Gå til innhold

Gjest i bryllup for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i bryllup til min samboers søster neste lørdag og har i den forbindelse noen spørsmål;

I invitasjonen står det smoking, betyr det da at kvinnene skal ha lang kjole?

Spiller fargen noen rolle?

Vel, ikke hvit kjole da.. :roll:

Hvordan er opplegget?

Hvor lenge varer vielsen og middagen?

Når forlater brudeparet festen?

Når kan gjestene forlate festen?

Jeg må si jeg gruer meg, da jeg kun kjenner bruden og brudens foreldre.

Har ikke lyst til og sitte og se "dum" ut under hele middagen..

Må få med at jeg er litt stille av meg og har derfor ikke så lett i og komme i kontakt med folk..

Videoannonse
Annonse
Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Smoking betyr at du skal ha lang kjole ja.

Vielsen tar vanligvis ca 30 min, middagen 3-4 timer (avhengig av antall taler, antall retter ol) Man kan vanligvis forlate festen når man vil, selv om jeg tror det er en eller annen gammel regel som sier at brudeparet skal forlate festen først. Når de velger å forlate festen er helt opp til dem.

Ta dette med litt forbehold da, siden det er mange forskjellige måter å ha bryllup på...

Skrevet

Står det smooking i innbydelse så betyr det lang kjole, i hvert fall til over knærne. Hvit kjole skal du ikke ha (selv om forloveren til prinsesse Märtha hadde ganske lys kjole) og så er det fortsatt ganske vanlig å styre unna svart kjole (litt dumt, syns jeg, for det er så mye stilig i svart!)

Variasjonene er store fra bryllup til bryllup, men stort sett så gjennomføres det slik:

Vielsen varer ca 30-45 minutter, alt etter prestens tale, sanginnslag osv. Og så kommer den laaaange død-tiden mellom vielse og middag (da er gjerne brudeparet til fotografering) hvor man "mingler" rundt, får en enkel servering (drikke og frukt er vanlig), ser på gavebordet osv.

Middagens lengde varierer også med tanke på antall taler og lengden på disse. Det er vel ingen mal på hvor lang en middag varer, men i hvert fall 3 timer, gjerne lenger også. Men tiden går fort dersom talene er artige og fine, maten smaker nydelig og man har hyggelige mennesker til bords.

Med tanke på at brudeparet har vært oppe tidlig (frisørtime, bekledning, sminking osv) så forlater gjerne brudeparet festen etter at kaker er spist og dansen er i gang; kanskje rundt 1-2 om natten. Og en god skikk er at gjestene venter til brudeparet har reist. (Men eldre og familier med små barn føler av og til for å forlate festen tidligere).

Har brudeparet gjort "jobben" sin med bordplasseringen, så havner du nok ved siden av mennesker du har felles interesser med og som er lette å snakke med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...