AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 Går siste året på Vernepleien og er utplassert på en bolig. Trives godt med brukerne og miljøet er bra. Men er konstant sliten. Føler at jeg blir tvingt til å være med på oppgaver som gir lite læring. Hadde gledet meg til å få gjøre typiske oppgaver som er relatert til vernepleier, men blir alltid satt til vasking og handling. Vurderer å ta opp dette, men føler at det er slik det er her jeg er. Jobber fast deltid på annen plass i tillegg til praksis som er i turnus 4 dager i uken. Kjenner at jeg er utslitt og i natt har jeg ikke sovet. Jobber mye kveld, men har sagt ifra om at jeg ønsker å jobbe flere dager da det ble for mye kveld. Har heldigvis fått innvilget dette. Er så sliten at jeg måtte sende bort hunden i en uke, da jeg ikke klarer å har energi til å gå tur. Har også ikke noe sexliv lengere, da jeg er så sliten. Prøver å få barn og har el men klarer ikke... Skulle ønske praksisperioden var ferdig, men jeg er ikke ferdig før midten av april. Prøver å tenke at jeg er snart ferdig utdannet, men det føles så lenge til. Er seriøst dritt lei av å jobbe gratis å bli kastet rundt som en ball. Synes 3 måneder med praksis er latterlig lenge, og jeg mener vi burde fått dekt reisevei i det minste. Har allerede brukt 1000 kr på bensin da det er lang reisevei. Anonymkode: d6dc8...8b0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Synes praksis skulle vært betalt.... Anonymkode: d6dc8...8b0 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 Ren utnytting.. Anonymkode: 0592d...a9e 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Vent med prøvingen til du er ferdig i praksis i hvertfall Anonymkode: 23fbe...869 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 Har jobbet hver dag i tre uker. Er på vei til å møte veggen! Anonymkode: d6dc8...8b0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ren utnytting.. Anonymkode: 0592d...a9e Helt enig!! Er ikke rart man slutter på Vernepleien og sykepleien men de umenneskelige kravene. Har jo skoleoppgaver utenom også.. Har så lite tid at jeg ikke klarer å ta vare på personlig hygiene. Anonymkode: d6dc8...8b0 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vent med prøvingen til du er ferdig i praksis i hvertfall Anonymkode: 23fbe...869 Ja, må vel det😐 ... Anonymkode: d6dc8...8b0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 Det er tre mnd. Du kommer gjennom det. Gravid kan du bli etter praksis. Anonymkode: 6dcd5...6b4 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 Men er det ikke noen du kan ta dette opp med? Poenget med praksis er jo at du skal få øve deg i jobben og lære, ikke være ekstrahjelp. Har dere en plan over ting dere skal/bør være med på? Anonymkode: 5da55...67f 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet hver dag i tre uker. Er på vei til å møte veggen! Anonymkode: d6dc8...8b0 Welcome to the real world. I de aller fleste boliger rundt om deltar vernepleierne i det daglige stellet på lik linje med de andre ansatte i tillegg til at de må skvise inn vernepleieroppgaver her og der i et ledig øyeblikk. Og vi andre jobber faktisk hver dag alltid. Noen av oss jobber til og med langt mer enn det. Anonymkode: 9467f...c19 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Welcome to the real world. I de aller fleste boliger rundt om deltar vernepleierne i det daglige stellet på lik linje med de andre ansatte i tillegg til at de må skvise inn vernepleieroppgaver her og der i et ledig øyeblikk. Og vi andre jobber faktisk hver dag alltid. Noen av oss jobber til og med langt mer enn det. Anonymkode: 9467f...c19 Praksis er noe helt annet enn jobb. Jeg var selv dausliten. Praksis, jobb og oppgave. Pendle med tog. Stå opp 5 hver morgen og hjemme igjen 6 på kvelden. Ikke råd til å betale for å bo to steder. Man skal gi godt inntrykk av seg selv på praksisplassen og lære mest mulig. Samtidig skal en skrive oppgavER hjemme. Glad jeg er ferdig. Anonymkode: 3f992...818 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 Ja, det er slitsomt med praksis. Men det kommer man gjennom. Se på det som en herdingsprosess. Anonymkode: 6dcd5...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #13 Skrevet 30. januar 2018 Har slitt med angst og depresjon i flere år, og etter mange år med behandling har jeg endelig stabilisert meg igjen og jeg sluttet på medisin. Men nå er jeg redd for å falle tilbake igjen. Kjenner symptomene så sterke at det er skummelt. Det begynner med at jeg blir rastløs, som en uro på innsiden som ikke forsvinner. Så kommer tankekjøret og grublingen. Sitter å tenker over alt jeg har sagt og gjort i praksis med en endeløs angst som følger med. i natt var jeg så sliten at jeg følte at jeg skulle besvime. Prøvde å sove men la å vrei meg helt til klokken 6. Tok en sereguel og sovnet kl halv 7. våknet kl 7 av at jeg hadde mareritt og jeg var gjennomsvett når jeg våknet. Veilederen min er 6 år