Gå til innhold

Reise bort i flere mnd i forbindelse med fødsel?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

En bekjent skal føde om noen mnd, og har da bestemt seg for å reise hjem til foreldrene sine. Det eldste barnet på 3 år skal være hjemme hos faren. Moren skal være borte i til sammen 4 mnd, hun vil hvile ordentlig ut etter fødselen før hun reiser hjem.

I løpet av de 4 mnd skal treåringen og faren komme på besøk en gang etter fødselen.

Synes dette høres ut som en vond situasjonen for treåringen, først skal mamma være borte så lenge, og da hun kommer hjem er det med en liten baby.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Ego, ego og litt mer ego kaller jeg slike mødre. En bør ikke skaffe flere barn, om en ikke kan ta vare på de en allerede har.

3 åringen blir satt i en situasjon der h*n kan risikere å bli kjempe sjalu, fordi stakkars mammen må jo få hvile. Unnskyld meg, men jeg blir provosert av slikt.

Gjest LoisLane
Skrevet

Min første tanke er at dette ikke er rettferdig mot den kommende storebroren. Fire måneder er veldig lang tid for en treåring!

Det er viktig at det nye familiemedlemmet integreres i familien og blir en naturlig del av livet til familien så fort som mulig.

Det er selvfølgelig viktig at en nybakt mor får hvile ut, men kan ikke det la seg ordne på andre måter enn å forsvinne fysisk i fire måneder? En uke borte hadde gjort veldig mye for meg, men vi er jo forskjellige. En annen ting er at jeg hadde savnet treåringe min voldsomt...

Skrevet

Er det prinsesse Martha du sikter til? Det er vel slik de skal gjøre det.

Det er vel opp til den familien hvordan de har tenkt å gjøre det rundt fødsel og slik, og de har sikkert en god grunn til å gjøre det på denne måten. Jeg er sikker på det store barnet har det fint hos sin far.

Hvor langt unna skal denne personen føde egentlig, siden resten av familien bare kan komme en gang på besøk? Er det i et annet land? Kanskje hun ikke stoler på leger og sykehus der hun er?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med faren da?? Har ikke han lyst til å være sammen med sin nyfødte?? Dårlig gjort også overfor treåringen, som sikkert synes det er stas at h*n skal bli Storebror/-søster.... Dette kunne jeg aldri gjort mot min mann eller barn!

Gjest Litjmæ
Skrevet

Det er selvfølgelig opp til dem, men jeg må innrømme at jeg synes det høres veldig merkelig ut...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ikke prinsessen det er siktet til nei ;)

I utgangspunktet var planen at mormor skulle komme på besøk i forbindelse med fødselen, men den gravide er redd at det kommer til å bli veldig slitsomt med to barn, og ønsker mest mulig ro og avlastning. Det virker ikke som om det koster henne noe å reise fra eldstemann, hun sier at hun ikke orker noe stress i forbindelse med fødselen.

Treåringen har for øvrig full plass i barnehage, og mannen kan jobbe hjemmefra, og er veldig flink til å avlaste henne - det burde jo ikke bli så altfor slitsomt.

Skrevet
Er det prinsesse Martha du sikter til? Det er vel slik de skal gjøre det.  

Samme tenkte jeg. :wink:

I mange land er dette ganske vanlig. Mange norske kvinner som egentlig bor i utlandet kommer hjem for å føde, ikke alltid søsken blir med da. Også kvinner i grisgrendte strøk, deriblant Svalbard og deler av Finnamrk flytter hjemmefra i god tid før fødselen, for å være sikre at de kommer seg på sykehus. Mannen kommer etter når han får beskjed, men det kan ta mange mange timer, i tillegg til at man sjelden tar med søsken til en fødsel. Mor og far kommer hjem etter barsel.

Er mao mange søsken i Norge som ikke ser mor på en god stund rundt fødselen. De klarer seg nok.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor velger hun å få en til?Stakkars treåring. Håper mor-mor eller noen annen i fam kan vokne og si ifra til henne. Man reiser ikke fra en treåring i 4 mnd

Skrevet
Hvorfor velger hun å få en til?Stakkars treåring. Håper mor-mor eller noen annen i fam kan vokne og si ifra til henne. Man reiser ikke fra en treåring i 4 mnd

Hva synes du om sjøfolk og off-shorearbeidere?

Skrevet

Folk som jobber feks på olje platform er jo ikke borte i 4 mnd! 3 uker på og 4 uker av... men 4 MND er jo mye lengere.. Høres ikke ut som moren er i stand til å ha 2 unger,MEN folk er jo forskjellige da..

Skrevet

Synes folk er snerpete, jeg.

Hva med de som har en pappa eller mamma i diplomatiet som blir sendt til land der man ikke kan være med?

Bør ikke slike få barn, fordi de er borte fra barna sine i noen måneder av gangen for en korter periode av livet?

Hva med de som har mamma på sykehus langt unna i lengre tid, eller en pappa som er død/borte?

At et barn ikke ser en av foreldrene sine på noen måneder er ikke optimalt, men det går nok HELT bra!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tilhører en av gruppen du nevner. Det er vel få arb.takere som har mere tid med ungene enn de.

trådstarter nevner 4 mnd,men offshorearb har 14 dager på og fire fri.

Sjøfolk,ja enda er kvinner i mindretall da. har seilet med kvinner,men der er barna store. de er borte halve året,men også hjemme halve året. Noen går 14 dager på og 14 fri. Noen går 4/4 og noen 6/6.

Du skal lete lenge før du finner noen som går to mnd ute,med småbarn hjemme og som er kvinner.

Noen har prøvd uker,men fant ut at det ble for lenge.

Det er mange andre yrker som er borte også,like lenge som en offshorearb,kansje noen lengre også. Bare noe tull at oljearb er så lenge borte.Og det går fint an å praktisere det selv med småbarn.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes det beg å dras vel langt ut nå...Settingen var en mor som skulle føde og velger å stikke fra heimen og en treåring før fødsel.

Så drar man inn diplomater og offshorearbeidere. man føder da f meg ikke på jobb.

Hold dere til saken. Settingen var spesiell. Det er svar på dette man etterspør.

saken gjelder ikke om mor eller far er i kongo og ikke kan ha barna med seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Samme tenkte jeg. :wink:

I mange land er dette ganske vanlig. Mange norske kvinner som egentlig bor i utlandet kommer hjem for å føde, ikke alltid søsken blir med da. Også kvinner i grisgrendte strøk, deriblant Svalbard og deler av Finnamrk flytter hjemmefra i god tid før fødselen, for å være sikre at de kommer seg på sykehus. Mannen kommer etter når han får beskjed, men det kan ta mange mange timer, i tillegg til at man sjelden tar med søsken til en fødsel. Mor og far kommer hjem etter barsel.

Er mao mange søsken i Norge som ikke ser mor på en god stund rundt fødselen. De klarer seg nok.

hallo...i grisgrendte strøk? ja,men hvor lang tid er det snakk om her. Dette blir for dumt. Er da forskjell på 4 mnd og døgn.

Er det noe du har hørt om grisgrendte strøk eller vet du hvordan det er?

Vel er det kansje langt til sykehus fra vidda,men vi snakker ikke om uker.

Gjest Anonymous
Skrevet
Synes folk er snerpete, jeg.

Hva med de som har en pappa eller mamma i diplomatiet som blir sendt til land der man ikke kan være med?

Bør ikke slike få barn, fordi de er borte fra barna sine i noen måneder av gangen for en korter periode av livet?

Hva med de som har mamma på sykehus langt unna i lengre tid, eller en pappa som er død/borte?

At et barn ikke ser en av foreldrene sine på noen måneder er ikke optimalt, men det går nok HELT bra!

Ja det er vel normalt at mamma drar på sykehus og øder med en far som er død?

realistisk setting du :hoho:

Skrevet
Synes det beg å dras vel langt ut nå...Settingen var en mor som skulle føde og velger å stikke fra heimen og en treåring før fødsel.

Så drar man inn diplomater og offshorearbeidere. man føder da f meg ikke på jobb.

Hold dere til saken. Settingen var spesiell. Det er svar på dette man etterspør.

saken gjelder ikke om mor eller far  er i kongo og ikke kan ha barna med seg.

Problemstillingen her var hvorvidt mor var en dårlig foreldrer fordi 3-åringen ikke fikk sett henne på 4 mnd.

Det mener jeg hun ikke er, da det er ganske mange som har det slik.

Gjest Anonymous
Skrevet

Grisgrendte strøk... javel- bor i Finnmark og har aldri hørt om noen med normalt svangerskap og som er fleregangsfødende som må være borte fra hjemmet i mer enn en eller maks to uker.

Måtte som førstegangsfødende vente i byen med sykehuset i 3 uker før barnet ble født. Da jeg fikk nummer to, så var jeg hjemme til riene startet og det er 13 mil til nærmeste fødestue. Halvannen time i ambulansen - gikk helt greit.

Så ikke trekk inn grisgrendte strøk som forsvar for en sånn egotrip!! Høres merkelig ut å være fire måneder borte fra en tre-åring i forbindelse med en fødsel, hvis det er slikt at det er et helt normalt svangerskap.

Skrevet

Ja det er vel normalt at mamma drar på sykehus og øder med en far som er død?

realistisk setting du :hoho:

Det forekommer at far dør under svangerskapet, og det er ikke så morsomt som det ser ut til at du synes.

Forøvrig var det ikke det jeg mente, men at noen barn rett og slett vokser opp uten umiddelbarn nærhet til sine foreldre, uten at de bør overtas av barnevernet av den grunn.

Skrevet
Grisgrendte strøk... javel- bor i Finnmark og har aldri hørt om noen med normalt svangerskap og som er fleregangsfødende som må være borte fra hjemmet i mer enn en eller maks to uker.

.

Min svigerinne fødte nylig i Finnmark. Hun måtte dra 3 uker før termin, og kom nå hjem, ca 4 uker etter hun dro. Storesøster på 3 har ikke sett henne i denne perioden.

Så JO de finnes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...