AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 Finnes det en plass det står at utgifter til barnet skal deles mellom foreldrene? Jeg og min x har et barn sammen i barnehagealder. Vi har 50/50, og derfor ingen stønader fra nav og ingen bidrag. Men barnehageregningen er det jeg som må betale, den kommer i mitt navn, og han vil ikke være med å betale. Jeg mener vi burde delt denne regningen, jeg har egentlig ikke råd til å betale denne helt alene. Jeg har gjort det nå i et halvt år siden vi flyttet fra hverandre. Har spurt om vi kan dele den, men han bare «vil ikke» det🙄 Forslag?? Anonymkode: 42d9b...162
Gjest Lilleprinsesse Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 (endret) Da hadde jeg søkt om og få hovedomsorgen. Så får han annenhver helg. Da kan han slippe å betale. Lurt og gjøre det hos advokat så klart. Det finnes lover og regler dersom den andre ikke bidrar 50/50. Da blir rett og slett 50/50 feil for dere, for han skal faktisk betale halvparten. Endret 29. januar 2018 av Lilleprinsesse
Zienna Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 39 minutter siden, Lilleprinsesse skrev: Da hadde jeg søkt om og få hovedomsorgen. Så får han annenhver helg. Da kan han slippe å betale. Lurt og gjøre det hos advokat så klart. Det finnes lover og regler dersom den andre ikke bidrar 50/50. Da blir rett og slett 50/50 feil for dere, for han skal faktisk betale halvparten. Et utrolig lite gjennomtenkt råd du gir. Skal barnet, som ikke har noe med dette å gjøre, miste samvær med far fordi foreldrene ikke er enige? Samvær 50/50 betyr at man har omsorgen for barnet like mye. Det betyr IKKE at man skal dele alle utgifter 50/50, men yte etter evne. 3
Glød Skrevet 29. januar 2018 #4 Skrevet 29. januar 2018 Han skal betale halvparten, alle utgifter skal deles likt ved 50/50. Dere får forøvrig også hver deres barnetrygd, samt delt foreldrefradrag, så det blir feil å si at dere ikke får stønader. Dersom det er stor lønnsforskjell på dere skal den som tjener mest også betale bidrag til den andre. 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 Den som tjener minst har fortsatt krav på barnebidrag fra den andre selv om ordningen er femti femti. Anonymkode: 02087...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 Hvis han ikke vil betale for barnahageplass for sine uker, betyr det at han ikke trenger plass de ukene? I tilfelle kan du høre med barnehagen om det er mulig å redusere plassen så du betaler mindre, men har barnet der fulltid i dine uker. Vet en del barnehager ikke tillater det da... Ellers så sier jeg som de andre 50/50 betyr ikke automatisk at bidrag faller bort. Det er kun i de tilfeller dere har omtrent lik inntekt. Og hvis han nekter å faktisk dele på utgifter som barnehage og utstyr og klær til barnet uten at han har mindre inntekt enn deg så skal det være mulig å få krevd inn dette. Har du sjekket med NAV? Anonymkode: 947e3...ec6 1
Ulrikke Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 Selv om dere har 50-50 skal den med høyest inntekt betale en større del av prosenten av det som kalles "underholdskostnaden" eller noe sånt for barnet. Altså, NAV har en viss sum til grunn for hva det koster pr måned å "ha" barnet (endres etter alder osv), og foreldrene skal BEGGE stå for denne kostnaden, men fordelt etter inntekt. Dette gjelder også ved 50-50. Trenger han ikke barnehageplassen kan jeg til nød forstå ham, men går barnet i barnehage også når barnet er hos far henger det jo overhodet ikke på greip... Hvem av dere tjener mest? Er det deg, og et evt. bidrag til ham ville vært ca summen for barnehageplassen kunne man vel laget en sånn avtale, men da må det jo være nettopp det, en avtale... Man skal ikke betale halvparten hver av alt ved 50-50, med mindre - igjen - man avtaler dette. Det kan fortsatt fastsettes bidrag fra NAV.... Du kan evt. be NAV fastsette dette! 1
Ulrikke Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 Dersom du vet hva han tjener kan du gå inn på bidragskalkulatoren eller hva det heter på nav.no og regne ut sånn ca hvordan bidraget ville se ut, ihvertfall! Bare et tips
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 Takk for alle svar! Vi ble enige om at han ikke skulle betale bidrag ved 50/50. Men da trodde jeg virkelig at vi skulle dele på utgiftene også. Jeg er student, han jobber fulltid. Det sier litt om hvem har best inntekt av oss.. Anonymkode: 42d9b...162 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 10 timer siden, Glød skrev: Han skal betale halvparten, alle utgifter skal deles likt ved 50/50. Dere får forøvrig også hver deres barnetrygd, samt delt foreldrefradrag, så det blir feil å si at dere ikke får stønader. Dersom det er stor lønnsforskjell på dere skal den som tjener mest også betale bidrag til den andre. Dette er feil. 50/50 samvær er ikke synonymt med at alt skal deles. Spurte NAV om dette for litt siden. Fortsatt etter evne. Dvs at far fint kan betale bidrag selv ved 50-50 samvær. Anonymkode: 43632...8a6
Ulrikke Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar! Vi ble enige om at han ikke skulle betale bidrag ved 50/50. Men da trodde jeg virkelig at vi skulle dele på utgiftene også. Jeg er student, han jobber fulltid. Det sier litt om hvem har best inntekt av oss.. Anonymkode: 42d9b...162 Da sier du det til ham! Hvis han jobber fulltid har han sannsynligvis minst like stort behov som deg for den barnehageplassen. Alternativet er at du ber NAV beregne bidrag. Han skal nemlig fortsatt betale bidrag dersom han tjener mer enn deg. Altså, dere kan selvfølgelig VELGE å avtale noe annet, men det er i så fall til hans fulle fordel og ikke til din. Enten må han betale halvparten av alt, eller så må NAV regne ut bidrag (han går tilbake på en avtale om å betale halvparten av alt, du går tilbake på avtalen om null bidrag, give and take liksom...) Jeg er stemor, min mann tjener mer enn stebarnas mor. I tillegg jobber hun ikke fullt pga en sykdom hun har. Det gjør at min mann må bære en større del av utgiftene til barna fordi mor har mindre inntekt, selv med 50-50! Jeg sier ikke at jeg ELSKER summen han må betale, men det er jo en selvfølge at han skal betale for barna sine! Og sånn er det med din eks også.... Du står i din fulle rett til å be NAV beregne bidrag dersom han synes du er urimelig når du ber om at han betaler halve barnehagen!
Lou Salome Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 Be barnehagen sende regningen til ham i 6 måneder, og bare gi ham beskjed. Si til barnehagen at dere deler det slik, betaler et halvt år hver. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå