Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble ferdig med studiene mine (mastergrad) i fjor sommer og har enda ikke klart å få meg jobb. I november var jeg på søknadsskrivekurs i regi av nav og lærte å spisse søknader og slikt. Etter jeg var der har jeg fått bedre respons på søknadene mine og fra desember fram til nå har jeg hatt 12 intervjuer. Ett av disse var andregangsintervju der jeg ikke ble tatt med videre. Utover det får jeg alltid tilbakemelding om at jeg ikke har nok erfaring. Jeg merker jeg synes det er flaut å ha vært på så mange intervjuer på en så kort periode og ikke klart å få jobb noe sted.

Har forresten en mastergrad i produkt/tjenestedesign

Anonymkode: b3bd0...128

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, 

Er ble selv ferdig sommeren 2016. Jeg innså egentlig raskt at jeg ikke hadde noe sjangs på stillinger som krevde mye erfaring. Jeg fikk også beskjed om at "du har ikke nok erfaring".  

Så begynte jeg å søke på jobber der man så etter nyutdannede og interns. Jeg fikk en intern-stilling, som så gikk over til en "vanlig stilling" etter et par mnd. Jeg fikk forresten ok med lønn i intern-stillingen, det er ikke nødvendigvis dårlig betalt. Nå har jeg opparbeidet meg en del erfaring, så jeg håper at neste gang jeg søker jobb så vil det gå litt lettere. 

Uansett, jeg anbefaler at du også prøver deg på slike stillinger også, hvis du ikke har forsøkt det allerede ;)

Skrevet
20 minutter siden, Gnurr said:

Hei, 

Er ble selv ferdig sommeren 2016. Jeg innså egentlig raskt at jeg ikke hadde noe sjangs på stillinger som krevde mye erfaring. Jeg fikk også beskjed om at "du har ikke nok erfaring".  

Så begynte jeg å søke på jobber der man så etter nyutdannede og interns. Jeg fikk en intern-stilling, som så gikk over til en "vanlig stilling" etter et par mnd. Jeg fikk forresten ok med lønn i intern-stillingen, det er ikke nødvendigvis dårlig betalt. Nå har jeg opparbeidet meg en del erfaring, så jeg håper at neste gang jeg søker jobb så vil det gå litt lettere. 

Uansett, jeg anbefaler at du også prøver deg på slike stillinger også, hvis du ikke har forsøkt det allerede ;)

Jeg søker som regel ikke på stillinger som krever 3+ års erfaring, har ringt på et par å hørt angående erfaringskravet, men de sier som regel at det ikke er aktuelt. Det andregangsintervjuet jeg var på var for en graduate-stilling, det var rett etter studiene faktisk. Ellers har jeg ikke søkt på så mange intern-stillinger, men søkt på alt for nyutdannede, graduate-stillinger og prosjektstillinger. Etter det jeg har sett er det veldig lite stillinger for nytdannede som ikke er for graduates :/

Jeg synes det er så frustrerende for jeg vil jobbe, føler jeg har mye å tilby og jeg bryr meg ikke så mye om lønn så lenge jeg overlever og kan spare litt til bolig i samme slengen.

- TS

Anonymkode: b3bd0...128

Skrevet

I motsetning til deg har jeg ikke høyere utdanning.

I likhet med deg har jeg ikke jobb.

I likhet med deg blir jeg møtt av en vegg av "erfaring". 

Er dette til hjelp? Nei, sikkert ikke. Men du er ikke alene, selv om vi har to forskjellige forutsetninger i hht utdanning

Anonymkode: 338a0...c3d

• Liker 1
Skrevet

Har en bekjent som studerte økonomi og jus, tok heller ingen intern/traineeship ettersom vedkommende ikke hadde høy nok snitt til å søke. Tok personen halvt år å få sitt første intervju for å si det mildt, men kom ikke videre i prosessen. Har fått over 20+ avslag. Det er veldig vanlig og veldig vanskelig å få jobb nå til dags. Selv kassearbeid på Kiwi har over 400 søkere, og høyere krav blir etterspurt i alle områder (feks noen joker annonser krever nå å være minst 25 år, istedenfor 18, stillinger som krever 3-5+ års erfaring innenfor feltet m.m.). Mange som må begynne å flytte utenfor Oslo/sentralt til andre områder eller utlandet. Min venn fikk enklere jobb i UK enn i Norge...

Anonymkode: ba25d...e1a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til deg har jeg ikke høyere utdanning.

I likhet med deg har jeg ikke jobb.

I likhet med deg blir jeg møtt av en vegg av "erfaring". 

Er dette til hjelp? Nei, sikkert ikke. Men du er ikke alene, selv om vi har to forskjellige forutsetninger i hht utdanning

Anonymkode: 338a0...c3d

Jeg også. Men i motsetning til begge dere to har jeg nettverk og kontakter. Aldri hatt noe problem med å få jobb. I Norge blir 80% av alle stillinger aldri utlyst i media, men blir besatt ved hjelp av familie, venner og bekjente..

Anonymkode: 66f2a...fd0

• Liker 3
Skrevet

Spør om du kan praktisere noe sted mens du søker jobber, da kan du vise til det og blir plutselig mye mer relevant☺

Anonymkode: cdaf1...36a

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en bekjent som studerte økonomi og jus, tok heller ingen intern/traineeship ettersom vedkommende ikke hadde høy nok snitt til å søke. Tok personen halvt år å få sitt første intervju for å si det mildt, men kom ikke videre i prosessen. Har fått over 20+ avslag. Det er veldig vanlig og veldig vanskelig å få jobb nå til dags. Selv kassearbeid på Kiwi har over 400 søkere, og høyere krav blir etterspurt i alle områder (feks noen joker annonser krever nå å være minst 25 år, istedenfor 18, stillinger som krever 3-5+ års erfaring innenfor feltet m.m.). Mange som må begynne å flytte utenfor Oslo/sentralt til andre områder eller utlandet. Min venn fikk enklere jobb i UK enn i Norge...

Anonymkode: ba25d...e1a

Det berhøver jo ikke være noe minus, Snarere tvert imot. hadde hvertfall vært det for min del, hypotetisk sett(er i jobb, men kunne hatt lyst til å jobbe i UK istedet for ja). 

Anonymkode: 5a907...574

Skrevet

Hei,

Her er noen råd:

-Spør de du har fått avslag hos om de har noen råd til hvordan du kan skaffe deg relevant erfaring, eller om de anbefaler noen kurs, frivillig arbeid, bøker e.l.

-Spør personer som har jobber du vil ha de samme spørsmålene. Hvis du ikke kjenner noen kan du søke etter stillingstitler på LinkedIn.

-Kontakt bemanningsbyråer. Det kan ofte være enklere å få en fot innenfor gjennom et kort vikariat.

-Send ut åpne søknader.

-Fortsett å forbedre dine ferdigheter som jobbsøker ved å oppsøke mer info om dette enn det du lærte hos NAV.

Kanskje din CV kan bli enda bedre hvis du følger rådene i denne guiden: http://veientil.no/cv-guide

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...