Gå til innhold

vitsen med riskoker???

Anbefalte innlegg

Gjest Molly mus
Skrevet

Fikk riskoker til jul (ønsket meg det ikke i det hele tatt) og nå må jeg bare spørre hva er vitsen med det remediet? Det tar jo mye lenger å koke ris i den enn i gryta, nå har den kokt i 30 min med minste mål-mengde og så skal den jo aller helst stå i 20min før en spiser den??? :evil:

Skrevet

Poenget med riskoker er at risen blir klissete og god - og ikke minst kan du koke en stor porsjon ris for hele uken, og bare varme den opp igjen hver dag. Riskoker forutsetter egentlig at man spiser mye ris.

Skrevet

Jeg ønsket meg riskoker da jeg bodde på hybel og bare hadde to kokeplater, da hadde det vært kjekt... Nå har jeg skikkelig konfyr og ønsker meg det ikke lenger. Men jeg har aldri prøvd en da, kanksje det er en nyttig ting, vi bruker jo mye ris...

Skrevet

Ris smaker jo veldig godt i den, men jeg ønsker meg det ikke selv. Tar plass i skapet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Riskoker er veldig praktisk hvis du vil holde risen varm over en lang periode. Den er dessuten veldig fin for sånne som meg som ikke alltid klarer å passe på kjelen; i kokeren så blir aldri risen brent.

(Jeg synes at risen blir bedre i riskoker, men så er jeg oppvokst med det..)

Skrevet

Jeg ser heller ikke poenget. For meg er det en slik unyttig ting. Jeg liker ikke risen klissete heller, det er jo bare grusomt.

Gjest Molly mus
Skrevet
i kokeren så blir aldri risen brent.

Det stemmer ikke hos meg iallefall, den ble ikke brent men det dannet seg en lysbrun skorpe i bunnen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har i allefall aldri brent ris i min! (Ikke brun skorpe heller!) Risen blir heller ikke klissete, jeg liker ikke det.

Det er tydelig at jeg har en helt annen erfaring enn mange andre, men jeg er storfornøyd!! :) (Og jeg er ganske kresen på ris!)

Skrevet

klissete ris? er det et mål? Jeg liker ikke det iallefall,. og bruker gryte når jeg koker ris.

Skrevet
klissete ris? er det et mål? Jeg liker ikke det iallefall' date='. og bruker gryte når jeg koker ris.[/quote']

Hvis du har spist på kinarestaurant, så er risen klissete.

Skrevet

har ALDRI fått klissete ris på kina restaurant jeg da men

Skrevet

Men kinesisk mat er ikke den eneste man spiser ris til. Jeg synes det er grusomt med klissete ris til indisk mat eller til vanlige middagsretter.

Skrevet
har ALDRI fått klissete ris på kina restaurant jeg da men

Vet ikke hva du forbinder med ordet klissete, men jeg har jobbet på kinarestaurant og det som serveres til maten der er jasminris, og den skal være klebrig ellers har det stått for lenge. Ofte får man jo ris formet som en halvkule eller liknende, og dette er ikke mulig med ris som ikke klebrer.

Personlig er jeg lut lei av jasminris, og bruker basmatiris hjemme fordi jeg liker konsistens og smak bedre.

Skrevet

Født og oppvokst med riskoker, men så har jeg spist ris til frokost og middag så å si hver dag. Så hvis man spiser MYE ris så er det veldig praktisk å kunne koke opp noen få ganger i uken, så sette i kjøleskapet og varme opp i mikro ved behov.

Jeg klarer helt fint å koke jasminrisen både "tørr" og klebrig, kommer helt an på vannmengden man bruker. Selv har jeg riskoker som er elektrisk, men også en som man kan bruke i mikroen. Men nå har vi begynt å spise mer pasta, så det er godt jeg har bra med skapplass :).

Skrevet

Ris skal være klebrig og ikke klissen. Riskoker og eggkoker er noe jeg ikke ser vitsen med i grunn.

Skrevet

Jeg bruker riskokeren min MYE, og jeg hadde ikke klart meg uten. Jeg klarer ikke å koke ris i kjele, brenner den alltid i bunnen. Men jeg har jo klart å brenne risen i riskokeren også da :cry: N Noen som vet hvorfor den blir brent i riskokeren? Uansett så er jeg storfornøyd med den. Bruker alltid jasminris, men det går vel an å bruke feks basmatiris også ?

Skrevet

Jeg kunne godt tenke meg en riskoker, jeg liker risen klissen og er ikke så flink til å koke risen selv. dessuten er ris fra riskoker mye bedre enn vanlig ris kokt i gryte. er det noen som vet prisen på en slik en?

Skrevet

Tror vi betalte rundt 300 for vår. Vi kjøpte den for et par år siden da. Men jeg har jo sett riskokere til 600 kroner også. Så prisen ligger vel mellom 300-600 et sted. Avhenger sikkert av merke. Vi har en fra Wilfa, og er kjempefornøyd med den.

Skrevet

Nigella skryter fælt av riskoker i sine bøker - den passer seg selv og holder risen varm lenge, lenge, følge henne. Nå har hun sikkert et SVÆRT kjøkken, da, med plass til allverdens gadgets – i motsetning til meg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Nigella skryter fælt av riskoker i sine bøker - den passer seg selv og holder risten varm lenge' date=' lenge, følge henne. Nå har hun sikkert et SVÆRT kjøkken, da, med plass til allverdens gadgets – i motsetning til meg.[/quote']

Nemlig! Risen koker seg selv, og når den er ferdig holder den seg varm til du drar ut kontakten. Supert! (Og den tar ikke så veldig mye plass, synes jeg.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...