AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 Meg og mannen venter en liten jente til sommeren. Han ønsker å gi henne et norsk navn, men jeg er litt usikker med tanke på globalisering osv. at et slikt navn ikke vil fungere i internasjonal sammenheng. Kunne evt. lagt til et mellomnavn, men finner ikke noe som passer. Noen tanker her? Er det ikke bedre å gi barn født i denne tiden noe mer "moderne" og som kan flyte på alle språk? Anonymkode: 35175...838
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Datteren min på snart 2 år heter det Har bare fått fine kommentarer på navnet, og føler det passer godt både til en liten baby, men også når hun vokser opp. Jeg har aldri tenkt på at det ikke er nok globalisert. Det er utbredt som Freya og Freja i andre land, så det kan "oversettes" hvis vedkommende skal ut av Norge. Problemet er jo ø-en, men det har ikke vi tenkt at er et problem, for det er jo mange Øystein, Øyvind, osv. Jeg syntes det er verdens fineste navn jeg Og må legge til at jeg ville gi barnet et navn som ikke var for internasjonalt, for det syntes jeg fort blir veldig harry. Anonymkode: 781ac...00a 6
Ulrikke Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 Nå er jo ikke Frøya et navn som utlendinger sliter med å uttale som sådan, det er vel bare ø'en som gjør det evt.... Freya er et navn de fleste klarer å forstå og uttale liksom.... Jeg har et navn som overhodet ikke brukes i utlandet, men som de ikke har problem med å uttale eller skrive bare de har skjønt hvordan. Det inneholder dog ikke æ, ø eller å. Min datter har et tilsvarende navn, som er litt mer kjent fordi noen internasjonalt kjente personer har hatt det, men det brukes minimalt utenfor Skandinavia. Ingen problemer med uttale (annet enn at de slet litt i Thailand, men det tror jeg de kunne gjort med MANGE navn ) Jeg kjenner ei Frøya Marie. Marie er jo et veldig "gangbart" navn de aller fleste steder... Jeg liker navnet Frøya, men personlig ville jeg ha valgt et uten disse særnorske bokstavene. Det finnes mange norske navn uten disse, og det gjør det hele ihvertfall litt enklere!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Jeg fatter ikke hvorfor et navn skal "flyte på alle språk". Jeg har jobbet i utlandet, og jobber nå i Norge i samme firma, med veldig mye utlendinger og med mye kontakt med kontakter i utlandet. Og det har aldri én eneste gang vært et problem at navnet mitt høres litt rart ut på engelsk. Ei heller har det vært et problem for meg med franske, tyske, polske, portugisiske, italienske, russiske, osv osv osv, navn. Så jeg skjønner ikke problemet? Og for alt du vet kommer ikke barnet noen sinne til å verken bo eller jobbe i utlandet, eller ha nevneverdig mye med utlendinger her i landet å gjøre heller. Så "problemet" er altså kanskje en uke eller to på "sydenferie"... Anonymkode: 14919...7ad 6
Emmelise Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 Min fetter døpte datteren sin Freja, som er en dansk versjon av navnet. Engelsk versjon er Freyja. Hun er 6 år nå. Jeg syntes det høres helt fint ut, det er da ganske vanlig å bruke tradisjonelle navn. Om du ønsker å bruke en mer moderne og internasjonal vri så er vel det bare greit. Så lenge dere liker det og det passer barnet så er det bare å kjøre på.
Gjest Skogrose Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 Kjempeflott navn! Jeg synes at Frøya er et stødig navn på en voksen, samtidig som at det er et sjarmerende navn på en liten jente. 😊 Elsker nordiske navn!
nattsvermer Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 Jeg synes det er kjempefint! Jeg kunne godt tenke meg å bruke det selv om det ikke var for at katta heter det
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 For meg som bor i Trøndelag og har hytte på Frøya, så blir det fjernt. Men forstår dere som ikke har tilknytning til stedet med samme navn. Anonymkode: 35db8...2b0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 Datteren min på snart to år heter Frøya. Ikke noe mellomnavn. Hun har også et veldig passende etternavn etter faren sin, er bare hans familie i hele verden som heter det og det er også et stødig og norsk navn. Har bare fått massevis av positive tilbakemeldinger og komplimenter på navnet hennes, både eldre og yngre generasjoner. Anonymkode: 2bc2b...10b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 Frøya eller Freya er fine navn. Anonymkode: 4d676...d78
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 Pent navn som ikke er utdatert. Har selv et navn som er «umulig» utenfor Norge, men det har ikke stoppet meg fra å reise jorda rundt og bo mange år i utlandet, uten problemer. Anonymkode: 220d8...996
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #13 Skrevet 30. januar 2018 Jeg syns det er et fint navn. Velg navn ut ifra hva dere selv ønsker at barnet skal hete, ikke ut ifra mote, globalisering osv. Anonymkode: 713dc...f48
Outlander Skrevet 30. januar 2018 #14 Skrevet 30. januar 2018 Som amerikaner synes jeg Frøya er et utrolig nydelig navn 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #15 Skrevet 30. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg som bor i Trøndelag og har hytte på Frøya, så blir det fjernt. Men forstår dere som ikke har tilknytning til stedet med samme navn. Anonymkode: 35db8...2b0 Samboeren min er oppvokst med Frøya som sitt sommerparadis og har satt navnet Frøya på forslagslisten av nettopp den grunn. Tror dog det er båten som får det navnet da jeg har ei venninne som har kalt datteren sin det, og synes det blir rart. Anonymkode: 7bf6d...15e
Thyra Skrevet 30. januar 2018 #16 Skrevet 30. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Meg og mannen venter en liten jente til sommeren. Han ønsker å gi henne et norsk navn, men jeg er litt usikker med tanke på globalisering osv. at et slikt navn ikke vil fungere i internasjonal sammenheng. Kunne evt. lagt til et mellomnavn, men finner ikke noe som passer. Noen tanker her? Er det ikke bedre å gi barn født i denne tiden noe mer "moderne" og som kan flyte på alle språk? Anonymkode: 35175...838 Frøya er fint. Men internasjonalt er det jo mindre praktisk med navn som inneholder æ,ø eller å.
Gjest NotNaomi Skrevet 30. januar 2018 #17 Skrevet 30. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Datteren min på snart 2 år heter det Har bare fått fine kommentarer på navnet, og føler det passer godt både til en liten baby, men også når hun vokser opp. Jeg har aldri tenkt på at det ikke er nok globalisert. Det er utbredt som Freya og Freja i andre land, så det kan "oversettes" hvis vedkommende skal ut av Norge. Problemet er jo ø-en, men det har ikke vi tenkt at er et problem, for det er jo mange Øystein, Øyvind, osv. Jeg syntes det er verdens fineste navn jeg Og må legge til at jeg ville gi barnet et navn som ikke var for internasjonalt, for det syntes jeg fort blir veldig harry. Anonymkode: 781ac...00a Er faktisk mer kult med et eksotisk navn enn hva som er internasjonalt. For oss som er individualister. Frøya er fint!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #18 Skrevet 30. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Meg og mannen venter en liten jente til sommeren. Han ønsker å gi henne et norsk navn, men jeg er litt usikker med tanke på globalisering osv. at et slikt navn ikke vil fungere i internasjonal sammenheng. Kunne evt. lagt til et mellomnavn, men finner ikke noe som passer. Noen tanker her? Er det ikke bedre å gi barn født i denne tiden noe mer "moderne" og som kan flyte på alle språk? Anonymkode: 35175...838 Frøya Saga Leah Flotte navn! 👍🏻 Anonymkode: b8690...ef7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #19 Skrevet 30. januar 2018 Nei veldig fint navn syns jeg! Anonymkode: f73da...927
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #20 Skrevet 30. januar 2018 Veldig fint! Og jeg syns ikke det er noe problem at det ikke er «internasjonalt». Sønnen vår har også et gammelt norsk navn, og jeg tenker bare det er fint å vise tilknytning til sin egen kultur og historie om man skal ut i verden. Kan jo til og med bli som en ice-breaker eller et emne for smalltalk og som andre nevner kan det jo skrives om til freya eller freja om det skulle bli et problem med ø’en. Anonymkode: d6c82...983 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå