Gå til innhold

Til deg med: Elveblest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd zyrtec/cetirizin, aerius/loratadin. Skal prøve Telfast neste for å se om det gjør noen forskjell... 

Tips?

Anonymkode: 6cd8f...0c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kronisk elveblest. Gikk på Telfast i mange år. Plutselig så virket den ikke lenger. Fikk da Aerius som har fungert helt greit. Har litt kløe innimellom, men det går fint. 

Anonymkode: e5c96...2b8

Skrevet

Kestine

Anonymkode: f6e42...443

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kronisk elveblest. Gikk på Telfast i mange år. Plutselig så virket den ikke lenger. Fikk da Aerius som har fungert helt greit. Har litt kløe innimellom, men det går fint. 

Ok? Blir kroppen vant til medisinen over tid og trenger bytte innimellom?

Skrevet

Er da ikke så mye tips? For meg funker cetirizin. Hva hjelper det deg at jeg har elveblest og dette funker for meg og ikke deg? Elveblest er ikke en sykdom, men symptom på allergi

Anonymkode: 2d82c...c61

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er da ikke så mye tips? For meg funker cetirizin. Hva hjelper det deg at jeg har elveblest og dette funker for meg og ikke deg? Elveblest er ikke en sykdom, men symptom på allergi

Ikke alltid. Jeg var i mange år plaget med voldsom elveblest, men hadde ikke allergi. Fikk forklart av hudlege at i en del tilfeller fant de ingen åpenbar årsak.

Brukte zyrtec, men erfarte at når "angrepet" var i gang, måtte det gå sin runde. Men zyrtec gjorde at det klødde mindre.

Anonymkode: 79ce2...c2d

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid. Jeg var i mange år plaget med voldsom elveblest, men hadde ikke allergi. Fikk forklart av hudlege at i en del tilfeller fant de ingen åpenbar årsak.

Brukte zyrtec, men erfarte at når "angrepet" var i gang, måtte det gå sin runde. Men zyrtec gjorde at det klødde mindre.

Anonymkode: 79ce2...c2d

Nettopp. Man kan få elveblest av trange sokker også

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok? Blir kroppen vant til medisinen over tid og trenger bytte innimellom?

Vet ikke, legen min kunne heller ikke forklare det. Men Telfast fungerte i mange år, den fungerte veldig bra også. 

Skrevet

Jeg bruker Telfast 180 mg for kraftig elveblest og allergi. Ifølge legen så er Telfast 180 noe som skrives ut for elveblest. Når jeg får elveblest så tar jeg snarest en Telfast-tablett, og da er elveblesten vekke på under 1 time.

Så for meg som er plaget med elveblest er det definitivt Telfast 180 som hjelper best.

Anonymkode: cadef...176

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det behøver absolutt ikke å være allergi. Man kan få elveblest av kulde, varme, kontakt osv. Også har du meg (og mange andre) som man aldri finner ut av hvorfor. Jeg bare klør, stort sett på hender og armer. Etter hvert utvikler det seg på lår og legger. Og når det er under føttene så gir det seg ikke uten kortison. Jeg er ikke tørr i huden. 

Skrevet

For meg er det kun atarax som hjelper. 

Anonymkode: 9f1ac...a06

Skrevet

Har hatt kronisk i 15 år. Merker at stress utløser det. Jeg hovner opp i munn og ansikt. Trange bukser,sko utløser hevelse med rødfarge. Kan få det på fingre,lår osv.

Merket at reker,krabbe kunne utløse det. Jordbær også. 

Når jeg får anfall tar jeg prednisonol. Jeg har jobb,og må få ned hevelsen. Hadde jeg ikke den medisinen kunne jeg ikke vist meg ute.

Vært til mange undersøkelser,men de finner ingen årsak. Vet ikke hvordan det er med deg,men vær obs på husstøv, og sengetøy.  Jeg har mitt til lufting hver dag.

Anonymkode: 56cb6...107

Skrevet

Hadde det hver dag i ett år. Tok Zyrtec en gang per døgn da. Det virket ganske umiddelbart og holdt utslettet og kløen tilbake i ca 20 timer. 

Anonymkode: c710a...893

Skrevet

Jeg har hatt elveblest én gang; det var da jeg sjekket for gjærintoleranse ved å drikke en "te" basert på tørrgjær. Det var magesymptomer jeg ville undersøke, men etter den drikken fikk jeg massivt rødt, kløende utslett rundt albuene.

Så sjekk om det er matvarer som kan trigge elveblesten. Allergitester vil ikke nødvendigvis si noe som helst, så du må teste det ut selv.

Skrevet
1 time siden, T-Rex skrev:

Jeg har hatt elveblest én gang; det var da jeg sjekket for gjærintoleranse ved å drikke en "te" basert på tørrgjær. Det var magesymptomer jeg ville undersøke, men etter den drikken fikk jeg massivt rødt, kløende utslett rundt albuene.

Så sjekk om det er matvarer som kan trigge elveblesten. Allergitester vil ikke nødvendigvis si noe som helst, så du må teste det ut selv.

Jeg har en haug med matvareallrrgier

Skrevet

Jeg går fast på telfast (120mg), men bruker dobbel dose ved allergiutbrudd og elveblest (avtalt med legen). Skulle gjerne sett at det er en tablett som hjelper i normal dose, men det har jeg ikke funnet enda. 

Anonymkode: 78565...f1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...