Gå til innhold

Er en person blakk når...

Anbefalte innlegg

Skrevet
40 minutter siden, Million skrev:

Tja, det er ikke alltid det blir "godtatt" å si man ikke har råd hvis de vet du har sparekontoer....

Jeg var så dum at jeg fortalte en av mine beste venninner at jeg har sparepenger på både bufferkonto og "oppussings-konto" og hvor mye det var. Fra da av var det slutt på at hun "godkjente" at jeg ikke kunne ditt eller datt med forklaringen at jeg ikke hadde råd, for jeg hadde lite igjen på brukskonto, eller hatt mye utgifter en måned så det var lite igjen til bruk.

Hun mener seriøst at jeg alltids kan ta fra sparekontoene, bare for å f.eks. gå ut og spise eller hva som helst. Og dette er en økonomisk høyt utdannet kvinne, som revisor! Hvis jeg skulle begynne med det, så hadde det jo ikke vært sparekontoer lenger, men brukskontoer, som veldig snart ville blitt tappet og kanskje tomme. Det nekter jeg å gå med på. Sparekontoene er sperret for sløsing og "morsomt forbruk".

Bufferkontoen min bruker jeg aldri fra til tull og forbruk. Samme med oppussingskontoen min. Målet er 300.000 til oppussing for eksempel. Jeg kommer aldri dit om jeg tar fra kontoen til en morsom ferietur eller lignende, eller stadige kinoturer og restaurantbesøk med venninner....!

Da er det jo bare å si at det (hva det nå er det er snakk om) ønsker man ikke å prioritere. Om man ikke kan si det til en av sine "beste venninner", er vel ikke det vennskapet verdt stort.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man både lyst og tid til noe hyggelig som man ikke kan ta seg råd til akkurat nå syns jeg det er helt innafor å bare si at man er blakk ja. Jeg har aldri gjort det selv, men syns virkelig ikke det er så ille som du skal ha det til. Verre med voksne mennesker som ikke klarer å styre seg når de får snurten av at noen har penger, og sånne er det helt greit å verne seg for.

Anonymkode: 3315d...3e2

Hvorfor ikke bare rett og slett si at det er noe du ikke ønsker å prioritere nå?

• Liker 1
Skrevet

Før kunne man bare si "jeg har ikke cash", men nå blir man konfrontert med "du kan bare vippse meg". En uting. Man skulle ikke trenge måtte redegjøre for hvorfor/ikke man har penger, eller hvor mye.

Anonymkode: 69d53...cc5

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes man er frekk om man sier man er blakk når man ikke er det. Dersom noen virkelig sliter med økonomien og snur på hver krone for å få det til å gå rundt er terskelen for å spandere en middag eller noe annet mye lavere, hadde følt meg lurt om det viste seg at en som sa han var blakk egentlig har masse sparepenger og bare ikke ville prioritere det.

Skal være ærlig synes jeg, og det er helt innafor å si at man ikke kan prioritere kino/middag ute, si at man har lyst til å spare o.l. Da går det an å finne anne løsninger også, som å lage billig hjemme og kose seg sammen.

Anonymkode: c8c2d...3ba

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I noen situasjoner må man nødvendigvis lyve på en eller annen måte hvis man ikke vil si at man sparer eller lever på budsjett. Da er det jo litt mindre dustete å si at man er blakk, må vente til neste lønning osv. enn å si at man ikke har lyst eller tid til å finne på ting som koster.

Å si at en er blakk, eller være blakk, det er dustete. Da er du et fjols som ikke kan styre penger. Å spare penger er derimot lurt, det stikk motsatte av å være dustete.

Skrevet
16 minutter siden, asterix skrev:

Hvorfor ikke bare rett og slett si at det er noe du ikke ønsker å prioritere nå?

For å slippe å få "herregud, så gjerrig du er" slengt i fleisen hver gang det er noe jeg ikke prioriterer, eller at folk tror jeg prioriterer å spare penger så jeg har noe å "låne" bort til dem ved en senere anledning.

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

For å slippe å få "herregud, så gjerrig du er" slengt i fleisen hver gang det er noe jeg ikke prioriterer, eller at folk tror jeg prioriterer å spare penger så jeg har noe å "låne" bort til dem ved en senere anledning.

Om noen mener du er gjerrig fordi du vil spare så kan du vel bare droppe dem, det hadde ikke jeg giddet. Mange som lever et luksusliv de ikke har råd til og spiser ute mange ganger i måneden og sløser penger, deres liv og deres valg, men om noen hadde kalt meg gjerrig for å prioritere sparing over sløsing så er ikke jeg interessert i å omgås.

Gjerrig er vel å nekte å ta med litt snacks om man skal møtes med venner en kveld, ikke å prioritere fornuftig.

Anonymkode: c8c2d...3ba

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig merkelige venner du har. Jeg hadde glatt kuttet ut slike folk.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

1) Jeg låner ikke bort penger. 

2) Mine penger, min prioritering. Men man må også være forberedt på at når en prioriterer bort samvær med venner i form av konsert, restaurant, kino eller andre opplevelser med dem så kan det godt være man mister dem. Balanse er en fin ting.

3) Jeg er blakk når jeg ikke har penger på noen kontoer til å dekke mine utgifter. Det skjer aldri. Grunnet mine sparemål for tiden prioriterer jeg steinhard, men siden mine nærmeste vet hva disse sparemålene er, er det heller ikke noe problem å møte forståelse. Se forøvrig punkt 2 om balanse.

4) Jeg bruker ikke uttrykket "jeg er blakk" når jeg ikke ønsker å prioritere en eller annen aktivitet. Jeg sier pent nei takk (se punkt 3).

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 said:

1) Jeg låner ikke bort penger. 

2) Mine penger, min prioritering. Men man må også være forberedt på at når en prioriterer bort samvær med venner i form av konsert, restaurant, kino eller andre opplevelser med dem så kan det godt være man mister dem. Balanse er en fin ting.

3) Jeg er blakk når jeg ikke har penger på noen kontoer til å dekke mine utgifter. Det skjer aldri. Grunnet mine sparemål for tiden prioriterer jeg steinhard, men siden mine nærmeste vet hva disse sparemålene er, er det heller ikke noe problem å møte forståelse. Se forøvrig punkt 2 om balanse.

4) Jeg bruker ikke uttrykket "jeg er blakk" når jeg ikke ønsker å prioritere en eller annen aktivitet. Jeg sier pent nei takk (se punkt 3).

Skulle gjerne vært like tøff, feks i situasjoner som "innsamling til Kari du ikke kjenner på jobben" som fyller 60 år. Det blir mange 50-lapper på noen år. Og med vippsen som man tydeligvis nå er pålagt å ha så er det ingen vei uten heller, bortsett fra å si pent nei.

Skrevet

Når alle kontoer er tomme. Personer som sier de er blakke fordi de har satt 8000 kr på sparekonto til bolig eller bil og ferier, og snylter seg til å bli spandert på hver gang man møtes i stedet, er noe av det værste jeg veit.

Anonymkode: 5b203...c13

• Liker 3
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Er du blakk så har du ikke penger hverken på sparekonto eller brukskonto. Flere som sier at de ikke har råd, men de tok seg råd til ferie likevel. Vel om du ikke har råd, så er det ingen penger å ta av. Er du blakk så har du ikke penger til mat eller noe og må tørke deg i ræva med sokkene dine og pante flasker for å få råd til brød

Gjest Sugemerke
Skrevet

Jeg er blakk når lønnskontoen er tom. Jeg oppfatter ordet «blakk» som litt useriøst, ofte brukt litt humoristisk mellom venner.

Skrevet

Jeg kan godt anse meg som blakk fordi brukskonto er tom en mnd, men fattig er jeg ikke. 

Anonymkode: a2959...345

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne vært like tøff, feks i situasjoner som "innsamling til Kari du ikke kjenner på jobben" som fyller 60 år. Det blir mange 50-lapper på noen år. Og med vippsen som man tydeligvis nå er pålagt å ha så er det ingen vei uten heller, bortsett fra å si pent nei.

Vi har løst dette med å ha en velferdskasse som det trekkes fast månedsbeløp fra, og så går alle runde dager fra denne.

Anonymkode: 4a8f4...ee3

Skrevet

Jeg har ei venninne som stadig vekk er blakk. Ofte har hun ikke penger til mat engang. Men hun har halvannen million på sparekonto da. Synes det blir for drøyt å si at man ikke har penger til mat engang når man har masse på sparing. Sånn at jeg som har lav inntekt og alenemamma ofte ender opp med å betale. Hun har en godt betalt jobb, og sparer mesteparten av lønnen. Og hun er superflink, men jeg blir så provosert når hun sier at hun er blakk istedenfor å si at hun har brukt opp budsjettet for måneden. 

Når jeg er hos henne, så spleiser vi på maten, men når hun er hos meg, så er det jeg som betaler. 

Anonymkode: 3653e...710

• Liker 4
Skrevet

Man er blakk når man må spise spaghetti, uten noe til i to uker i strekk. Been there done that.

Nå har jeg fulltidsjobb og livet er helt annerledes! :)

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, asterix skrev:

Utrolig merkelige venner du har. Jeg hadde glatt kuttet ut slike folk.

Blir fort verre når det gjelder familie.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har blakk og du har «blakk». Det spørs jo hvor bokstavelig man skal ta alt. Jeg kan godt finne på å si at jeg er blakk selv om jeg har penger på sparekonto, så lenge det ikke er en livsnødvendig utgift som dukker opp. Bokstavelig talt er jeg selvsagt ikke blakk i et slikt tilfelle, men jeg har bare ikke penger å prioritere til akkurat DET formålet. Synes det er litt spesielt om andre skal henge seg opp i akkurat det. Tror jeg ville smugdiagnostisert vennene mine med asperger, for å være ærlig ;) 

Anonymkode: 34e11...6eb

Rart å si at du er blakk om du sitter med flere tusener på sparekonto.

Anonymkode: 9d15b...e68

Skrevet

Litt på siden. Da jeg var endel år yngre, overførte jeg mye til sparekontoen. Greit nok det, men havnet ofte på minussiden på brukerkontoen pga det. Og det tar seg ikke bra ut ved søknad om lån osv, fortalte ei bankansatt meg over telefonen. 

Anonymkode: 04bcd...626

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...