AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 Noen som kan hjelpe? Ønsker ny ren maskin uten noe annet en Windows installert. Hvilken av disse kan jeg slette? Ønsker 1 partisjon. Anonymkode: adf0f...17c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 First things first: Husk at du sletter alt på partisjonen når du sletter en diskpartisjon. Har du ting på Windows7 partisjonen du ønsker å ta vare på, må du derfor ta sikkerhetskopi først. Av partisjonene i skjermbildet ditt, så ser det ut til at det er Disk 0, partisjon3: Windows7 som inneholder Windows7 installasjonen din. Recovery bør du ikke slette, det er gjerne produsenten som har lagt med dette hvis man f. eks. skal gjenopprette maskinen til fabrikkinnstillinger (gjøre den slik den var da produsenten leverte til deg). Systempartisjon på 94 mb. bør du heller ikke slette, her kan det være boot manager osv. som ikke bør røres. Og partisjon 4:diverse ser ut til en eller annen partisjon du har laget selv? Den bør i hvert fall ikke slettes hvis den har innhold u ønsker å ta vare på. Så da står man kun igjen med Windows7 partisjonen. Denne kan da slettes, og opprettes på nytt. Ennå neklere å bare formatere den med "formater" valget. Da vil den som regel hete det samme, den vil bare tømmes helt (alt innhold blir slettet, men ikke selve partisjonen). Og så kan du installere Windows på nytt igjen på den nå tomme partisjonen. Anonymkode: 20340...e6e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 Takk for hjelp🤗 Anonymkode: adf0f...17c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #4 Skrevet 29. januar 2018 Forresten har jeg hatt partisjon c: og g: der c: har vært den minste. Da skal jeg slette partisjon 3 og 4. Hvordan kan jeg fordele partisjonene her? Vil helst ha 1 partisjon. Har en ekstern harddisk som jeg kan sikre viktige dokumenter på. Anonymkode: adf0f...17c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #5 Skrevet 29. januar 2018 Da sletter du jo bare partisjon 3 og 4, og så lager du en ny som bruker all plassen fra de gamle partisjonene, slik at man står igjen med kun en partisjon. Vil du gjøre det sånn, så sletter du ganske enkelt de tre nederste partisjonene (kun recovery og system som står igjen). Skal du kun ha en partisjon (c:) som både inneholder Windows (operativsystem) og dine egne data, så trenger du kun en stor primærpartisjon, som da blir c:. Logisk som inneholder utvidet partisjon er ikke nødvendig når man har et oppsett med kun en partisjon (c:). Men husk backup først. Anonymkode: 20340...e6e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #6 Skrevet 29. januar 2018 Og...bare for å forklare. Primærpartisjon betyr etter hva jeg husker at den inneholder noe som kan bootes. Dvs. et operativsystem.Og følgelig trenger man kun den hvis man bare ønsker 1 partisjon. Anonymkode: 20340...e6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå