Gå til innhold

Primer, foundation, pudder, setting spray - Fungerer det eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 35 år og har normal hud med tendenser til blank t-sone. Jeg har i dag gjort et lite eksperiment. På høyre side av ansiktet påførte jeg: primer, concealer, flytende foundation, kompaktpudder, mattende pudder og setting spray. Hele røkla altså. På venstre side: Bare kompaktpudder.

Etter en halv dag på jobb spurte jeg mine kvinnelige kollegaer om de kunne se noen forskjell på ansiktet mitt på høyre og venstre side. Jeg sa ingenting om hva jeg hadde gjort, bare at jeg holdt på å teste noe sminke. Jeg ba de se på blankhet i huden, jevn hudtone, glød og generelt hvor fin huden så ut. Jeg spurte også hvilken side av ansiktet huden så mest plettfri ut. Ingen kunne velge side, og ingen av de kunne se noen som helst forskjell. De studerte i forskjellige typer lys, og gransket ansiktet mitt nøye. Ingen forskjell.

Så da kan man jo ta diskusjonen, hvor mye fungerer alle disse tingene egentlig? Kanskje på noen, men jeg som har ganske normal hud har tydeligvis nok med et knallbra pudder. Jeg bruker Sensai sitt kompaktpudder, som åpenbart gjør alt dette for meg. Jeg velger nå å kutte ut alle disse ekstra produktene, og sparer meg tusenvis av kroner i måneden, og jeg kan sove en halvtime lenger hver dag :)

Anbefaler for øvrig andre å gjøre samme eksperiment, det var litt interessant. Å bruke mange produkter en dag og få produkter neste dag fungerer ikke helt, for huden kan variere litt fra dag til dag. Men ta halve ansiktet slik som jeg gjorde, så kan man studere selv i et speil i løpet av dagen :)

Anonymkode: 2c78f...b92

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har eksperimentert med det samme, og lurt på om det er bare meg som gjør det feil eller noe, for jeg kan heller ikke se noe som helst  forskjell når jeg for eksempel bruker setting pudder eller settingspray, eller primer i tilegg til min vanlige hudsminke som er enten mineralpudder eller tynt lag foundation (ikke begge deler oppå hverandre sånn som damene på youtube gjør)

Når jeg prøver hele regla med primer, foundation, pudder, settingpudder, settingspray så er det eneste man kan se anderledes med så mye lag på lag på huden mere rynker og linjer og en leiremaske på huden - ikke pent.

Og jeg har prøvd med forskjellig type primre, forskjellig type foundations, forskjellig type settingpuddere osv

Så skjønner ikke at dette er noe folk gjør hver dag men er veldig interessert i å høre om noen faktisk får det til og det gir en god effekt eller om det bare er på instagrambilder og HD lys det ser bra ut.

Anonymkode: 0e33d...821

• Liker 1
Skrevet

Nå er ikke jeg en av dem som bruker fjorten produkter på huden, men jeg ser veldig stor forskjell om jeg skipper primeren! Jeg bruker vanligvis primer, mattende gjennomsiktig pudder og pudderfoundation med lite til medium dekk. For min del går det mest på å jevne ut hudtonen, og å matte ned selvfølgelig. For ja, jeg var veldig fet hud. Og om jeg skipper primeren blir altså ansiktet mitt blankt på bare noen timer, hvor jeg kan gå en hel arbeidsdag med. Så her er primeren nøkkelen. 

Jeg tenker at dette, som alt annet, er avhengig av type hud. Har du fin hud som ikke blir fort fet er det klart at man ikke trenger alt man putter på. Har du urenheter du vil skjule, så gjør concealer veldig mye, og man ser definitivt forskjell om man unnlater å bruke den en dag, eller bruker den bare i halve ansiktet. Selvfølelsen er også en viktig del av dette. Er man fornøyd med slik man ser ut så utstråler man ''noe'' som man ofte ikke kan se med det blotte øyet, men som må oppleves gjennom den personen.

• Liker 1
Skrevet

Det fungerer utmerket om man vet hvilke produkter som passer, og hvordan man skal bruke dem. 

Om huden regulerer fukt godt selv trenger man ikke fuktighetskrem. Og for mange er feil fuktighetskrem en katastrofe. For noen har primer ingen virkning, mange primere er håpløse, og andre trenger ulik primer i t-sonen og i resten av ansiktet. For mange er primere som skal fylle porer fullstendig katastrofe, mens for andre gjør det hele forskjellen. 

Mange trenger kun litt dekkevne i t-sonen. Andre en farget dagkrem. For mange under 30 er en fargekorrigerende krem det beste. Mange eldre bruker feil type concealer, etter "youtube metoden" der du kaker på alt for mye, i alle fall om du har den minste rynke. 

Å droppe pudder ser ille ut for de fleste utover dagen. Men at man bruker settingpudder uten dekkevne er avgjørende for de aller fleste. Videre har påføringsteknikken mye å si, om man bruker pudder puff, setter med beutyblenderen eller bare børster over med en kost. Om du har brukt kompaktpudder i tillegg til alt det andre kan jeg i alle fall love at det ikke ser bra ut. Kompaktpudder egner seg best til mindre touch-ups, eller som eneste produkt. 

For min del er settingspray omtrent det viktigste produktet, som gjør at alt ser naturlig ut og holder hele dagen, mens mange ikke ser poenget en gang. Settingspray er også det området  der jeg har gjort flest feilkjøp, kun en som virker for meg. 

Anonymkode: cda1d...e87

Skrevet

Jeg bruker kun bb cream fra dr.schrammek, mest på nesen for å dempe rødhet og litt under øynene. Ellers i ansiktet trenger jeg ikke noe særlig pga huden ser best ut uten. Derimot bruker jeg god rens /pleie som "gjør jobben".  Skal jeg noe "ekstra"  så bruker jeg bb creamen i resten av ansiktet og/ eller  litt solpudder i pannen, roser i kinn og highlighter.  Til vanlig bruker jeg øyeskygge primer på lokkene under skyggen uansett farge og mengde pga da sitter det pent hele dagen. Og alltid vannfast eyeliner og maskara for å unngå at den sverter el drysser, eller tårer og regn 😊 

Anonymkode: 271bf...f1d

Skrevet
5 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Nå er ikke jeg en av dem som bruker fjorten produkter på huden, men jeg ser veldig stor forskjell om jeg skipper primeren! Jeg bruker vanligvis primer, mattende gjennomsiktig pudder og pudderfoundation med lite til medium dekk. For min del går det mest på å jevne ut hudtonen, og å matte ned selvfølgelig. For ja, jeg var veldig fet hud. Og om jeg skipper primeren blir altså ansiktet mitt blankt på bare noen timer, hvor jeg kan gå en hel arbeidsdag med. Så her er primeren nøkkelen. 

Jeg tenker at dette, som alt annet, er avhengig av type hud. Har du fin hud som ikke blir fort fet er det klart at man ikke trenger alt man putter på. Har du urenheter du vil skjule, så gjør concealer veldig mye, og man ser definitivt forskjell om man unnlater å bruke den en dag, eller bruker den bare i halve ansiktet. Selvfølelsen er også en viktig del av dette. Er man fornøyd med slik man ser ut så utstråler man ''noe'' som man ofte ikke kan se med det blotte øyet, men som må oppleves gjennom den personen.

Hvilken primer og gjennomsiktig pudder + pudderfoundation bruker du? Jeg får også veldig fort blank hud men trenger ikke mye dekk sånn egentlig. Skulle ønske jeg hadde tør hudtype for de har mye glattere hud syns jeg, men jeg har prøvd å oppnå den effekten med foundations og settingpuddere uten hell...

Skrevet

De av dere som har funnet gode produkter, kan gjerne nevne hvilke det er. Jeg vet det er individuelt, men alltid greit med tips! :)

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken primer og gjennomsiktig pudder + pudderfoundation bruker du? Jeg får også veldig fort blank hud men trenger ikke mye dekk sånn egentlig. Skulle ønske jeg hadde tør hudtype for de har mye glattere hud syns jeg, men jeg har prøvd å oppnå den effekten med foundations og settingpuddere uten hell...

Jeg bruker primer fra Hylamide. Den er virkelig helt fantastisk. Jeg har aldri klart å fått primere til å funke før, fordi jeg har fet hud som flasser (gøy :dry: ), og primere har en tendens til å bare se tørr og stygg ut. Men denne er altså helt gull. Jeg har også kjøpt inn primer fra The Ordinary, for å se om den kan være en god erstatning siden den tross alt koster en brøkdel av Hylamide. Om den ikke gjør det kjøper jeg glatt Hylamide igjen altså, huden min trenger den.

Det mattende pudderet jeg bruker er Skinfood Buckwheat Loose Powder. Det lukter skikkelig oldemorblomst, men lukten blir ikke værende på huden etter påføring. Denne bruker jeg altså før foundation. Beste mattende pudderet jeg har prøvd, så derfor holder jeg ut oldemorblomst + løspudder som egentlig er et herk.

Pudderfoundation er Smashbox Halo. For alltid og alltid og alltid. Jeg har ikke ord for hvor mange bokser jeg har brukt av dette her. :hjerte: Det jevner ut hudtonen og gjør altså huden min finere jo lengre det er på. 

Og så må jeg jo nevne mattende fuktighetskrem. Både La Roche Posay Effaclar Mat og Avène Cleanance Mat (fås kjøpt på apotek og ellers ''over alt'') er gode for min hud, men jeg liker best sistnevnte. Ingen av dem er uttørrende på huden selv om de tørker matt.

Med denne kombinasjonen trenger jeg ikke å pudre ned blankhet gjennom hele arbeidsdagen. Jeg sminker meg klokken 6 og begynner å bli litt blank klokken 15. :5: 

Gjest Annypanny
Skrevet

Det mest fantastiske jeg har vært borti er Sensai Total Finish, en foundation i pudderform. Da trenger jeg absolutt ingenting annet av sminke, bare litt dagkrem under :) Jeg har hud som er litt tørr i kinnene og oljete i t-sonen. I tillegg har jeg litt rødhet rundt nesen og er litt mørk under øynene. Denne dekker helt fantastisk og for meg fungerer den som både concealer, foundation og pudder i ett. Jeg liker å eksperimentere med sminke og har prøvd det meste av primere, foundationer og pudder, men faller alltid tilbake til denne. Har ikke funnet noe som kommer i nærheten en gang. Og det beste av alt er at det er tidsbesparende og økonomisk når man bare trenger dette ene produktet :)
https://www.kicks.no/sensai/makeup/base/foundation/total-finish-refill-tf102-soft-ivory?gclid=EAIaIQobChMIvdes8OuB2QIVR6gYCh1FJQzOEAQYBCABEgI89fD_BwE

Skrevet

Jeg bruker iblant primer, og synes det kan gjøre ganske stor forskjell. Jeg har noen tørre områder i ansiktet, og den rette primeren skjuler dette. Med kun foundation fremheves områder som flasser litt.

Anonymkode: 64825...b59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...