AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 Hei. Har dere der ute noen smarte sparetips for å spare mer penger? Anonymkode: 00237...1c4
EvaLena Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 Hvis du bruker DnB så kan du spare med «morsom sparing». Hver gang du betaler en regning eller betaler med kort så trekkes ett visst beløp rett til sparekonto. Jeg har satt den på 50 kroner hver gang og de pengene bare blir stående.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 Åh, smart! Men jeg har ikke dnb... lurer foresten også på hvor mye dere bruker sånn ca på mat i månen til 2 personer, jeg føler jeg bruker sykt mye penger på mat... Anonymkode: 00237...1c4
Hanne67 Skrevet 29. januar 2018 #4 Skrevet 29. januar 2018 (endret) Du sparer penger ved å ikke bruke opp alt du tjener pr. mnd. Restbeløpet overfører du til sparekonto. Vi bruker ca 3000 pr. mnd på mat. Da kjøper vi helt vanlig mat og husholdningsartikler. Sjekker også 50%-diskene, og fryser ned det som kan fryses. Kaster sjelden mat, for man må smake på maten før man finner ut om det ikke kan spises. Det meste holder seg langt over holdbarhetsdatoen, og en mulighet er å fryse det ned. Endret 29. januar 2018 av Hanne67 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #5 Skrevet 29. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Åh, smart! Men jeg har ikke dnb... Anonymkode: 00237...1c4 Like greit, de har elendig rente. Anonymkode: e757d...5bb
asterix Skrevet 29. januar 2018 #6 Skrevet 29. januar 2018 Kjøp kun det du absolutt behøver og kjøp de tingene du behøver så billig som mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #7 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Hanne67 skrev: Du sparer penger ved å ikke bruke opp alt du tjener pr. mnd. Restbeløpet overfører du til sparekonto. Vi bruker ca 3000 pr. mnd på mat. Da kjøper vi helt vanlig mat og husholdningsartikler. Sjekker også 50%-diskene, og fryser ned det som kan fryses. Kaster sjelden mat, for man må smake på maten før man finner ut om det ikke kan spises. Det meste holder seg langt over holdbarhetsdatoen, og en mulighet er å fryse det ned. Hehe ja skjønner jo at jeg sparer penger ved å ikke bruke alt. Men det går jo en del penger til vanlige reininger, som boplass, bil, strøm, tv internett osv. Men utenom det så leter jeg etter gode sparetips😁 Anonymkode: 00237...1c4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #8 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Har dere der ute noen smarte sparetips for å spare mer penger? Anonymkode: 00237...1c4 Kvitt deg med bilen (50.000-100.000 tusen i året) Kvitt deg med hytta (50.000-100.000 tusen i året) Kjøp mindre mindre ting du egentlig ikke trenger (titusener i året) Reforhandle renten på boliglånet (opp til 10.000 i året) Sjekk om du kan spare noe på forsikringer (opp til 5.000 i året) Kast mindre mat (5-10.000 i året) Se om det er noe å spare på å bytte strømleverandør (hold deg unna de med lokkepriser) (noen hundrelapper i året) Anonymkode: f2761...eba 1
Knirke Skrevet 29. januar 2018 #9 Skrevet 29. januar 2018 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Kvitt deg med bilen (50.000-100.000 tusen i året) Kvitt deg med hytta (50.000-100.000 tusen i året) Kjøp mindre mindre ting du egentlig ikke trenger (titusener i året) Reforhandle renten på boliglånet (opp til 10.000 i året) Sjekk om du kan spare noe på forsikringer (opp til 5.000 i året) Kast mindre mat (5-10.000 i året) Se om det er noe å spare på å bytte strømleverandør (hold deg unna de med lokkepriser) (noen hundrelapper i året) Anonymkode: f2761...eba Nå vet vi jo ikke akkurat så mye om TS, da... Hvis hun er så velstående at hun har råd til hytte så hadde hun vel neppe spurt om sparetips på KG?. Bolig og bil er det heller ikke alle som har, og hvis man ikke har bil og bolig har man følgelig heller ikke allverdens utgifter til forsikringer. Hvis man leier kan man som regel ikke velge strømleverandør. TS, du burde kanskje vurdere å utdype problemstillingen litt mer? Endret 29. januar 2018 av Knirke
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #10 Skrevet 29. januar 2018 Det er mange banker som har slik småsparing som er nevnt fra DnB. Leste ett tips for å redusere bruken: Overfør penger vekk fra brukskontoen til sparekonto slik at det er maks 2000,- på brukskontoen. Kjenner det ligger langt inne å overføre tilbake. Har kun 200 kr på kontoen nå, men noen tusen på sparekontoen. Det kommer penger om noen dager, fram til da lever vi på det som er i huset Det gjør liksom ikke noe om man mangler melk en dag eller 3. Ett annet: Loggfør alt du bruker penger på. Lag deg ett skjema (har excel-skjema selv). Da får du oversikten over forbruket, og kan lettere justere deretter. Sjekk hva forsikringene dine koster, og hva du kan få andre steder. Har du boliglån? Gjør det samme, shopp etter bedre rente. Det er ingen grunn til å være lojal mot de store selskapene! Bruk https://www.penger.no/ for å sammenlikne. Anonymkode: c5611...548 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #11 Skrevet 29. januar 2018 Noe av det greieste å spare penger på er vel mat. Det betyr ikke at en skal leve på nudler eller aldri spise sjokolade, men med litt planlegging kan man få til gode måltider for en billig penge. Lag ukesmeny hver søndag basert på ukens tilbud, hva du har i kjøleskapet/frys og hvilke middager som passer "godt" sammen for å få brukt opp matvarer. Jeg trenger f.eks. ikke en hel squash til middag, så da må jeg innen relativt kort tid ha to middager med squash. Regn ut hvor mye hver middag koster (ut fra hva varene koster fullpris). Da kan du etter en stund enkelt "kombinere" ukesmenyer hvor du har både billige og litt dyrere middag. Er ikke noe i veien med blåskjell en fredag dersom en spiste en god omelett til middag på tirsdagen. Husk også at det er ikke noe behov for å spise kjøtt til hver måltid - kjøtt er dyrt. Spis i alle fall en eller to middager per uke uten kjøtt. Jeg spiser f.eks. alltid en suppe hver uke med godt brød til, eller f.eks. stekt ris. I tacoen kan jeg bruke røde linser istedenfor kjøttdeig. Kjøp isbitformer i silikon med lokk, og bruk dem til å fryse ned visse rester eller ting som er på tilbud. Da har du f.eks. kremfløte i fryst form i frysen som du kan bruke i suppen, eller fryst rømme som du kan bruke i vaffelrøren. Du kan også fryse ned urter med litt olje, eller fryse ned hvitvin (blir litt "slush", men fungerer helt fint i mat). Anonymkode: a8618...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #12 Skrevet 29. januar 2018 Jeg er ikke flink til å spare, og tjener ikke så mye heller. Men jeg gjør noen ting som alle er nevnt, og som faktisk blir en del. Jeg trekker 500 fast i sparing, fordelt på to sparekontoer, pr mnd. Jeg har separat regningskonto og lønnskonto og overfører aldr mer enn akkurat til lønns/brukskontoen. jeg har morsom spar, men bare rundet opp til nærmeste tier, det blir litt det og. Dagen før lønning overfører jeg alt resterende fra lønnskonto til den ene sparekontoen. Anonymkode: 2fb6e...ad8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #13 Skrevet 29. januar 2018 58 minutter siden, Knirke skrev: Nå vet vi jo ikke akkurat så mye om TS, da... Hvis hun er så velstående at hun har råd til hytte så hadde hun vel neppe spurt om sparetips på KG?. Bolig og bil er det heller ikke alle som har, og hvis man ikke har bil og bolig har man følgelig heller ikke allverdens utgifter til forsikringer. Hvis man leier kan man som regel ikke velge strømleverandør. TS, du burde kanskje vurdere å utdype problemstillingen litt mer? TS her. Vi leiger en leilighet, har også bil som jeg ikke kan kvitte meg med for øyeblikket pga jobb ett stykke unna der jeg bor. Men er på utikk etter jobb nærmere. Og da blir de jo mindre penger som går til bensin og bom i måneden. Har vanlige utgifter som forsikring, strøm, tv, mobil, internett, bomregninger (ikke hver måned ca 3 hver.) og mat. Har gått over til et billig mobil abonomang, relativt billig tv og internetts pakke (altså pakkepris på disse to.) er på jakt etter sparetips pga jeg sparer til å få lån til å kjøpe bolig. Sparer også på BSU. Så er det jo alltid greit å ha litt penger oppspart hvis vi pludselig må kjøpe ny vaskemaskin eller lignende. Anonymkode: 00237...1c4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #14 Skrevet 29. januar 2018 Det har vært veldig mange sånne tråder tidligere, så du kan søke etter dem også. Anonymkode: 0c3f1...819 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #17 Skrevet 29. januar 2018 Lag handlelister for ting du trenger sånn innen de neste mnd eller året, og følg med etter salg. Meld deg på nyhetsbrev og bruk prisjakt-appen så du får vasler i tide, der er det ofte veldig mye å spare hvis man planlegger godt og kun kjøper det man planla. Forbruksvarer som hudpleie, munnskyll, bind, sminke, vitaminer, vaskemiddel osv. kan fint kjøpes for et år i slengen når du finner et godt tilbud, jeg sparer rundt 40% i snitt på dette. Installer chrome-utvidelsene til trumf og kickback, da får du opp varsler i butikker som gir kickback. På toppen av dette kan du bruke et kredittkort som gir rabatt på netthandel, og få f.eks. 7% fra trumf + 4% fra kredittkort på toppen av et butikksalg. Bruk bonuskort og tilbudsapper når du handler mat og planlegg litt utifra kuponger og ukestilbud, minst 10% besparelse på mat selv om du er dårlig på å planlegge. Anonymkode: 1bbc2...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #18 Skrevet 29. januar 2018 Hvis du har tid: Andelsgård eller dyrk mat selv. Google dumpster-diving. Det er to gode mat-sparetips Anonymkode: b6b67...dd2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #19 Skrevet 29. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lag handlelister for ting du trenger sånn innen de neste mnd eller året, og følg med etter salg. Meld deg på nyhetsbrev og bruk prisjakt-appen så du får vasler i tide, der er det ofte veldig mye å spare hvis man planlegger godt og kun kjøper det man planla. Forbruksvarer som hudpleie, munnskyll, bind, sminke, vitaminer, vaskemiddel osv. kan fint kjøpes for et år i slengen når du finner et godt tilbud, jeg sparer rundt 40% i snitt på dette. Installer chrome-utvidelsene til trumf og kickback, da får du opp varsler i butikker som gir kickback. På toppen av dette kan du bruke et kredittkort som gir rabatt på netthandel, og få f.eks. 7% fra trumf + 4% fra kredittkort på toppen av et butikksalg. Bruk bonuskort og tilbudsapper når du handler mat og planlegg litt utifra kuponger og ukestilbud, minst 10% besparelse på mat selv om du er dårlig på å planlegge. Anonymkode: 1bbc2...f6c Kan du opplyse om et eller flere kort som gir 7% fra trumf + 4% fra kredittkort på toppen av et butikksalg.? Anonymkode: a2dba...19c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #20 Skrevet 30. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du opplyse om et eller flere kort som gir 7% fra trumf + 4% fra kredittkort på toppen av et butikksalg.? Anonymkode: a2dba...19c Jeg mener ViaTrumf gir poeng (cashback) på vanlig nedsatte varer, men ikke tilbudskoder. Du bruker ikke noe kort, men klikker deg gjennom en nettportal for Trumf-medlemmer slik at nettbutikken kan spore at du er medlem. Hvis du bruker Komplett Mastercard og sparer bonus over et par år, til du trenger ny tv, pc, mobil, etc. istedet for å ta ut bonusen fortløpende gir de 4% bonus på netthandel. Husker ikke hva maksgrensen er, men tror jeg ligger på poeng tilsvarende rundt 2500 kr i per år når jeg bruker kortet til all handel, så det blir jo litt. Anonymkode: 1bbc2...f6c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå