Gå til innhold

Råd mot telefonangst... Jeg ødelegger så mye for meg selv og sliter med å ringe så jeg går glipp av mye viktig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sosial angst men det håndterer jeg greit ved å bare holde meg unna sosiale aktiviteter de periodene angsten preger meg mest.
Men telefonangsten min går utover viktige ting i livet mitt, for eksempel å følge opp viktige møter og avtaler. Jeg kan ha gjennomført et møte på en god dag og vi avtaler å ringes igjen uken etter, men da får jeg så angst at jeg gjerne utsetter i mange uker, og dermed mister det vi hadde avtale om (dette har gjeldt alt fra visning, til viktig jobb avtale jeg jobber heldigvis hjemmefra så jeg slipper å møte folk i hverdagen men er jo nødt til å ta telefoner av og til og følge opp kontakt med nye leverandører og partnere, til møte med sponsorer, og venner og familie).

Når jeg prøver å stramme meg opp å tenker at denne telefonen må jeg bare ta så må jeg skrive ned hele samtalen på et papir eller i hodet øve meg noen ganger før jeg ringer, og har mest lyst til å kaste telefonen og gjemme meg under et teppe og droppe alt men greier å telle ned 1-2-3-NÅ-ringer jeg! .. og når jeg da ringer så rusher jeg gjennom det jeg har forberedt meg på å si i den grad at jeg avbryter den andre og samtalen blir veldig unaturlig.

Er det noen her som har noen gode råd? Og samtidig lurer jeg på om noen andre har det i så stor grad som jeg beskriver her, det er jo vanlig å syntes noen samtaler er litt kleine eller vanskelige, men dette påvirker altså livet mitt ganske mye og jeg har i perioder måtte søke om sosialstønad fordi jeg ikke har turt å ringe å slå avtaler i boks og dermed mistet inntekten min. Måtte bo på sofaen til en venninde en gang fordi jeg ikke turte å ringe dra på visninger etter min leiekontrakt gikk ut.

Anonymkode: 7c3a4...bbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig er det denne biten av det som plager meg mest :

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

har mest lyst til å kaste telefonen og gjemme meg under et teppe og droppe alt men greier å telle ned 1-2-3-NÅ-ringer jeg! .. og når jeg da ringer så rusher jeg gjennom det jeg har forberedt meg på å si i den grad at jeg avbryter den andre og samtalen blir veldig unaturlig.

Er det noen her som har noen gode råd? .

Skrevet

Eksponeringsterapi er dessverre det som fungerer best når det gjelder sosial angst (har alvorlig angst selv). Hva med å utfordre deg selv til å ta en «meningsløs» telefonsamtale hver dag der du ikke risikerer noe om det «går galt»? For eksempel ringe til nsb og spørre om togtider, ringe en butikk for å høre om de har en vare på lager etc.

Ellers vil jeg råde deg til å oppsøke profesjonell hjelp, da angsten din har alvorlige konsekvenser for deg.

Anonymkode: 9133a...edd

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ja.

Mitt råd er å ringe rundt til forskjellige bedrifter hver dag, mange ganger om dagen. 

F.eks ved at du spør om åpningstider eller priser på diverse varer osv.

Søk rundt på nett etter rundt 100 telefon nummer til butikker/bedrifter. Så ringer du 10 om dagen 10 dager på rad.

Endret av WubWub
  • Liker 4
Skrevet

Må du ringe om alt? Visning osv. må da kunne avtales via messenger eller sms?

Anonymkode: e5831...fa8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du ringe om alt? Visning osv. må da kunne avtales via messenger eller sms?

Anonymkode: e5831...fa8

Unnvikelse fører bare til mer angst da man da i praksis lærer hjernen til å tro at telefonsamtaler er farlige. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har lett til moderat sosial angst (m/diagnose), og misliker sterkt å ringe folk, spesielt fremmede. Nå har jeg sagt opp leiekontrakten, og må ringe utleiere for å høre om jeg kan komme og se. Har utsatt det i flere uker allerede...uffff jeg gruer meg. Har aldri ringt om dette før, da jeg har bodd i kommunal bolig i mange år.

Blir alltid rød i ansiktet, svetter, stotrer litt og har problemer med å formulere meg.. Uff, har sett meg ut noen leiligheter, og har planlagt å ta sats å gjøre det i dag...kjenner magen er urolig. Er det noe spesielt jeg må være forberedt å svare på?

Anonymkode: 81b3a...869

Skrevet

Uff, jeg sliter også med dette. Tviler på at eksponeringsterapi hjelper da man iallefall ikke klarer å ringe disse eksponeringstelefonene. Hvordan skulle man klare å oppdrive nok mot til det når man ikke har nok mot til å ta en telefon som kan hindre en i å bli hjemløs???

Anonymkode: 63fff...4a4

Skrevet

Her er også noe, tilstedeværelse/meditasjon: 

Gjest chisandra
Skrevet

Ts, kikk litt på rådet til @WubWub, det er faktisk et knallgodt tips 👍🏻

Skrevet

Har ingen gode råd, men vil allikevel si at jeg føler med deg og kan til tider føle det på samme måte. Det er helt pyton!

Selv sliter jeg med blant annet angst ifbm alvorlig pms/pmdd, og som du sier kan jeg avtale noe på en god dag også er det helt krise når dagen kommer. En liten ting jeg har gjort er at jeg på en god dag har laget meg en huskelapp på pcen som jeg ser på når det kommer vanskelige dager. Den leser jeg på og forsøker å ta til meg det jeg har skrevet der. Vanskelig å gi konkrete eksempler iom at det blir veldig personlig, men det er ting jeg ønsker å huske på fra telefon-situasjoner som har gått fint. Eks. når jeg har fått skryt eller i en situasjon der jeg har grudd meg voldsomt før samtalen, men så har det gått fint. Lykke til!

Anonymkode: 78e45...3b3

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har hjulpet meg med tannlegeskrekken, ts. Det inkluderer også selvsagt angst for å ringe tannlegen: 

https://soundcloud.com/medicalmedium/conquering-anxiety

http://www.medicalmedium.com/blog/healing-your-neurological-system

https://soundcloud.com/medicalmedium/anxiety-depression

Takk for at du prøver å hjelpe, men dette var pinlig å høre på. Jeg anbefaler heller noe som er basert på virkelig vitenskap, ikke pseudo-babbel.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for at du prøver å hjelpe, men dette var pinlig å høre på. Jeg anbefaler heller noe som er basert på virkelig vitenskap, ikke pseudo-babbel.

Ok, beklager at det er pinlig for deg å høre på noe som har hjulpet meg.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, chisandra skrev:

Ts, kikk litt på rådet til @WubWub, det er faktisk et knallgodt tips 👍🏻

Takk for det! Eksponering for det man finner ubehagelig er den rette medisinen har jeg observert og også erfart.

Jeg vet f.eks om en kar som var stille og sjenert og som hadde stor sosial angst. Han utdannet seg som elektriker og han fikk jobb som dette i Bravida. Han jobbet 2 år ute i felten før han ble flyttet til en ny stilling på ordrekontoret (pga nedbemanning osv). Dette var hans største frykt da man i denne stillingen sitter i telefonen hver dag å prater med fremmede og andre ansatte (logistikk). I starten gikk det veldig dårlig og han var veldig redd sa han men det tok seg raskt opp - idag jobber han i kundeservice avdelingen og han er 100% kurert for sosial angst, han er utadvent og praten sitter løst. 

I mitt tilfelle så har jeg trent på treningsstudio i mange år men jeg har aldri turt å være i selve garderoben eller dusjet der, bare tanken vekket enorm angst. Så for en tid tilbake bestemte jeg meg for å utfordre denne angsten ved at jeg bestemte meg for at hver gang jeg har trent så skal jeg dusje på treningssenteret samme hva, og jeg skal ikke plassere meg i garderoben der hvor jeg er minst synlig (i et hjørne eller bak en vegg) og jeg skal ikke skjule meg med håndkle etter dusj. 

I starten av prosessen var jeg i grenseland til panikk når jeg stod i det (på angst skalaen lå jeg på 8/10), for jeg la det også opp slik at jeg gjerne dusjet når det var fleste mennesker tilstede på treningssenteret (rundt 20:00 tiden) og garderoben var stappfull. 

Etter 2 uker med eksponering hadde jeg ikke lenger noen angstaktivering ved dusj i garderoben på treningssenteret og det går nå som en lek med bare 1/10 angstaktiveringen. Det er stor reduksjon på så kort tid.

Ser for meg at eksponering vil ha samme nytteverdi ved angst for telefonsamtaler. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksponeringsterapi er dessverre det som fungerer best når det gjelder sosial angst (har alvorlig angst selv). Hva med å utfordre deg selv til å ta en «meningsløs» telefonsamtale hver dag der du ikke risikerer noe om det «går galt»? For eksempel ringe til nsb og spørre om togtider, ringe en butikk for å høre om de har en vare på lager etc.

Ellers vil jeg råde deg til å oppsøke profesjonell hjelp, da angsten din har alvorlige konsekvenser for deg.

Anonymkode: 9133a...edd

4 timer siden, WubWub skrev:

Ja.

Mitt råd er å ringe rundt til forskjellige bedrifter hver dag, mange ganger om dagen. 

F.eks ved at du spør om åpningstider eller priser på diverse varer osv.

Søk rundt på nett etter rundt 100 telefon nummer til butikker/bedrifter. Så ringer du 10 om dagen 10 dager på rad.

Takk dette er en veldig god ide ut fra det dere vet om meg fra posten min, men problemet mitt gjelder ikke telefoner som er meningsløse, det er altså telefonsamtaler som er viktige og avgjørende for meg, og telefonsamtaler der jeg må være hyggelig og høflig som gir meg så stor angst.
Om jeg bare skal ringe å spørre om togtider eller varepriser så bryr jeg meg jo ikke om hvordan inntrykk den i andre enden av røret får av meg eller det jeg sier siden jeg aldri vil ha noe med personen å gjøre igjen eller det er avgjørende for viktige ting i fremtiden min...

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen gode råd, men vil allikevel si at jeg føler med deg og kan til tider føle det på samme måte. Det er helt pyton!

Selv sliter jeg med blant annet angst ifbm alvorlig pms/pmdd, og som du sier kan jeg avtale noe på en god dag også er det helt krise når dagen kommer. En liten ting jeg har gjort er at jeg på en god dag har laget meg en huskelapp på pcen som jeg ser på når det kommer vanskelige dager. Den leser jeg på og forsøker å ta til meg det jeg har skrevet der. Vanskelig å gi konkrete eksempler iom at det blir veldig personlig, men det er ting jeg ønsker å huske på fra telefon-situasjoner som har gått fint. Eks. når jeg har fått skryt eller i en situasjon der jeg har grudd meg voldsomt før samtalen, men så har det gått fint. Lykke til!

Anonymkode: 78e45...3b3

Takk, ja det var lurt med en sånn oppmuntringslapp. For eksempel en gang jeg har en god dag og klart det helt fint notere at det gikk jo så fint og ikke skapte noe problem, som jeg kan se på og prøve å føle igjen på en dårlig dag der jeg får angst for å ringe eller ta telefonen.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har hjulpet meg med tannlegeskrekken, ts. Det inkluderer også selvsagt angst for å ringe tannlegen: 

https://soundcloud.com/medicalmedium/conquering-anxiety

http://www.medicalmedium.com/blog/healing-your-neurological-system

https://soundcloud.com/medicalmedium/anxiety-depression

Takk skal sjekke linkene og videon du posta :) Står midt i matlaging akuratt nå så skal sjekke senere i kveld

Skrevet

Har ingen råd, men vet hvordan du har det. Har prøvd å samle mot til å ringe og bestille legetime nå i snart en måned (nei, det er ikke mulig å bestille via sms eller på nett).

Skrevet

Jeg skjønner litt hvordan du har det. Jeg snakker i telefon hele tiden på jobb. Det er en veldig stor del av jobbhverdagen min. Det plager meg null. Men på fritiden har jeg litt telefonangst. Jeg foretrekker å ringe private telefoner i arbeidstiden for da er jeg liksom i telefonmodus. Helt merkelig. Det har heldigvis blitt bedre med årene. Hater å ha lange telefonsamtaler med venner. Det skjer aldri. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...