Gå til innhold

Er en person blakk når...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den har 1/2 mill på sparekonto men brukskonto er tom, eller blakk når alt er tomt?

Anonymkode: 597c7...24e

Skrevet

Hva tror du selv?

Anonymkode: 7f5d6...686

• Liker 10
Skrevet

Nesj hva tror du? Tror du en person sulter ihjel når brukskontoen er tom men vedkommende har 1/2 mill på en annen konto? 

Anonymkode: 69eaa...c88

• Liker 7
Skrevet

Blakk er blakk. Får ikke sosialpenger f.eks om man har sparepenger på konto. 

Anonymkode: 44e50...39a

• Liker 1
Skrevet

Du har blakk og du har «blakk». Det spørs jo hvor bokstavelig man skal ta alt. Jeg kan godt finne på å si at jeg er blakk selv om jeg har penger på sparekonto, så lenge det ikke er en livsnødvendig utgift som dukker opp. Bokstavelig talt er jeg selvsagt ikke blakk i et slikt tilfelle, men jeg har bare ikke penger å prioritere til akkurat DET formålet. Synes det er litt spesielt om andre skal henge seg opp i akkurat det. Tror jeg ville smugdiagnostisert vennene mine med asperger, for å være ærlig ;) 

Anonymkode: 34e11...6eb

• Liker 6
Skrevet

Siden man sparer de pengene, så er det vel lettere å si at man er blakk når brukskonto er tom, enn å begynne med en lang forklaring om at man har 500 tusen på en sparekonto som man ikke bruker av. Men de er jo egentlig ikke blakk, de har jo en buffer om det blir krise.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er blakk når brukerkontoen er tom om det er ut på byen osv. For jeg tar da ikke penger ut fra sparekontoen for å reise til byen.

Anonymkode: e347a...af1

• Liker 1
Skrevet

Du er blakk når du må leve på brukt dopapir.

Anonymkode: a2390...376

• Liker 4
Skrevet

Godt spørsmål, men etter bittelitt betenkningstid så heller jeg mot at man - i dagligtale - er "blakk" når man har så lite tilgjengelige midler at man ikke får betalt noe her og nå.

Dersom man er i utlandet et sted hvor kontanter fremdeles er altoverskyggende dominerende, og lomma er tom for lokal valuta, da regner jeg meg som "blakk" helt til jeg finner første minibank.

I økonomien så har man begrepet likviditet, og jeg forbinder altså først og fremst "blakk" med at man ikke er likvid.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg setter lønna inn på sparekontoen, og overfører til brukskontoen ved behov, - bruker aldri opp lønna fra måned til måned. Jeg er ikke blakk. Blakk er når alt er tomt og man lever på kredittkort, og ikke klarer å betale til forfall.

Endret av Hanne67
  • Liker 5
Skrevet

Var en lang diskuskjon om dette tidligre, endel mente det var direkte umoralsk å si at man er blakk når man har sparepenger.

Jeg sier jeg er blakk når brukskontoen er tom, og anbefaler andre å gjøre et samme hvis de omgås folk som sliter med økonomien, eller ikke bryr seg om sånt. Ikke måte på hvor gjerrig og pengesyk jeg plutselig ble (i andres øyne) etter jeg var så dum å være ærlig om at jeg (*sjokk*) sparer penger.

Anonymkode: 3315d...3e2

• Liker 1
Skrevet

Nei. Hver gang noen uprovosert sier de er blakk, så sier jeg og at jeg er blakk :alice: Alle vennene mine sier de er blakk og ikke har penger hele tiden selvom de bor gratis hjemme og ene jobber fulltid. 

Anonymkode: 33236...4c5

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var en lang diskuskjon om dette tidligre, endel mente det var direkte umoralsk å si at man er blakk når man har sparepenger.

Jeg sier jeg er blakk når brukskontoen er tom, og anbefaler andre å gjøre et samme hvis de omgås folk som sliter med økonomien, eller ikke bryr seg om sånt. Ikke måte på hvor gjerrig og pengesyk jeg plutselig ble (i andres øyne) etter jeg var så dum å være ærlig om at jeg (*sjokk*) sparer penger.

Hvorfor i alle dager skal du nevne  at du enten er blakk eller ikke i det hele tatt da?

Å si at man er blakk når man har penger på konto (uansett hvilken konto det gjelder) er jo helt dustete. Da er jo alle blakke da, helt til de bestemmer seg for å kjøpe noe. 

Jeg har aldri penger stående på brukskontoen. Bruker alltid kredittkort til alt jeg kjøper, men blakk har jeg ikke vært på mange år.

Endret av asterix
Skrevet

Jeg syns det kommer an på hvordan det sies. Man kan godt si at man er blakk dersom man ikke forventer penger av noen andre dersom man har penger på sparekonto som enten er til buffer eller man sparer til et visst formål. Iallefall så lenge man da ikke forventer at noen andre skal gi eller låne en penger. For oss er det iallefall slik at penger på sparekonto enten spares til et formål eller til en buffer dersom vi trenger penger til bilverksted, hvitevarer som må skiftes ut og andre uforutsette utgifter. Så det skal mye til for at jeg rører dem. Når jeg var yngre kunne det nok skje at jeg takket nei til en tur på byen fordi jeg var blakk, selv om jeg samtidig sparte til egenandel til hus og hadde en buffer på sparekonto. Ser ikke noe feil i det. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, asterix skrev:

Hvorfor i alle dager skal du neve at du enten er blakk eller ikke i det hele tatt da?

Å si at man er blakk når man har penger på konto (uansett hvilken konto det gjelder) er jo helt dustete. Da er jo alle blakke da, helt til de bestemmer seg for å kjøpe noe. 

Jeg har aldri penger stående på brukskontoen. Bruker alltid kredittkort til alt jeg kjøper, men blakk har jeg ikke vært på mange år.

I noen situasjoner må man nødvendigvis lyve på en eller annen måte hvis man ikke vil si at man sparer eller lever på budsjett. Da er det jo litt mindre dustete å si at man er blakk, må vente til neste lønning osv. enn å si at man ikke har lyst eller tid til å finne på ting som koster.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I noen situasjoner må man nødvendigvis lyve på en eller annen måte hvis man ikke vil si at man sparer eller lever på budsjett. Da er det jo litt mindre dustete å si at man er blakk, må vente til neste lønning osv. enn å si at man ikke har lyst eller tid til å finne på ting som koster.

Finnes det seriøst voksne mennesker som ikke våger si at man ikke har lyst eller tid til å gjøre noe, men i stedet lyver på seg å være blakke?

• Liker 1
Skrevet

Du er blakk når du ikke har noen penger i høyre bukselomme. 

Hva du har i venstre bukselomme er irrelevant.

Anonymkode: 6e4ef...2b2

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, asterix skrev:

Finnes det seriøst voksne mennesker som ikke våger si at man ikke har lyst eller tid til å gjøre noe, men i stedet lyver på seg å være blakke?

Har man både lyst og tid til noe hyggelig som man ikke kan ta seg råd til akkurat nå syns jeg det er helt innafor å bare si at man er blakk ja. Jeg har aldri gjort det selv, men syns virkelig ikke det er så ille som du skal ha det til. Verre med voksne mennesker som ikke klarer å styre seg når de får snurten av at noen har penger, og sånne er det helt greit å verne seg for.

• Liker 2
Skrevet (endret)
28 minutter siden, asterix skrev:

Tja, det er ikke alltid det blir "godtatt" å si man ikke har råd hvis de vet du har sparekontoer....

Jeg var så dum at jeg fortalte en av mine beste venninner at jeg har sparepenger på både bufferkonto og "oppussings-konto" og hvor mye det var. Fra da av var det slutt på at hun "godkjente" at jeg ikke kunne ditt eller datt med forklaringen at jeg ikke hadde råd, for jeg hadde lite igjen på brukskonto, eller hatt mye utgifter en måned så det var lite igjen til bruk.

Hun mener seriøst at jeg alltids kan ta fra sparekontoene, bare for å f.eks. gå ut og spise eller hva som helst. Og dette er en økonomisk høyt utdannet kvinne, som revisor! Hvis jeg skulle begynne med det, så hadde det jo ikke vært sparekontoer lenger, men brukskontoer, som veldig snart ville blitt tappet og kanskje tomme. Det nekter jeg å gå med på. Sparekontoene er sperret for sløsing og "morsomt forbruk".

Bufferkontoen min bruker jeg aldri fra til tull og forbruk. Samme med oppussingskontoen min. Målet er 300.000 til oppussing for eksempel. Jeg kommer aldri dit om jeg tar fra kontoen til en morsom ferietur eller lignende, eller stadige kinoturer og restaurantbesøk med venninner....!

Endret av Million
  • Liker 8
Skrevet

Det er mange som leser skattelistene som tabloidene leser dem, dvs de tror formue=penger i lommeboken og "du kan vel bare legge ut". Man kan ikke vippse over boligformuen sin eller pengene som står sperret på fastrentekonto. Jeg ville likevel ikke brukt uttrykket "blakk", men sagt at jeg ikke har penger tilgjengelig.

Anonymkode: 69d53...cc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...