AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 Hei. Førsteårsstudent som snart skal ut i praksis. Det gleder meg veldig til! Hører jo mye dårlig og hvor dårlig man blir behandlet. Det fikk meg til å tenke først: Guri, er det ingen voksne som jobber her? Er det VIRKELIG så ikke? Jeg skal levere inn et ark med mine personalia, en slags CV slik at de kan bli kjent med meg. Litt vanskelig å finne på hvilke forventninger jeg hat til praksisen og hva jeg vik oppnå. Noen andre tidligere eller førsteårsstudenter som har noen innspill? Anonymkode: 0ff40...82a
Jumbis Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 Glemte å si st jeg er ei dame midt i 30 årene og tørr å si ifra der det er utett, på en konstruktiv måte
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 Forventninger: - Lære hvordan gi et best mulig stell til pasienten. - Hvordan få pasienten til å gjøre mest mulig selv. (Stell tar da lenger tid, men pasienten opprettholder det de klarer selv lengst mulig). - Samhandling med pårørende - Hvordan diskutere pasientens behov i personalgruppen på en faglig, konstruktiv og respektfull måte med personalgruppen. Du bør ha et ønske om å gi pasienten best mulig pleie og omsorg/verdig avslutning på livet. Er du lur så holder du deg litt i bakgrunnen de første ukene. Observerer litt. Flott at du er en dame som tørr å si ifra, men det faller ikke alltid i god jord hos personalet... Uansett hvor konstruktivt du legger det frem. Ønsker deg masse lykke til!! Hilsen avd. leder på langtidsavdeling. Anonymkode: 40bcd...a55 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Dere får sikkert målsetting for praksisen, som du så deler opp i ukeplaner for å lære det du skal. Og å innta en nå-skal-jeg-jammen-fortelle-dere-hvor-skapet-skal-stå holdning er den enkleste veien til en utrivelig praksis og stryk. Vær ydmyk, uansett hvor du er i praksis, det er mye som ikke er som det ser ut første gangen. Anonymkode: 7d647...a05 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 Mange sykehjemsavdelinger er godt drevet. Personalet er dyktige og hardtarbeidende. Det er bare det at det er det negative som dras fram i media. Du er der for å lære. De ansatte får ikke ekstra tid eller lønn for å lære deg opp. Det tar mye tid å ha studenter, og det kommer i tillegg til en travel hverdag. Allikevel vil de fleste ta godt imot deg. Anonymkode: fa7b9...102 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange sykehjemsavdelinger er godt drevet. Personalet er dyktige og hardtarbeidende. Det er bare det at det er det negative som dras fram i media. Du er der for å lære. De ansatte får ikke ekstra tid eller lønn for å lære deg opp. Det tar mye tid å ha studenter, og det kommer i tillegg til en travel hverdag. Allikevel vil de fleste ta godt imot deg. Anonymkode: fa7b9...102 De får da ekstra lønn? Anonymkode: ddad3...aaa
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 Skal selv i praksis på sykehjem og er også spent, men læreren vår sa at det beste måten å komme seg igjennom praksis er å vise at man er tilstede, vær ydmyk, men det er viktig å sette krav til dem. Vi er jo der for å lære og da må de faen meg gjøre det Har du problemer så hadde jeg uten tvil tatt det opp med veilederen din fra skolen, da det er denne personen som kan gi deg stryk og ikke personalet... Anonymkode: ddad3...aaa
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De får da ekstra lønn? Anonymkode: ddad3...aaa Nei, de får ikke en krone for å ha med student. Og tenk da å drasse rundt på ts som hele tiden skal si sin tydelige mening....grøss. Anonymkode: 7d647...a05 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 Jeg var veldig fornøyd med min praksis, hadde en nydelig veileder. Jeg ble godt opplært, fikk tid til å være ny og fersk. Og etterhvert fikk jeg ansvar (som passer til en 1 års student). Var egentlig den beste praksisen min, mtp veileder og personalet. Jeg har også vært veileder på sykehjem både for 1 og 3 års studenter. Nå krever de forskjellige ting, men det er veldig spennende å ha student. Men nå liker jeg å lære bort og veilede. Vet at mange synes det bare er mas. Men sånn er vi forskjellige. Jeg mener at det er superviktig at de blir møtt på en god måte og blir behandlet på en god måte. Dette er fremtidens kolleger. Og alle vil vel ha gode og dyktige kolleger. Anonymkode: 82390...fcf
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 Tusen takk for tilbakemeldinger. Det med at jeg skrev at jeg ikke er redd for å si i fra, så mener jeg hvis jeg skulle bli satt til å gjøre alt annet enn det jeg er der for å gjøre. Jeg velger likevel å tro at sånn skjer ikke i virkeligheten Jeg er heldigvis en ydmyk person, og kommer godt overens med de fleste, slik man må gjøre når man skal ha med forskjellige personligheter å gjøre. Godt å høre at det finnes gode historier, og det er lett at de negative kommer fram i media, og ikke de gode, selv om jeg faktisk har lest noen gode også. 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Forventninger: - Lære hvordan gi et best mulig stell til pasienten. - Hvordan få pasienten til å gjøre mest mulig selv. (Stell tar da lenger tid, men pasienten opprettholder det de klarer selv lengst mulig). - Samhandling med pårørende - Hvordan diskutere pasientens behov i personalgruppen på en faglig, konstruktiv og respektfull måte med personalgruppen. Du bør ha et ønske om å gi pasienten best mulig pleie og omsorg/verdig avslutning på livet. Er du lur så holder du deg litt i bakgrunnen de første ukene. Observerer litt. Flott at du er en dame som tørr å si ifra, men det faller ikke alltid i god jord hos personalet... Uansett hvor konstruktivt du legger det frem. Ønsker deg masse lykke til!! Hilsen avd. leder på langtidsavdeling. Anonymkode: 40bcd...a55 Jeg tenker at det ikke faller i god jord når man er usaklig og ikke sier i fra med beste hensikt. Man bør faktisk ta til seg konstruktiv kritikk selv om man skulle få det fra ei som "bare" er student. Av erfaring fra arbeidslivet så er det mye man ikke legger merke til av ting i arbeidshverdagen når man har vært på en plass lenge, og da er det de nye fjesene som starter som ser det de "gamle traverne" ikke ser. Og da mener jeg ikke på det faglige nivået, for der har vi selvsagt ikke mer kunnskap enn en sykepleier med lang erfaring, men rett og slett hvis en skulle komme utfor en urettferdig behandling, eller at man reagerer på situasjon som en observerer burde blitt gjort annerledes, og med begrunnelse. Ser ingen grunn til at det ikke skulle falle i god jord? Tusen takk for lykkeønskninger Anonymkode: 0ff40...82a
SweetMango Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 Skal selv snart i praksis, dette blir gøy Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal selv i praksis på sykehjem og er også spent, men læreren vår sa at det beste måten å komme seg igjennom praksis er å vise at man er tilstede, vær ydmyk, men det er viktig å sette krav til dem. Vi er jo der for å lære og da må de faen meg gjøre det Har du problemer så hadde jeg uten tvil tatt det opp med veilederen din fra skolen, da det er denne personen som kan gi deg stryk og ikke personalet... Anonymkode: ddad3...aaa Men hvilken veileder vil godkjenne en kandidat praksisstedet mener ikke bør godkjennes? Anonymkode: 40bcd...a55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå