Gå til innhold

Hvordan kan jeg vite at kyllingfileten er gjennomstekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvordan jeg kan vite at kyllingfileten er gjennomstekt? Til nå så har jeg prøvd å dele den i to for å se i midten når jeg tror den er gjennomstekt og ser fin ut på utsiden, men da er den fortsatt litt rosa inni, så da har det endt med at jeg alltid må steke kyllingfileten så lenge at den blir overstekt på utsiden....

Har noen tips til hvordan jeg bør steke kylllingfilet så den blir gjennomstekt uten å bli for brun og stekt på utsiden?

Jeg steker i stekepanne og har styrke fra 1-10 og pleier å steke på 8 og 7, da tar det 6-8 minutter eller kanskje mer. Har ikke turt å sette varmen lavere for da har jeg fått rødt inni før! Hva gjør jeg galt?
Har til og med prøvd å steke fileten i terninger for at den skal bli gjennomstekt raskere så den slipper å bli like brun og stek på utsiden men får samme resultat.
Eller skal ferdige kyllingfileter være skikkelig brune? :klo:
Vil oppnå et resultat som på spisesteder at kjøttet er mykt og lyst uten å være rått , og ikke tørt, kompakt og veldig mørkt nesten brent.

Anonymkode: d91ae...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stek den i varmeovnen 15 minutter.

Eller sett den på svak varme i stekepanna på slutten av steketiden. Du kan også dele den i to så får du to tynne fileter. 

Anonymkode: dd72c...2b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å steke den i ovn jeg. Tar litt lenger tid, men man får saftig filet uten at den blir svidd og ekkel. Hater kylling som er stekt i panne. 

Ha den i en ildfast form, stek i ovnen på ca 200 i 30-40 min 

Anonymkode: 96778...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stek den i varmeovnen 15 minutter.

Eller sett den på svak varme i stekepanna på slutten av steketiden. Du kan også dele den i to så får du to tynne fileter. 

Anonymkode: dd72c...2b4

Varmeovn i 15 minutter gir aldri gjennomstekt kylling her. Her må den stå i minst 30 min 

Anonymkode: 96778...deb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe ekspert altså, men jeg pleier å skru ned litt på varmen og sette på lokk på stekepannen et par minutter på slutten.

Anonymkode: 23d1b...f97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruner filetene i steikepanna først, så legger jeg dem over i ildfast form og setter i steikeovnen på 180 grader mens jeg koker ris, lager saus osv. Hvis jeg er i tvil om de er gjennomstekte (hvis de f.eks fremdeles var litt frosne da jeg steikte dem) deler jeg en for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åjaaaa, skal de i ovnen ja! Men hvor lenge da? Her sies det jo alt fra 15-40 minutter. Følge med til de er gyldne utenpå bare?
Bør jeg marinere kyllingen før eller etter?  Skal brukes i tandoori rett så jeg må uansett dele/rive de opp og blande med saus før servering

Anonymkode: d91ae...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten bankes den godt ut, og stekes i panne. Da er det legg å kjenne om de er gjennomstekte, du kjenner det på motstanden i kjøttet når du trykker lett på den. 

Om jeg vil ha vanlig tykkelse på filetene steker jeg de først på høy varme i stekepanna, og setter de så rett inn i ovnen. Bruker alltid steketermometer, men vil anslå 15 minutter på 180 grader for vanlig størrelse. 

Dersom du uansett skal bruke det i tandoori ville jeg kuttet opp kyllingen først, så marinert i 2-3 timer, for så å steke i ovn. 

Skjer aldri i filetene før de har vilt 2-3 minutter, da mister de mye saft. 

Anonymkode: cf538...a36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å brune i panne og ettersteke i ovn ved feks 180 grader.

Skaff deg i tillegg en prøvenål, slik som man bruker til kakebaking, og stikk gjennom kyllingen når du regner med den er stekt. Hvis kjøttsaften som siver ut er klar, et fileten gjennomstekt. Er den rosa, må du steke litt til.

Anonymkode: c8064...7eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner på de mens du steker de. Rugger litt på de med stekespaden. Er de myke har de en geleaktig og ustekt kjerne. Ruller de bare rundt og er harde. Er de ferdig.

Anonymkode: 72bd3...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ovn på høy varme, 7, og stek i to min under lokk.

snu fileten og sett ned varme på lav, 2. Under lokk.

ta pannen vekk fra platen og la kyllingfileten hvile o 10 min

perfekt resultat!! 

Gjelder kun en filet ad gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å pakke inn i aluminiumsfolie om du steker i ovn - da fordamper ikke kjøttsaften, og kjøttet blir mye saftigere.

Steker på 200 i 20-25 minutter alt etter størrelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du steker på panne: lavere varme, lengre tid. 

Om du baker i ovnen: Bruk steketermometer. Seriøst, det er så utrolig enkelt å gjøre det på den måten. Et digitalt termometer koster en slikk og ingenting på type jula og clasen. 

Anonymkode: 56f05...5e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg steker de noen minutter på begge sider og poker de litt for å se hvor faste de er. Jo fastere, jo mer stekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekethermomteter!

"Thermapen" e.l. er kjempepraktiske for å sjekke ting som stekes i panne etc, og om du har flere av ulik størrelse i ovnen.

Kyllingfileter varierer mye i størrelse, og steketiden deretter.

kjernetemperatur på 60-65, noen anbefaler helt opp i 68-70

Uansett er det smart som mange foreslår: Start i panne, fortsett i stekeovn. Gjerne lav temepartur og lang tid, eks ca 120 grader

Anonymkode: 6be80...301

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å gjøre det slik : Brun fileten på begge sider i panne. 

Stekes i ovn på 120 grader til 63 kjernetemperatur, garantert supersaftig... (la den hvile 5min, så holder den bedre på juicen) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...