AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 320 kr delt på fire stykker.Hvordan kan man sette opp ett regnestykke for å komme frem til svaret?Håper noen kan hjelpe meg. Anonymkode: 56966...29e
Rotehodet Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: 320/4=80 Anonymkode: 4a6db...1dc * Jeg tipper det svaret. * Med de gode forklaringene. * På hvordan du kom frem til det svaret. * Reddet dagen til TS. Det ble mange fine punkter det. Slik liker man å få det forklart. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #4 Skrevet 29. januar 2018 Ja takk for svar alle sammen.Folk er alltid så hjelpsomme.Anonymkode: 56966...29e 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #5 Skrevet 29. januar 2018 320/4= 320/2= 300/2=150 20/2=10 150+10=160 160/2=80 Anonymkode: 710b5...f34 2
SnuskeLuska Skrevet 29. januar 2018 #6 Skrevet 29. januar 2018 1) 320:4 = 2) Siden 4 ikke "går opp" i 3, må vi bruke 32. Hvor mye må du gange 4 med for å få 32? Det er det første sifferet i svaret. 4x8 er 32! Altså blir det: 320:4 = 8 3) Siden 4x8 blir akkurat 32 blir det ingen restbeløp. Da går vi videre til neste siffer! 0x4 = 0. Da blir det neste sifferet i svaret 0: Altså 320:4 = 80 11
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #7 Skrevet 29. januar 2018 320:4 -> 32:4= 8 (4 går 8 ganger i 32) ->0'en legges til etter 8 fordi 4 går 0 ganger i 0. Anonymkode: 370db...401
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #8 Skrevet 29. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: 320 kr delt på fire stykker.Hvordan kan man sette opp ett regnestykke for å komme frem til svaret?Håper noen kan hjelpe meg. Anonymkode: 56966...29e Hva mener du med steg for steg? Trenger da ikke mange steg for å løse det. Du kan jo eventuelt dele det på to to ganger, hvis det hjelper. Anonymkode: 3ca56...5a3 2
Hanne67 Skrevet 29. januar 2018 #9 Skrevet 29. januar 2018 5 minutter siden, SnuskeLuska skrev: 1) 320:4 = 2) Siden 4 ikke "går opp" i 3, må vi bruke 32. Hvor mye må du gange 4 med for å få 32? Det er det første sifferet i svaret. 4x8 er 32! Altså blir det: 320:4 = 8 3) Siden 4x8 blir akkurat 32 blir det ingen restbeløp. Da går vi videre til neste siffer! 0x4 = 0. Da blir det neste sifferet i svaret 0: Altså 320:4 = 80 Det var sånn jeg lærte det også. Nå til dags lærer de det sikkert på en mer komplisert måte. 3
BerntHulken Skrevet 29. januar 2018 #10 Skrevet 29. januar 2018 Husk regelen Dele, Gange, Minus, Flytt ned. 320:4= 1) Normalt skal man se hvor mange ganger det bakerste tallet går i det første. I dette tilfellet 4 og 3. 4 går ikke noen ganger i 3, så da bruker man 32. 8 ganger går 4 i tallet 32. Da setter du 8-tallet bak = tegnet. 2) Så ganger vi 8-tallet med 4, da får vi 32 som vi setter under 320. Husk plassverdisystemet. 3) Så tar du de 2 32-tallene og tar og minuser dem, som da blir 0. 4) Det bakerste tallet er i dette tilfellet 0, flyttes ned. 5) Normalt deles tallet du flytter ned med tallet regnestykket deles på, i dette tilfellet 4. I dette regnestykke blir det jo bare 0. Så da er jo saken grei, da blir det bare 0 bak 8 tallet og svaret blir 80. 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #11 Skrevet 29. januar 2018 Å dele i to er mindre komplisert enn å dele på fire, så vi deler på to først: 320:2 = 160 Her behøver man ikke noen fancy, avanserte utregningsmekanismer siden vi "vet" at 150 + 150 er 300 og at det dermed mangler 10 + 10 for å få de 20 ekstra. Altså blir 320:2 = 160 160:2 = 80 Her deler vi likesågodt bare 16 på 2 og får som kjent 8, og hvis vi legger på en null igjen (ganger med 10) så får vi regnestykket: 160:2=80 Sånn foregår det i hvert fall i hodet mitt. Anonymkode: 21237...302
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 Tusen takk for svar alle sammen. Anonymkode: 56966...29e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #14 Skrevet 30. januar 2018 19 timer siden, Hanne67 skrev: Det var sånn jeg lærte det også. Nå til dags lærer de det sikkert på en mer komplisert måte. Nei, det gjør de naturligvis ikke. Anonymkode: e7106...5f4
Hanne67 Skrevet 30. januar 2018 #15 Skrevet 30. januar 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det gjør de naturligvis ikke. Anonymkode: e7106...5f4 Jeg har en sønn som går på barneskolen, og måten de setter opp regnestykker på nå er unødvendig komplisert i forhold til før! Når de skal addere to tall, f.eks. 230 + 440, så setter de det ved siden av hverandre i steden for under hverandre. Endret 30. januar 2018 av Hanne67
Arabella Skrevet 30. januar 2018 #16 Skrevet 30. januar 2018 Er dette et tullespørsmål? Svaret har man da virkelig i hodet med én gang, trenger ikke å sette opp kompliserte regnestykker.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #17 Skrevet 30. januar 2018 5 minutter siden, Arabella skrev: Er dette et tullespørsmål? Svaret har man da virkelig i hodet med én gang, trenger ikke å sette opp kompliserte regnestykker. Jeg tror ikke folk klarer hoderegning lenger. Har sett folk bruke kalkulator for å regne ut 30 - 15 + 2... Anonymkode: 2b495...70a 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #18 Skrevet 30. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke folk klarer hoderegning lenger. Har sett folk bruke kalkulator for å regne ut 30 - 15 + 2... Anonymkode: 2b495...70a Sukk... Det er så mye raskere å skrive det inn på google. Anonymkode: a8237...de8 2
Arabella Skrevet 30. januar 2018 #19 Skrevet 30. januar 2018 For ikke å snakke om prosenregning, må bruke kalkulator for å finne ut hvor mye f.eks. 10% av et beløp blir.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #20 Skrevet 30. januar 2018 Nå er det ikke alltid svaret er det vanskeligste å finne, men heller den riktige måten å finne det på, som gjør det vanskelig. Anonymkode: 710b5...f34 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå