Gå til innhold

Hvilke barneseter er smalest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min henter i bhg med firmabilen. Det er en sånn bil hvor det kan sitte to i passasjersetet, men det er jo veldig smalt iforhold til to vanlige bakseter, så vil heller si at det er 1,5 sete.

Nå skal lillebror begynne i bhg, og vi må da finne noen seter hvor vi kan få inn både ett bakovervent sete og en beltestol. 

Vi ønsker selvsagt å finne seter til så hyggelig pris som mulig, men siden alternativet blir å kjøpe en ekstra bil, er det mye viktigere å finne noe som får plass. 

Noen som har fått to seter inn i en varebil? Eller har tips om veldig smale seter? 

Anonymkode: 5da03...985

Skrevet

Alder, vekt og lenge på barna?

Anonymkode: 05aa6...690

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min henter i bhg med firmabilen. Det er en sånn bil hvor det kan sitte to i passasjersetet, men det er jo veldig smalt iforhold til to vanlige bakseter, så vil heller si at det er 1,5 sete.

Nå skal lillebror begynne i bhg, og vi må da finne noen seter hvor vi kan få inn både ett bakovervent sete og en beltestol. 

Vi ønsker selvsagt å finne seter til så hyggelig pris som mulig, men siden alternativet blir å kjøpe en ekstra bil, er det mye viktigere å finne noe som får plass. 

Noen som har fått to seter inn i en varebil? Eller har tips om veldig smale seter? 

Herlihet, du kan like gjerne la mannen din i firmabilen kjøre med barna uten barneseter! Å tvinge inn to seter i en bil der det knapt er beregnet ett barneste er trafikkfarlig. Du skader barna mer om det skjer noe enn om du kjører med dem usikret. Blir du/mannen stoppet i kontroll får dere bot og kjøreforbud. Makan til uansvarlighet!  :raven:

Gå eller ta bussen. 

Anonymkode: 8d421...9eb

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alder, vekt og lenge på barna?

4,5 og 1 år. 

Eldste er ca 108cm. Minste er jeg veldig usikker på, men helt vanlig (kanskje litt liten) ettåring. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4,5 og 1 år. 

Eldste er ca 108cm. Minste er jeg veldig usikker på, men helt vanlig (kanskje litt liten) ettåring. 

Hvor mange passasjerer er bilen godkjent for?

Beltestol i forsetet er ikke å anbefale, det kan være livsfarlig ved en kollisjon selv om airbag er slått av (som den må være dersom dere skal ha en bakovervendt stol).

Vi har hatt Britax Two Way i forsetet på varebil. En liten og nett som som ikke er til hinder for sikten. Dere kan evt prøve to sånne ved siden av hverandre (bakovervendt selvsagt). 

Skrevet

Herlihet, du kan like gjerne la mannen din i firmabilen kjøre med barna uten barneseter! Å tvinge inn to seter i en bil der det knapt er beregnet ett barneste er trafikkfarlig. Du skader barna mer om det skjer noe enn om du kjører med dem usikret. Blir du/mannen stoppet i kontroll får dere bot og kjøreforbud. Makan til uansvarlighet!  :raven:

Gå eller ta bussen. 

Jada, måtte jo komme på KG!:bond:

Bilen er beregnet og godkjent for to personer i passasjersetet (3pers.totalt). På jobb har han ofte to voksene menn med i bilen, og tidligere har jeg ofte sittet ved siden av eldste i hans bakovervente barnesete. Det gikk greit, men føltes litt trangt med det brede sete han hadde. Derfor trenger vi å velge noen smale seter for å få begge sikkert inn. Får vi plass til å montere to seter korrekt er det da slett ikke farlig. 

Poenget her er å få tips til noen gode trygge barneseter som er smale. 

Barna er kun i denne bilen hjem fra barnehagen, en 5 min kjøretur i svært lite traffikert 40 og 50 sone. Ikke at det spiller noen rolle for annet enn komfort - hadde det ikke vært trygt nok for langtur hadde vi heller ikke tatt dem med på kort tur..

Om far skal parkere bilen hjemme og gå til barnehagen vil det gi barna en halvtime lenger dag i bhg før de blir hentet, og vi syns dagen deres er lang nok som den er. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bilen er beregnet og godkjent for to personer i passasjersetet (3pers.totalt). På jobb har han ofte to voksene menn med i bilen, og tidligere har jeg ofte sittet ved siden av eldste i hans bakovervente barnesete. Det gikk greit, men føltes litt trangt med det brede sete han hadde. Derfor trenger vi å velge noen smale seter for å få begge sikkert inn. Får vi plass til å montere to seter korrekt er det da slett ikke farlig. 

Barna er kun i denne bilen hjem fra barnehagen, en 5 min kjøretur i svært lite traffikert 40 og 50 sone. Ikke at det spiller noen rolle for annet enn komfort - hadde det ikke vært trygt nok for langtur hadde vi heller ikke tatt dem med på kort tur..

Om far skal parkere bilen hjemme og gå til barnehagen vil det gi barna en halvtime lenger dag i bhg før de blir hentet, og vi syns dagen deres er lang nok som den er. 

Du får ikke trygge barneseter når bilen ikke er beregnet på barneseter i utgangspunktet, det er mitt poeng. Spør du naf eller bilprodusentene får du mitt svar over bekreftet. Men du er gjerne en som gambler med dine barns sikkerhet? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om far skal parkere bilen hjemme og gå til barnehagen vil det gi barna en halvtime lenger dag i bhg før de blir hentet, og

Da anbefaler jeg deg å prøve med to Britax TwoWay bakovervendt. En beltestol i forsetet er som sagt livsfarlig dersom det skulle oppstå en kollisjon. Bakovervendt i forsetet med avslått airbag er veldig trygt (i biler nyere enn 2002). TwoWay er lang og passer til ca 120 cm. 

Du kan også kontakte produsenten og høre om de har noen gode alternativer? 

Skrevet

Da anbefaler jeg deg å prøve med to Britax TwoWay bakovervendt. En beltestol i forsetet er som sagt livsfarlig dersom det skulle oppstå en kollisjon. Bakovervendt i forsetet med avslått airbag er veldig trygt (i biler nyere enn 2002). TwoWay er lang og passer til ca 120 cm. 

Du kan også kontakte produsenten og høre om de har noen gode alternativer? 

Takk for tips, skal ta en titt på den!

Også veldig god ide og høre med produsenten, det hadde jeg ikke tenkt på! :-)

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, skal ta en titt på den!

Også veldig god ide og høre med produsenten, det hadde jeg ikke tenkt på! :-)

Anbefaler også gruppen "Bilstoler" på Facebook. Sikkert noen der som har samme bil som kan hjelpe deg :) Ligger også en fil med hvilke stoler som passer best i hvilke biler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...