Obsidoan95 Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 (endret) Jeg blir så sint når jeg ser hva nestle prosduserer til 4 måneder gamle spedbarn som dem mener er ordentlig fullpakket næring! Det er jo en oppskrift for diabetes og sukeravhengighet! 10 gram raffinert sukker i et lite måltid er jo helt sjukt! Alle di andre ingrediensene er ok men ikke når det er 10 gram sukker i 1 måltid... ikke rart dem er så glad i babygrøt det er jo sukkeret dem vil ha. Er det bare jeg som synes det er absurd og ikke vil gi min baby nestle pga av nettop det med sukkeret, 10 gram sukker i et 50 gram måltid er jo overdrevent mye da! Når jeg smaker på grøten selv smaker det jo så mye sukker at jeg godt kunne spist det istede for noe aent for å stoppe sukker cravinga mi. For meg er det litt kvalmende mye sukker til å med. virker det ikke helt naturlig å gi spedbarn så mye raffinert sukker i ett måltid, det gir jo innflammasjon i kroppen og gjør jo at magen og hjernen til barn bare vil gå etter mat med mye sukker det vet vi jo alle at det er slikt så mye sukker funker på systemet. Spesilet i en så liten kropp som skal venne seg til hva kroppen vil ha senere i livet. Det ironiske med Nestle firmaet i seg selv er jo at nestle bler kjøpt av slankeindustrien mest populære diettfirma jenny craig som skapte en diett som heter glucose dietten som passer perfekt for dem med diabetes. Det for meg høres jo ut som en gullgruve tilsammen, Virker mer for bare pengene sin skyld som sikkert mangen vet at helseindustrien bare er etter som oftest,Noe som virker litt sketchy ut Vi vet jo at nestle produserer også veldig mye frokost produkter som er vedlig usunne men som også er reklamert som sunt med ekstreemt mye raffinert sukker i. Måtte bare skrive dette for jeg ble så sint når jeg så det på pakninga. Er uansett babygrøt der ute med lite naturlig sukker i så det bekymrer meg ikke akkurat. Bekymrer meg mer for dem som ikke er obs på det noe jeg ikke har vært lenge fordi det skal jo liksom være sunt og godt som reklamert for babyer. Og da tenkte jeg ikke mer over det da før jeg innså hvor mye 10 gram sukker egentlig er å smakte på det selv. Endret 30. januar 2018 av Obsidoan95 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Jeg syns grøten smaker ekkelt og er som lim. Lager min egen til barnet. Samtidig gjør det ingenting å servere den til barnet heller hvis vi har dårlig tid. Det er god næring. Ingen små barn som har tatt skade av det. Finnes flere årsaker til diabetes enn babygrøt så ro ned. Anonymkode: dc028...2d9 1
Obsidoan95 Skrevet 30. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2018 (endret) Hva med sukkeravhengighet og innflammasjon da? Det er ingen studie på nettop om babygrøt med så mye raffinert sukker i har en negativ virkning på spedbarn. Næring en er helt super men det er sukkeret jeg ikke liker. Jeg synes dem kunne kuttet godt mye ned på det asså. Endret 30. januar 2018 av Obsidoan95 2
Gjest Sisti Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Det er jo like mye sukker i hipp sin grøt? Mme og til og med morsmelk har også ganske mye sukker, samme med smoothie Fordi morsmelk er søtt er babyer veldig vant til søtt. Mange må tilsette sukker i form av frukt i hjemmelaget grøt for å få babyene til å like det. I denne testen er Nestlé blant de beste, rent ernæringsmessig: https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/To-av-barnegrotene-far-terningkast-6-8060b.html Og nei, Nestlé er ikke TILSATT vanlig, hvitt sukker.
Obsidoan95 Skrevet 30. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2018 (endret) Jeg snakker ikke om havregrøten eller fullkornsgrøten. Jeg snakker om risgrøten og sinlac spesial for dem som ikke tåler gluten. Vanlig hvitt sukker er som oftest raffinert. Endret 30. januar 2018 av Obsidoan95
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 I morsmelk kommer 50% av kaloriene fra sukker... Babygrøtene er ikke tilsatt hvitt sukker. De inneholder søtning i form av tilsatt frukt, noen har tilsatt maisstivelse (som også regnes som sukker), osv. Anonymkode: 43689...fde 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, Obsidoan95 skrev: Jeg snakker ikke om havregrøten eller fullkornsgrøten. Jeg snakker om risgrøten. Og igjen: den er ikke tilsatt sukker. Sukkeret kommer fra frukt i grøten. Anonymkode: 43689...fde 4
Obsidoan95 Skrevet 30. januar 2018 Forfatter #8 Skrevet 30. januar 2018 (endret) Hmmm... står det på hjemmesiden dems? Isåfall er jo det bra. Men det er jo ikke frukt i risgrøten og sinlac grøten. mangen kan bare gå for sinlac grøten pga gluten og melk intolleranse. Endret 30. januar 2018 av Obsidoan95
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 https://www.nestlebarnemat.no/produkt/nestle-min-grot-ris-mais-banan-glutenfri Dette er den eneste risgrøten som står på nestle sin side, og den har banan og pære. Anonymkode: 43689...fde 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 I sinlac kan en i allefall se mye sukkerkorn i grøtblandingen. Anonymkode: 5134e...c5a
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I sinlac kan en i allefall se mye sukkerkorn i grøtblandingen. Anonymkode: 5134e...c5a Sinlac er en spesialgrøt, for barn med allergi. Den er ikke ment til normalt friske barn. Den er tilsatt sukker, om det er for å veie opp for at den smaker jævlig, eller på annen måte har for lite karber, vites ikke. Barn trenger karbohydrater, og er som nevnt vant til å få 50% av kaloriene fra sukker via morsmelken. Anonymkode: 43689...fde 2
Cyndaquil Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 Hvilken ferdig grøt anbefaler dere da? Er det noen uten mye sukker?
Gjest Sisti Skrevet 30. januar 2018 #13 Skrevet 30. januar 2018 Sinlac er jo en spesialgrøt for de som ikke tåler melkeprotein eller gluten, og er tilsatt sukker fordi den ellers vil smake høgg. Den har ikke mer sukkerarter enn de andre grøtene som ikke er tilsatt sukker. Skrev du dette hissige innlegget pga en av mange grøttyper Nestlé har??
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #14 Skrevet 30. januar 2018 26 minutter siden, Obsidoan95 skrev: Jeg blir så sint når jeg ser hva nestle prosduserer til 4 måneder gamle spedbarn som dem mener er ordentlig fullpakket næring! Det er jo en oppskrift for diabetes og sukeravhengighet! 10 gram raffinert sukker i et lite måltid er jo helt sjukt! Alle di andre ingrediensene er ok men ikke når det er 10 gram sukker i 1 måltid... ikke rart dem er så glad i babygrøt det er jo sukkeret dem vil ha. Er det bare jeg som synes det er absurd og ikke vil gi min baby nestle pga av nettop det med sukkeret, 10 gram sukker i et 50 gram måltid er jo overdrevent mye da! Når jeg smaker på grøten selv smaker det jo så mye sukker at jeg godt kunne spist det istede for noe aent for å stoppe sukker cravinga mi. For meg er det litt kvalmende mye sukker til å med. virker det ikke helt naturlig å gi spedbarn så mye raffinert sukker i ett måltid, det gir jo innflammasjon i kroppen og gjør jo at magen og hjernen til barn bare vil gå etter mat med mye sukker det vet vi jo alle at det er slikt så mye sukker funker på systemet. Spesilet i en så liten kropp som skal venne seg til hva kroppen vil ha senere i livet. Det ironiske med Nestle firmaet i seg selv er jo at nestle bler kjøpt av slankeindustrien mest populære diettfirma jenny craig som skapte en diett som heter glucose dietten som passer perfekt for dem med diabetes. Det for meg høres jo ut som en gullgruve tilsammen, Virker mer for bare pengene sin skyld som sikkert mangen vet at helseindustrien bare er etter som oftest,Noe som virker litt sketchy ut Vi vet jo at nestle produserer også veldig mye frokost produkter som er vedlig usunne men som også er reklamert som sunt med ekstreemt mye raffinert sukker i. Måtte bare skrive dette for jeg ble så sint når jeg så det på pakninga. Er uansett babygrøt der ute med lite naturlig sukker i så det bekymrer meg ikke akkurat. Bekymrer meg mer for dem som ikke er obs på det noe jeg ikke har vært lenge fordi det skal jo liksom være sunt og godt som reklamert for babyer. Og da tenkte jeg ikke mer over det da før jeg innså hvor mye 10 gram sukker egentlig er å smakte på det selv. Noen avsnitt ville ikke vært dumt å legge inn. Da blir lesningen for andre lettere. 21 minutter siden, Obsidoan95 skrev: Hva med sukkeravhengighet og innflammasjon da? Det er ingen studie på nettop om babygrøt med så mye raffinert sukker i har en negativ virkning på spedbarn. Næring en er helt super men det er sukkeret jeg ikke liker. Jeg synes dem kunne kuttet godt mye ned på det asså. Hvilken inflamasjon er det du har en ide om at har sammenheng med sukker? Og hvilken sammenheng mener du sukker i babygrøt har med diabetes? Sammenhengen sukker/diabetes/inflammasjon slik du argumenterer med er nemlig ikke allment kjent, så hva du mener kunne vært nyttig å få forklart i en forståelig sammenheng. Nesstle har laget babygrøt i mange tiår. Hadde der vært oen mistanken om sammenheng mellom diabetes og grøtene deres så hadde myndighetene verden over stanset produksjonen og salget av grøtene. Reseptene på næringsmidler er heller ikke mulig å gjøre store endringene på uten at produsenten må starte på nytt med ett nytt produkt. Så sukkermengden har nok vært lik elelr tilnærmet lik i risgrøt siden grøtens oppstandelse hos produsenten. Anonymkode: a2d52...ae2 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #15 Skrevet 30. januar 2018 Akkurat nå, Cyndaquil skrev: Hvilken ferdig grøt anbefaler dere da? Er det noen uten mye sukker? Nestle har kommet ut som best i test, sammen med Semper.. De inneholder ikke fryktinngytende mengder sukker, men helt normalt med sukker, for et barn. http://www.klikk.no/foreldre/baby/babymat/test-av-babygrot-2015-3686789 Anonymkode: 43689...fde 1
Gjest Sisti Skrevet 30. januar 2018 #16 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, Cyndaquil said: Hvilken ferdig grøt anbefaler dere da? Er det noen uten mye sukker? Som du ser i link over anbefaler ernæringsfysiolog alle grøtene de testet. Det er ikke et mål at grøten skal være uten sukkerarter (de er som sagt ikke tilsatt sukker). Hvis du vil ha grøt uten sukker kan du prøve Holle fra helsekost, men i testen over scorer den dårligere på ernæring, og du risikerer å måtte tilsette sukker i form av frukt uansett. Du kan også lage grøt selv, det er veldig kjapt gjort, men igjen, ikke sikkert du slipper unna sukker. Altså, hvorfor så redde for litt sukkerarter? Ville dere latt være å amme pga alt sukkeret i morsmelka?
Cyndaquil Skrevet 30. januar 2018 #17 Skrevet 30. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nestle har kommet ut som best i test, sammen med Semper.. De inneholder ikke fryktinngytende mengder sukker, men helt normalt med sukker, for et barn. http://www.klikk.no/foreldre/baby/babymat/test-av-babygrot-2015-3686789 Anonymkode: 43689...fde Så alt det sukkeret TS snakker om er egentlig ikke så ille? Babyer er jo i vekst tenker jeg 1
Gjest Sisti Skrevet 30. januar 2018 #18 Skrevet 30. januar 2018 Just now, Cyndaquil said: Så alt det sukkeret TS snakker om er egentlig ikke så ille? Babyer er jo i vekst tenker jeg Det er vi jo flere som påpekte tidlig i tråden, at ts overdriver...
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #19 Skrevet 30. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: I sinlac kan en i allefall se mye sukkerkorn i grøtblandingen. Anonymkode: 5134e...c5a Å gi friske barn produkter beregnet på allergiske barn kan være mer til skade enn til nytte. Så det gjør man bare ikke. Mange spiser i dag glutenfritt selv om de ikke har fått påvist cøliaki. Om noen tiår vil vi få se konsekvensene av denne "feilbruken". Anonymkode: a2d52...ae2
Cyndaquil Skrevet 30. januar 2018 #20 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, Sisti skrev: Det er vi jo flere som påpekte tidlig i tråden, at ts overdriver... Da skal jeg med god samvittighet gi baby grøt når den tid kommer 😊 off topic: lages ennå småfolk barnemat? Jeg så de var med i testen, men kan ikke huske å ha sett det i butikken på lenge
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå