn. Anonymkode: d303f...c53
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #15 Skrevet 30. januar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker at rammene skal være der fordi jeg ser hvor viktig fars figuren er for våres barn. Anonymkode: d303f...c53 Det ene utelukker ikke det andre. Om det er du som ammer og har det meste av permisjonen eller ei, setter ikke rammene for båndet mellom far og barn. Her var det jeg som ammet, tok natten (amming) og det meste av permisjonen fordi det var mest gunstig for oss og ammingen forøvrig. Far skiftet bleier, stelte og koste da han ikke var på jobb. Pappaperm med ekstra ferie hadde han. Baby var hele veien like trygg på oss begge, og de har i dag et veldig sterkt bånd. Viktigste er at far får delta, er engasjert og en trygg omsorsperson. Baby har godt av begge sine foreldre. Synes det er rart hvis du skal trekke deg helt ut på sidelinjen for at barnet skal ha en sterk farsfigur. Sats heller på at dere begge er like omsorgspersoner. Anonymkode: 8564e...6fa
Gjest Solstråletårer Skrevet 30. januar 2018 #16 Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tips til at far får deltatt mest mulig da? Mitt barn er vokst opp med far som bor borte og jeg ser på samboers barn som blir holdt igjen av mor og ut i fra begge erfaringene så ønsker jeg at samboer skal få være den faren han er. Fordi jeg ser hva min sønn går glipp av i hverdagen med sin far og det avslappet forholde samboers barn ikke har på grunn av manipulering. Så om vi går fra hverandre så ønsker jeg at han skal ha hovedomsorgen og jeg samvær fordi jeg har ett barn med spesielle behov som hadde gjort kabalen enklest. Anonymkode: d303f...c53 Vel det viktigse er vel at barnet får to foreldre da. Som elsker barnet sitt like mye. For nå ofrer du jo bort den ene delen for at den andre skal bli superforeldre. Hva sier far er han klar for å ha det meste av onsorgen. Og det funker økononisk for dere? Og husk er en grund til at du har permisjon. Kroppen din må komme seg. Og få igang amming. Det kan ta en god stund før du føler deg klar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå