Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på babysvømming i morgen, og har noen spørsmål. Hvor legger man babyen når man dusjer? Må babyen dusje før bad, eller holder det med vask? Må man i såfall ha med vaskeklut? Er det vanlig at babyene har noe på seg utenom badebleien? 

Anonymkode: 4a601...933

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baby kan feks sitte i bilstol eller ligge på et håndkle mens du dusjer. Noen steder er det tilrettelagt mer slik at man kan legge fra seg baby på en matte feks. Men ville tatt med et tykt håndkle til første gangen, så ser du :) ville dusjet baby, så angriper ikke kloren skit i like stor grad. Badebleie holder fint! 

Anonymkode: cf70a...1e2

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk aldri på babysvømming, men har hørt om flere som brukte en sånn blå IKEA-pose når de dusjet. La babyen på et håndkle oppi den posen, så ble ikke babyen våt😊

Anonymkode: b1b81...6b3

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips om bilstol og ikeapose! 

Skrevet

Hvorfor ikea-pose? Jeg ville aldri dekket til babyen med plast... Og babyen er jo allerede våt, så hvorfor ikke bare la den ligge på håndkle, uten å putte den i en plastpose? 

Du må vaske babyen godt først, enten du nå dusjer eller bare vasker med vann og klut. Det holder med badebleie på. Når du dusjer kan baby ligge på håndkle eller sitte i bilstol. 

Anonymkode: e5bec...39c

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte den oppblåsbare IKEAstellemadrassen da vi hadde babysvømming. Dusjet først barnet og svøpte han/henne i handduken og la ned på stellemadrassen. Funket god for oss. Ellers var det flere ikeaspisestoler for de litt større barna. En tykk håndduk fungerer sikkert også fint 😊

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikea-pose? Jeg ville aldri dekket til babyen med plast... Og babyen er jo allerede våt, så hvorfor ikke bare la den ligge på håndkle, uten å putte den i en plastpose? 

Du må vaske babyen godt først, enten du nå dusjer eller bare vasker med vann og klut. Det holder med badebleie på. Når du dusjer kan baby ligge på håndkle eller sitte i bilstol. 

Var nok ikke tanken at man skal putte ungen oppi posen, men ha posen som underlag under håndklet :) Hvis det er veldig vått på gulvet er det ingen dum ide. 

Anonymkode: cf70a...1e2

Skrevet

Der jeg var på kurs hadde de lekegrind man kunne sette babyene i. Det fungerer ok hvis barna som sitter i den er på samme alder og ikke velter hverandre. Baby blir fort kald hvis de er våte. Vask deg selv først (husk å ta med såpe!) og baby etterpå. Etter svømming pakkes baby inn i tørt håndkle mens du dusjer raskt. 

Anonymkode: 49ea2...5f1

Skrevet

Der jeg fikk var det lekegrind til p legge baby mens man dusjet. Babby skulle ikke dusjes før de skal ut i bassenget. Det blir fort kalde og det kan hende man må vente litt før man kommer ut i bassenget

Anonymkode: 56d7f...604

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal på babysvømming i morgen, og har noen spørsmål. Hvor legger man babyen når man dusjer? Må babyen dusje før bad, eller holder det med vask? Må man i såfall ha med vaskeklut? Er det vanlig at babyene har noe på seg utenom badebleien? 

Alle, både små og store, skal dusje og vaske seg skikkelig med såpe før de går i svømmebasseng, eller annen felles badestamp. Grunnene er å unngå klorangrep på hud og slimhinner og at bassengenes autmatiske renseanlegg pøser ut mer klor enn nødvendig.

Klor angriper der det er bakterier, lotion, olje, urinrester, svette m.m. Når kloren angriper for å uskadeliggjøre det den anser som sin jobb å uskadeliggjøre, så utsettes huden for unødvendig belastning som igjen kan gi rødhet, eksem og i sin ytterpunkt klorallergi. 

Mange basseng har automatisk kloring. Når der er mange som ikke er skikkelig dusjet, eller kommer med badetøy med vaskemidler og skyllemidler i, så medfører dette enda mer kloring fra det automatiske kloringssystemet. Klordamp er uheldig å puste i både for store og små. Derfor er det viktig å holde klornivået på et minimum men uten at folk får infeksjoner på grunn av manglende kloring. Øre-og øyebetennelse er en gjenganger der hygien ikke er god. Det samme er urinveisinfeksjoner og infeksjoer i skjeden. 

De fleste har med seg enten en badestol eller en Ikea stellematte til svømmehallene når de babybader. Noen bruker bilsetet med håndkle oppi men disse blir jo lett fuktige og er ikke smart å ha i dusjen. Andre er flinke til å hjelpe hverandre, slik at en voksen passer på to babyer mens den andre dusjer. Dette må du prøve deg frem med. 

Anonymkode: f745e...ed8

• Liker 1
Skrevet

Hos oss dusjer ikke babyene, og de voksne er ganske så kjappe de også... de har lagt ut en stor tykk matte som alle babyene ligger på, men det er jo fort at de krafser på hverandre, så man er jo lynkjappe i dusjen. 

For øvrig er det veldig lite klor i det babybasenget, så er ikke bekymret for klordamp...

Anonymkode: 6eedd...c82

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss dusjer ikke babyene, og de voksne er ganske så kjappe de også... de har lagt ut en stor tykk matte som alle babyene ligger på, men det er jo fort at de krafser på hverandre, så man er jo lynkjappe i dusjen. 

For øvrig er det veldig lite klor i det babybasenget, så er ikke bekymret for klordamp...

Dette bør du opplyse om hvor er. Fordi helsevernetetaen og smitteoverlegen da skal stenge anlegget, fordi det ikke blir brukt i tråd med retningslinjene for badeanlegget. 

• Liker 3
Skrevet

DET HETER BABYEN!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymkode: 50a3e...d3e

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du opplyse om hvor er. Fordi helsevernetetaen og smitteoverlegen da skal stenge anlegget, fordi det ikke blir brukt i tråd med retningslinjene for badeanlegget. 

Nå må du huske å puste med magen :P 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke snakk om å dekke til babyen. Bunnen i en sånn pose er jo på størrelse med en vanlig stellematte, så man legger et håndkle i bunnen av posen og da vil vel "veggene" på posen holde seg oppe. Man lukker jo ikke posen med babyen oppi...

Anonymkode: b1b81...6b3

Skrevet

Når jeg har hatt med baby i svømmehall, har jeg tatt med bilstolen inn. Jeg brukte å legge en sånn engangsstellematte (kjøpes på dagligvare) i bunnen også en håndduk over der. Da kunne jeg legge ungen rett nedi der etter dusj og pakke håndduken rundt. Hadde med en ekstra, sånn ungen hadde tørr håndduk etter dusjen når vi var ferdige :)

Skrevet

De hadde mange stellematter både i garderoben og dusjrommet. Veldig praktisk! Det var også en babygrind der til større babyer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...