Gjest Turi Skrevet 9. februar 2005 #1 Skrevet 9. februar 2005 Hva tar du i tilfelle i timen? Hvordan jobber du? For en eller flere selskaper? Hvilke typer selskaper? Hvilken responstid jobber du med? Ser ut som om jeg mister webredaktøren "min" nå, fordi han stiller krav jeg mener er helt hinsides, bla. at jeg skal betale for at han ikke har andre kunder fordi jeg krever rask respons...
Cronos Skrevet 10. februar 2005 #2 Skrevet 10. februar 2005 Hadde nesten trodd slike "vokser på trær" jeg, men.. Aner egentlig ikke, men er det ikke bare å få tak i noen med litt peiling på data...?
Gjest Turi Skrevet 10. februar 2005 #3 Skrevet 10. februar 2005 Vil gjerne ha noen som har peil på internett. Mannen min har peil på data, men ikke på internett - vil ha noen som vet hva html-kodene betyr. Ellers ikke andre krav enn tilgjengelighet, normal forretningsskikk og forståelse for betydningen av websiten for oss (STOR betydning). Forundret over at det ikke er noen her...
Gjest Pjusk Skrevet 10. februar 2005 #4 Skrevet 10. februar 2005 Jeg jobber som webredaktør/webmaster og kan html til en viss grad. Men det er mange år siden jeg jobbet med det nå, da vår web har et helt annet grensesnitt. Så for 5 - 6 år siden brukte jeg masse html, nå begrenser det seg til en liten <br> nå og da.... Jeg jobber i et privat selskap og har fast lønn. Jobber kun med egen web, så jeg kan egentlig ikke svare på noe av det du spør om....
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #5 Skrevet 10. februar 2005 Jeg bor sammen med en som gjør dette på helt frivillig og utbetalt basis. Og han endrer siden på kort frist når det er noe (ja, altså, om de ringer mens han spiser middag hender det han venter til han har spist opp, men....) Skulle ikke tro det var vanskelig å finne slike mennesker.... Men, siden min samboer jobber med er jo altså ikke en jobb, og der er vel begrenset med ting som må gjøres med den. Han jobber stadig med layout da, er aldri fornøyd med den, så han endrer og styrer hele tiden. Men innhold de vil ha endret skjer ikke ofte (kanskje fordi han har laga sånn fin liten ting der de kan logge inn og legge inn tekst selv uten å kunne ødlegge så mye...) Men, å få noen til å ta en sånn jobb, betalt, trodde det var masser av slike folk jeg...
Gjest Turi Skrevet 10. februar 2005 #6 Skrevet 10. februar 2005 Det er sikkert en del av dem, men jeg aner ikke hvor jeg skal lete etter dem... Vet heller ikke hva jeg skal forvente av betingelser. Håper i det lengste at jeg kan beholde han jeg har, men han krever en full årslønn + mva for å vedlikeholde mine sider. Det går ikke, da jeg mener det ikke er så mye jobb. (og om man vet hva <br> er, holder det for meg, men jeg trenger et menneske som vet hva som skjer når ting hopper rundt på siden pga manglende tabeller mv., og som ikke blir skremt av å redigere en side i kodet modus) Har fått anslått pris på over 500 kroner timen fra han jeg har nå, og jeg syns det er for dyrt.
Mrs. B Skrevet 10. februar 2005 #7 Skrevet 10. februar 2005 Jeg jobber med dette, men jeg er fast ansatt. Tar også noen oppdrag ved siden av. Man kan sikkert finne noen som vil gjøre det gratis, men da kan det jo gå utover kvaliteten. Synes også det er dårlig moral å la noen gjøre sånt gratis. Det er en jobb og alle må tjene penger. Det ødelegger også arbeidsmarkedet for oss andre. Vet av erfaring at det kan være vanskelig å ta en pris når man påtar seg oppdrag sånn. Synes ikke timesprisen han ber om er så veldig ille. Kanskje litt høyt. Men det spørs jo litt på om han driver eget firma. Da er det helt vanlig pris. Hva om dere heller inngår en arbeidavtale på så og så mange prosent arbeid dere regner med at det blir. Evt. setter opp et fast antall dager i uken som han får betalt fast for. Så vet han også hvilke dager han kan bruke til andre kunder og prosjekter.
Cronos Skrevet 10. februar 2005 #8 Skrevet 10. februar 2005 For meg høres det tvilsomt ut om det trengs en hel stilling til drift av en hjemmeside. Dvs. en fast årslønn. Da bør jo timeantallet vedkommende legger ned i prosjektet også stå i samsvar med en helårs-stilling. Tviler på om han kan dokumentere så mange timers effektiv arbeidstid. Prisen har selvsagt med kompetanse å gjøre også, men jeg synes intuitivt det høres litt mye ut for å drifte noen sider. Mulig du ikke trenger en så dyktig (og dyr) webredaktør. Hvis man regner 2000 timer som full stilling på årsbasis og 500,- timen blir 1 000 000,-. Det synes jeg er drøyt for en <sett inn adjektiv her> webredaktør. Prøv heller å få tak i noen som er litt billigere. Det er jo tross alt noe som heter konkurranse (Mulig jeg har misforstått det med fast lønn/full stilling)
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #9 Skrevet 10. februar 2005 Jeg jobber med dette, men jeg er fast ansatt. Tar også noen oppdrag ved siden av. Man kan sikkert finne noen som vil gjøre det gratis, men da kan det jo gå utover kvaliteten. Synes også det er dårlig moral å la noen gjøre sånt gratis. Det er en jobb og alle må tjene penger. Det ødelegger også arbeidsmarkedet for oss andre. Om dette med gratis-arbeide var rettet mot min samboer vil jeg forklare at han altså ikke gjør dette for en kommesiell aktør eller no, bare for en interessegruppe han er aktiv i. Alternativet hadde ikke vært å betale noen for det, men at de ikke hadde en internett-side. Når han slutter med dette en eller annen gang er det en annen i gruppen som kommer til å fortsette, slik er det jo bare. Men han har jo en annen jobb. Dette er en fritidssyssel det.
Mrs. B Skrevet 10. februar 2005 #10 Skrevet 10. februar 2005 Om dette med gratis-arbeide var rettet mot min samboer vil jeg forklare at han altså ikke gjør dette for en kommesiell aktør eller no, bare for en interessegruppe han er aktiv i. Alternativet hadde ikke vært å betale noen for det, men at de ikke hadde en internett-side. Når han slutter med dette en eller annen gang er det en annen i gruppen som kommer til å fortsette, slik er det jo bare. Men han har jo en annen jobb. Dette er en fritidssyssel det. Det var ikke rettet mot det. Mer det at folk her inne skrev at det ikke burde være noe problem å finne noen som kan gjøre det gratis. En webside er en viktig kanal for et firma og de må innse at det faktisk lønner seg å bruke litt penger på det.
Crazee Skrevet 10. februar 2005 #11 Skrevet 10. februar 2005 Det er nok mange som kan ta på seg noko slikt arbeid, men du får gjerne det du betalar for; det er mange halvstuderte designerar som leverer frå seg greit nok arbeid (og mange som ikkje gjer det.) Men ein nettstad er viktig å ha god kvalitet på, og viktigare blir det. Dersom du spør på Usenet/News (t.d. news://no.it.tjenester.www.diverse) så bør du kunna få gode svar på kva du bør kunna få for kor mykje pengar; der er det fleire som arbeider med nettstadutvikling. Du vil nok òg kunna få gode tips om kva du bør kunna kreva av sidene du får laga. Mulig enkelte vil tilby sine tenester der òg, men om du vil søka etter folk på Usenet, bruk no.annonser.*-hierarkiet.
Gjest Turi Skrevet 10. februar 2005 #12 Skrevet 10. februar 2005 Der kom svarene ja :-) Tusen takk. Skal sjekke litt rundt. Ser ut som han løsner litt også. For å understreke det - internettsidene våre investerer vi store summer i årlig, det er ikke venstrehåndsarbeid og absolutt ikke noe vi ønsker at noen skal gjøre gratis. Misforholdet i situasjonen vi er i, gjelder antall timer jeg mener blir brukt og fastprisen som i dag blir fakturert, som beløper seg til en (ikke veldig god) årslønn totalt (selvstendig næringsdrivende). Jeg ønsker å ta over en del av jobben selv, for å styre tidsbruken bedre. Vi får se om han går med på det, det bør tilnærmet halvere kostnaden, og da mister han jo inntektsgrunnlag, så jeg skjønner at det sitter litt langt inne. Åpner for å fakturere timer på oppdrag, og lurte derfor på hva som er normal timepris for slike tjenester. Mulig han har god kompetanse, men vi har et enkelt grensesnitt, det er ikke noen spesialprogrammering, stort sett teksteditering og bilderedigering. Kompetansen hans kommer til syne i større prosjekter, da er han verdt prisen, men jeg er usikker i det daglige.
Gjest jepp Skrevet 14. februar 2005 #13 Skrevet 14. februar 2005 Jeg jobber freelance, bl.a. som grafisk designer/webdesigner. Når jeg har gjort etterarbeid/oppdateringer for kunder på websider har jeg lagt meg på 300,- timen til nå (som blir anbefalt som absolutt minstepris for slikt arbeid), og da fakturerer jeg KUN for de timene jeg jobber effektivt. Så jeg tror dette er minste prisen du kan forvente å finne, vil si 300-500,- timen er normalt en grei pris for sånt arbeid. Jeg vil jo selvfølgelig beholdene kundene og gi de en ok pris så de kommer til meg om de trenger andre ting. Dersom det er lengre prosjekt som gir meg arbeid over lengre tid kunne jeg gått ned i pris. Så timeprisene kan være forskjellig om det er snakk om f.eks. 20 timer arbeid i året, og 200 timer...Prisen kommer jo an på hvilken kunnskap som kreves også, er det enkel html/css er det jo ganske mange som sitter på denne kunnskapen. Håper dette hjalp litt...lykke til.
Gjest Turi Skrevet 14. februar 2005 #14 Skrevet 14. februar 2005 Takk til alle som har sendt meg svar her og på PM. Greit å vite om jeg er helt på viddene. Tror jeg skal be ham gå ned på timeprisen på de "vanlige" prosjektene, dvs. oppdatering av nyheter mv. Dette er ikke engang html/css - enkel WYSIWYG (heter det ikke det?) programvare, som å jobbe i Word omtrent, og photoshopeditering, stort sett beskjæring. Så kan han få sine 500 på prosjekter som er litt mer kreative/spesielle. Om han vil jobbe videre for oss da. Ser som sagt ut som om han løsner, og siden jeg er VELDIG fornøyd med jobben han gjør, går vi nok videre om han tåler å halvere inntektene fra oss. Det er jo også mulig at jeg har feilberegnet tiden det tar, og at jeg overfører mer jobb tilbake til ham igjen. Ting (spes. på nett) tenderer til å ta mye lenger tid enn man skulle tro, har jeg erfart... Den som lever for se.
Gjest dingding Skrevet 17. februar 2005 #15 Skrevet 17. februar 2005 Høres ut som om du har sider som er tungvinte å oppdatere, siden man må inn i koden for å redigere nyheter. Er det såkalt 'flat' html sidene er laget i? (Ingen scripts, slik som her på kg). Du burde få deg en publiseringsløsning, slik at du evt. kan oppdatere selv. Kunne vært OK med en url for å ta en kikk Ellers er ikke 500/t mye for timebasert weboppdatering - indeks ligger vel rundt 800 - 1000 hvis du skal ha en pro. (som kan mye mer enn <br> ) Men det å kreve full lønn for et timebasert oppdrag høres feil ut. Du burde bruke argumentet om at ditt oppdrag gir ham forutsigbare inntekter, og derfor burde gi rabatt. Eller skaffe deg en ny webdesigner.
Gjest Turi Skrevet 17. februar 2005 #16 Skrevet 17. februar 2005 Jeg har et publiseringsverktøy som jeg kan bruke selv. Det tar allikevel mye tid å foreta nødvendige oppdateringer, derfor har jeg en webredaktør som gjør en del for meg. Oppdatering av statiske sider tar jeg selv. Det er ikke alltid WYSIWYG blir helt riktig WYG - og da er det ok å kunne gå inn i kodene og rette opp. Har ikke lyst til å legge ut link til sidene her, mister det lille snev av anonymitet jeg liker ved å kunne stille spørsmål her. Det er ikke flate html-sider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå