Gå til innhold

Han er fra Sør-Afrika. Jeg er fra Norge. Hvor skal vi gifte oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forloveden min er fra Sør-Afrika.  Vi har vært sammen i fire år og vi ønsker å gifte oss innen et par år.  Bryllupsplanleggingen er en utfordring, siden min familie bor i Norge og hans i Sør-Afrika.  Det store dilemmaet vårt er hvor bryllupet skal være, siden vi er fra hver vår side av verden.   Uansett hvor vi arrangerer bryllupet kommer vi til å gjøre det klart at vi ikke ønsker gaver, vi har det vi trenger.

Vi heller mot å arrangere bryllupet i Sør-Afrika.  Det er noen hovedgrunner.

• Siden prisnivået der er betydelig lavere enn i Norge strekker budsjettet mye lengre og vi har mulighet til å spandere mer på gjestene våre. 
  • Brudgommens familie og venner har dårligere råd enn brudens (pga at lønnsnivået i SA lavt sammenlignet med lønnsnivået her er det veldig dyrt for dem å reise til Europa) og om bryllupet blir i Norge vil det komme et fåtall gjester fra hans side.  Vi blir sannsynligvis nødt til å spandere eller i alle fall betale en del av flybilletten for noen familiemedlemmer han ønsker at skal være tilstede i bryllupet om de skal ha mulighet til komme.
  • Vi bor på en annen kant av landet enn det meste av familien min og om vi skal gifte oss i Norge ønsker vi å gifte oss der vi bor.  Altså de min reise hit og betale overnatting, reise osv.

Ender vi med å gifte oss her i Norge spanderer vi bryllupsfesten (tre-retters middag med drikke + fri bar) på gjestene.

Vi har undersøkt en del priser i Sør-Afrika og ser for oss et opplegg omtrent som dette:

• Vi leier et lite hotell/b'n'b fredag til søndag og spanderer følgende på gjestene:
    • Felles transport fra flyplassen til hotellet (tur/retur)
    • To overnattinger inkl. frokost (fredag til søndag)
    • Lunsj ved ankomst fredag
    • Mini safari i privat reservat fredag ettermiddag
    • Middag fredag kveld (velkomstfest)
    • Brunsj lørdag formiddag
    • Bryllupsfest lørdag kveld
    • Lunsj søndag
  • Gjestene må selv betale reisen.  Det er mange selskaper som flyr til SA og stor konkurranse. Det fullt mulig å få flybilletter tur/retur Oslo-Johannesburg fra drøye 5000 kr om man booker i god tid.  
  • Vi kommer til å sende invitasjonen ca et års tid i forveien, så folk har god tid til å planlegge, ta seg fri osv.

Jeg vil gjerne ha noen innspill på dette.  Hva ville du tenkt om du ble invitert til et bryllup med opplegget skissert over?

Anonymkode: f0f96...5ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sett på det som en selvfølge at bryllupet var  Afrika. 

Anonymkode: 3b72d...015

• Liker 2
Skrevet

Ville kanskje valgt Sør-Afrika. Men husk å ta høyde for hvis mange av gjestene har barn. Er det tenkt at de skal være med eller ikke? Avtal også gjerne datoer med nærmeste familie og forlovere før invitasjoner sendes ut. Det viktigste er vel at disse kan komme? 
Er det tenkt at gjestene ankommer Sør-Afrika fredagen? Isåfall sikkert kun et fåtall som orker safari den dagen. 
Ville også leid hotellet et par netter mer f.eks tors-man. Er vel sjeldent at folk reiser fre-søn til Sør-Afrika. Kan være ok for de som har anledning å ankomme hotellet en dag i forveien av opplegget som starter fredag. Framfor å gjerne først måtte bo et annet sted og så reise til nytt hotell :) Husk forøvrig at 5000 per billett blir 10 000 for et par...Det er ganske mye penger. Og laaaaangt dyrere enn det ville vært å gi bryllupsgave i Norge. Sett ut i fra at dere kunne hatt et normalt bryllup i Norge da. 

Hva med å eventuelt ha to bryllup? Et med hans familie i Sør-Afrika og et med din i Norge? Eventuelt kun med de aller nærmeste. Eller at de aller nærmeste er med fra din side til Sør-Afrika og hans side til Norge? Hvor dere kan dekke reisen.

• Liker 4
Gjest ClickB4it
Skrevet

Sør-Afrika høres midt i blinken ut! Jeg hadde digget å bli invitert til noe sånt. Avgjørende for meg ville vært at det blir enklere økonomisk for den norske siden å reise ned. Til tross for hva det kan virke som her innimellom, så er nordmenn generelt sett reiselystne folk.

Masse lykke til!

Skrevet

Hvis dere skal bo i Afrika. Så kan dere jo ha bryllupet der? Bare tull å reise til Norge for det. 

Anonymkode: 404ed...d4b

Skrevet

Tusen takk til dere som har svart :)

Vi bor i Norge og skal fortsette med det, vi har begge gode jobber her.

Noen av gjestene har barn, men de fleste av barna er gamle nok til å være hos barnevakt i noen dager om foreldrene ikke ønsker eller har anledning til å ta de med.

De fleste flyene fra Europa til Sør-Afrika er nattfly som ankommer Johannesburg på morgenen, mellom 7 og 9.  Om passkontroll etc. tar "normal" tid antar jeg at gjestene ankommer stedet vi ser for oss i 11-12 tiden.  Det blir nok i overkant ambisiøst å få tid til safari ankomstdagen.

Det vil være mulig for gjestene å utvide oppholdet om de ønsker det og som våre gjester vil de få en grei rabatt på ekstranettene.  Jeg regner med at en del av dem kommer til å utvide oppholdet og ta en "skikkelig" ferie når de først har reist så langt.

Mvh TS

Skrevet

TS igjen!

Vi er ikke så begeistret for å ha to bryllup da vi ønsker at bryllupet skal være en mulighet for at familie og venner på begge sider møtes.

Skrevet

Er han hvit eller neger ? Hvor trygt er det for en haug hvite nordmenn der nede ? 

Anonymkode: 1545e...cfc

• Liker 2
Skrevet

Bryllup i Sør Afrika hørtes magisk ut sånn dere har tenkt det - kjør på og vær tidlig ute med save the date/invitasjon!

Tenker at dere burde  ordne slik at gjestene evt kan forlenge oppholdet ved samme hotell på egen regning. Og være villige til å hjelpe med planlegging/logistikk av lengre opphold for de av gjestene som ønsker det. 

Lykke til ned bryllup og kjærligheten ❤

Skrevet

Hva med å ha bryllup i Sør-Afrika og festen i Norge eller motsatt ?

Anonymkode: 1f2ee...ab5

Gjest GiftMann38
Skrevet

Sør Afrika er ikke verdens tryggeste land for hvite - ha det i bakhodet før du inviterer hele slekta ned dit!

Skrevet

Vi er ikke spesielt bekymret for sikkerheten, men vi vil selvsagt ha den bakholdet når planer legges.  Forloveden min er Sør-Afrikaner (hvit) og kjenner hjemlandet sitt godt.  Jeg har også tilbrakt en god del tid der de årene vi har vært sammen (vi har stort sett vært der et par ganger i året).  Ja, kriminaliteten i AS er høy, men om man tar sine forholdsregler og bruker sunn fornuft er det relativt trygt. 

Vi har vært i kontakt med flere hoteller/bed n breakfast steder som tilbyr totalpakker med overnatting og måltider/fest og på alle stedene vil det være mulig for gjestene å utvide oppholdet om de ønsker.  

Søsteren til forloveden min jobber i et reisebyrå i Johannesburg og har tilbudt seg å hjelpe gjester som ønsker å lage en ferie av turen med å planlegge, ordne logistikken osv.  Vi er også villige til å bistå der, men svigerinnen min vil være til mer hjelp siden hun har mer oversikt over hoteller, safari lodger osv, det er jo jobben hennes. 

Om vi går for å arrangere bryllupet i Sør-Afrika, som skissert over, kommer vi til å sende save-the-date/invitasjon et år i forkant og vi kommer til å lage en nettside med informasjon om program, overnattingsstedet, råd/tips om flybilletter, mulighet for å utvide oppholdet og hjelp til planlegging/logistikk osv., samt at vi vil være tilgjengelige for spørsmål fra gjestene våre.  

Vi ønsker ikke å splitte feiringen.

Mvh TS

Skrevet

Hadde vært fantastisk! Kjør på!

Hadde sekv planer om noe  sånt (mannen min er fra et annet land i sørlige afrika), men endte oppmed å gifte oss i et helt annet land i sjømannskirke. :)

Anonymkode: d0f57...c9d

Skrevet

Søstern til en venninne av meg er gift med en sørafrikaner og de giftet seg i SA av de samme grunnene som du skisserer - man får rett og slett mer bryllup for pengene i SA, og ved å legge det dit kunne flere fra hans side delta. De fleste nordmennene gjorde det til det årets store ferieopplevelse, og mange inkluderte safari og ulike beach resorts i sin reise.

De giftet seg på en fantastisk vakker vingård - har googla litt og mener det må være denne; http://www.grandeprovence.co.za/Husker det sånn at nærmeste familie bodde på gården, mens øvrige gjester ble inkvartert ikke så langt unna. Tror dog at hans familie er ganske rik (hennes også forsåvidt), så mener de spanderte overnatting på gjestene sine under selve bryllupshelga - og da kan man jo legge bryllupet til et dyrere sted enn om man forventer at gjestene skal dekke dette selv.

Uansett hvordan dere gjør det, tror jeg SA blir en fantastisk destinasjon for bryllupet deres. Lykke til med planleggingen!

Anonymkode: 677e0...f15

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søstern til en venninne av meg er gift med en sørafrikaner og de giftet seg i SA av de samme grunnene som du skisserer - man får rett og slett mer bryllup for pengene i SA, og ved å legge det dit kunne flere fra hans side delta. De fleste nordmennene gjorde det til det årets store ferieopplevelse, og mange inkluderte safari og ulike beach resorts i sin reise.

De giftet seg på en fantastisk vakker vingård - har googla litt og mener det må være denne; http://www.grandeprovence.co.za/Husker det sånn at nærmeste familie bodde på gården, mens øvrige gjester ble inkvartert ikke så langt unna. Tror dog at hans familie er ganske rik (hennes også forsåvidt), så mener de spanderte overnatting på gjestene sine under selve bryllupshelga - og da kan man jo legge bryllupet til et dyrere sted enn om man forventer at gjestene skal dekke dette selv.

Uansett hvordan dere gjør det, tror jeg SA blir en fantastisk destinasjon for bryllupet deres. Lykke til med planleggingen!

Anonymkode: 677e0...f15

Om vi velger å gifte oss i Sør-Afrika ser vi for oss at mange av gjestene fra Norge gjør det til årets ferie.  Man får jo mye ferie for pengene i SA og siden vi kommer til å gi folk et år (eller mer) å planlegge på bør det være overkommelig for de som ønsker det.

Vi budsjetterer med at vi skal spandere overnattingene for gjestene i bryllupshelgen (fredag til søndag), samt alle måltider fra lunch fredag til lunch søndag, inkl. drikke.

Per nå står Black Horse Brewery i Magaliesburg høyest på lista som "wedding venue": http://blackhorse.co.za/wedding2018/
Både selskapslokalet og kapellet der er veldig "oss" og vi har spist i restauranten der flere ganger - fantastisk mat!

De har noe innkvartering der, men langt fra nok, så om det blir bryllup på Black Horse blir det nok til at vi tar overnattingen for gjestene hos "naboen", Magalies Manor: http://www.magaliesmanor.co.za  Der er det plass til alle.

Mvh TS

Skrevet

Jeg hadde valgt SA, av de grunner du ramset opp i HI. 

Eneste minuset med å ha bryllup i utlandet er at kanskje ikke alle gjester har råd til å bli med, men dette antar jeg dere har tenkt på for lengst, og at dere lufter dette med familie og venner her i Norge slik de får anledning til å planlegge litt frem i tid.

Jeg hadde garantert reist til bryllup i SA om jeg fikk invitasjon i dag, hadde det vært da barna var små og øknomien strammere hadde jeg helt sikkert forsøkt, men måtte nok ha hatt minst et år på å spare!

Anonymkode: 38ae1...660

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde valgt SA, av de grunner du ramset opp i HI. 

Eneste minuset med å ha bryllup i utlandet er at kanskje ikke alle gjester har råd til å bli med, men dette antar jeg dere har tenkt på for lengst, og at dere lufter dette med familie og venner her i Norge slik de får anledning til å planlegge litt frem i tid.

Jeg hadde garantert reist til bryllup i SA om jeg fikk invitasjon i dag, hadde det vært da barna var små og øknomien strammere hadde jeg helt sikkert forsøkt, men måtte nok ha hatt minst et år på å spare!

Anonymkode: 38ae1...660

Som jeg har skrevet tidligere i tråden kommer vi til å gi folk ca et års varsel, sannsynligvis mer.  Om vi gifter oss i Sør-Afrika er påsken 2019 (som er omtrent i midten av april) tidspunktet vi sikter på.  Da er det fortsatt mildt (sensommer) og været er jevnt over bra på de tider - og i påsken er det jo noen helligdager og folk tar ofte ferie uansett.  Vi kommer til å ta en endelig avgjørelse og spikre noen ting i løpet av de neste ukene, så om det blir bryllup da blir save-the-date kort sendt ut før årets påske. 

Vi er klar over at det sannsynligvis vil være noen som ikke blir med, men det som veier tyngst for Sør-Afrika er at det blir færre fra min side som faller fra om de må reise til SA enn fra mannens side om de må reise til Norge for å delta i bryllupet vårt.  Som sagt må mange av gjestene i Norge uansett reise til bostedet vårt om vi gifter oss der, så utgifter til reise og overnatting får de uansett.

Mvh TS

Skrevet

Hvorfor er hudfargen til brudgommen viktig her? Blir så oppgitt over forum. 

TS.. syntes ikke du skulle svart på det i det hele tatt. Det er helt irrelevant!

Ellers syntes jeg dere viser veldig omtanke for gjestene og at alt er gjennomtenkt. Dere må jo bare innse at noen ikke vil ha mulighet, men slik vil det jo alltid være.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er klar over at det sannsynligvis vil være noen som ikke blir med, men det som veier tyngst for Sør-Afrika er at det blir færre fra min side som faller fra om de må reise til SA enn fra mannens side om de må reise til Norge for å delta i bryllupet vårt.  Som sagt må mange av gjestene i Norge uansett reise til bostedet vårt om vi gifter oss der, så utgifter til reise og overnatting får de uansett.

Mvh TS

Jepp. Anser det som helt logisk, hadde valgt det selv.

Anonymkode: 9192e...cf1

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mvh TS

Jeg ville vel som deg (tror valget er tatt allerede) holdt bryllupet i Sør-Afrika.

Men siden det nok er en del som ikke kan eller ønsker å prioritere å reise så langt (og dyrt), synes jeg det ville være en fin gest å ha en etter-bryllups-fest i Norge, som ikke trenger å være så påkostet (eventuelt av typen de som kommer betaler for seg). Hadde jeg vært en litt perifer slektning, hatt dårlig helse eller råd etc, ville jeg satt pris på noe sånt. Det er i alle fall noe dere kan vurdere.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...