yngre enn meg og hun er veldig ung. Føler at hun er veldig usikker og redd for å gjøre feil. Hun er derfor overdrevent opptatt av at jeg skal gjøre noe hele tiden. Jeg må også gå akkurat 30 timer i uken, noe som gjør at jeg aldri få gå før tiden.. Er ofte igjen etter tiden fordi veileder sitter alltid igjen å langer ut tiden.. Vurderer å gå på minuttet fra nå av, da jeg ikke er interessert i å være på praksis lengre enn jeg må.. Ikke misforstå da jeg mener at veilederen min er kjempe flink men jeg får det blir litt for lite frihet i praksis. Føler hun glemmer meg, og bare tenker på at hun skal være en streng og skikkelig veileder. Skal sies at jeg har jobbet i helsevesenet i 9 år så jeg kan mye fra før av. trenger derfor ikke å lære hvordan man vasker folk osv... Er bare dritt lei!!! Må bare prøve å holde ut men har mest lyst til å gi meg. Føler at jeg er på vei til å bli syk igjen. Måtte krangle meg til det å få dagvakter istendenfor kveld, og veileder mener jeg bør gå flere kvelder men jeg klarer ikke.. Anonymkode: d6dc8...8b0 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #14 Skrevet 30. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Welcome to the real world. I de aller fleste boliger rundt om deltar vernepleierne i det daglige stellet på lik linje med de andre ansatte i tillegg til at de må skvise inn vernepleieroppgaver her og der i et ledig øyeblikk. Og vi andre jobber faktisk hver dag alltid. Noen av oss jobber til og med langt mer enn det. Anonymkode: 9467f...c19 Dere får betalt for det og det er ikke det samme å være i praksis som jobb. Må være lov å klage litt. Må bare være ærlig.. Det høres ikke ut som du er vernepleier eller sykepleier.. Får litt innrykk av at du mangler litt innsikt og kunnskap om studentrollen i praksis. Er typisk at folk som ikke har opplevd dette selv sier slik😏 Anonymkode: d6dc8...8b0 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #15 Skrevet 30. januar 2018 Det med angst og depresjon var jo en nyttig opplysning. Du bør kanskje snakke med legen din om hvordan du skal komme gjennom resten av praksisen på en god måte. Anonymkode: 6dcd5...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #16 Skrevet 30. januar 2018 Praksis er hardt, men du bør prøve å bite tenna sammen og fullføre, du er jo snart ferdig. Å hive inn håndkledet nå vil jo forlenge prosessen med å bli ferdig. Jobb mindre og ha fokus på praksis. At du må være der de tilmålte timene er selvsagt, hvorfor skal du få gå tidligere? Ta 30 minutter på slutten av dagen til refleksjon, ha tett kontakt med skolen og si til veileder at du gjerne vil fokusere på det du mangler i målene dine. Lykke til. Anonymkode: 00a51...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #17 Skrevet 30. januar 2018 Ts her. Jeg kommer til å klare det her, og jeg kommer til å bestå praksis. Så ser fram til å bli utdannet Vernepleier til Mai☺Så det er godt å tenke på at tre år på universitetetet snart er over. Er bare litt tungt med praksis, men jeg skal prøve å tenke positivt. Er bare litt godt å klage litt. Praksis er jo tross alt ganske slitsomt🙄 Anonymkode: d6dc8...8b0 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #18 Skrevet 30. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Praksis er hardt, men du bør prøve å bite tenna sammen og fullføre, du er jo snart ferdig. Å hive inn håndkledet nå vil jo forlenge prosessen med å bli ferdig. Jobb mindre og ha fokus på praksis. At du må være der de tilmålte timene er selvsagt, hvorfor skal du få gå tidligere? Ta 30 minutter på slutten av dagen til refleksjon, ha tett kontakt med skolen og si til veileder at du gjerne vil fokusere på det du mangler i målene dine. Lykke til. Anonymkode: 00a51...3f6 Fordi jeg tar buss og jeg må venter 30 min på ny buss Anonymkode: d6dc8...8b0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #19 Skrevet 30. januar 2018 Må du jobbe så mye? Har du kanskje mulighet til å søke lånekassen siden dette er nesten ditt siste år? Anonymkode: e7403...620
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #20 Skrevet 30. januar 2018 Prøvingen bør dere utsette til praksis er over. Dersom jobben gjør det mer utmattet bør du redusere antall dager du arbeider. Ja, du skal komme deg gjennom denne perioden, men praksisperioder kan for flere studenter være ganske ille og det er helt greit å klage over dette. Dersom du får tildelt arbeidsoppgaver som om du er en ekstra person på jobb fremfor praksisstudent ville jeg ha vurdert å ta kontakt med lærestedet. Èn ting er jo kort praksis, men når du skal være der helt til april er det viktig å si ifra. Når jeg er i slike perioder pleier jeg å sette opp antall dager/ganger det er igjen til det hele er over og krysse av for hver dag som går. Når man har kommet halvveis ser det plutselig litt mer overkommelig ut. Etter hvert har man bare noen uker igjen. Anonymkode: f5d30...081
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå