AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 Jeg hadde en eksamen som gikk veldig dårlig. Det er et ganske lite emne, men jeg greide å gjøre en stor feil og kommer til å stryke garantert. Så, jeg som har alltid vært så redd for å stryke står nå ovenfor realiteten at jeg har trolig gjort det. Hvordan skal jeg takle dette følelsesmessig? Må nok ta den på nytt i juni. Anonymkode: 1ff0d...900
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 Man vet aldri, har jeg lært. Jeg var helt sikker på at jeg kom til å stryke på 2 av 3 emner nå før jul. Det ødela hele jula, for jeg skulle tross alt i gang med masteroppgava - og dersom jeg hadde strøket i to fag ville jeg ikke hatt sjans i havet til å dra i land den oppgava. Men gjett hva, den ene fikk jeg D på mens den andre fikk jeg A på 🤷🏼♀️ Anonymkode: 2396d...bd6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en eksamen som gikk veldig dårlig. Det er et ganske lite emne, men jeg greide å gjøre en stor feil og kommer til å stryke garantert. Så, jeg som har alltid vært så redd for å stryke står nå ovenfor realiteten at jeg har trolig gjort det. Hvordan skal jeg takle dette følelsesmessig? Må nok ta den på nytt i juni. Anonymkode: 1ff0d...900 Sorry klarer ikke å synes så veldig synd på deg..Kan du konte så er det ikke verdens undergang, ja det suger men livet går videre. Jeg har strøket og fått dårlige karakterer flere ganger, da jeg kontet så fikk jeg som regel veldig bra karakter fordi jeg rett og slett kunne stoffet mye bedre. Dere som er så skoleflinke og opplever lite motgang i livet har kanskje godt av å oppleve noe sånnt, ikke vondt ment. Anonymkode: 44f86...e8f 1
Devilheart Skrevet 29. januar 2018 #4 Skrevet 29. januar 2018 Enkelt sagt, du legger det bak deg og fokuserer fremover. Du vet nok hvilke feil du gjorde, og da er du bedre forberedt til andre forsøk. Såfremt du ikke er perfeksjonist, er det lov med litt tilbakefall når man er student. Som oftest får man en ny sjanse uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #5 Skrevet 29. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sorry klarer ikke å synes så veldig synd på deg..Kan du konte så er det ikke verdens undergang, ja det suger men livet går videre. Jeg har strøket og fått dårlige karakterer flere ganger, da jeg kontet så fikk jeg som regel veldig bra karakter fordi jeg rett og slett kunne stoffet mye bedre. Dere som er så skoleflinke og opplever lite motgang i livet har kanskje godt av å oppleve noe sånnt, ikke vondt ment. Anonymkode: 44f86...e8f Ber ikke om det heller. Jeg har opplevd utrolig mye motgang i livet mitt. Jeg er faktisk en av de studentene som jobber ræva av meg mens jeg samtidig sliter med kraftig angst (alle studenter har vel angst, men jeg har en diagnose på det). Jeg kan selvfølgelig konte. Akkurat nå, Devilheart skrev: Enkelt sagt, du legger det bak deg og fokuserer fremover. Du vet nok hvilke feil du gjorde, og da er du bedre forberedt til andre forsøk. Såfremt du ikke er perfeksjonist, er det lov med litt tilbakefall når man er student. Som oftest får man en ny sjanse uansett. Ja, jeg gjorde noen dumme feil. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man vet aldri, har jeg lært. Jeg var helt sikker på at jeg kom til å stryke på 2 av 3 emner nå før jul. Det ødela hele jula, for jeg skulle tross alt i gang med masteroppgava - og dersom jeg hadde strøket i to fag ville jeg ikke hatt sjans i havet til å dra i land den oppgava. Men gjett hva, den ene fikk jeg D på mens den andre fikk jeg A på 🤷🏼♀️ Anonymkode: 2396d...bd6 Jeg håper at jeg får like gode nyheter... Anonymkode: 1ff0d...900
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #6 Skrevet 29. januar 2018 Nå er det ikke uvanlig å stryke, jeg vil heller si det er uvanlig å ikke ha strøket en gang i løpet av studietilværelsen. Har selv strøket på en to-tre eksamener, men har allikevel et snitt nær B. Hvis du først har strøket, har du ikke noe å tape på klage på karakteren, hvertfall hvis du har gjort et ordentlig forsøk og ikke levert nærmest blankt. Anonymkode: 4ce7d...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #7 Skrevet 29. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det ikke uvanlig å stryke, jeg vil heller si det er uvanlig å ikke ha strøket en gang i løpet av studietilværelsen. Har selv strøket på en to-tre eksamener, men har allikevel et snitt nær B. Hvis du først har strøket, har du ikke noe å tape på klage på karakteren, hvertfall hvis du har gjort et ordentlig forsøk og ikke levert nærmest blankt. Anonymkode: 4ce7d...a3a Det er bare en uvanlig følelse og jeg blir så redd, men godt å lese at andre syntes det er helt normalt Skal definitivt klage! Anonymkode: 1ff0d...900
Snowbrigade Skrevet 29. januar 2018 #8 Skrevet 29. januar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en eksamen som gikk veldig dårlig. Det er et ganske lite emne, men jeg greide å gjøre en stor feil og kommer til å stryke garantert. Så, jeg som har alltid vært så redd for å stryke står nå ovenfor realiteten at jeg har trolig gjort det. Hvordan skal jeg takle dette følelsesmessig? Må nok ta den på nytt i juni. Anonymkode: 1ff0d...900 Tenk at du får en ny sjanse, hvor det er lettere å unngå samme feil i eksamner med konte er det på en måte bedre å stryke enn å såvidt stå, en E er jo kjip selv om det er deilig å slippe eksamen på nytt, men en F gjør at du kan få en god karakter! Det går fint!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #9 Skrevet 29. januar 2018 1 minutt siden, Snowbrigade skrev: Tenk at du får en ny sjanse, hvor det er lettere å unngå samme feil i eksamner med konte er det på en måte bedre å stryke enn å såvidt stå, en E er jo kjip selv om det er deilig å slippe eksamen på nytt, men en F gjør at du kan få en god karakter! Det går fint! Det var en hjemmeeksamen, så feilen ligger dessverre på feil kildehenvisning Men det er sant, jeg kan jo bare ta den igjen og unngå den samme feilen Noen her som vet at feil kildehenvisning gir automatisk stryk? Det var en oppgave hvor man skulle komme med mange av sine egne meninger, så bare en liten del av oppgave trengte kilder. Anonymkode: 1ff0d...900
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #10 Skrevet 29. januar 2018 Quote Dere som er så skoleflinke og opplever lite motgang i livet har kanskje godt av å oppleve noe sånnt, ikke vondt ment. Hvorfor mener du det? Det å være skoleflink er jo noe man jobber beinhardt for, ikke noe man får servert på et sølvfat. Jeg er på alle forelesninger, bruker ettermiddager og kvelder på studiene og ekstraemner og får igjen for det når de gode karakterene kommer. Ikke takler jeg stress heller, så 2-3 uker før eksamen må jeg legge fra meg alt og finne frem netflix. Til TS, ikke ta sorgene på forskudd - av og til går det greit likevel, og om ikke får du ta den opp snart og slipper å vente et helt år Husk at du kan be om begrunnelse og klage også, skal krysse fingre for at det går bra for deg! Anonymkode: 6b15a...590
Snowbrigade Skrevet 29. januar 2018 #11 Skrevet 29. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var en hjemmeeksamen, så feilen ligger dessverre på feil kildehenvisning Men det er sant, jeg kan jo bare ta den igjen og unngå den samme feilen Noen her som vet at feil kildehenvisning gir automatisk stryk? Det var en oppgave hvor man skulle komme med mange av sine egne meninger, så bare en liten del av oppgave trengte kilder. Anonymkode: 1ff0d...900 Det er ikke sikkert de legger merke til det en gang. Det er rett og slett noe som kan gå mange veier, så du må bare ha tålmodighet og godta at det kan gå mange veier, selv om det ikke høres ut som stryk egentlig.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #12 Skrevet 29. januar 2018 Quote Noen her som vet at feil kildehenvisning gir automatisk stryk? Det var en oppgave hvor man skulle komme med mange av sine egne meninger, så bare en liten del av oppgave trengte kilder. Hva mener du med feil kildehenvisning da? Feil stil? Mangler kilder? Feil ført? Noen sensorer er strenge på alt og kan stryke noen for manglende forside og sidenummer, mens andre kun ser på teksten. Anonymkode: 6b15a...590
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #13 Skrevet 29. januar 2018 Jeg har strøket en gang, i løpet av en mastergrad som ellers kun hadde bestått i A og noen få B. Sjokk, sinne, fortvilelse, telefon til kjæresten for trøst.. Tok en lang løpetur. Deretter lese oppgavetekst og min besvarelse, og få forståelse for hva som gikk feil. Deretter se på det som en fordel, da jeg neppe hadde orket å konte en D eller E i dette faget, mens jeg nå ble tvunget til å gjøre det på nytt. Deretter kampvilje, og en ny eksamen som endte i A. Altså hele følelsespekteret. (Og det å være skoleflink har ingenting med å ikke ha motgang i livet å gjøre (!!). Hvis man er av personen som bare trekker på skuldra over en dårlig karakter bør man gå litt i seg selv, og øke innsatsnivået noen hakk om man vil få noe ut av årene og pengene man bruker på utdannelsen. ) Anonymkode: 0c31d...93d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #14 Skrevet 29. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det var en hjemmeeksamen, så feilen ligger dessverre på feil kildehenvisning Men det er sant, jeg kan jo bare ta den igjen og unngå den samme feilen Noen her som vet at feil kildehenvisning gir automatisk stryk? Det var en oppgave hvor man skulle komme med mange av sine egne meninger, så bare en liten del av oppgave trengte kilder. Anonymkode: 1ff0d...900 På hvilken måte har du gjort feil ved kildehenvisning? Har du glemt noen kilder, er det en viss risiko for stryk. Er de bare feil ført, risikerer du normalt kun trekk i karakteren, men ikke alle sensorer er så nøye på det. Jo lenger man er kommet i studieløpet, jo strengere er de vanligvis med kildehenvisningene. Uansett, det er ikke verdens undergang å stryke. Mange av oss studenter gjør det. Vanligvis har man sjansen til å ta eksamen på nytt, og så lenge det kun er formelle feil og du kan stoffet, bør det være ganske greit å ta den opp. Anonymkode: 1813b...fdc
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #15 Skrevet 29. januar 2018 Jeg hadde gjort feil i kildene på begge eksamene jeg nevnte over (.....), men det gikk som sagt fint Anonymkode: 2396d...bd6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #16 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en eksamen som gikk veldig dårlig. Det er et ganske lite emne, men jeg greide å gjøre en stor feil og kommer til å stryke garantert. Så, jeg som har alltid vært så redd for å stryke står nå ovenfor realiteten at jeg har trolig gjort det. Hvordan skal jeg takle dette følelsesmessig? Må nok ta den på nytt i juni. Anonymkode: 1ff0d...900 Du takler det som du takler alt annet, vennen. Det er ikke så lenge til juni. Anonymkode: d9c99...c23
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #17 Skrevet 29. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ber ikke om det heller. Jeg har opplevd utrolig mye motgang i livet mitt. Jeg er faktisk en av de studentene som jobber ræva av meg mens jeg samtidig sliter med kraftig angst (alle studenter har vel angst, men jeg har en diagnose på det). Jeg kan selvfølgelig konte. Ja, jeg gjorde noen dumme feil. Jeg håper at jeg får like gode nyheter... Anonymkode: 1ff0d...900 Ser at jeg virket litt kvass i innlegget mitt. Beklager at jeg virket dømmende, jobbet selv hardt under mine studier, og opplevde at jeg ble irritert på andre elever som klaget og sutret om at de kom til å stryke når de gjerne fikk A eller B karakter, litt kjipt for oss som faktisk strøyk. Men det kommer til å gå bra, er du heldig strøyk du ikke allikevel og hvis ikke så er det jo bra at du kan ta den opp igjen Det viktigste er å ikke tenke så mye på tingene man ikke kan gjøre noe med (lettere sagt en gjort såklart!) Anonymkode: 44f86...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #18 Skrevet 30. januar 2018 Du griner litt, kanskje trøstspiser sjokolade eller tar et par øl for mye en kveld mens du synes synd på deg selv. Så skjerper du deg, finner ut hva som gikk galt og tar lærdom av det, og tar eksamen på nytt. Mens du innser til det ikke er verdens undergang. Anonymkode: 2be03...5a6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #19 Skrevet 30. januar 2018 For å si det slik, det er 100 ganger værre å stryke på praksis siden man får bare 1 sjanse igjen og må ta opp hele 4 uker igjen... Du har i det minste 3 sjanser om du bare stryker eksamen på muntlige og skriftlige dag i universitetet. Anonymkode: 513c9...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #20 Skrevet 30. januar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte har du gjort feil ved kildehenvisning? Har du glemt noen kilder, er det en viss risiko for stryk. Er de bare feil ført, risikerer du normalt kun trekk i karakteren, men ikke alle sensorer er så nøye på det. Jo lenger man er kommet i studieløpet, jo strengere er de vanligvis med kildehenvisningene. Uansett, det er ikke verdens undergang å stryke. Mange av oss studenter gjør det. Vanligvis har man sjansen til å ta eksamen på nytt, og så lenge det kun er formelle feil og du kan stoffet, bør det være ganske greit å ta den opp. Anonymkode: 1813b...fdc Jeg hadde oppført kildene, men i teksten sto det feil utgivelsesår. Jeg hadde i tillegg klart å sitere EN gang i løpet av 2 oppgaver og dette var da på slutten av selve oppgavene (oppgavene var på kanskje 2-300 ord hver) Man skal selvfølgelig sitere etter hvert avsnitt, dersom alt man skriver kommer fra et indirekte sitat. Dette er min første hjemmeeksamen og vi har bare hatt en liten treningsoppgave ift. kildebruk. Krysser fingrene 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser at jeg virket litt kvass i innlegget mitt. Beklager at jeg virket dømmende, jobbet selv hardt under mine studier, og opplevde at jeg ble irritert på andre elever som klaget og sutret om at de kom til å stryke når de gjerne fikk A eller B karakter, litt kjipt for oss som faktisk strøyk. Men det kommer til å gå bra, er du heldig strøyk du ikke allikevel og hvis ikke så er det jo bra at du kan ta den opp igjen Det viktigste er å ikke tenke så mye på tingene man ikke kan gjøre noe med (lettere sagt en gjort såklart!) Anonymkode: 44f86...e8f Jeg tror innlegget mitt er ganske sutrete, så jeg kan skjønne at du ble litt irritert. Det hjelper å søke litt råd hos andre som har vært i lignende situasjoner da det hjelper mye på motivasjonen. Men det er som du sier; jeg må lære meg å takle slik motgang. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du griner litt, kanskje trøstspiser sjokolade eller tar et par øl for mye en kveld mens du synes synd på deg selv. Så skjerper du deg, finner ut hva som gikk galt og tar lærdom av det, og tar eksamen på nytt. Mens du innser til det ikke er verdens undergang. Anonymkode: 2be03...5a6 Noted! Greide å spise en hel sjokoladeplate. Det hjalp veldig. Anonymkode: 1ff0d...900
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå