Gå til innhold

Lærere: Hvilke råd skulle du ønske noen hadde gitt deg da du var nyutdannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier: 

Hvilke råd skulle du ønske noen hadde gitt deg da du var nyutdannet lærer?

Skriv gjerne hvilket trinn du jobber på:)

Anonymkode: 896b2...cf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber på VGS, og her er tre tips:

Ta deg tid til individuelle samtaler med elevene selv om du ikke er kontaktlærer. Gir en veldig fin anledning til å bli litt bedre kjent og få tilbakemelding på undervisning, leksemengde etc., og elevene føler seg ivaretatt og hørt. (Jeg gjennomfører samtaler etter første vurdering. Da kjenner man hverandre litt og har noe konkret å ta utgangspunkt i, slik at det blir en samtale med faglærer og ikke enda en kontaktlærersamtale.)

Det er lov å kjøre en «billig» time en gang i blant. Alle timer må ikke være supervarierte og superplanlagte, slik det virker på ppu-studiet. Det kommer dager da man er syk, sliten, har sovet dårlig etc. Da kan det være fint å f.eks. se en dokumentar, gjøre et sett oppgaver, be dem lese selv for deretter å stille spørsmål etc. 

Bruk kolleger. Be om tips. Be dem forklare deg fagstoff du selv syns er tungt. Byttelån kompetanse, man er god på ulike ting. Man kan f.eks. invitere kolleger inn i undervisningen som fagperson. Mange av oss kommer jo fra ulike fagfelt før vi ble lærere. Selv er jeg opprinnelig fysiker. Underviser derfor naturfag. Første året var det mye fagstoff å sette seg inn i. Syntes bl.a. at noe av biologien (genetikken) var vanskelig å sette seg inn i. Snakket derfor med en kollega som er biolog og avtalte at hun skulle komme på besøk i klassen. Hun holdt et lite foredrag om et prosjekt hun hadde jobbet med og besvarte spørsmål som elevene hadde forberedt. Elevene opplevde det som spennende at det kom en annen inn i klasserommet. De var ivrige og engasjerte, og fikk lært noe mer enn det veldig lærebokbundne stoffet jeg hadde å komme med på det tidspunktet... Jeg gjengjeldte tjenesten ved å senere besøke hennes klasse.

Anonymkode: dfae3...6a2

• Liker 3
Skrevet

Ikke sjekk e-post utenom arbeidstid!!! Skru av varslingslyd etc. når det er kveld.

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Takk for råd! (Ja, jeg er treig.) 

On 30/01/2018 at 12:57 AM, AnonymBruker said:

Det er lov å kjøre en «billig» time en gang i blant. Alle timer må ikke være supervarierte og superplanlagte, slik det virker på ppu-studiet. Det kommer dager da man er syk, sliten, har sovet dårlig etc. Da kan det være fint å f.eks. se en dokumentar, gjøre et sett oppgaver, be dem lese selv for deretter å stille spørsmål etc. 

Det er litt godt å høre. Opplever at elevene av og til synes det kan bli litt voldsomt med all variasjonen og alle aktivitetene, særlig på høyere trinn. 

Anonymkode: 896b2...cf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...