Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne finne ut av om den historiske Jesus egentlig eksisterte. Er det noen som vet om noen kilder (både primære og sekundære) jeg kan lese? 

PS. Ikke si bibelen. Jeg ser ikke på bibelen som en historisk kilde. 

Anonymkode: 327d0...df1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne finne ut av om den historiske Jesus egentlig eksisterte. Er det noen som vet om noen kilder (både primære og sekundære) jeg kan lese? 

PS. Ikke si bibelen. Jeg ser ikke på bibelen som en historisk kilde. 

Bibelen er en meget god historisk kilde. Den gjenspeiler datidens samfunn, hvordan de levde, hvilke verdier de hadde, og materielle forhold. Det er blant de virkelig få historiske skriftene som har overlevd tidens gang. 

Når det kommer til Jesus og spørsmålet om hans eksistens, vet vi at Det nye testament ble skrevet lenge etter hans angivelige levetid. Det nye testament er dermed en samling muntlig historier som har gått gjennom mange generasjoner. Sannsynligvis har Jesus eksistert, men hvorvidt han virkelig var Guds sønn og alt det der, skal jeg ikke legge meg opp i.

Endret av Daniel123
  • Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 29/01/2018 den 20.09, Daniel123 skrev:

Bibelen er en meget god historisk kilde. Den gjenspeiler datidens samfunn, hvordan de levde, hvilke verdier de hadde, og materielle forhold. Det er blant de virkelig få historiske skriftene som har overlevd tidens gang. 

Når det kommer til Jesus og spørsmålet om hans eksistens, vet vi at Det nye testament ble skrevet lenge etter hans angivelige levetid. Det nye testament er dermed en samling muntlig historier som har gått gjennom mange generasjoner. Sannsynligvis har Jesus eksistert, men hvorvidt han virkelig var Guds sønn og alt det der, skal jeg ikke legge meg opp i.

Men muntlige fortellinger blir fort oppspinn. Det er nesten som hviskeleken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...