AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 Som trådtittelen spør om: nytter det egentlig å møte opp med en åpen søknad, selvølgelig skreddersydd til nettopp denne jobben og en CV? Dette gjelder for "vanlige" jobber, Kiwi, Circle K, osv. Om jeg sjekker f. eks Kiwi på nett har de ingen ledige stillinger her jeg bor, og da... trenger de vel ingen? Hva er deres erfaringer? (Forøvrig er jeg drittlei ordet "erfaring") Anonymkode: 0dcfc...c34
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 Jeg har troppet opp uten både søknad og CV to ganger (vel, den andre gangen hadde jeg med CV), og fikk jobb begge gangene. Men det skal sies at det nok ikke er normalen, og jeg hadde høyere utdanning, så det var ikke på Kiwi etc (der ville jeg neppe fått jobb...). Anonymkode: 65f7b...dea
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 Det nytter for meg, men jeg har sjarm og slangetunge. Anonymkode: 15e4b...bf3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #4 Skrevet 29. januar 2018 Jeg sendte åpne søknader i posten da noen av bedriftene var langt unna. Fikk napp hos en som var i ett annet fylke. Anonymkode: 4482a...32e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #5 Skrevet 29. januar 2018 Om du er pen og sjarmerende, ja. Ellers, nja Anonymkode: 15d69...993
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #6 Skrevet 29. januar 2018 På jobber med mange ansatte med høy utskifting slik som matbutikker ol. tror jeg absolutt det er nyttig! (Kanskje mest for deltidsansatte/studenter, men likevel..) Om de snart skal ansette og en god kandidat dukker opp gjør det lete jobben mye lettere for dem. Slik fikk jeg mine deltidsjobber i studietiden. Jeg har en helt annen type jobb (relativt få ansatte på kontor) og har opplevd et par ganger at noen stikker innom med CV, men denne har bare blitt kastet/rotet bort/glemt i arkivet. Når vi skal ansette 6mnd senere er denne CVen helt glemt. Så hos oss er det ingen suksess. Anonymkode: ab167...7b6
Gjest ti10 Skrevet 29. januar 2018 #7 Skrevet 29. januar 2018 Hvis du er velstelt og høflig, er det en god idé. Gå rundt på dagtid når sjefen er på jobb. Gjerne tidlig, midt på dagen er de ofte opptatte. Det er enklere å danne seg et inntrykk av en person når du har møtt vedkommende enn når du leser en haug med søknader. Og når travle butikksjefer trenger en ansatt raskt, hva tror du de har mest lyst til: Få dette kjapt unna (ansette den initiativrike og hyggelige søkeren som dukker opp av seg selv) eller bruke mye tid (lese gjennom x antall søknader og kalle y antall inn til intervju)?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #8 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: På jobber med mange ansatte med høy utskifting slik som matbutikker ol. tror jeg absolutt det er nyttig! (Kanskje mest for deltidsansatte/studenter, men likevel..) Om de snart skal ansette og en god kandidat dukker opp gjør det lete jobben mye lettere for dem. Slik fikk jeg mine deltidsjobber i studietiden. Jeg har en helt annen type jobb (relativt få ansatte på kontor) og har opplevd et par ganger at noen stikker innom med CV, men denne har bare blitt kastet/rotet bort/glemt i arkivet. Når vi skal ansette 6mnd senere er denne CVen helt glemt. Så hos oss er det ingen suksess. Anonymkode: ab167...7b6 Det er i utgangspunktet heltid jeg er ute etter, fordi jeg er arbeidsledig Opplevde på en Circle K at det var litt rart når jeg kom med åpen søknad, da de legger ut stillinger på nettet. Så ja, når det gjelder andre avsnitt er jeg redd CV-en havner i søpla, selv om jeg forhåpentligvis ga en godt inntrykk. Anonymkode: 0dcfc...c34
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #9 Skrevet 29. januar 2018 54 minutter siden, ti10 skrev: Hvis du er velstelt og høflig, er det en god idé. Gå rundt på dagtid når sjefen er på jobb. Gjerne tidlig, midt på dagen er de ofte opptatte. Det er enklere å danne seg et inntrykk av en person når du har møtt vedkommende enn når du leser en haug med søknader. Og når travle butikksjefer trenger en ansatt raskt, hva tror du de har mest lyst til: Få dette kjapt unna (ansette den initiativrike og hyggelige søkeren som dukker opp av seg selv) eller bruke mye tid (lese gjennom x antall søknader og kalle y antall inn til intervju)? På høsten hadde jeg heltidsjobb, og søkte kvelds/helgejobber pga lav lønn. Måtte opp nydusjet og med sminke, positiv og blid. Kom ikke busende inn i butikken, men ventet på at en ansatt ble ledig. Litt vanskelig den gangen å få tak i daglig leder, i og med at jeg kom på kvelden. Noen butikksjefer kan vel synes det er greit å ta vare på CV-ene til de som dukker opp, men fra tidligere under med butikkjobbsøking, opplevde jeg at de fleste sjefene foretrakk å få søknader kun når det var lyst ut ledig stilling, også fordi "til og med" butikkjobb nå krever å bestå personlighetstester. Blergh Anonymkode: 0dcfc...c34
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #10 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du er pen og sjarmerende, ja. Ellers, nja Anonymkode: 15d69...993 Jeg er vel ikke direkte stygg, men slår på smilet, og framstår høflig og blid. Har ikke hatt mye suksess så langt. Meeen får vel prøve på nytt. Anonymkode: 0dcfc...c34
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #11 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har troppet opp uten både søknad og CV to ganger (vel, den andre gangen hadde jeg med CV), og fikk jobb begge gangene. Men det skal sies at det nok ikke er normalen, og jeg hadde høyere utdanning, så det var ikke på Kiwi etc (der ville jeg neppe fått jobb...). Anonymkode: 65f7b...dea Nettopp, smalt felt kan gjøre en ettertraktet, mens "alle" kan/vil jobbe i butikk. Anonymkode: 0dcfc...c34
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #12 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det nytter for meg, men jeg har sjarm og slangetunge. Anonymkode: 15e4b...bf3 Da er vi nok forskjellige, du. Men neida, jeg vil da tenke jeg er godt innenfor normalen når det gjelder framtoning og folkeskikk Anonymkode: 0dcfc...c34
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #13 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sendte åpne søknader i posten da noen av bedriftene var langt unna. Fikk napp hos en som var i ett annet fylke. Anonymkode: 4482a...32e Dette kunne også være en idé. Jeg vil helst finne et arbeid innen for en times kjøring med egen bil, men innenfor den radiusen blir det maaange butikker. Likevel er det litt "ubehagelig" i og med at mantraet er at personlig oppmøte er det beste, og da et møte med daglig leder. Men det virka for deg, og det er bra Anonymkode: 0dcfc...c34
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #14 Skrevet 29. januar 2018 TS igjen - vil noen daglige ledere oppfatte personlig oppmøte som "mas"? Det var en daglig leder jeg ga CV til, og han så ikke blid ut for at jeg kom Anonymkode: 0dcfc...c34
mjauritz Skrevet 29. januar 2018 #15 Skrevet 29. januar 2018 I butikken der jeg jobber blir det sett litt på som "mas". Spesielt når ingen stillinger er utlyst. Hvis jeg står alene så pleier jeg å si at jeg kan levere det til sjefen, eller om vedkommende heller vil komme innom klokken X for da er sjefen her. Men sjefen sier selv at hun ikke er noe glad i det. For det første fordi når vi er på jobb så er det som regel noe å gjøre, og å da bli på en måte "dratt" ut av arbeidet for å snakke med noen er til tider veldig irriterende. Selv om det er helt rolig i butikken, så er det som regel ikke helt rolig i nettbutikken, bestillinger, kundemail, osv, som er oppgaver som sjefen gjør når det først er stille. Du må i hvert fall ha en "god grunn" for å virkelig ville jobbe i butikken, for å bare droppe innom for å si akkurat hva som hadde stått på en søknad er ikke nødvendigvis positivt. Det verste jeg vet i slike situasjoner er når det kommer noen innom som har en bunke med CV og generelle søknader i hånda og står der og forventer at jeg skal på en måte intervjue dem på stedet.. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #16 Skrevet 29. januar 2018 42 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er vel ikke direkte stygg, men slår på smilet, og framstår høflig og blid. Har ikke hatt mye suksess så langt. Meeen får vel prøve på nytt. Anonymkode: 0dcfc...c34 https://www.nrk.no/kultur/xl/vakker-makt-1.13724782 Anonymkode: 15d69...993
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #17 Skrevet 29. januar 2018 51 minutter siden, mjauritz skrev: I butikken der jeg jobber blir det sett litt på som "mas". Spesielt når ingen stillinger er utlyst. Hvis jeg står alene så pleier jeg å si at jeg kan levere det til sjefen, eller om vedkommende heller vil komme innom klokken X for da er sjefen her. Men sjefen sier selv at hun ikke er noe glad i det. For det første fordi når vi er på jobb så er det som regel noe å gjøre, og å da bli på en måte "dratt" ut av arbeidet for å snakke med noen er til tider veldig irriterende. Selv om det er helt rolig i butikken, så er det som regel ikke helt rolig i nettbutikken, bestillinger, kundemail, osv, som er oppgaver som sjefen gjør når det først er stille. Du må i hvert fall ha en "god grunn" for å virkelig ville jobbe i butikken, for å bare droppe innom for å si akkurat hva som hadde stått på en søknad er ikke nødvendigvis positivt. Det verste jeg vet i slike situasjoner er når det kommer noen innom som har en bunke med CV og generelle søknader i hånda og står der og forventer at jeg skal på en måte intervjue dem på stedet.. Takk for et anerledes svar. Til å begynne med tenkte jeg som du skriver - vil de ha noen, lyser de ut stillingen Men er det mulig det er forskjellig fra butikk til butikk og sjef til sjef, i og med at andre har svart på en annen måte? Ellers er jeg enig, å møte opp på Bunnpris med søknader for også Kiwi, Meny og Rema 1000 i hånda er ikke lurt, og sender et dårlig inntrykk. Anonymkode: 0dcfc...c34
Gjest ti10 Skrevet 29. januar 2018 #18 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS igjen - vil noen daglige ledere oppfatte personlig oppmøte som "mas"? Det var en daglig leder jeg ga CV til, og han så ikke blid ut for at jeg kom Anonymkode: 0dcfc...c34 Noen vil alltid oppfatte det som mas, det betyr ikke at alle gjør det. Mulig du tilfeldigvis kom på et ugunstig tidspunkt. Jeg fikk jobb på den måten, det viste seg at en fast ansatt hadde fått tilbud om en jobb hun hadde lyst på, men egentlig ikke kunne ta fordi den nye potensielle arbeidsgiveren ikke hadde tid til å vente ut oppsigelsestiden i den daværende jobben. Så kom jeg uoppfordret innom med en søknad, det resulterte i ny jobb på både meg og henne:) Har senere i andre stillinger selv ansatt folk som har kommet innom med søknader.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #19 Skrevet 29. januar 2018 Dette er så avhengig av arbeidsplassen og ledelsen at det er umulig å svare på. Kan oppfattes både positivt og negativt. Hvis du ellers bare havner midt i store søkerbunken uansett kan det være en risiko verdt å ta? Bedre å drite seg ut på 70% og være synlig på 30% enn å være usynlig på 100%? Anonymkode: a7609...227
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #20 Skrevet 29. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: TS igjen - vil noen daglige ledere oppfatte personlig oppmøte som "mas"? Det var en daglig leder jeg ga CV til, og han så ikke blid ut for at jeg kom Anonymkode: 0dcfc...c34 Ja, det er flere tråder om dette. jeg hadde droppet å dukke opp med åpen søknad, det fleste faste jobber nå for tiden for man gjennom benmaningsfirmaer. Anonymkode: 2cecb...301
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå