Gå til innhold

Leie for 'første' gang - hva skal jeg se etter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvilke ting jeg skal se etter når jeg leter etter leiligheter, og hva jeg bør huske å sjekke når jeg er på visning. Har bare leid i én kommunal bolig før, så har nesten ingen erfaring med prosessen.

Prøvde å søke på internett, men alle artiklene handler om hva huskjøpere skal se etter. Og så er det noen artikler som forklarer opplagte ting som at depositumet skal være på separat konto. Finner lite/ingen info om hva jeg bør se etter med selve leiligheten, eller andre tips.

Og, hvilke spørsmål må jeg forvente å svare på av utleier? Altså når jeg tar kontakt for visning, og før kontrakten er i boks.

Håper dere kan hjelpe.

Anonymkode: 585d3...8fa

Skrevet

Du blir helt sikkert spurt om du har klart depositum, og om du er en sikker betaler (jobb eller annen fast inntekt) Og så vil sikkert huseier vite om du kommer til å ha fest og masse folk i leiligheten stadig vekk. Er ikke sikkert du blir spurt direkte, men at det vil komme fram på en eller annen måte.

Og så burde du se etter at vanntrykket er bra (ikke sikkert du er enig, men jeg syns det er fælt med en dusj med lite trykk så jeg omtrent ikke får skylt ut shampoen)

Og så burde du se etter hvordan det er ute, og spørre om hva slags ordning det er på snømåking/gressklipping. Og spørre om hvordan nabolaget er, kanskje?

Jeg pleier ikke spørre så mye egentlig, det er mest dette med at det er nok soverom og at det er stor nok plass og vanntrykket som er de viktige tingene for meg å spørre om. Jeg har heldigvis vært heldig på alle (ca 20) steder jeg har leid ift naboer, har aldri vært noen som bråker eller fester mye. (Bortsett fra ett sted kom jeg plutselig på, der var det stille helt til det ble kvelden og så var det bråk og hamring og løping i trapper seine kvelden og natta) 

Anonymkode: 0d596...e2f

Skrevet

Se hva du syns om den som leier ut, jeg har leid flere steder og det har mye å si for trivsel.

Så bør du sjekke alle sluk, dusjen om den er tett, kommentere skader du ser slik at det blir dokumentert i leiekontrakt. Så du ikke får skylden senere. 

Hva slags leilighet søker du?

Anonymkode: 572f0...1b4

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags leilighet søker du?

2+ soverom, minimum 60kvm, ikke sokkel, helst ikke blokk, grei benkplass på kjøkkenet, plass til vaske- og oppvaskmaskin er vel minimumskravene.

Takk for svar.

Skrevet

Vi er to personer i 30-åra, hvis det har noe å si.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2+ soverom, minimum 60kvm, ikke sokkel, helst ikke blokk, grei benkplass på kjøkkenet, plass til vaske- og oppvaskmaskin er vel minimumskravene.

Takk for svar.

Sjeldent folk leier ut med det, da er det i så fall integrerte hvitevarer kun på kjøkken. 

Vi sjekket ikke ut lufting av leilighet vi leide, verste vi kunne gjort. Bad og vaskerom var rett ved hverandre i en liten gang også var nærmeste rom soverommet. Ingen vindu på bad og vaskerom. Vi tenkte jo at det var vifte på de rommene som fungerte greit nok. Men all fuktighet hadde da i mange år gått ut på soverommet. Vi er sikre på at det fantes det mye rart i veggene. Da sommeren kom, kom alle krypene frem. En kveld telte vi 25 saksedyr rundt sengen! Så begynte de å komme på badet kort tid senere. Merket også at astmaen min var ekstremt dårlig i disse tider og at jeg aldri ble helt uthvilt. 

Viktig å sjekke lufting nøye har jeg funnet ut.

Skrevet

Det viktigste er hva som står i kontrakten. 

Husk at det mye man har lov til å avtale av vedlikehold. Noen utleiere benytter denne muligheten til å pålegge leietakere ganske drøye vedlikeholdsansvar. Sjekk dette svært nøye før du signerer, for det kan spare deg for store summer den dagen du skal flytte ut. Om utleier ikke benytter standard kontrakt fra Forbrukerrådet, bør du være ekstra påpasselig.

Vær også ekstra oppmerksom på "bindingstid". Noen avtaler binder deg til avtalen i 1-3 år. Vær svært forsiktig med å inngå slike avtaler. Dersom det viser seg at du ikke trives i boligen eller livssituasjonen din endres må du ha en mulighet til å komme deg ut.

Aller helst bør du bare inngå tidsubestemte avtaler med 1-3 måneders oppsigelsestid.

Ellers bør du ta så mange bilder som mulig av boligen den dagen du flytter inn. Som bevis når utleier krever hele depositumet ditt fordi du angivelig har ødelagt gulv og bad. For det er garantert at utleier kommer til å prøve seg, så ha bevisene i orden. 

Lag innflyttingsprotokoll. Du finner standariserte på nett. Få utleier til signere før overtagelse.

På visning bør du sjekke at det ikke er fuktskader på bad og kjøkken. At det ikke er tegn på skadedyr. At det elektriske anlegget er moderne og at leiligheten er godt isolert. I tillegg bør du sjekke borettslaget regler. Og om det tidligere har vært klager eller konflikter med naboer. 

Anonymkode: 59bd4...b91

Skrevet

Ta bilder dersom noe er i dårlig stand, så har du bevis dersom utleier krever depositum for det.

Anonymkode: e586c...728

Skrevet

Finn ut hvor hovedstoppekrana for vannet er (den har jeg brent meg på en gang). Og at leiligheten er godkjent med rømningsveier, røykvarslere, brannslukkingsutstyr osv. Observer utleier å gjør deg et bilde av vedkommende (har mye å si for trivselen at utleier er hyggelig). Gjør deg en mening om hva du/dere ser på som viktig. Noen godtar et t-kjøkken, med en vask og to koketopper. Mens andre krever ganske mye mer. Antall soverom. Standard, lagringsplass. Husdyr. Hva inkluderer leia (strøm, tv, internett, hvitevarer). Parkeringsplass. Spør gjærne om tidligere strømforbruk om det ikke er inkludert i leia, og hvilken oppvarming det er i leiligheta. Avgjør hvor dyr strømmen blir 

Anonymkode: a7991...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...