Gå til innhold

Er en person blakk når...

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir fort verre når det gjelder familie.

Anonymkode: 3315d...3e2

Det er da ikke umulig å kutte ut familie heller. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden. Da jeg var endel år yngre, overførte jeg mye til sparekontoen. Greit nok det, men havnet ofte på minussiden på brukerkontoen pga det. Og det tar seg ikke bra ut ved søknad om lån osv, fortalte ei bankansatt meg over telefonen. 

Anonymkode: 04bcd...626

Om man ikke bare sier man er blakk, men til og med overrekker brukskontoen selv om man har penger på sparekontoen så snakker man jo om ren og skjær idioti.

Anonymkode: 78f43...781

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man ikke bare sier man er blakk, men til og med overrekker brukskontoen selv om man har penger på sparekontoen så snakker man jo om ren og skjær idioti.

Anonymkode: 78f43...781

Sa ikke at jeg var blakk av den grunn, det skrev jeg ingenting om. Og dette var tidligere, ikke nå lengre. Var litt ivrig med sparingen, bare, men planla litt dårlig da. Vel, det finnes verre feller å gå i, en av dem kan til og med ses på TV! Men har blitt bedre til å planlegge nå, så ingen fare med meg.

Anonymkode: 04bcd...626

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener man er blakk når man overhode ikke har likvide midler tilgjengelig. Altså null på alle konti.

En tidligere milliardær kan sikker føle seg blakk om h*n bikker under milliarden i formue, men...

• Liker 1
Skrevet

Du er blakk når det ikke er noen ting igjen. 

Sett i navgrupper at mennesker med sparepenger får sosialhjelp fordi de er blakk. DET er svindel! 

Skrevet
11 timer siden, Sugemerke skrev:

Jeg er blakk når lønnskontoen er tom. Jeg oppfatter ordet «blakk» som litt useriøst, ofte brukt litt humoristisk mellom venner.

Jeg tolker og bruker også ordet primært i en sånn sammenheng. "Jeg er blakk" er mer i kategorien "har brukt opp alt ekstra denne måneden" enn "er fullstendig skrapa, har ikke penger til husleie og mat". Blakk er en midlertidig tilstand som sjelden varer lenger enn til neste lønningsdag. Irriterer meg mer over de som snakker om at de har dårlig råd i tide og utide, for meg er det en mer alvorlig og varig tilstand som handler om mer enn at man sparer mye eller nettopp har bestilt en dyr ferie. Har sett folk skrive i tråder her inne at "Jeg har dårlig råd fordi jeg setter så mye av lønna på sparekonto" - det er et selvvalgt stramt budsjett og noe helt annet (men jeg kan gå med på at man er blakk når man har brukt opp det månedsbudsjettet...)

En venninne sukket en gang over at jeg var heldig som hadde råd til å gå mer på teater og konserter enn henne. Jeg er enslig og offentlig ansatt, hun og mannen jobber begge i det private og tjener hver for seg mer enn jeg gjør - men de har valgt å kjøpe hus i et dyrt område og å ha kortere nedbetalingstid og dermed høyere månedsavdrag på lånet enn nødvendig. Cry me a river...

• Liker 4
Skrevet

Men hvis blakk er å ha igjen noen hundre tusen på sparekonto, hvilket ord skal vi da bruket om hakket under (tom sparekonto)?

Bankerått?

Skrevet
3 timer siden, asterix skrev:

Det er da ikke umulig å kutte ut familie heller. 

Nei nei, men da er vi tilbake på at det kanskje hadde vært lurere å dra en hvit en og bare si at man er blakk i utgangspuktet (som sagt, alt etter hvilken type folk man omgås). Ellers får vi bare være uenig, gidder ikke å kverulere noe mer. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er løgn å si man er blakk når man har penger på andre kontoer. Jeg synes ikke man skal lyve - selv ikke når løgnen er helt uskyldig, som her.

Men man kan si det som det er, "jeg har ikke satt av penger til det denne måneden". Ja, det er litt mer tungvindt enn å si at man er blakk, men det er i det minste sant!

Anonymkode: 1f5c4...7da

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei nei, men da er vi tilbake på at det kanskje hadde vært lurere å dra en hvit en og bare si at man er blakk i utgangspuktet (som sagt, alt etter hvilken type folk man omgås). Ellers får vi bare være uenig, gidder ikke å kverulere noe mer. :)

Hvite løgner er løgner som skåner mottageren av løgnen. Løgn som skåner avsenderen, er ikke hvit løgn; det er løgn.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvite løgner er løgner som skåner mottageren av løgnen. Løgn som skåner avsenderen, er ikke hvit løgn; det er løgn.

Nei, hvit løgn er løgn som ingen tar skade av. Lyver du for å få sympati, penger, bli spandert på osv. er det naturligvis noe annet.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har blakk og du har «blakk». Det spørs jo hvor bokstavelig man skal ta alt. Jeg kan godt finne på å si at jeg er blakk selv om jeg har penger på sparekonto, så lenge det ikke er en livsnødvendig utgift som dukker opp. Bokstavelig talt er jeg selvsagt ikke blakk i et slikt tilfelle, men jeg har bare ikke penger å prioritere til akkurat DET formålet. Synes det er litt spesielt om andre skal henge seg opp i akkurat det. Tror jeg ville smugdiagnostisert vennene mine med asperger, for å være ærlig ;) 

Anonymkode: 34e11...6eb

Enig. Jeg har over 100.000 på sparekonto og hadde 200.000 på BSU. Likevel har jeg ikke penger til å dra på spontanhelg til en annen by i Norge med påfølgende hotell, konsert, shopping osv. Fordi jeg ikke prioriterer det. Men jeg har jo penger hvis det skulle dukke opp noe nødvendig.. 

Gjest Sugemerke
Skrevet
2 timer siden, Gullik skrev:

Men hvis blakk er å ha igjen noen hundre tusen på sparekonto, hvilket ord skal vi da bruket om hakket under (tom sparekonto)?

Bankerått?

Blant gode venner ville jeg nok sagt «jeg har ganske dårlig råd» eller «jeg har det trangt økonomisk». Grensen før fattig.

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har løst dette med å ha en velferdskasse som det trekkes fast månedsbeløp fra, og så går alle runde dager fra denne.

Anonymkode: 4a8f4...ee3

Greit nok, så lenge det er frivillig. Her er det minst et par innsamlinger i måneden, blir fort penger av det. 

Anonymkode: 69d53...cc5

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok, så lenge det er frivillig. Her er det minst et par innsamlinger i måneden, blir fort penger av det. 

Nei, det er ikke frivillig. Man blir meldt inn den dagen man blir ansatt. Til gjengjeld er alle fester uten egen andel.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke frivillig. Man blir meldt inn den dagen man blir ansatt. Til gjengjeld er alle fester uten egen andel.

Vi har heldigvis verken sånn ordning eller tvungen kantine. Selv om de som bruker store summer i kantina hver dag gjerne vil ha oss matpakkespisere med på "spleiselaget"... når det gjelder innsamlinger så gir jeg til de jeg har kontakt med på jobb, dvs de det er naturlig å gå til kakefeiringen for.

• Liker 1
Skrevet

Å være blakk kan jo bety forskjellige ting. Jeg sier at jeg er blakk når brukskontoen er tom selv om jeg har spart 10 000 den mnd. Rett og slett for at de pengene ikke skal røres helt enda. 

Det betyr ikke at jeg er fattig eller at det er synd på meg. 

Anonymkode: 3f066...a2b

Skrevet

Blakk har jeg aldri vært, men jeg mener det betyr at man overhodet ikke har penger tilgjengelig for øyeblikket. Men dieseltanken kan være full og matskapet likeså, så jeg kan kanskje klare meg bra likevel. Om det teier soga.

Derimot sier jeg ofte at jeg ikke har råd, og det betyr at jeg ikke vil prioritere dette. Selvfølgelig kan jeg uten problemer kjøpe ny fryser til 4000 om den gamle ryker, men å kjøpe ei flaske whisky til den samme prisen, det "har jeg ikke råd til".

• Liker 1
Skrevet

Har du penger på konto er du ikke blakk.

Skrevet
På 29.1.2018 den 15.58, asterix skrev:

Finnes det seriøst voksne mennesker som ikke våger si at man ikke har lyst eller tid til å gjøre noe, men i stedet lyver på seg å være blakke?

Så absolutt. Det finnes også voksne mennesker som synes det er egoistisk å si nei til invitasjoner fra vennene sine, og da er det bare én grei måte å slippe diskusjoner og mas på; "Beklager, jeg har ikke råd".

Anonymkode: be982...5ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...