Gå til innhold

Barn som lærer å spille instrument, men har umusikalske foreldre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har en stund ønsket å begynne å spille piano. Han er snart ni år, og endelig ble det ledig plass på kulturskolen. Han har nå begynt å ta pianotimer, er en halvtime en gang i uken. Han viser stor interesse for dette, og gleder seg til hver gang. Har vært der tre ganger hittil. Har kjøpt et digitalpiano som han kan øve på hjemme, men problemet er jo at jeg ikke engang kan noter og ikke er spesielt musikalsk. Han får derfor ingen hjelp hjemme, men får tid og ro til å øve, og oppmuntring og komplimenter. 

Er det da realistisk at han lærer seg å spille godt på piano? Er de fleste som går på kulturskole og lærer seg å spille instrumenter, barn som kommer fra musikalske hjem?

Anonymkode: 986b4...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kommer til å gå helt fint! Fortsett å oppmuntre interessen og trening.

Anonymkode: b1709...0e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forventet (eller normalt) at foreldre skal hjelpe til med øving hjemme. Så det kan du ta helt med ro. 

Jeg vokste opp med en mor som var musikklærer, og pianist, og hun hjalp aldri med øving (tvert imot rømte hun omtrent hjemmet, horribelt å høre på folk øver på instrumenter :P ). Jeg tok pianotimer i 16 år, uten at det noen sinne var forventet foreldredeltakelse utover å møte opp på konserter. Jeg spilte også i koprs en stund, og hadde en far som spilte i korps omtrent halve livet, ei heller der var det forventet "hjemmehjelp". 

At du er umusiaksk er altså null unnskyldning for sønnen din, annet enn om han kan skylde på genetisk betinget tonedøvhet og manglende rytmesans ;)

Anonymkode: 0a9ca...a0f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med realistisk? Altså hvis sønnen din faktisk liker å spille piano, så må da han få gjøre det, uansett hvor musikalsk du er. Det er ikke du som skal spille piano. ;) 
De fleste som lærer å spille piano blir ikke verdenskjent uansett, de gjør det fordi de har en interesse og de syntes det er gøy. 

Jeg ønsket også å lære å spille et instrument da jeg var liten (piano eller gitar), men jeg fikk ikke lov på barneskolen. Jeg har ikke musikalske foreldre i det hele tatt, men jeg har aldri mistet interessen. Muligens sa de nei fordi storebroren min som er 8 år eldre en meg spilte tuba da han var liten, og når det var endelig min tur så ville de ikke gå igjennom det igjen. Vet ikke jeg. :vetikke: Jeg mistet i alle fall ikke interessen for musikk. Jeg har selv to gitarer, en ukulele og en elektrisk fiolin som er kjøpt i voksen alder. :P 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min har en stund ønsket å begynne å spille piano. Han er snart ni år, og endelig ble det ledig plass på kulturskolen. Han har nå begynt å ta pianotimer, er en halvtime en gang i uken. Han viser stor interesse for dette, og gleder seg til hver gang. Har vært der tre ganger hittil. Har kjøpt et digitalpiano som han kan øve på hjemme, men problemet er jo at jeg ikke engang kan noter og ikke er spesielt musikalsk. Han får derfor ingen hjelp hjemme, men får tid og ro til å øve, og oppmuntring og komplimenter. 

Er det da realistisk at han lærer seg å spille godt på piano? Er de fleste som går på kulturskole og lærer seg å spille instrumenter, barn som kommer fra musikalske hjem?

Mine foreldre er ikke musikalske. Jeg lærte meg å spille piano på egenhånd i kjelleren til bestemor. Kjøpte også et el-piano av egen lomme noen år senere. 

Har et søsken som selv har lært seg en håndfull av instrumenter. Vi har interessen for musikk selv om foreldrene våre ikke har det. 

Anonymkode: 37ac7...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Ungene mine spiller instrumenter (korps). Vi er null musikalske, men har ikke tenkt på det som et problem. Ungene øver selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette går jo helt fint, akkurat som det går helt fint for barn å drive med idrett selv om foreldrene er late. 

Anonymkode: 8aa27...825

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig musikalske foreldre, men hadde ingen fordeler. Vi spilte forskjellige instrumenter. Hjelper ikke at pappa kan noter når pappa spiller gitar og jeg spiller kornett.

Anonymkode: ed30a...8d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette går jo helt fint, akkurat som det går helt fint for barn å drive med idrett selv om foreldrene er late. 

Anonymkode: 8aa27...825

Nettopp :fnise: Jeg har en som spiller håndball også, selv har jeg null ballfølelse. Går helt fint det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, dette går nok helt fint :) 
Er selv musikalsk, og har spilt flere instrumenter og gått musikklinje på vgs. Mamma er ikke noe musikalsk i det hele tatt. Pappa er veldig musikalsk, men han kan ikke noter :P Jeg lærte altså noter osv gjennom kulturskolen og korps. Å skaffe piano hjemme hjemme og gi han tid og ro til å øve, oppmuntring og komplimenter er alt han trenger :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig rart ut for meg at en forelder skal hjelpe en 9-åring nevneverdig med øving. Det er vel uansett et poeng at han skal få eierskap til dette selv, og ikke at det blir foreldredrevet?

Jeg hadde for øvrig helt umusikalske foreldre selv (dvs. min far hørte på en del musikk, men jeg har aldri hørt ham eller min mor synge og de spilte ikke noe instrument), og de overså mitt mas om å få spille et instrument hele barndommen. Jeg sang hele tiden, og hadde så lyst til å begynne med pianotimer, men det ble ikke en realitet før jeg var 16. Skulle så gjerne ha begynt før, selv om mine foreldre ikke anså det som viktig å spille et instrument. Så jeg syns det er flott at du, ts, støtter sønnen din på spilling selv om du sier du er umusikalsk selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden er det faktisk vanlig at foreldre er med og spiller med barna til de er omtrent tenåringer. I allefall strykeinstrumenter. Jeg har selv en datter som spiller fiolin. Hun er 9 år nå. I starten MÅTTE foreldre være med og spille. De som ikke hadde fiolin selv, måtte leie. Kulturskolen bruker et opplegg hvor barn og foreldre skal ha denne aktiviteten sammen. Min datter spiller i et kammerorkester. De er 5 barn og tre foreldre! Jeg synes det er ganske tåpelig. La nå barna få spille alene, tenker jeg.

Min datter har fiolinøvelse med et annet barn. Og dette barnet far, som står ved siden av og spiller med...

Hun var med i et strykeorkester der kanskje 1/3 av medlemmene var foreldre. Jeg syntes det ble helt feil av voksne å oppta plass, kjefte på barna sine når barna spilte feil, eller komme og fortelle MITT barn hva hun skulle gjøre... Mange av disse foreldrene var fra andre kulturer der det kanskje er mer normalt å blande seg i sine barns aktiviteter enn det som er vanlig i Norge.

(Jeg spiller også fiolin selv, men dette gjør jeg i mitt eget ensemble, på kveldstid, og ikke sammen med mitt barn.)

Anonymkode: 486fa...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skikkelig musikalske foreldre, men hadde ingen fordeler. Vi spilte forskjellige instrumenter. Hjelper ikke at pappa kan noter når pappa spiller gitar og jeg spiller kornett.

Anonymkode: ed30a...8d0

Når pappan din spiller et instrument så kalles det å være musikalsk selv om dere ikke har interesse for samme instrument.

Anonymkode: 37ac7...811

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge dere er støttende, oppfordrer til jevnlig øving og viser interesse, så tenker jeg at det holder i massevis.

Anonymkode: 5e192...1c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

viser stor interesse for dette, og gleder seg til hver gang. Har vært der tre ganger hittil. Har kjøpt et digitalpiano som han kan øve på hjemme

Det uthevede er nøkkelen til suksess. Sannheten er nok den at et halvgodt talent som dyrkes og øvers opp, kommer langt lengre enn ett godt talent som bare flytes på. (Sjøl om et godt talent som dyrkes og øves kommer lengst).

Lite grunnlag for suksess hos mennesker er medfødt. man må gjøre tre ting: øve, øve, øve. 20 minutter hver dag hele uka er bedre enn to timer to dager i uka. (Men før eller siden kommer han dit at to-tre timer hver dag er minimum for å komme videre, og da må han ta et valg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så viktig at barn får lære seg å beherske et instrument! Min pode har også begynt med pianotimer, og de lærer virkelig fort, de små. Så ser jeg at jeg som kan noter og er selvlært på piano kan hjelpe poden min litt med f.eks å komme i gang på riktig sted og finne kryssene, og justere rytmen og sånt. Men det er ikke så mye hjelp jeg trenger å bidra med. De lærer masse av pianolæreren. 

Anonymkode: 5ac58...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres merkelig ut. Kulturskolen godtar ikke keyboard o.l - kun ekte piano må man ha hjemme.

Anonymkode: c361b...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at han lærer seg å spille godt på piano? Hvis du med det mener store stjerneambisjoner er han kanskje litt sent ute, og da bør man også ha backing utenom det vanlige- enten i form av foreldre eller lærer. Men de færreste er/blir Supertalenter, og jeg tror sønnen din kan bli riktig flink til å spille piano, i den betydning at han kan nok til å ha det moro med instrumentet sitt og få ting til. Det kan han helt klart få til uten at du trenger å spille en tone eller lese en note. Det viktige er at du minner om øving (interessen går ofte litt opp og ned, og selv om jeg mener man ikke skal presse barn kan det være nødvendig med litt midlertidig pushing nå og da) og oppmuntrer ham :) 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå for tiden er det faktisk vanlig at foreldre er med og spiller med barna til de er omtrent tenåringer. I allefall strykeinstrumenter. Jeg har selv en datter som spiller fiolin. Hun er 9 år nå. I starten MÅTTE foreldre være med og spille. De som ikke hadde fiolin selv, måtte leie. Kulturskolen bruker et opplegg hvor barn og foreldre skal ha denne aktiviteten sammen. Min datter spiller i et kammerorkester. De er 5 barn og tre foreldre! Jeg synes det er ganske tåpelig. La nå barna få spille alene, tenker jeg.

Min datter har fiolinøvelse med et annet barn. Og dette barnet far, som står ved siden av og spiller med...

Hun var med i et strykeorkester der kanskje 1/3 av medlemmene var foreldre. Jeg syntes det ble helt feil av voksne å oppta plass, kjefte på barna sine når barna spilte feil, eller komme og fortelle MITT barn hva hun skulle gjøre... Mange av disse foreldrene var fra andre kulturer der det kanskje er mer normalt å blande seg i sine barns aktiviteter enn det som er vanlig i Norge.

(Jeg spiller også fiolin selv, men dette gjør jeg i mitt eget ensemble, på kveldstid, og ikke sammen med mitt barn.)

Anonymkode: 486fa...702

Du spiller fiolin selv, og kjenner til barn som spiller fiolin, og har ikke hørt om Suzukimetoden? :klo:

Det er jo et helt eget opplegg. Det er ikke sånn at hvis du vil at barnet skal spille fiolin, så MÅ foreldrene være med. Men hvis du melder barnet på Suzukifiolin, så godtar du jo det pedagogiske opplegget rundt det. Synes du det er tåpelig at foreldre skal være med når 3-4-åringene spiller, så går det helt fint an å vente til den generelle aldersgrensen som er 6-7 år på de fleste kulturskoler og melde barnet på vanlig fiolin.

Mulig kulturskolen der du bor bare tilbyr Suzukifiolin, ikke vet jeg, men synes det er rart at du legger en spesiell pedagogisk retning til grunn for "hvordan det er nå for tiden".

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres merkelig ut. Kulturskolen godtar ikke keyboard o.l - kun ekte piano må man ha hjemme.

Det finnes forskjellige kulturskoler, private og kommunale, og ikke alle har samme regler. I vår kulturskole er det ikke noe krav om at man må ha piano, men det er sterkt ønskelig, og keyboard tilbys som eget fag. En venninne av meg jobber litt i en liten, privat musikkskole der det er helt ok at elevene har keyboard.

Litt digresjon på slutten her, men uansett synes jeg ikke du skal være bekymret, TS. Så lenge sønnen din koser seg og har en viss progresjon (trenger ikke være voldsom og beundringsverdig, det holder at han ser fremgang!) er vel alt i sin skjønneste orden? :) Lykke til videre i hvert fall! Musikk er moro å ha i bagasjen også som voksen.

Anonymkode: 46328...a75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ordentlige kulturskolene - de kommunale - tillater kun ekte piano i barnets/elevens hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe problem. Har du sett disse YouTube stjernene? De fleste er selvlærte. Om man liker musikk og har øre for det så går mye av seg selv :) Jeg gikk i korps da jeg var liten og lærte alt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...