Gå til innhold

Hvordan ordne 50/50-samvær mer praktisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren skal gå fra hverandre. Vi har en sønn på fem år sammen, og skal ha ham 50 % hver. Samboer har foreslått tirsdag-tirsdag uke, mens jeg synes det virker mer naturlig at mandag er dagen for å bytte. Hvordan gjør andre det?

Er det vanlig at den ene leverer, og den andre henter, og at det er sånn man gjør "byttet"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi startet med bytte mandag-mandag, men gikk over til søndag-søndag da dette var lettere rent praktisk for oss. Mao når barna hadde vært hos meg hele uka, kjørte jeg de til faren søndag i 18-tiden, søndagen etter leverte han de på samme måte til meg. 

For å unngå at barna følte de bodde i koffert hadde vi vanlige basisklær i hvert hjem, dvs alt av undertøy, pysjer, treningsklær, bukser, gensere, alt av toalettsaker, ekstra jakker/regnklær osv. Leker/spill var fordelt omtrent likt i begge hjem, far kjøpte feks PS til ungene som de hadde i hans hjem, jeg kjøpte Wii osv. Ski og sykkel spleiset vi på, og ungene syklet ofte mellom hjemmmene, vi bodde kun 5 min med sykkel fra hverandre. 

De tok bare med seg skolesekken og vinterstid: vinterklær/vintersko. Selvsagt dro de på noen andre småting i tillegg når de ønsket, og vi satt ingen begrensninger der. 

Det kostet selvsagt litt mer å ha klær i begge hjem, men samtidig har vel de fleste unger mer enn to bukser osv, slik at den totale kostnaden ble egentlig ikke så ille. Hverken far eller jeg handlet dyre klær. 

Anonymkode: 4a3da...9f1

Skrevet

Vi har en annen deling som passer tenåringen. Vi veksler da mellom å starte samværet på hverdag eller fredag. Fredag er klart best for oss.

For annenhver uke vil jeg anbefale å vurdere fredag som byttedag. Da starter samværet med helg og ekstra god tid til å hygge seg sammen og lande i det hjemmet, og man slipper at helger blir preget av oppbruddsstemning og at samvær starter med hverdagsrutiner, lekselesing osv.

Med yngre barn tenker jeg det kan være fint for foreldre å ha "frihelg" direkte etter samværsuke også. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har valgt å ta byttet på søndag ettermiddag (kl 18). Jeg syns det er best å avslutte samværet med helg og fri sammen. Da gleder vi oss sammen til helgen, kan planlegge sammen hva vi skal gjøre osv. i løpet av uka. Den som har hatt barna kjører de og tingene til den andre. Her går alle 3 på barneskolen da, og vi bor under 1 km fra hverandre.

Vi syns det fungerer best for barna med bytte på søndag kveld, ungene sier også det selv, men det er litt utfordrende hvis man skal på tur i helgen.... Vi har derfor hatt noen bytter på mandager også, ved at ungene går hjem til den andre etter skolen. Men det er litt mer styr i forhold til å få levert tingene, da ungene helst vil ha alt tilgjengelig når de kommer hjem fra skolen. Jeg har også vært litt mot den type bytter da jeg tidligere har vært vitne til mange opprivende avskjeder mandag morgen på barn i barnehagen som da ikke skal se mamma eller pappa på en uke. Så her bør man absolutt vurdere situasjonen og barna og være fleksibel i starten for å finne det som fungerer best. Våre unger syns det meste er greit heldigvis, men på konkret spørsmål så foretrekker de søndagsbytte. Og for oss voksne er det en fordel siden vi da møtes og kan gi eventuelle beskjeder direkte, snakke litt om uka som har vært og avtale dersom det er noe spesielt i uka som kommer (type foreldremøter o.l.)

Her har også ungene alt av vanlig tøy i begge hjem, men vi flytter på yttertøy, sko, treningstøy, skolesaker, iPad/pc og sykler/sparkesykler/akebrett. Det er en del som pakkes ned ved bytte, så det er greit å ha litt tid den dagen.

Endret av Engel
Skrevet

Torsdag til torsdag har vi landet på. Det fungerer utmerket, og barna sier de foretrekker det de også. Vi leverer torsdag ettermiddag/kveld (etter middag), den som har barna kjører bort med bagger og lignende, og eventuelt med barna hvis de er hjemme (de er over ti år), og tar en prat i døra eller kommer inn på en kaffe (det har vist seg nødvendig, for barna trodde vi ikke snakket sammen, og fortalte forskjellige historier/ikke fortalte angående skolen/avtaler/ting som hadde skjedd eller skulle skje (type "jeg skal på overnatting i helgen, mor sier det er greit og har avtal, jeg har gjort alle leksene hos fart"- jeg hadde ikke hørt et pip.)

Ditt barn er jo så liten at h*n må følges og hentes i barnehage/skole lenge ennå, og hvis dere ikke snakker godt sammen, er det veldig greit at en leverer om morgenen og den andre henter, men da må dere finne lure løsninger ang. den baggen/klær/leker som skal med. I barnehagen går det kanskje an å diskret sette den et avtalt sted, men på skolen er det mye styr med en knagg i en kaotisk skolegarderobe, huske å ta den med til SFO-garderobe osv, fint hvis barnet slipper "ekstrabelastningen" å holde styr på den hver uke (hvis det er laptopper, telefoner eller ynglingsleker der er det ikke ok hos oss).

Grunnen til at vi liker torsdager er at vi begynner med helg, og vi kan eventuelt reise bort (de har alltid sluttet tidligere på fredager på skolen).

Anonymkode: 43782...a41

Skrevet

Kjører fredag til fredag. Da kommer barna til helg og kos 😊

Anonymkode: 87098...e13

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjører fredag til fredag. Da kommer barna til helg og kos 😊

At mor leverer på skole fredag og barna drar så hjem til far etter skolen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...