Gå til innhold

Fastsettelse av barnebidrag

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har en venn som har fått et kjempekrav om barnebidrag. Han har to barn med tidligere samboer, som forøvrig er samboer på ny med nytt barn.

Min venn er også samboer på ny, men har ingen nye barn, men samboer har et barn som bor hos dem.

Min venn har ingen skriftelig avtale om samvær, dette nekter exen. De har likevel kommet til en muntlig avtale som går ut på at han har dem en langhelg i måneden.

Mitt spørsmål er da; hva tas med i beregningen av bidraget? I min venns tilfelle tar trygdekontoret ikke med noe, ikke engang samvær selv om samvær kan dokumenteres. Kan dette være riktig? Det synes fryktelig urettferdig. I tillegg kommer han nå til å få økonomiske problemer siden bidragel blir satt så høyt, i tillegg til at han betaler alle utgifter i forbindelse med samvær.

Har han krav på at hun er med på å dekke reiseutgifter til samvær?

Noen som vet dette som kan hjelpe til?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

reiseutgifter skal deles, og det kan søkes gjennom trygdekontoret også.

Ellers er det ikke mye han får mindre i bidrag, siden han har de så lite.

Skrevet

men han kan få redusert bidraget om dette ikke står i samsvar med hans inntekt og faste utgifter. han får endringsskjema ved å ringe til trygdeetatens innkrevningssentral. De er forresten mye greiere der(etter vår erfaring) enn på de lokale trygdekontorene!

Vi har hatt samme økonomi i tre år snart, men trodde det ikke var noe å hente. Men så ringte jeg til T.I. for å høre, og fikk slikt skjema.(vennen din har feks forsørgerplikt på samboer) Det er mannen min som har en unge fra før, og bidragene var umulig for oss å betale. Jeg fyllte ut og sendte dokumentasjon. et par uker senere fikk vi svar i posten. Våre faste utgifter var faktisk mer enn inntektene, og de hadde regnet med at vi gikk med over 5000kr i underskudd hver måned, og nå betaler mannen min 0kr i barnebidrag.(men har allikevel betalt for mye i 2,5år)

Så det kan være mulig å gjøre noe. Det fins en standardmal på hvor mye en person, en husholdning på x-antall personer etc skal ha å leve for i måneden, så uansett hvor mange unger man har skal man ikke betale over evne.

Skrevet

Han kan jo regne ut hva han skal betale i bidrag med bidragsveilederen - så vet han sånn ca. hva som er rimelig.

Skrevet

At det er mulig, at noen foreldre ikke skal betale en krone for sitt barn !! :o

Begge foreldrene har forsørgerplikt,og barn trenger mat,klær osv som koster.

Ikke riktig at bare den ene parten bare skal forsørge barnet.

Skrevet
At det er mulig, at noen foreldre ikke skal betale en krone for sitt barn !! :o

Begge foreldrene har forsørgerplikt,og barn trenger mat,klær osv som koster.

Ikke riktig at bare den ene parten bare skal forsørge barnet.

Man skal betale etter evne, altså ut i fra inntekt minus satsen for kravet til livsopphold i husstanden. Når husstanden din går med minus(og da godkjennes ikke at man bruker opp pengene på tull, men altså den faste satsen pr.hode i husstanden pluss husleie(som ikke er høyere enn strengt tatt nødvendig), normalt strømforbruk og kommunale avgifter, da har man ikke noe å bidra med, og det hadde man da heller ikke hatt om man bodde sammen med barnest andre forelder. Det finnes jo mangfoldige tilfeller der mor som barnet bor hos får inn mindre i måneden enn hun har krav til, mens far betaler relavtivt høyt bidrag, da blir jo utgiftene egentlig ikke delt da heller, da er det far som betaler for barnet, mens mor går i underskudd i henhold til faste satser...

når man betaler null i bidrag etter kjennelse fra trygdeetatens innkrevningssentral så får jo fortsatt den barnet bor hos minstebidraget fra trygdeetaten, så i vårt tilfelle får jo ikke mor mindre penger inn.

Det er jo ikke fordi mannen min ikke ønsker å betale for utgiftene til barnet sitt, han har rett og slett ikke muligheten.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Høres veldig greit ut nallemaja, men det er fortsatt IKKE rettferdig. I mitt tilfelle så slipper faren å betale bidrag, selv om han faktisk har mye mer i inntekt enn meg. Jeg får minstebidraget, som er på kr 1240, men i følge SIFO sine satser koster barnet mitt 4000 kr. Så hvem tror du må dekke resterende?

Jeg får heller ikke hjelp til tannreguleringen, for så lenge faren ikke har bidragsevne, slipper han unna det også. Atter en ekstra kostnad, som jeg må dekke selv. Er det virkelig rettferdig?

Gjest Anonymous
Skrevet

Nok av fedre som er villig til å betale alt for barna sine. Ikke gre alle over med en kam! En bør jo legge til hva en får i barnetrygd, dekning av barnehage/sfo og bidrag. Da først ser en hvor mye ditt barn koster deg. Hva med fordel skatteklasse. Hva med at en etablerer seg på nytt og har en å dele utgifter med. Det bør jo også far få mulighet til uten å betale skjorta av seg for barn fra tidligere samboerskap! Husk alle gråtonene i denne diskusjonen selv om vi er på kvinneguiden akkurat nå!

Skrevet

Det ER blodig urettferdig at bare den ene parten skal forsørge et barn når man er 2 om å få et barn til verden. Dessuten,økonomi er noe man burde tenke på FØR man skaffer seg barn til verden.

"når man betaler null i bidrag etter kjennelse fra trygdeetatens innkrevningssentral så får jo fortsatt den barnet bor hos minstebidraget fra trygdeetaten, så i vårt tilfelle får jo ikke mor mindre penger inn...."

Så det er fellekassa som skal forsørge ditt stebarn?? :o

Skrevet
Det ER blodig urettferdig at bare den ene parten skal forsørge et barn når man er 2 om å få et barn til verden. Dessuten,økonomi er noe man burde tenke på FØR man skaffer seg barn til verden.

"når man betaler null i bidrag etter kjennelse fra trygdeetatens innkrevningssentral så får jo fortsatt den barnet bor hos minstebidraget fra trygdeetaten, så i vårt tilfelle får jo ikke mor mindre penger inn...."

For de som ikke er klar over det så kan økonomien til folk forandre seg i løpet av noen år.

Når det gjelder felleskassa: Mora til stebarnet mitt får jo mesteparten av den delen hun skal betale på barnet fra felleskassa, så hvorfor er det så ille at pengene fra faren også kommer fra felleskassa? I nårværende situasjon tjener hun mer en mannen min, selv om hun tjener dårlig og bare har deltidsjobb, og hun også har fått barn med ny mann, så situasjonen er jo faktisk ganske lik i begge familiene. Utover det så har faren til barnet betalt mer enn han har måttet i alle år helt til nå, altså 14år, så han har jo betalt for seg.Han har jo nesten forsørga hele familien deres til tider... I tillegg er jo gutten hos oss sjeldent men i lengere perioder, og så sant vi har litt penger til overs så får han både klær og sko og annet utstyr han trenger.

Skal det ikke være likt for mor og far? Er det værre at far får dekt bidraget sitt fra felleskassa enn at mor får dekt sin del?

Alle har faktisk rett på et visst beløp til livsopphold til sin familie, det er vel ikke rettferdig at far ikke skal få ha dette til sin familie når mor får det til sin? Det er jo faktisk ikke snakk om å lure seg unna her, men å ha kommet i en forferdelig vanskelig økonomisk situasjon.

Skrevet

Jada,økonomien kan nok godt forandre seg,både for mor og far.

Men jeg stusser når jeg stadig vekk hører om barneforeldre som "slipper" å betale for sitt barn. Det er dessverre barnet det går ut over :-(

Dette vet jeg av erfaring selv,da jeg engang har vært barnet og min far nektet å betale for meg.

Når jeg snakka om felleskassa, så var det fordi jeg mener det skal fint lite til for å klare å forsørge et barn.

Feks kan man ta seg en liten helgejobb,vips så er det jo ca 6000 kr mnd ekstra om man jobber fredag lørdag og søndag.

Og selvsagt skal det være likt for mor og far.

Min mor fikk ikke noe fra felleskassa,bortsett fra dobbel barnetrygd. Hun hadde en vanlig jobb som hjelpepleier og fikk ikke noe trygder.

Skrevet

[quote="

Når jeg snakka om felleskassa, så var det fordi jeg mener det skal fint lite til for å klare å forsørge et barn.

Feks kan man ta seg en liten helgejobb,vips så er det jo ca 6000 kr mnd ekstra om man jobber fredag lørdag og søndag.

Og selvsagt skal det være likt for mor og far.

Min mor fikk ikke noe fra felleskassa,bortsett fra dobbel barnetrygd. Hun hadde en vanlig jobb som hjelpepleier og fikk ikke noe trygder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da bør kanskje mannen din vurdere å avvikle firmaet sitt og søke annen jobb.

Jeg er bidragsmottaker, og synes ikke det er riktig at felleskassa skal betale fedres bidragsplikt. Har man et ansvar så må man oppfylle det. Det går ikke an å drive firma hvis det ikke går økonomisk. Det skjønner vel du og?

Gjest trådstarter1
Skrevet

Ja ja. Her var det jo ikke snakk om at han ikke vil betale, men hvor mye han skal betale. Dessuten har jeg lært nå de siste dagene at dette systemet er helt sykt; dersom mor nekter skriftelig avtale om besøk, er det hennes ord som blir lagt til grunn. Så selv om 200 personer, arbeidsgiver osv kan bekrefte at far har hatt barna reglemessig de siste årene, så driter staten i det dersom mor sier at det har han ikke hatt. Og det gjør hun. Slik at her må faktisk far betale dobbelt, siden han har hatt dem og nå, da han må betale som om han ikke skulle hatt dem. Dette systemet stinker og må være laget av naive sauehoder. Enighet, my ass. Så nå må far gå til sak for å få skriftelige avtale, eller kreve foreldreretten.Det er jo skikkelig bra for barnet....

Skrevet

Da bør kanskje mannen din vurdere å avvikle firmaet sitt og søke annen jobb.

Jeg er bidragsmottaker, og synes ikke det er riktig at felleskassa skal betale fedres bidragsplikt. Har man et ansvar så må man oppfylle det. Det går ikke an å drive firma hvis det ikke går økonomisk. Det skjønner vel du og?

Gjest Anonymous
Skrevet

For å svare på trådstarters spørsmål. Hvis det ikke foreligger noen skriftlig samværsavtale er det slik at det blir regnet som null samvær.

Slik er det i mitt tilfelle og her er det far som har nektet å skrive under på noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...