Gå til innhold

Hva lærer barn av å ha søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser på en annen tråd her inne utsagnet om at "barn lærer mye av å ha søsken". Det er også noe jeg til stadighet hører fra andre, sikkert fordi de som sier det har flere barn, mens vi har ett.

Jeg har prøvd å tenke meg godt om for å finne ut hva min datters venninner, kusiner og fettere lærer, som hun ikke lærer, men klarer jammen meg ikke å komme på noe særlig. Bortsett fra å skrike høyest for å få foreldrenes oppmerksomhet da...

Anonymkode: d4e84...03c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Tenker de lærer akkurat det samme som i barnehagen...

Skrevet

De lærer å dele, å samarbeide, at deres behov/ønsker ikke alltid er det viktigste for foreldrene. De lærer å krangle og forhandle. I motsetning til venner så vet man at dette forholdet skal bestå for ‘alltid’. 

Det er som regel det forholdet du har lengst. Man får felles minner fra barndommen og noen å dele disse minnene med. 

Anonymkode: bf160...206

• Liker 30
Gjest GoldenLioness
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lærer å dele, å samarbeide, at deres behov/ønsker ikke alltid er det viktigste for foreldrene. De lærer å krangle og forhandle. I motsetning til venner så vet man at dette forholdet skal bestå for ‘alltid’. 

Det er som regel det forholdet du har lengst. Man får felles minner fra barndommen og noen å dele disse minnene med. 

Ganske likt barnehagen. Om du får et godt forhold er 50/50.

Mange jeg kjenner har knapt kontakt med søsknene sine.

Skrevet
50 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Tenker de lærer akkurat det samme som i barnehagen...

Nei det vil jeg ikke si. Du deler ikke foreldrene dine med andre enn nettop søsken, og kampen om foreldres gunst og hierarkiet innad i en familie er unikt for familier med flere barn. Enebarn slipper å konkurrere med noen andre om det viktigste i livet for små barn, nemlig mamma og pappa, hjemmet og alle godene som finnes der. Det kan nok gjøre mange av dem litt dårligere rustet for den store verden.

• Liker 18
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lærer å dele, å samarbeide, at deres behov/ønsker ikke alltid er det viktigste for foreldrene. De lærer å krangle og forhandle.

Men enebarn lærer også å dele, samarbeide, krangle og forhandle når de går i barnehagen, leker med venner etc. De må også samarbeide med foreldrene, og forhandle om regler etc. At deres behov ikke alltid settes først av foreldre, lærer de jo så sant foreldrene har et eget liv, ikke bare lever barnets liv.

Sikkert koselig å ha søsken, det benekter jeg ikke, men stusser over hva man mener barn LÆRER av å ha søsken.

• Liker 6
Skrevet

Forskjell på søsken og enebarn som kommer til syne i bhg; Enebarn er ikke vant til å vente og er vant til å få viljen sin. 

Søsken er ofte litt mer åpne for andres meninger og er vant til at andre kommer før noen ganger. 

Hilsen bhglærer 

• Liker 15
Skrevet (endret)

At de ikke er verdens navle og at de selv fra sine nærmeste omsorgspersoner ikke alltid er pri én.

Endret av Perle
  • Liker 16
Gjest GoldenLioness
Skrevet
2 minutter siden, palamina skrev:

Nei det vil jeg ikke si. Du deler ikke foreldrene dine med andre enn nettop søsken, og kampen om foreldres gunst og hierarkiet innad i en familie er unikt for familier med flere barn. Enebarn slipper å konkurrere med noen andre om det viktigste i livet for små barn, nemlig mamma og pappa, hjemmet og alle godene som finnes der. Det kan nok gjøre mange av dem litt dårligere rustet for den store verden.

Hva har å kjempe om foreldrenes gunst noe som helst med hvor rustet de er for verden??

Hva har det med hvordan de takler barnehage, skole, venner, arbeidslivet etc?

Skrevet
2 minutter siden, atropos skrev:

Forskjell på søsken og enebarn som kommer til syne i bhg; Enebarn er ikke vant til å vente og er vant til å få viljen sin. 

Søsken er ofte litt mer åpne for andres meninger og er vant til at andre kommer før noen ganger. 

Hilsen bhglærer 

Jeg har jobbet i barnehage i mange år, og må si meg uenig i dette. Det finnes enebarn som er kjempeflinke til å dele og ikke trenger å få viljen sin, og det finnes barn med søsken som ikke greier å dele og som tvinger fram viljen sin. Barn er forskjellige, uavhengig av om de har søsken eller ikke.

Anonymkode: 1d610...f26

• Liker 19
Gjest GoldenLioness
Skrevet
1 minutt siden, atropos skrev:

Hilsen bhglærer 

Mange barn med søsken i vår barnehage og de er definitivt ikke mer «delete» vedrørende leker etc enn andre gitt.

Sett nok av ganger sønnen min har fått revet leker ut av hendene av en med søsken. Min gjør faktisk ikke det. Han prøver å holde igjen en leke noen prøver å ta fra han, men han går ikke bort og bare tar en leke fra en annen.

Om noen faller så faller han med dem, han gir dem klem og kos, deler maten sin og har aldri dyttet eller slått en annen. Har vitnet at en unge bet en annen i ansiktet og en annen som dytter en annen hardt i bakken. Alle har søsken...

Skrevet
2 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Hva har å kjempe om foreldrenes gunst noe som helst med hvor rustet de er for verden??

Hva har det med hvordan de takler barnehage, skole, venner, arbeidslivet etc?

Hvor skal man begynne.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, atropos skrev:

Hilsen bhglærer 

De fleste barn begynner i barnehage når de er ca ett år gamle, og du mener de ettåringene som har søsken er mer åpne for andres meninger? Synes det er litt skremmende at en barnehagelærer tydeligvis har fordommer mot enebarn, for forskning viser jo at det er minimal forskjell på enebarn og barn som har søsken. Eneste signifikante forskjell er at enebarn har litt høyere IQ.

• Liker 6
Skrevet

Dårlig selvtillit, man blir ikke likt eller respektert og man må alltid føye seg etter urettferdige regler. Å ha søsken ødela mye av barndommen min og jeg har ikke kontakt med dem idag

Anonymkode: 16bc9...af8

• Liker 4
Gjest GoldenLioness
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i barnehage i mange år, og må si meg uenig i dette. Det finnes enebarn som er kjempeflinke til å dele og ikke trenger å få viljen sin, og det finnes barn med søsken som ikke greier å dele og som tvinger fram viljen sin. Barn er forskjellige, uavhengig av om de har søsken eller ikke.

Anonymkode: 1d610...f26

Nettopp.

Det er personlighet, ikke om man har søsken eller ei.

Gjest GoldenLioness
Skrevet
Akkurat nå, palamina skrev:

Hvor skal man begynne.

Jeg venter..,

Skrevet

Jeg er 12 år eldre enn søsteren min, kan vel egentlig ikke si jeg har lært stort av å ha et søsken. Hatet å være enebarn da, var kjempekjedelig og var alltid dødelig misunnelig på alle som hadde søsken.

Anonymkode: 9239c...64d

Skrevet

De to yngste mine har vært tidligere på å snakke og slutte med bleie, raskere til å drikke av kopp osv osv osv enn eldste var.

Noe er trolig tilfeldig, men de små ser veldig opp til de større søsknene sine i førskole-alder hvertfall (har ikke erfaring med flere skolebarn ennå) og strekker seg etter å være like flinke til alt. 

Mellomste kjempet for å lære å skrive navnet sitt noen uker etter eldste knakk koden. De er konkurransedrevne og jeg tror den eldste vinner endel på å ha hatt foreldrene for seg selv, men de yngre vinner på en brattere læringskurve.

Sånn latterlig forenklet. Og ja, mye kan læres i barnehagen, men de har ikke eldre barnehagebarn som heier dem frem til å tisse på do før frokost, til å sykle på tunet fordi broren kan det.. Men, det er jo snakk om å lære litt før normen, ikke noe viktig i det lange løp. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, palamina skrev:

Hvor skal man begynne.

Med å svare??

Skrevet
12 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Ganske likt barnehagen. Om du får et godt forhold er 50/50.

Mange jeg kjenner har knapt kontakt med søsknene sine.

Nei det er ikke det samme som barnehage i det hele tatt. 50/50 om man får et godt forhold? Mener du 50% av søsken ikke har et godt forhold?

kan telle på en hånd folk jeg vet om som har et dårlig forhold til søsken. Det er virkelig ikke gjengs...

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...